2015-09-22
12:06
Det ska vara korrekt förutom att 2645 (med momsrapportkod 48) ska var i debet och 2615 (med momsrapportkod 30) ska vara i kredit.
... Visa mer
2015-08-28
09:22
1Gilla
Tack, det känns som det löste mitt problem. Nu känner jag mig väl förberedd för att byta:))
... Visa mer
2015-08-30
13:32
1Gilla
Hej samma6639, När jag använder konteringsmall "70"så konterar programmet allting rätt enligt bilden nedan. Är det den mallen du använder? Jag utgår från Annas kommentar att det är halva momsen du får dra av. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-08-28
08:52
Hej! Du måste vara inne i aktivt år för att kunna ta ut kontoanalysen. Välj Arkiv - Bokföringsår - Välj bokföringsår och gå in i det året som du vill ta ut kontoanalysen på. Kontoanalysen hittar du under Utskrifter - Bokföring - Kontoanalys.
... Visa mer
2015-08-25
12:25
Hej! Om jag vore du så skulle jag dubbelkolla med Skatteverket hur du ska redovisa detta. Om det ska vara en minskning på materialkostnaden i rapporteringen men de inte accepterar ett minustecken så är det nog lättare att lägga in det lägre beloppet från början och sen en textrad där du förklarar att avdrag har gjorts på beloppet. /Anna
... Visa mer
2015-08-21
07:09
Hej! Det ser mycket bra ut! Kontrollera vilken momskod konto 3055 har. Det ser du under Inställningar - Kontoplan. Momskoden styr vilken ruta på momsdeklarationen som påverkas. På Skatteverkets sida Fylla i momsdeklarationen ser du vad de olika rutorna på momsdeklarationen ska innehålla. /Anna
... Visa mer
2015-08-20
11:58
Hej! Ja, det går inte att ändra direkt på fakturan. Däremot kan du plocka upp kunden och sen klicka på den så får du upp så att du kan redigera betalningsvillkoret utan att lämna fakturan. /Anna
... Visa mer
2015-08-13
10:48
Hej Tim! Vanligtvis bokför man på det datumet när pengarna väl dras, men precis som BFN säger så är det OK att bokföra datumet på kvittot. Huvudsaken är att man är konsekvent. Ett annat sätt om man vill krångla till det är att bokföra inköpet på kvittots dag men bokföra det mot ett skuldkonto och sen när pengarna dras bokföra att pengarna minskas och även boka bort skulden. /Anna
... Visa mer
2015-08-13
08:55
1Gilla
Hej! Detta är helt korrekt och jag tycker också att detta är lite förvirrande. Men istället för att ha ett eget konto för de tillfällen då öresavrundningen påverkar ditt resultat negativt (blir en kostnad) väljer man att minska intäkterna istället. Samma konto används alltså både på leverantörs- och kundfakturor och både om öresavrundningen påverkar företaget negativt eller positivt. /Anna
... Visa mer
2015-08-12
08:47
Hej! Under Register - Anställda på fliken 4 Skatt på den anställde väljer du i Beräkningsmetod: Jämkning, skatt i procent. I fältet Skatteavdrag görs med fyller du i den procentsats som ska dras för den anställde. Om du anger 4 så dras endast 4% skatt. Det finns ingen beloppsgräns i programmet utan detta får du kontrollera själv. För att lättast komma ihåg detta kanske du kan lägga in en Personlig notering på den anställde. Det gör du genom att klicka på det lilla anteckningsblocket längst upp i menyn när du är inne på den anställde. Noteringen visas då när du arbetar med den anställdes lönebesked. /Anna
... Visa mer
2015-08-11
12:22
Hej! Du bör kontrollera detta med Skatteverket, men annars bör det inte vara några problem att hyra ut bilen till det andra företaget. Om jag inte fattat momsreglerna fel så ska uthyraren ta ut full utgående moms och sen att företaget som hyr precis som du säger endast får dra av halva den ingående momsen, beroende på vilken typ av bil det gäller. Återkoppla gärna när du fått svar från Skattverket 🙂 /Anna
... Visa mer
2015-08-11
11:20
Hej! Om man gör som du föreslår Jonathan, får du inte ett ingående värde på nästa periods momsrapport? Alternativ 3: I tråden Bokföra försäljning av inventarier föreslår Annie att man kan använda sig av två försäljningskonton som nollar ut varandra där det ena kontot har momsrapportkod och det andra inte. /Anna
... Visa mer
2015-08-19
11:38
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför jag en återbetalning från en dubbelt betald leverantörsfaktura?.
