Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Suslun
UTFORSKARE

Automatkontering lönekskatt

Kan man lägga upp så att allt som bokas på kto 7412 får en automatkontering av löneskatten varje månad?

3 SVAR 3
LW -60
CHAMPION

Hejsan!

Jag gissar att du får månadsvisa fakturor på dessa premier. Jag är rätt övertygad om att du kan skapa en konteringsmall med konteringar på och koppla denna till leverantören av fakturorna. Jag sitter idag inte med Admin, men om du går in och väljer att skapa en konteringsmall för leverantörsfakturor och tar en skärmdump på den bilden och lägger upp den i detta forum här, så kanske jag kommer på hur jag gjorde programmeringsslingan. Tyvärr hittar jag bara en mall där jag skriver hur jag räknade fram skatten manuellt och på vilka konton jag lade dessa på en gång i tiden.

Mvh Lena

Suslun
UTFORSKARE

Tack - hittade precis hur man gör när man säker på Konteringsmall. Tusen tack!

Bra, för jag kom på följande också:

Ibland är dessa fakturor blandade så att det är med en försäkring också. Den ska inte ha en skatt på sig. Då måste man dela upp fakturan i två rader; en för pensionen och en annan för försäkringen. Oftast, men inte alltid, är varje faktura likadan, alltså samma belopp återkommer. Då kan du programmera så att du har:

Kredit 2440, som ska ha fältet {Total} i kredit

Debet (kostnadskonto): Rad två bli {Total} minus pensionssumman (blir samma som försäkringen)

Debet (kostnadskonto): Rad tre blir {Total} minus försäkringssumman (bli lika med pensionssumman)

Debet (kostnadskonto): Rad fyra programmeras ({Total}-försäkringssumman)*0,2426

Kredit (skuldkonto): Rad fem programmeras ({Total}-försäkringssumman)*0,2426

Jag tror jag kommer ihåg rätt, men är inte 100% säker.

Mvh Lena