2013-01-31
15:52
Hej Katarina! Lagerförändringsjournalen som du skriver ut för att bokföra lagerförändringar ska visa förändringen på ditt lager. Om du har en uppdaterad lagerförändringsjournal innan din inventering och sen skriver ut en lagerförändringsjournal efter din inventering ska den endast visa förändringen från inventeringen. Du kan också skriva ut en lagervärdeslista innan och en efter din inventering.
... Visa mer
2013-01-31
15:43
1Gilla
Hej! Ett direktavdrag betyder att du får ta upp hela kostnaden för ditt inventarie samma år som inköpet sker, detta påverkar ditt resultat. Avskrivningar görs om inventariet räknas som en anläggningstillgång. Då påverkar inventariet inte resultatet utan det är själva avskrivningen som räknas som kostnad det året. Man kan säga att man fördelar kostnaden för inventariet på flera år. Du måste göra årliga avskrivningar om ditt inventarium har ett inköpspris på ett halvt prisbasbelopp och har en användningstid på 4 år eller mer. Konto 5410 är precis som du säger en samlingspost, vill du precisera ditt inköp kan du skapa exempelvis konto 5411. Detta är kostnadskonton som påverkar resultatet och alltså ska användas om inventariet ska påverka ditt resultat direkt (direktavdrag). Konto 1250 är ett tillgångskonto, och på samma sätt här kan man skapa underkonton för att specifisera inköpet. Kontona som börjar på 1 påverkar tillgångarna och är alltså ett konto för inventarier som räknas som anläggningstillgångar. Det som avgör vilket kontonummer du använder är alltså om det ska ske direktadrag eller om du ska göra avskrivningar.
... Visa mer
2013-01-17
15:58
Hej! På semesterskuldlistan summeras de anställdas semesterskuld och arbetsgivaravgifter. Det betyder att har du exempelvis anställda som har lägre arbetsgivaravgift så specificeras inte de, utan de ingår i den klumpsumman. För att kunna se att arbetsgivaravgiften stämmer måste du isåfall ta ut en semesterskuldlista per arbetsgivaravgiftsgrupp eller per anställd.
... Visa mer
2016-10-20
08:39
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Autogiro kunder. Finns det underlag för autogiro vid kundfakturering i Visma 2000? en funktion för Autogiro i er reskontra, dvs att skapa de filer som sänds till Bankgirot som underlag för dragning på betalarens konto.
... Visa mer
2013-01-17
13:08
Hej! Det här meddelandet kommer om man inte har bokfört något på det året man försöker skriva ut bokföringsrapporter på. Kontrollera datumet på utskriften. Om du vill växla år i programmet gör du det under Arkiv - Välj bokföringsår.
... Visa mer
2019-03-27
11:49
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Sjukvårdsförsäkring, betala av förmån. Jag har precis fått en årsfaktura på min sjukvårdsförsäkring. Det är första gången med de nya reglerna för sjukvårdsförsäkring och eftersom jag är ensam i mitt AB så tänker jag betala av förmånen direkt. Fakturan tror jag bör bokföras som : 7261D 9500 2440K 9500 70% av kostnaden är förmån enligt försäkringsbolaget. = 6650 Bolaget "är skyldig mig pengar" sedan tdigare på 2893 ( skulder till närstående) och med dessa vill jag "betala av förmånen netto" på 6650:- Mot vilket konto bör jag bokföra detta? Det jag hittat på forumet om AGI tyder på att den förmån jag betalar av netto inte ska redovisas till skatteverket.. Har jag fattat detta rätt? Tack på förhand!
... Visa mer
2013-01-12
15:07
1Gilla
Hej! För att det ska stå korrekt på fakturautskriften bör du använda en av mallarna som heter Stöd för husarbete. Du ändrar fakturamall under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, Dokumentmallar. Klicka på den grå pilen i kolumnen mallar och byt fakturamall till exempelvis Faktura standrad - Stöd för husarbete. Markera mallen och välj Plocka.
... Visa mer
2014-10-27
07:19
Frågan skiljer sig från trådens ämne, skapar därför en egen tråd/ Anna Slå ihop verifikationer - eEkonomi
... Visa mer
2014-05-30
09:29
Hej! Min kollega Annie ger tips på hur du gör i den här tråden. Via malländringar kan du justera dina etiketter och lägga till streckkod och ta bort information. Gällande att kunna markera artiklar för utskrift av artikeletiketter kan du gå in och lämna en kommentar i tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/utskrifter /Anna
... Visa mer
2015-03-20
12:36
Hej! Normalt sett brukar man låta beloppet ligga kvar på 1250 så länge som man har kvar inventariet i företaget. När inventariet sen försvinner nollar du ut både tillgångskontot (1250) och de konton som du har motkonterat avskrivningar och nedskrivningar mot (1258 och ev något mer). Kostnaden som du har bokfört på konto 7730 och eventuellt annat avskrivningskonto ska ligga kvar eftersom du faktiskt haft de här kostnaderna. /Anna
... Visa mer
2012-12-28
08:52
Hej Lars!