... Visa mer
2015-08-10
07:55
Hej! Om du går in under Inställningar - Kontoplan och letar upp konto 4425. Finns det någon momskod på det kontot då? För att själva inköpet ska hamna på momsdeklarationen i ruta 24 så krävs det att kontot har den momskoden. Under Bokföring - Verifikationer får du sen klicka på de felaktiga verifikationerna och välja Åtgärder - Korrigera momskod för att lägga in momskod på de verifikationer som redan är bokförda.
... Visa mer
2015-08-10
06:45
Hej! Om köpet inte räknas gå igenom förrän ni har skrivit aktieägaravtalet så borde den första transaktionen bokföras som någon sorts fordran till den andra personen. I den andra transaktionen bokförs därefter inköpet mot fordranskontot. Du kan läsa mer om hur inköpet kan bokföras i tråden Försäljning och inköp av aktier.
... Visa mer
2015-07-31
13:01
Hej! Normalt sett bokförs gåvor på konto 399x eller motsvarande. När det handlar om inventarier är jag tveksam. Kontrollera gärna med en redovisningskonsult hur du ska göra. /Anna
... Visa mer
2015-07-31
09:04
Hej! De filerna kan du ta ut från något av våra skatteprogram där du skapar företagets deklaration. I annat fall kan du på Skatteverkets hemsida fylla i dina siffror manuellt om jag inte minns fel. /Anna
... Visa mer
2015-07-30
12:07
Hej Marie! Uppgifter om SRU-koden följer med i SIE-filen om du exporterar det. Du kan uppdatera SRU-koden enligt hjälpavsnittet Uppdatera SRU-koder. Du kan också ta ut en lista med saldo per SRU-kod. Det kan du också läsa om i hjälpavsnittet ovan.
... Visa mer
2015-07-29
12:50
Hej igen! Om inköpet gjordes som en "förbättring på annans fastighet" är jag lite osäker på reglerna. Kontrollera gärna med Skatteverket om du får kostnadsföra detta direkt. Isåfall är det helt korrekt att göra en korrigeringsverifikation som du skriver.
... Visa mer
2015-07-30
09:41
Ja, då använder du ett konto under 30xx istället. /Anna
... Visa mer
2016-03-15
10:32
Enl min redovisningskonsult utgår ingen moms på frivillig dricks.Man kan registrera dricks inbetalat till affärskonto på 3999 övriga rörelseintäkter dvs debet 1930/kredit 3999
... Visa mer
2015-07-29
09:30
Hej! Om du har en balansrapport från din firma ska du kunna bokföra den enligt tråden Hur bokför jag övertagen balans via verifikationer? Om aktiebolaget annars blir skyldig dig som privatperson kan du bokföra mellanskillnaden på konto 2893. Detta är när det är ett kreditbelopp. /Anna
... Visa mer
2015-07-28
06:19
Hej igen! Ja, om samma sak gäller för dig så borde det fungera. Jag skulle nog ändå rekommendera att du kontrollerar med en redovisningskonsult hur du ska göra. /Anna
... Visa mer
2015-07-28
17:31
Ok då vet jag! Tack
... Visa mer
2015-07-27
08:58
Hej! Jag tänker mig att du bokför detta på ett intäktskonto, 399x eller liknande. /Anna
... Visa mer
2015-07-27
06:57
Hej! Om du har fakturerat en kund utan moms så bokför du försäljningen på ett konto utan momskod.
