Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej,Företaget såldes bilen och då blev ett återbetalningsbelopp på försäkringen 6500kr, den 17e oktober.Detta återbetalafes ej på kontot.Företaget köpte ny bil och täcknades ny bilförsäkring, fakturan inkom 17e oktober och var på 6200kr.Försäkringen har markerat som betalt fakturan genom att använda pengarna från föregående bilförsäkringen och de har sagt att resten av 300kr ska de dra från nästa försäkrings perioden.Det ända som jag har bokat nu är fakturan på bilförsäkringen för nya bilen på 6200 kr, men hur ska jag bokföra återbetalning på 6500 krsom pengarna kom aldrigt på kontot? Samt hur ska bokföra betalning av bilförsäkring på 6200kr (nya bilen), vad händer, hur bokför resten av 300 kr tills nästa periodens försäkringen kommer? (Försäkringen gäller för 6 månader), normalt ska jag periodisera detta.Tack för alla hjälp.Med vänlig hälsning,Ervis
Och Skatteverket hänvisar till detta -https://emea01.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww4.skatteverket.se%2Frattsligvagledning%2F381548.html%3Fdate%3D2020-01-13&data=05%7C02%7C%7Cd01fb3dbfd4248a2c46308de130a61e6%7C84df9e7fe9f640afb435aaaaaaaaaaaa%7C1%7C0%7C638969132458341387%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=9uI0OJk%2FP1Z1XzmM3OMdUdZjJ2lJAj0eTa66YLPsr7Q%3D&reserved=0
Hej!Kunden vill gärna spara beloppet till 2026 års inbetalning och få en faktura på 50 kr lägre då. Om jag förstår dig rätt ska jag nu:- Bokföra beloppet som är på fakturan som är i systemet- Överskjutande 50 kr enligt: Debet 1930, kredit 2420Om jag förstår rätt finns det då 50 kr extra till nästa år?Hur bokför jag då nästa år? Ska jag ändå skicka ut en faktura på vanlig summa och be kunden betala in 50 kr lägre? Eller ska jag skicka ut en faktura på 50 kr lägre?
Jag tycker nästan du ska kontakta Skatteverket och fråga om det här. I och med att du aldrig bokat upp någon ränta på de lånade pengarna, har ju inte bolaget kunnat ta kostnaden för räntan under denna tid. Det kan ju te sig underligt vid en eventuell granskning om varför så skett. Men jag lämnar över denna boll till någon som ställts inför detta scenario och som kanske har en bra lösning på det här.Mvh Lena
Du har i och med att tfn bokats som förbrukningsinventarie, skrivit av telefonen direkt och den finns alltså inte med i rullorna längre. Du behöver däremot notera att telefonen blivit kasserad och varför samt vid vilket datum. Det kan du inte göra i bokföringen utan det gör du i ett dokument du sparaar på valfritt sätt.Har du ett aktiebolag, skaffar du en ny telefon och det brukar gå bra att använda samma abonnemang om man vill, annars får du avsluta det gamla abonnemanget när du skaffar ett nytt.Har du en Enskild Firma, kan Skatteverket börja lägga sig i hur mycket du använder telefonen privat jämfört med i företagets tjänst och lägga sig i ifall du drar alla kostnader på firman. I det fallet skulle jag köpa en telefon privat för att slippa diskussionen med dem om detta. I regel blir man inte totalt pungslagen av kostnaderna för telefoner med abonnemang, så jag skulle göra så.Om du köper en telefon på företaget, där du enbart har ett abonnemang, så hänger det på vad det står på fakturan från leverantören. Om det står att du betalar av på en telefon varje månad och där redovisningen av SMS och telefonsamtal kommer separat, får du separera dessa kostnader. Man får tittaa på fakturan hur det ser ut. Sedan kan du ju fråga företaget du köper telefon och abonnemang av hur de anser att du ska bokföra det hela. Du är inte ensam om att ha företagstelefon, så de brukar vara pålästa och kunna sånt här.Mvh Lena
Awesome