Det kommer ut som debetfaktura vid fakturering trots att faktura är ibockad som kreditfaktura!
Tror mig ha gått tillväga på rätt sätt andra gången. Börjar med att markera att det är kreditfaktura. Lägger till flera mottagare (4) och anger Artikel, Antal och Belopp med positiva siffror. Fakturerar.
Men så på f..! Ut kommer fakturorna med texten Faktura och beloppet 1.250 kr. Jag som förväntade mig fakturor med texten, Kreditfaktura och beloppet -1.250 kr. Så varför ska jag kryssa i rutan för Kreditfaktura?
Hur gör jag för att det skall bli en korrekt kreditfaktura?
/Rolf
Löst! Gå till lösning.
Det ser ut som om du har fyllt i -0,25 vid antal, eller har maskinen gjort detta själv?
Har du kryssat i rutan för kreditnota, ska det inte vara minus 0,25 utan bara 0,25.
Kan det vara felet?
Mvh Lena
Det verkar som du inte läst allt jag skrev Lena.
Jag började med att kryssa i att det ska vara kreditfaktura. Sen gick jag vidare och agerade som jag gör i andra program. Där skriver jag in antal som negativt tal och då blir det kreditfaktura av det. Men i eEkonomi läste jag att allt ska skrivas in med positiva tal.
Så jag gör om allt igen! Anger att det är kreditfaktura, lägger till 4 mottagare och anger Antal och belopp med positiva tal. TROTS detta kommer det ut 4 fakturor med positiva belopp och överskriften är Faktura. Och det är här jag blir vilsen och frågar om hjälp.
Vad är det som gått snett FÖR MIG?
Upplever att jag följt instruktionerna för att skapa en kreditfaktura .... men?
/Rolf
Efter lite testande kommer jag fram till följande gällande kreditering i eEkonomi.
Kryssar jag för rutan Kreditfaktura vid valet Ny faktura och anger EN kund fungerar allt som det är tänkt. Se övre delen i bilden, kund 741.
Väljer jag Ny faktura och kryssar för valet Kreditfaktura och anger mer än en kund som mottagare verkar det spåra ur! Se nedre delen av bilden,
4 kunder.
Här ändrar programmet till en ordinarie faktura och antalet ändras till positivt tal?
Så vad är det som inte hänger med? Klarar inte programmet av att göra kreditfaktura till mer än en kund åt gången, blir min tanke?
Se bilden nedtill.
/Rolf
Jo, då jag har läst vad du skrivit, men i och med att det står "Ny kundfaktura" istället för "Ny kreditfaktura" vilket det gör när jag skapar en kredit, var min första tanke att det blivit fel där. Jag såg dessutom att rutan för kreditfaktura inte fanns med och det spädde på tanken att det var ett handhavandefel, bara. Det var inte meningen att du skulle känna dig förolämpad. Så här ser det ut när jag gjort en kreditnota:
När jag försöker att kryssa för "Fler fakturor" inne under kund, så försvinner dock kreditnotan för mig också och texten "Ny kreditfaktura" har bytts ut mot "Ny kundfaktura". Däremot finns det inte minustecken framför "Antal":
Däremot, om jag manuellt sätter dit ett minustecken framför "Antal" blir det visserligen en minuspost längst ute till höger "Summa exkl moms", men i och med att eEkonomi tycker att det är en faktura istället för en kreditnota, accepterar den inte det manuella minustecknet i "Antal":
Resultatet blir då det felmeddelande du får högst upp, att summan på fakturorna måste vara större än noll, för den tror att det ska vara en faktura.
Mvh Lena
Edit: vi satt visst och kom fram ill samma sak samtidigt...
Problemet med Feedbacken är som du vet att du inte själv får någon feedback tillbaka!
Så det blir till att ringa supporten i morgon i en paus från tingsrätten. De räknade från början med att kreditfakturor sker som enstaka aktivitet till enbart en kund åt gången. Men så gör som sagt inte vi. I detta fall till 4 kunder med samma innehåll.
Tack för ditt engagemang. - Tillsamman blir vi ....
/Rolf
Undrar om det inte går att kopiera en kreditnota i sin helhet och bara byta mottagare?
Då slipper du i alla fall några moment...
Mvh Lena
Som sagt Lena!
Kommer jag inte in genom huvudingången får jag ta förrådsingången.
För in ska jag!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.