... Visa mer
2015-08-14
11:57
Hej! Jag är inte riktigt lika insatt i detta som Per är. Företagets redovisade resultat borde bli samma oavsett vilket sätt du använder. Däremot är ju skillnaden i redovisad omsättning+ utgående och ingående moms i momsdeklarationen. Kontrollera hur du ska redovisa detta. /Anna
... Visa mer
2015-06-25
14:08
Hej! Om du har ett kalkylpris angivet på artikeln så visas täckningsbidrag till exempel på Artikelstatistik - omsättning. I kalkylpriset kan du ange både själva inköpspriset och även om ni internt har kostnaderna för att sälja artikeln. Kalkylpriset anger du under Artiklar/Lager på artikeln fliken Inköp. Täckningsbidraget och täckningsgraden visas också direkt när du skapar faktura/order till kunden. Återkom gärna om detta inte funkar för dig eller om du vill att jag förklarar närmare. /Anna
... Visa mer
2015-06-23
11:26
Hej! Enligt SIE-standard så är det godkänt att skriva heltal som just heltal utan decimaler. Vi följer denna specifikation och det är inget vi kommer ändra såvida inte specifikationen ändras. Däremot bör det ekonomisystem du läser in filen i även kunna läsa in tal utan decimaler då detta följer SIEs egen filspecifikation. Hoppas du kan få bukt på problemet med förslaget från KenArd ovan.
... Visa mer
2015-06-23
13:57
Hej, Beklagar att svaret dröjt på hur listan fungerar. Spårningsvalet Beställningar visar endast det som ännu inte är levererat. Precis som Anna skriver ovan så återfinns levererade beställningar under Transaktioner. Kolumnen Levererade i det här sammanhanget används för att tydligt visa vad som har levererats hittills. Du ser detta enbart om det väntas ytterligare leveranser på beställningen. Annas tips att använda rapporten Lagertransaktioner är bra för att spåra händelser på en artikel. Vill du kunna spåra alla beställningsdokument där artikeln varit med skulle jag rekommendera att du skapade följande rapport (tar bara någon minut): 1. Gå till Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Rapportgenerator 2. Tryck på Ny - välj Guide. 3. Namnge rapporten och välj exempelvis registret Beställningsrader mer artikel . Tryck Fortsätt. 4. Välj in de kolumner du vill ha i rapporten, tex. ArtNr, BestNr, Datum osv. Tryck Fortsätt. 5. Tryck på Listlayout och ange hur många kolumner som behövs (lika många som antalet fält du valde in i tidigare steget). Tryck Fortsätt. 6. Gå förbi steget för underrapport och tryck Fortsätt. 7. Markera Fil och Pdf. Sätt ett kryss i rutan under Urval för BestRadArt. Tryck Fortsätt. 8. Slutför guiden och förhandsgranska rapporten med den lilla skrivarikonen i Rapportgeneratorn. När du startat om programmet finns rapporten i din lista över Inlästa/skapade rapporter och du kan begränsa resultatet i den genom att ange artikelnumret som ett villkor.
... Visa mer
2015-06-05
07:51
Hej! För att förklara för de anställda kan man säga att som deltidsanställd med nettosemester får du färre antal dagar, men de utnyttjas endast de dagar då den anställde verkligen skulle arbetat. I ditt exempel dras alltså endast en semesterdag istället för 2,5. Den totala semesterdaglönen är densamma men det blir mer pengar per dag. Om du har gjort semesterårsavslutet får du manuellt räkna om dagarna och semesterdaglönen för de anställda detta gäller för. /Anna
... Visa mer
2015-06-02
11:45
Hej! Resterande belopp lägger du upp som en fristående periodisering under Bokföring - Konteringsmallar. Här klickar du på Ny och så skapar du periodiseringen så som du vill ha den med Typ av mall som Periodisering/Fördelning. Denna kommer sen dyka upp tillsammans med dina övriga periodiseringar. Alternativet är att du skapar verifikationerna manuellt under Bokföring - Verifikationer men risken att man missar något är ju större då.
