Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

agronomen
MEDLEM

Hur fungerar csv-fil?

Nybörjare i spiris.

Företaget har inte bankkoppling. Har tills nu bokfört allt manuellt. Faktureringsmetoden. AB.

Har laddat hem csv-fil från SEB, men vågar inte ladda upp den i spiris, delvis pga av att jag redan bokfört hela månadens verifikat och fakturor. Kan man ladda upp csv-fil fast man redan bokfört allt och då (liksom i Fortnox) endast koppla banktransaktionerna till redan skapade verifikat för att göra en månadsavstämning? Eller fungerar csv-fil som att man skapar nya verifikat, med följd i mitt fall att det blir dubbelbokfört?

Jag söker i hjälpen för Spiris, men finner inget svar på hur csv-fil verkligen fungerar.

Kan man ångra en uppladdning av en csv-fil?

Är det tänkt att man laddar upp en csv-fil som det första man gör inför bokföring av en period?

1 SVAR 1

Csv-filen ska du läsa in innan du gör bokföringen och matcha efter det. om månaden är avstämd och klar så ska du inte läsa in kontoutdraget utan gör det när du ska bokföra nästa period och läs in först och bokför sen.

Sen är det inte farligt att läsa in bankkontoutdraget, inget blir bokfört utan det är bara att ta bort transaktionerna som blir dubbelt. Är det många transaktioner så är det ju lite jobb att slänga varje transaktion så vänta du till nästa gång det är dags att bokföra för det är väldigt smidigt att bokföra från bankkontot istället för manuellt 👍

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100