Det ser relativt rätt ut, även fast det fattas saker...
Har du fått en faktura på 150 000 kr som du ska amotera av på med automatik, eller har du tagit ett banklån e dyl som det kommer räkningar med amorteringar och ränta på, eller är det så att du fick en faktura först på handpenningen av säljaren och denne ska fakturera dig inför varje amortering?
Du har rätt i att anskaffningsvärdet 120 000 kr ska in i anläggningsregistret.
Anskaffningsdatumet är det datum som du betalade ut handpenningen tycker jag, men du kan om du har bra resultat i företaget för övrigt, göra avskrivningar på inventariet från och med räkenskapsårets början.
Du skriver av denna på 5 år = 60 månader = 1/5-del per år i fem år:

Är det så att du inte vill skriva av från räkenskapsårets början utan från den månad du köpt in minigrävaren, skriver du fortfarande av med 2 000 kr per månad tills konto 1249 står på -120 000 kr (=60 månader).
Det är snyggare att skriva av månadsvis än att ta hela kostanden sista räkenskapsdagen för man har en jämn kostnad över varje månad.
Mvh Lena