... Visa mer
2015-06-02
09:02
Hej! Om filen är okej så borde den innehålla alla uppgifter, och då är det något med själva filuppladdningen hos Skatteverket som strular. I annat fall brukar felmeddelande på Skatteverkets sida säga vad som är fel. De har inte haft andra användare som haft liknande problem? Det känns som att Skatteverkets support borde kunna hjälpa dig med detta! Jag har också kollat lite i våra loggar och vi har inte haft andra ärenden med detta problemet. /Anna
... Visa mer
2015-06-02
08:35
Hej! Förslagsvis skulle du kunna använda konto 6340 eller ett konto i klass 69xx. /Anna
... Visa mer
2015-05-29
12:06
Hej! Vi har ingen möjlighet att backa en säkerhetskopia till en tidigare version, vill kunden få in informationen krävs samma version som du har. Däremot fungerar det bra att flytta säkerhetskopia mellan Visma Administration 1000 och 500. Kontrollera vad ni har skrivit i avtalet med er kund gällande avslutande av samarbete. Via SIE-fil kan du alltid flytta bokföringen, den är oberoende av version av Visma Administration. /Anna
... Visa mer
2015-06-11
13:41
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföringkonto. Hej, Bil kostnader (Verkstad) ska man registrera på vilken kontomall?
... Visa mer
2015-05-28
08:41
Hej! På sidan Felmeddelanden i hjälpen till kan du under bokstaven O läsa om felmeddelandet Okänt fel vid integration med Visma Anläggningsregister och hur du löser det. Återkom om det fortfarande inte funkar efter det!
... Visa mer
2019-03-29
12:31
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kundevent. Hej! Jag har fått en faktura från en restaurang som avser hyra av porslin, utkörningsavgift, hyra av personal plus catering av mat för ca 30 personer. Vi anlitade restaurangen för en kundkväll. Hur bokför jag denna faktura? Med vänlig hälsning Jennie
... Visa mer
2015-05-11
10:03
Tack va snällt av er båda, då har jag koll på de hela:) mvh Jeanette
... Visa mer
2015-05-08
14:22
Hej! I Visma Administration finns ingen sådan begränsning. Jag har letat runt på Skatteverkets hemsida men kan inte hitta någon information om detta. Lättast är kanske att du tar kontakt med dem. /Anna
... Visa mer
2015-05-08
13:14
Hej! Om du använder en av standardmallarna av typen Silver så skrivs alla momssatser ut på fakturan. Vad använder du för fakturamall idag? Det kan du se under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, Mallar i fältet till höger om Fakturor. /Anna
... Visa mer
2015-05-08
13:08
1Gilla
Hej Carina! Under Försäljning - Kunder kan du sätta kunder som inaktiva om du inte vill få upp dem i dina listor när du fakturerar mm. När du ska skicka e-postutskick använder du Markeringshjälpen under Försäljning - Kunder. Vill du endast skicka utskick till kunder som har fått faktura de senaste två åren letar du upp Fält: Senaste faktura och fyller i till exempel >20130508 Då markeras endast de kunder som har fått faktura efter 2013-05-08 och du kan därefter klicka på knappen Skapa e-post.
... Visa mer
2015-05-06
12:39
Hej! Om du högerklickar och väljer Skjut in rad, skapas det en tom rad. Du behöver därefter högerklicka på raden och välja Egenskaper rad och sätta en markering i Skriv ut rad även om tal/belopp saknas. Då ska det bli ett mellanrum mellan strecket och själva noten. /Anna
... Visa mer
2015-05-05
09:25
Hej! Kontrollera att uppgifterna finns i deklarationsmodulen under Grunduppgifter - Företagsuppgifter. Om det redan är ifyllt där kan du kontrollera hur det ser ut i Visma eEkonomi under Inställningar - Företagsinställningar. /Anna
... Visa mer
2015-05-29
14:53
1Gilla
Hej! Om en bild inte visas så kan det vara att storleken på bilden är för stor eller att filnamnet är för långt. /Anna
... Visa mer
2015-05-04
15:04
Hej! Bruttoavdrag brukar bokföras mot lönekontot, ex 7010 eller 7210 eftersom avdraget görs på bruttolönen. /Anna
... Visa mer
2018-05-22
07:54
2 Gillar
Tack så mycket!
... Visa mer
2015-04-29
13:29
Jag har löst detta nu. Jag hade fått en kreditfaktura från leasinbolaget också på vinsten jag gjorde på den gamla bilen. Så då fick jag ihop ekvationen. hade bara krånglat till det för mig själv istället för att tänka logiskt. Men tack för hjälpen i alla fall !
... Visa mer
2015-04-27
12:57
Hej! Hon kommer få en semesterlön som baseras på hennes aktuella månadslön. Semestervillkoret tittar inte alls bakåt i tiden gällande lönen. Du kan läsa mer om beräkningsformeln i hjälpavsnittet Semesterberäkning semestervillkor 20/21 - Kollektivavtal, tjänstemän/arbetare med semestertillägg. /Anna
... Visa mer
2015-04-23
13:24
Hej! Du kan uppdatera flera artiklar via en prisomräkning av försäljningsprislistor i programmet. Börja med att ta en säkerhetskopia av företaget. Därefter har du försäljningsprislistorna under Försäljning - Försäljningsprislistor. Inne på prislistan går du in på fliken 3 Prisomräkning och väljer om omräkningen ska göras med Nuvarande prislista, Kalkylpris, eller en annan prislista eller inpris som utgångsläge. Sen väljer du om priset ska öka i kronor eller procent. I Urvalstabellen kan du välja om det bara är utvalda artiklar som ska räknas om. Du kan antingen ange artikelnummer eller någon annan nämnare. Ska du göra en prisuppdatering på ett intervall skriver du två punkter mellan och är det flera fristående artiklar som ska uppdateras skriver du med ett kommatecken. Exempel: Intervall aritkel 100 till 155: 100..155 Artikel 100 och 155: 100, 155 Är det en specifik kund som ska ha dessa priser så är det kanske lättast att denna kunden får en egen försäljningsprislista. Den kan du sen välja direkt på kunden. Återkom om du vill att jag förtydligar någon del 🙂 Du kan också läsa mer i programmets hjälptexter: Försäljningsprislistor, fliken Prisomräkning.
... Visa mer
2015-04-23
09:35
Hej! Mitt tips är att använda fältet Kortnamn om det inte används till något annat. I dagsläget kan du ha två bilar där om du fyller i registreringsnumret. Du kan sen visa kolumnen i listläget och göra sökning på detta i kundregistret. På fakturan kan du inte söka på detta fältet men du kan få det att synas i listan över dina kunder även där och annars är det lättast att direkt från kundregistret välja Skapa - Faktura så skapas fakturan till den kunden som du har markerat.
... Visa mer
2017-01-11
11:54
1Gilla
Hej, Det ser perfekt ut. //Tina
... Visa mer
2015-04-21
15:23
Ett litet tillägg: Använder du funktionen för momsdeklaration i Visma Administration hämtas automatiskt beloppet från konto 2641 för perioden till momsrapporten ruta 48. Läs hur du skapar momsdeklarationen i programmets hjälpavsnitt: Skriv ut momsrapport. /Anna
... Visa mer
2015-04-22
06:59
Hej igen! Kan det finnas fler tomma rader på sidan för underskrifter som går att ta bort? Annars är det nog lättare att du ringer till supporten som kan se hur det ser ut hos dig! /Anna
... Visa mer
2015-04-17
08:24
Hej! För att få ut ett underlag som du kan redovisa till Skatteverket måste du lägga upp de olika arbetena på olika rader. I Visma Administration 500 finns inte någon funktion för att dölja rader på fakturorna. /Anna
... Visa mer
2015-04-16
12:02
Hej! Vill du inte använda konto 7320 kan du använda till exempel 5800 eller något underkonto. /Anna
... Visa mer
2015-04-19
12:30
1Gilla
Enligt god redovisningssed skall du för in Inbetalningar och Utbetalningar senast dagen efter händelsen. Därför är det bra om du kan köra in händelserna på konto 1950 och 1951 varannan dag, sätt upp ett motkonto där du för in beloppen tills du fördelar dom, detta måste göras efter varje månad.
... Visa mer
2015-04-15
06:12
Hej! När jag testar så är det inte några problem att lägga in det exempel på organisationsnummer som bolagsverket har på sidan du länkade till; 559000-0005. /Anna
... Visa mer
2015-09-21
11:01
Hej Björn! När du ska låsa beror på företagets omsättning med mera. Läs gärna Då ska du låsa din bokföring. När du har låst en period så kan du inte längre bokföra något i den perioden.
... Visa mer
2015-04-13
07:30
Hej! Bokför du både kassa och företagskonto på 1930? Om du får returer bokför du likadant som vid försäljning fast tvärtom. Alltså kommer 1930 krediteras och försäljnings- och momskonton debiteras. /Anna
... Visa mer
2015-04-13
11:51
Hej igen Monika! Varken huvudboken eller utskriften Lagertransaktioner kan göra urval på leverantör eller kund eftersom Huvudboken tittar på verifikationer och utskriften Lagertransaktioner tittar på artikelns in- och utleveranser, men inte på vilken leverantör/kund det är som är inblandad. Vilka uppgifter är det som du vill få ut? Jag kanske kan hitta någon annan rapport som funkar? /Anna
... Visa mer
2015-04-10
11:43
1Gilla
Hej! Sysselsättningsgraden brukar endast räknas om i de fall då det har handlat om deltidsfrånvaro, du kan läsa mer om detta i Ej semestergrundande frånvaro. /Anna
... Visa mer
2015-04-13
11:25
Jo, jag tar detta med vår utvecklingsavdelning. Tack!
... Visa mer
2018-12-06
11:59
1Gilla
Tack så mycket för hjälpen!
... Visa mer
2015-03-31
07:12
1Gilla
Hej! När du skriver fakturan så kan du skriva en klumpsumma och när du redovisar timmarna så syns inte detta på fakturan utan det är bara för skatteverket kännedom. Med vänlig hälsning Thomas Bofeldt
... Visa mer
2015-03-27
09:48
Hej! Normalt sett görs avskrivningarna i Visma Administration och importeras därefter till Visma Bokslut. Bilagorna hittar du sen i Visma Bokslut under Bokslut - Bilagor. Vid Inventarier, verktyg och installationer kan du högerklicka och välja Ny bilaga om du vill skapa ytterligare bilagor. Du kan välja från befintliga huvudbilagor och underbilagor. Återkom om du inte hittar vad du söker! /Anna
... Visa mer
2015-06-25
13:33
Hej! Jag måste erkänna att jag inte är helt säker på hur detta ska hanteras. I tråden Bokföra förvärv av företag diskuteras hur detta kan bokföras. Avtalet känns som ett väldigt bra underlag för din bokföring. Jag skulle rekommendera att du kontrollerar med en redovisningskonsult hur detta ska hanteras om du är osäker. /Anna
... Visa mer
2015-04-24
07:26
Okej, men om tanken ändå är att det är företagets pengar kan du göra en insättning på ditt företagskonto och bokföra på samma sätt. /Anna
... Visa mer
2015-03-30
14:55
1Gilla
hej igen! Förslagsvis 1630 mot 3740. Så att du får samma belopp på 1630 som på ditt skattekonto. /Anna
... Visa mer
2015-03-19
15:06
1Gilla
Hej Christin! Skulle rapporten Kreditkontroll med genomsnittlig betaltid fungera? Du läser in den under Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Läs in rapport. Se till att mappen SpcsRapp är markerad och klicka på OK. I listan markerar du rapporten och väljer Importera. När du har startat om programmet hittar du rapporten under Utskrifter - Inlästa/Skapade. Rapporten visar kundernas kreditgräns, hur mycket de har överskridit den, vilken fordran du har på kunden och den genomsnittliga betaltiden. /Anna
... Visa mer
2015-03-19
13:17
Hej! Inventarier så som maskiner och liknande behöver inte skrivas av om värdet är under ett halvt prisbasbelopp. De kan kostnadsföras direkt och det är det som är skillnaden på att bokföra på konto 1220 och 5410. Du kan läsa mer om detta på Skatteverkets hemsida: https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/sjalvservice/svarpavanligafragor/balansposterochva... /Anna
... Visa mer
2016-04-21
11:04