Det finns lite olika lösningar som du kan fundera på.
Är det utskriften Kundlista du väljer i dag?
Alternativ 1:
Du kan alltid välja att skriva ut Kundlista till Excel direkt vid filutskrift och du har även möjlighet att välja vilka kolumner du vill skriva.
Det gör du genom att klicka på
Fil
i utskriftsrutan och i
Filformat
välja
Excelfil
.
Alternativ 2 är att importera en utskrift:
Gå in under
Arkiv - Mallar/Rapportgeneratorer - Läs in rapport
. Mappen SpcsRapp markeras som standard. Klicka på
OK
och leta upp utskriften Kunduppgifter för filutskrift.
Du hittar sen utskriften under
Utskrifter - Inlästa - Kunduppgifter för filutskrift.
Fungerar den bättre?
Alternativ 3 skriva ut kundetiketter:
Om det är etiketter till kunder du vill skriva ut kan du göra det direkt under
Utskrift - Register - Kundetiketter.
Du kan i malleditorn själv designa dina adressetiketter.
Återkom gärna så förklarar jag mer noggrant.
... Visa mer
2017-11-22
10:25
Hej, jag lyfter ur ditt önskemål ur denna tråd, så att det blir ett eget önskemål. Du hittar den nya konversationen här: Ange olika användare - Administration
... Visa mer
2015-03-26
16:07
1Gilla
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Abonnemangsfakturering. Hej jag vill ha en funktion där jag kan lägga upp en kund som abonnemangs fakturering tex har en kund som köper en hemsida av mig och skall betala varje år i januari. så skall systemet skapa en faktura tex 30 dagar innan tiden går ut eller vad man nu väljer. Vill då att fakturan skall skapas och bli markerad att den ej är skickad.
... Visa mer
2016-02-15
07:25
Hej! Se Pers inlägg ovan i tråden, uppfyller det kriterierna för utlägg hanteras det på ett sätt, uppfylls kraven inte hanteras det som en kostnad som ska vidarefaktureras. Är du osäker på hur du ska hantera något specifikt rekommenderar jag att du kontrollerar vad som gäller med skatteverket.
... Visa mer
2012-11-21
07:49
Hej Katarina! En artikel kan bli utlevererad från programmet antingen via en faktura eller via ordern om man sätter en markering i Levererad. Det är först när artikeln är levererad som den påverkar antalet som visas i fältet I lager på artikeln. Skriver du ut en lagerförändringsjournal påverkas också lagerkontot i bokföringen. En artikel som plockas upp på en order, där det inte finns en markering för Levererad, hamnar som Reserverad och påverkar Disponibelt antal inne på artikeln. Ordern kommer inte med på lagerförändringsjournalen och påverkar heller inte bokföringen. Ska ordern inte användas är det bättre att sätta en markering i Makulerad så påverkar den ingenting.
... Visa mer
2012-11-19
09:25
Hej! Även om den ursprungliga fakturan är slutbetald kan du skapa en kreditfakura på den. Det gör du genom att ställa dig på fakturan och välja Kommando - Kreditera faktura. Du kan välja om du vill kreditera hela fakturan eller bara kunduppgifterna. När du sen betalar tillbaka pengarna till din medlem, markerar du kreditfakturan som betald, precis som vanligt du gör med en vanlig faktura.
... Visa mer
2012-11-07
07:23
Hej! Om du går in under Register - Medlemmar/Kunder kan du dubbelklicka på en medlem och nästan längst ner i högerkolumnen har du ett fält för Referens. Detta kommer automatiskt med till den skapade fakturan i fältet Er referens. Vill du ha med både Er referens och en fastighetsbeteckning på dina fakturor får du gärna återkomma i den här tråden så kikar jag vidare på hur vi löser det på bästa sätt.
... Visa mer
2012-11-05
14:31
Hej Jessica! Ett sätt att bokföra detta är att precis som du skriver, först lägga bruttointäkterna för medlemsavgifterna på det vanliga försäljningskontot och därefter lägga in rabatten på ett annat intäktskonto i kredit. Ett konto på 37xx låter som en bra idé! När du gör på detta sättet ser du hur mycket dina totala medlemsavgifter ligger på och hur mycket av det som dragits av i rabatter.
... Visa mer
2015-07-31
10:14
Hej Lars! Den här tråden gäller Visma Administration. Jag kan tyvärr inte bryta ut din kommentar och skapa en egen tråd, men du får gärna gå in och lägga en kommentar i tråden Det finns ingen utskrift för leverantörs- och kundreskontra. Varför? Väldigt viktig funktion. - eEkonomi. /Anna
... Visa mer
2012-10-26
14:40
Hej! På utskrifterna Kundfordringar och Leverantörsskulder kan du få med en kolumn för utländsk valuta. Utskriften Huvudbok hämtar beloppen från bokföringen som alltid sker i SEK.
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »