(Support kunde inte ge något svar, därför provar jag här)
Varför har Spiris anpassat sina tjänster till amerikanska webbläsare från "de stora"? Det finns andra altenativ (helst europeiska). Detta utgör enligt mig en risk.
Har Spiris ingen krisberedskap? Jfr Danmark och Frankrike och numera även Sverige och EU:s generella långsiktiga beredskapsmål.
Det är alltså inte säkert att USA INTE stänger ner en viss användare eller ett land eller, enligt USA-lag, använder användardata enligt sitt eget gottfinnade. Det finns det redan exempel på (Ukraina och Internationella domstolen).
Så här står det på Spiris hemsida https://www.spiris.se/support/systemkrav
Blir det trubbel med amerikanska tjänster på den nivån så är nog webläsaren det minsta problemet.
Bokföring & Fakturering använder ju, och är helt beroende av, tjänster hos både Microsoft (Azure) och Amazon (AWS). (Har jag för mig, rättning får gärna ske.) Spiris som företag använder Googles tjänster internt som kanske inte påverkar hos kunder direkt men indirekt i form av att om Spiris skulle få problem att arbeta.
Men det är inget unikt för Spiris. Jag skulle tro att det är extremt få system (Saas) som inte är beroende av amerikanska tjänster.
Med det sagt så hade det så klart varit trevligt med fler webläsare som är garanterade av leverantören. Kunde ju vara trevligt för tex Linux-.användare. Kruxet är väl att den delen av marknaden helt enkelt är för liten.
Har precis installerar en svensk webbläsare... ska se hur det funkar...
En svensk-producerad webläsare eller en webläsare med gränssnittet på svenska?
Frågade AI om svensk webbläsare och fick svaret: Mullvad. Installerade den och datorn funkar fortfarande trots namnet.
Har ingen uppfattning om Mullvad Browser men det är också ett exempel på hur tätt sammanflätade europeisk IT-lösningar är med US-dito.
Mullvad Browser använder Gecko som renderingsmotor, det vill säga det som tolkar HTML-kod m.m. och ritar upp websidan. Gecko görs av Mozilla. Mozilla är en amerikansk stiftelse. Så man är, åtminstone delvis, tillbaka på ruta ett.
(Möjligen har inte USAs myndigheter samma potentiella kontroll över en stiftelse som ger bort mjukvara gratis men konstigare saker tycks ju kunna hända...)
Ja, du ser, AI-hjälpen man får är fantastisk, hur man än vänder sig så har man ändan bak...
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.