Hej! Om du står inne på en bilaga och raderna inte räcker till har du längst ner möjlighet att Klicka på Lägg till sida, om det är en sådan tillagd sida du vill ta bort går du in på bilagan igen och då borde du komma åt Kommando - Ta bort sida. Är det däremot att du vill ta bort en underbilaga får du i listan markera underbilagan och under Kommando välja Ta bort. Hoppas att det löste ditt problem. /Mia
... Visa mer
2015-07-16
07:44
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför man bifirmor?. Jag har två tjejer som delar på ett AB men vill registrera var sin bifirma. Hos föregeånde byrå har man inte använt sig av reskontra utan bara kört A-verifikat. Hur löser jag detta? Tack på förhand, Eva
... Visa mer
2015-03-11
10:17
Hej! Det går absolut bra däremot gäller andra priser vid brev utomlands. Du kan se prislistan på https://vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/visma-autoinvoice /Anna
... Visa mer
2015-03-12
14:19
Hej! Du skulle kunna använda konto 7690 för avdragsgilla utbetalningar och 6992 för ej avdragsgilla kostnader. /Anna
... Visa mer
2015-03-16
13:04
Hej Axel, Jag rekommenderar som Anna och Kenneth här ovan att du använder ett annat fält för den uppgiften. Vi kommer inte förlänga postnummer-fältet i programmet den närmaste tiden, så mycket vet jag. Men det kanske blir aktuellt längre fram. Hittade en gammal artikel nu när jag sökte på detta att Irland skulle införa ett sjusiffrigt postnummersystem under 2015. Men vem vet vad som hände med det sen. 🙂
... Visa mer
2015-03-06
20:47
Tack för svar. Så då borde jag kunna bokföra hela beloppen på kameran och datorn. Var ju faktiskt därför jag köpte in grejerna. Tycker också så att så många som använder datorer och annat även privat så borde väl även jag kunna göra så.
... Visa mer
2015-03-05
07:39
Hej! Om det ska tas upp så bör det göras så som beskrivs i tråden jag hänvisar till ovan. 🙂 /Anna
... Visa mer
2015-03-04
14:16
Hej! Du kan läsa om hur du bokför ett lån med räntor i tråden Bokföra lån till företaget? - eEkonomi. /Anna
... Visa mer
2015-03-02
19:17
1Gilla
aha där ner var knappen. Tittade bara I den övre menyn efter knappen. Tack!
... Visa mer
2015-03-12
08:19
1Gilla
Hej! Stort tack för hjälpen, nu kan jag få fram den information jag önskade. / Erik
... Visa mer
2015-02-24
09:36
Okej, så om du inte vill bokföra att du har fått detta presentkortet så kan du nog inte bokföra att du utnyttjar det heller, eftersom det aldrig kommit in i företaget. Annars rekommenderar jag att du kontrollerar med en redovisningskonsult hur du ska hantera det här. /Anna
... Visa mer
2015-02-23
16:34
Hej! När en anställd är borta alla dagar en hel månad blir beräkningsformeln -ML (hela månadslönen dras bort). Vid dagsavdrag kan detta då bli högre än vad som blir utbetalt. Ett sätt att komma runt detta skulle kunna vara att göra ett avdrag för de dagarna när hon är frånvarande sen lägga in en övrig bruttoersättning för de tiderna som den anställde arbetar. För att lägga in övrig bruttoersättning använder du snabbvalet Övriga tillägg/avdrag och letar upp Övrig ersättning, brutto. Då lägger du in beloppet för timlönen som den anställde har tjänat ihop + minusbeloppet från avdraget. /Anna
... Visa mer
2018-01-03
13:26
Det har gått några år nu sedan man började efterlysa denna mall. Var är den? Jag mailar mina fakturor och vill kunna få ut en faktura i PDF med vidhängande inbetalningskort! Det kan omöjligt vara så svårt att det ska behöva ta denna tid!?
