Hej, jag har IT-konsultkostnader som jag bokfört. Jag vill aktivera dom som en tillgång i balansräkningen. Hur gör man? Fråga nr 2. Kan man aktivera eget nedlagt oavlönat arbete som en tillgång? Hur?
1: Jag är inte helt med på hur du menar? Betyder det att du har betalat konsultkostnader för 2016 i förskott?
2: Om du har arbetat åt någon annan 2015 och ännu inte fakturerat det kan du bokföra detta som en upplupen intäkt. Du kan läsa hur du gör i tråden Upplupen intäkt, eller?
Nej det är inte så jag menar. IT-systemet är en tillgång i företaget och vital för hela verksamheten. Konsultkostnaderna är alltså en investering somjag vill lyfta upp på tillgångssidan. De är bokförda under innevarande år.
Okej, ja det borde gå att använda ett balanskonto istället, men jag är osäker på hur det fungerar. Jag skulle föreslå att du kontaktar en redovisningskonsult för hjälp om hur du bokför detta.