<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<rss xmlns:content="http://purl.org/rss/1.0/modules/content/" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#" xmlns:taxo="http://purl.org/rss/1.0/modules/taxonomy/" version="2.0">
  <channel>
    <title>ämnet Svar: EU inköp utan VAT före svensk momsregistrering på tavlan Frågor om bokföring</title>
    <link>https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/EU-inkop-utan-VAT-fore-svensk-momsregistrering/m-p/266619#M56811</link>
    <description>&lt;P&gt;Här så säger Skatteverket att om man gjort ett inköp där VAT-nummer ej använts och köpet därför påförts moms som om försäljningen skett till privatperson, då skall detta ändå bokföras som ett EU-inköp med omvänd moms.. Gäller då iofs om man är momsregistrerad, vilket köparen i det här fallet inte var så jag skulle säga att det bara är att bokföra allt som kostnad, d.v.s. inklusive momsen..&amp;nbsp;&lt;/P&gt;&lt;P&gt;Och personligen så bokför vi en sådan här sak som kostnad utan omvänd moms även om köparen är momsregistrerad då tanken med dom här momsreglerna är att allt skall mötas i det centrala systemet vilket då helt sätts ur spel om man redovisar en massa inköp där säljaren inte redovisar det som försäljning... och det gör ju denne rätt i när VAT-nummer saknas på köparen...&amp;nbsp; Visst, lite civil olydnad men mer rätt enligt mig.... så Lycka till!&lt;/P&gt;</description>
    <pubDate>Thu, 27 Aug 2026 14:01:31 GMT</pubDate>
    <dc:creator>AccountantfromHell_singland</dc:creator>
    <dc:date>2026-08-27T14:01:31Z</dc:date>
    <item>
      <title>EU inköp utan VAT före svensk momsregistrering</title>
      <link>https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/EU-inkop-utan-VAT-fore-svensk-momsregistrering/m-p/266460#M56778</link>
      <description>&lt;P&gt;&lt;SPAN&gt;&lt;BR /&gt;&lt;/SPAN&gt;&lt;SPAN&gt;En enskild firma gjorde inköp av varor från ett företag i Portugal innan den svenska verksamheten var registrerad för moms.&lt;/SPAN&gt;&lt;/P&gt;&lt;P&gt;&lt;SPAN&gt;Inköpen gjordes för verksamheten och varorna användes i den momspliktiga verksamheten.&lt;/SPAN&gt;&lt;/P&gt;&lt;P&gt;&lt;SPAN&gt;Vid köpen hade köparen inget VAT-nummer att uppge. Den portugisiska säljaren behandlade därför köpen som försäljning till en kund utan VAT-nummer och fakturerade svensk moms, “VAT SE 25 %”, inte portugisisk moms.&lt;/SPAN&gt;&lt;/P&gt;&lt;P&gt;&lt;SPAN&gt;Företaget blev därefter momsregistrerat i Sverige från 5 juni 2024.&lt;/SPAN&gt;&lt;/P&gt;&lt;P&gt;&lt;SPAN&gt;Frågorna är:&lt;/SPAN&gt;&lt;/P&gt;&lt;OL&gt;&lt;LI&gt;&lt;SPAN&gt;Hur ska dessa inköp av varor från Portugal bokföras när de gjordes innan verksamheten blev momsregistrerad och säljaren debiterade svensk moms 25 %?&lt;/SPAN&gt;&lt;/LI&gt;&lt;LI&gt;&lt;SPAN&gt;Får den svenska momsen som säljaren debiterade dras av som ingående moms när inköpen gjordes för den verksamhet som senare blev momspliktig?&lt;/SPAN&gt;&lt;/LI&gt;&lt;LI&gt;&lt;SPAN&gt;Eller ska hela fakturabeloppet inklusive den debiterade svenska momsen bokföras som en kostnad?&lt;/SPAN&gt;&lt;/LI&gt;&lt;LI&gt;&lt;SPAN&gt;Ska köpen trots att de skedde före momsregistreringen behandlas som unionsinterna förvärv med förvärvsmoms/omvänd beskattning, eller gäller det först när köparen är momsregistrerad och använder sitt VAT-nummer?&lt;/SPAN&gt;&lt;/LI&gt;&lt;LI&gt;&lt;SPAN&gt;Spelar det någon roll för avdragsrätten att fakturan uttryckligen anger “VAT SE 25 %” och inte portugisisk moms?&lt;/SPAN&gt;&lt;/LI&gt;&lt;/OL&gt;</description>
      <pubDate>Tue, 18 Aug 2026 06:55:54 GMT</pubDate>
      <guid>https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/EU-inkop-utan-VAT-fore-svensk-momsregistrering/m-p/266460#M56778</guid>
      <dc:creator>santiago100</dc:creator>
      <dc:date>2026-08-18T06:55:54Z</dc:date>
    </item>
    <item>
      <title>Svar: EU inköp utan VAT före svensk momsregistrering</title>
      <link>https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/EU-inkop-utan-VAT-fore-svensk-momsregistrering/m-p/266619#M56811</link>
      <description>&lt;P&gt;Här så säger Skatteverket att om man gjort ett inköp där VAT-nummer ej använts och köpet därför påförts moms som om försäljningen skett till privatperson, då skall detta ändå bokföras som ett EU-inköp med omvänd moms.. Gäller då iofs om man är momsregistrerad, vilket köparen i det här fallet inte var så jag skulle säga att det bara är att bokföra allt som kostnad, d.v.s. inklusive momsen..&amp;nbsp;&lt;/P&gt;&lt;P&gt;Och personligen så bokför vi en sådan här sak som kostnad utan omvänd moms även om köparen är momsregistrerad då tanken med dom här momsreglerna är att allt skall mötas i det centrala systemet vilket då helt sätts ur spel om man redovisar en massa inköp där säljaren inte redovisar det som försäljning... och det gör ju denne rätt i när VAT-nummer saknas på köparen...&amp;nbsp; Visst, lite civil olydnad men mer rätt enligt mig.... så Lycka till!&lt;/P&gt;</description>
      <pubDate>Thu, 27 Aug 2026 14:01:31 GMT</pubDate>
      <guid>https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/EU-inkop-utan-VAT-fore-svensk-momsregistrering/m-p/266619#M56811</guid>
      <dc:creator>AccountantfromHell_singland</dc:creator>
      <dc:date>2026-08-27T14:01:31Z</dc:date>
    </item>
  </channel>
</rss>

