Hej!
Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?
Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?
Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.
Löst! Gå till lösning.
Litet tillägg: Detta gäller leverantörsfakturor som laddats upp eller manuellt scannats eller epostats in i Bokföring & Fakturering.
Utifall det är någon som inte ser det alternativa arbetssättet:
Leverantörsfakturor som kommit in som e-faktura eller PDF-filer via Visma Autoinvoice eller liknande system är tolkade av de externa systemen i förväg och använder du en sådan tjänst så debiteras du också för den separat. Å andra sidan kommer du då inte debitera för den tolkning inne i Bokföring & Fakturering vi pratar om här. Eftersom den inte görs i dessa fall.
Jag har inte sett det själv än men jag kan tänka mig att därmed finns inte heller alternativet "Manuellt utan bokföringshjälp" för sådana underlag. Minns inte rakt av men de kanske dyker upp direkt som rena leverantörsfakturautkast?
Är du säker på att även PDF:er är färdigtolkade?
Mvh Lena
Nej, det är jag inte till 100% men det är i alla fall så jag upplevt det i min mångåriga användning av Autoinvoice.
Kan ju också skett en förändring när Visma bytte tjänst/leverantör av Autoinvoice-funktionaliteten i fjol.
Det jag främst ville trycka på är att som jag uppfattar det från Spiris sida så skall kunden naturligtvis inte behöva betala två gånger om. Någonstans skall fakturan ha tolkats och det skall bara vara en gång. Utifrån det tänker jag att det är ena rimliga att PDF-filer, det vill säga e-post med bifogad PDF-fil, som har skickat till din @autoinvoice.se-adress tolkas i den tjänsten och inte i bildunderlagsfunktionen inne i Bokföring & Faktura.
Jag fick några fakturor idag, så ska testa detta.
Jag kan alltså ladda upp bildunderlaget som vanligt, och sen välja manuellt.
Vissa är nya leverantörer, så då kanske man bör lägga till dem manuellt INNAN man börjar ladda upp eller?
Jag tycker att automatisk bokföringshjälp är en jättebra och självklart nödvändig funktion i ett modernt redovisningssytem. Det jag vänder mig emot är sättet som Spiris har valt att presentera sin nya betalningsmodell. Det blir ju en negativ upplevelse om kunden får till sig ännu en avgift. Berätta istället hur prismodellen har förändrats till det bättre för kunden.
Jag har talat med supporten och just meddelandet som min kund fick upp på en manuellt uppladdad faktura, är en bugg som de arbetar på att lösa.
Hej igen!
Svarar på min första post då det verkar ha skrivits galet mycket här.
Har inte haft tid eller energi att lägga på detta, än mindre plöja den lavin av folk som inte gillar detta (tog en snabbtitt i forumet). Nu är första gången jag tar tag i det ekonomiska när funktionen gått aktiv.. Så konstaterar.
Konstaterande:
Jag ser mig om efter annan lösning!
Att ni inte backat på denna ändring efter reaktioner här är för mig helt förbluffande.
Upptäckte precis detta bedrägeri, plockar man inte bort denna vansinniga avgift så hoppas jag att vi är MÅNGA som byter ekonomiprogram!
Visma/Spiris är inte billigt.. Och nu ska jag alltså betala för funktioner jag visserligen uppskattade, men som alltid ingått i erbjudandet.
Sänker man månadsavgiften ordentligt nu då så är det bra, annars är det ruttet!
Reflektion på den faktiska kostnaden och till de som jag har sagt att de söker sig någon annanstans.
För att få basfunktioner som jag använder Bokföring & Fakturering (ej pro) och Lön. Löne-delen tvingar en skicka lönebesked och det tar de 39kr/st, och sedan på det kommer microtransaktionerna.
Bokföring & Fakturering: 269kr/m
Lön: 2x39kr/m = 78kr/m
Microtransaktioner (Mottagna e-fakturor Skickade e-fakturor, Digitalt mottagna dokument): "antal" gånger 3,50kr.
Just nu verkar jag landa på ca 350kr/m.
Med nya funktionen så kommer alla leverantörsfakturor att kosta mig 3,50kr också (det går heller inte att gå till e-faktura för de kostar också 3,50kr/st)
För "350kr/m + microtransaktionern" som det blir nu så finns det kandidater där ute som gör detta billigare och är ärligare mot sina kunder. Jag är OK med 350kr/m, men inte sättet som detta sköts, förtroendet är förbrukat.
Tänkte först att jag skulle lista alternativen men misstänker skarpt att min post här inte blir långlivad då 😁
Jag har hittat en variant som fungerar hjälpligt och ändå utnyttjar tolkningen:
1: Öppna två fönster av leverantörsfakturor/skapa ny leverantörsfaktura
2: Droppa fakturan i fönster 1 för tolkning
3: Skriv av uppgifterna i fönster två och bokför
4: Öppna fakturan igen i fönster två
5: Droppa fakturan i fönstret och spara
6: Klicka avbryt i fönster 1
Kan bara hålla med!
Jag har jobbat med utveckling och försäljning av SaaS-tjänster i mer än 10 år, och aldrig varit med om att man börjar ta betalt för funktioner som man redan har lanserat mot kund.
Det normala är att man utvecklar funktioner som man sedan möjligtvis släpper på till ett urval av kunder för beta-test, och sedan lanserar man mot övriga efter att man förslagsvis har informerat om förändringen. Att också ge kunden möjlighet att själv välja om de vill ha, och betala för nya funktioner, hör också till hur det brukar gå till.
Vill man göra befintliga trogna och nöjda kunder irriterade så gör man som Spiris har gjort nu!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.