... Visa mer
2015-02-20
11:42
Hej Johannes! Jag tror att du hittar svar på din fråga i tråden Bokföra premiebetalning direktpension och vanlig tjänstepension. I annat fall hänvisar jag dig vidare till en redovisningskonsult som kan hjälpa dig eftersom reglerna är rätt specifika med olika förutsättningar. /Anna
... Visa mer
2018-04-27
07:57
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Värdet av förmån, vilken löneart ska jag välja? - Lön 300/600. Hej Support, Vi använder Visma Lön 600. Vi ingår i en stor amerikansk koncern och har nu fått aktier I bolaget. Jag behöver nu ta upp värdet av denna förmån I löneprogrammet. Jag behöver redovisa källskatt och sociala avgifter. Vilken löneart ska jag välja? 2118 Övriga förmåner? Kan jag acceptera inställningarna för denna löneart eller behöver jag kopiera lönearten och göra egna inställningar?
... Visa mer
2015-02-20
10:33
Åh tack ska du ha, då lärde jag mig något nytt! 🙂 Trevlig helg! /Anna
... Visa mer
2017-06-28
08:14
Hej Ulf! För att få korrekt värden på årets och föregående års omsättning, behöver du ha gjort årsavslut på statistiken i företaget. Detta gör du under Arkiv - Företagsunderhåll - Årsavslut statistikuppgifter. Om du vill ha statistiken per kalenderår och aldrig tidigare har gjort ett årsavslut behöver du först göra ett årsavslut på 2015-12-31 och sen på 2016-12-31. Då kommer du vid utskrifter få värden för 2016-01-01--2016-12-31 som föregående års värde, och 2017-01-01 och senare som årets värde. När du gjort detta kan du på utskriften av Leverantörslista under Urval leta upp raden Årets inköp och där skriva >0 så kommer bara de leverantörer med som du har köpt för mer än 0 kr under 2017. /Linnea
... Visa mer
2015-03-17
08:40
1Gilla
För dröjsmålsränta som du själv ska betala kan du använda konto 8422. Ledsen för mitt tidigare svar som var lite förhastat! /Anna
... Visa mer
2015-09-14
13:54
Hej på er, Tack för synpunkterna. Om vi kommer erbjuda möjligheten att även ha kontoplanen på engelska i Visma Administration avgörs i stort sett av efterfrågan. Vi får vissa önskemål på det men har just nu större efterfrågan på andra områden, så det är inte med i planen den närmaste tiden.
... Visa mer
2015-02-10
15:30
Hej igen! Äger ni fastigheten eller hyr ni den från någon annan? För att det ska räknas som en tillgång och skrivas av ska den bokföras på ett konto i klass 1xxx. /Anna
... Visa mer
2015-02-06
11:54
Hej! Jag har vänt och vridit på detta, men som jag kan se det så går det inte att lägga in något sådant villkor. Villkoret kräver att mallen tittar på artikelraden och det kan Ledtext-Leveransdatum/artikel inte göra. Jag tror också att det är för lite utrymme för att lägga in texten Avvik Leveransdatum i själva objektet som skriver ut datumet. Jag ändrar frågan till en idé och tar den vidare till vår utvecklingsavdelning. /Anna
... Visa mer
2016-02-26
15:08
1Gilla
Hej! Trist att höra att du ångrar ditt byte, extrajobb är inget vi önskar! Det verkar som att du har mycket feedback på funktionaliteten i Visma eEkonomi. Om du vill kan du skicka ett mejl till mig; anna.svensson@visma.com så ser jag till att du blir kontaktad. /Anna P.S Jag såg att du postat ytterligare en tråd, jag ser till att den blir besvarad. D.S
... Visa mer
2015-04-23
12:01
Hej! Ändringen i kontoplanen påverkar inte tidigare bokförda verifikationer. På de verifikationerna kan du klicka Åtgärder - Korrigera momskod. /Anna
... Visa mer
2015-02-06
07:59
Vad bra, tack för svar! /Jenny
... Visa mer
2015-02-06
08:38
Hej! Skatteverket har inga synpunkter på detta. Däremot kan det vara en fördel att bokföra på rätt konto för att det ska bli en mer lättolkad resultatrapport. Från och med 1/4 2015 ska du redovisa mer noggrant vad som är material och vad som är arbete och vilket material som hör till vilket arbete. Redan nu har vi anpassat fakturorna du skapar i Visma eEkonomi. Kolla gärna in filmen Skapa fakturor med ROT och RUT-avdrag i Visma eEkonomi. /Anna
... Visa mer