Försöker importera kontoutdraget för skattekontot, men i Spiris anges SKV-fil, medan jag bara får ut en CSV-fil. Hur gör jag?
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Du kan aktivera integration mot skatteverket om du har aktiebolag. Det gör du under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Integrationen är gratis och så slipper du gå in och exportera manuellt. Dock går inte andra bolagsformer än AB.
För att komma runt problemet just nu så kan du klicka på "Gå till gamla e-tjänsten". Där exporterar du och det blir en skv-fil.
Hur gör jag om det är enskild firma?
Skattekontot ska inte bokföras i en enskild firma.
Det var inte min fråga. Vänd på det. Hur importerar jag skattekontot om jag inte vill koppla samman Visma med Skatteverket.
Din fråga var hur man gör det i en enskild firma och eftersom det inte ska bokföras i en enskild firma så finns inte funktionen Skattekonto på enskilda firmor i Spiris och det går inte att importera det av den anledningen.
Men om du syftar på att du vill fortsätta att läsa in det manuellt varje månad så går det bra enligt mitt första svar. Det nya utseendet på skatteverket är fortfarande väldigt nytt och jag är helt säker på att Spiris kommer att anpassa formatet så att det går att läsa in csv-fil i deras program framöver. Problemet med både banker och Skatteverket är att de aldrig ringer runt till alla programvaruleverantörer när de ändrar format på sina sidor utan hux flux så bara ändrar de så då måste programvaruleverantörerna programmera om lite och det är klart att det kan ta lite tid innan det är klart. Det är sällan bara en knapp att trycka på 😅
För att utveckla svaret så ska ju HB, KB, ekonomiska föreningar, stiftelser och ibland ideella föreningar bokföra sitt skattekonto och för dessa finns inte integrationen utan då får man läsa in det manuellt. Men för AB så rekommenderar jag att använda integrationen så slipper man påverkas av Skatteverkets ändringar på den fronten iaf.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.