Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej,Har ett AB med faktureringsmetoden. Jag ska eventuellt sälja av en inventarie där köparen ska betala 20% i ”kontantinsats” och en bank resterande 80%. Men hur ska jag fakturera detta enklast? Någon som har lust att komma med förslag på hur jag gör detta enklast? Inventarien ligger inlagd som inventarie i eekonomi.
Hej! Ok toppen, tack!Nu är det enda som står kvar i balansräkningen är 109kr på tillgångar och det är momsen som jag redovisat. Jag har gjort min momsdeklaration på skatteverket och ska få tillbaka 109kr. Kan jag då bokföra det nu på kredit 2650 och debet 1930?Och även efter jag fixat allt så kommer det stå -972kr på "eget kapital och skulder". Måste inte det också vara 0 för att jag ska kunna avsluta? Isåfall, hur fixar jag det?/Melina
Jag antar att du har ett företag, så du ställer ut en faktura till bolaget du har avtal med enligt avtalets specifikation. I kontoplanen har du intäktskonton i kontoklass 3, d v s konton som börjar på siffran 3. Ett exempel på ett konto i kontoklass 3 är 3010. Finns inte 3010, kan du ta ett befintligt konto pch göra en kopia av det kontot och kalla det nya för 3010. Du kan exempelvis kopiera konto 3001. Varför det är bra att kopiera ett befinligt konto är att du får med dig momskoderna, så momsen blir rätt. Om du inte är momsredovisningsskyldig, kopierar du ett konto som inte har momskod i samma kontoklass.Om intäkten är avdragsgill? Nej, intäkter är inte avdragsgilla. Kostnader kan däremot vara det.Mvh Lena
Det beror på vad denna korrigering avser. Avser den ett tillägg av ny person, ligger det nära till hands att man konterar denna person som de andra har konterats. Men som sagt, det kan behövas mer information ifall mitt antagande inte stämmer.Mvh Lena
Det var enklare att se, när jag fick tag i hela INK3:an...Ditt förslag med elen, tycker jag ska gå under Rörelsekostnader 4.11Under 4.7 tar man kostnader som tillhör själva medlemsverksamheten som är mer direkt för medlemmarna, inte föreningens omkostnader i stort.Du har ju räkenskapsschemat också och det var egentligen det som jag trodde du undrade över initialt, därav det svaret du fick då. Där i resultaträkningen ser du enklare hur det är tänkt på kostnadssidan och det som fyllt i här bör stämma överens med det som vi talade om tidigare.Lite hjälp från Skatteverket:Så fyller du i första sidan på Inkomstdeklaration 3 | SkatteverketMvh Lena