2018-12-10
12:44
Hej MM, När det gäller att matcha skattehändelser som avser moms på ditt Skattekonto i eEkonomi, som exempel när du ska betala in moms så kan du hämta in dina skattehändelser som en fil och klistra in kontoutdraget under kassa- och bankhändelser i eEkonomi. Sedan matchar du en överföring från företagskontot till skattekontot och därefter matchar du en skattehändelse mot momsredovisningen. Du får en bra bild över hanteringen gällande Skattekontot i filmen Få full koll på skattekontot i Visma eEkonomi. Du kan även kika i den skrivna hjälpen för Skattekonto för lite mer information. Återkoppla om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2018-12-10
12:21
1Gilla
Hej Marie L, Jag har sökt runt på Skatteverkets hemsida men hittar inget tydligt svar gällande hur förmånsbeskattningen ska lyftas på lönebeskedet. Om det ska tas upp varje månad eller om man ska förmånsbeskatta hela perioden som fakturan avser på ett lönebesked. Jag tolkar det också som att det okej att välja själv hur man vill lägga upp det. Artikeln Skatt och sjukvårdsförsäkring - här är bästa taktiken som finns på vår hemsida skulle kunna vara till hjälp. Annars hänvisar jag dig till att kolla med Skatteverket vad de säger i frågan. Du får gärna återkomma i tråden därefter och dela med dig av svaret, eller om någon annan användare har något att tillägga så uppskattas det också! Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-12-04
10:48
Hej Viola, Jag kollar i boken Redovisa Rätt där det står att avgifter för factoringtjänster kan debitera konto 6064 och räntekostnaden för lånet kan konteras i kontogrupp 85, Räntekostnader och liknande resultatposter. På sidan Bokföra factoring från bokforingstips.se kan du läsa mer om det och få ett exempel på hur det kan bokföras. /Theodor
... Visa mer
2018-12-04
10:35
Hej Anna-Karin, Du bokför det som inventarie då kylskåpen trots allt kommer att finnas som en tillgång i ert företag under dessa år och eftersom det är ni som företag som har gjort inköpet. Ersättningen som kan komma i ett senare skede från försäkringsbolaget kan du bokföra enligt förslaget i tråden Bokföra försäkringsersättning. /Theodor
... Visa mer
2018-12-03
12:41
Hej Lönekonsult2019, Du kan lägga in personnumret på flik 1 i löneprogrammet inne i anställningsregistret. Om det är så att den anställde saknar svenskt personnummer kan du läsa i tråden Inget svenskt personnummer eller svenskt bankkonto, på hur du ska gå tillväga för att lägga upp det. Hur du ska gå tillväga med semesterhanteringen beror lite på vad det är du vill registrera eller göra gällande semester? Du kan börja med att gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester för att kolla över företagets inställningar för de olika semestervillkoren. Efter det hanterar du semester på den anställde genom anställningsregistret på flik 5 inne på den anställde, där du väljer vilket semestervillkor den anställde ska gå på. Du kan läsa mer om de olika semestervillkoren på sidan Anställda, fliken semester. När du har valt upp ett semestervillkor på den anställde och lagt in värdena där kan du sedan arbeta med semester på ett lönebesked genom att använda dig av snabbvalet: Semester, uttag- eller ersättning beroende på vad du vill registrera. Du kan läsa lite mer om det på sidan Registrera uttag av semester med snabbvalet Semester, uttag. Återkoppla om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2018-12-03
09:54
Hej Adde, Det känns lite märkligt, din kund ska inte behöva vara ansluten till tjänsten när du skickar det som brev. Jag har skapat ett ärende på detta och vi kommer att kika vidare på det så fort som möjligt och därefter kontakta dig via mejl. /Theodor
... Visa mer
2018-12-03
09:29
Hej Lotta, Efter omföringen till 1220 kan du lägga upp din maskin som en inventarie, precis som du har gjort på bilden ovan. Jag tycker att du har lagt upp din maskin korrekt utifrån det som har tagits upp i tråden. I rutan för anskaffningsvärde anges den totala kostnaden för inventarien, i ditt fall alltså 54 097,33:-. Du anger även sedan hur länge nyttjandeperioden är för din maskin samt hur den ska skrivas av Vilka bokföringskonton som avskrivningen görs på styrs utifrån Inventariekonteringen som Sofia skriver ovan och du kan se vilka konton som är kopplade i inställningarna. Avskrivningen görs års- eller månadsvis och under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - väljer du själv hur ofta det ska ske. Det går att läsa mer i tråden Bokföra avskrivningar i Visma eEkonomi och i tråden Hur gör man avskrivningar av inventarier - eEkonomi. För att få lite mer info om det kan du även läsa på sidan Avskrivningar - Vad är avskrivningar?. Om du inte får till det kan det även vara smart att ta kontakt med en redovisningsbyrå som AccountantfromHell_singland skriver ovav. På vår sida Hitta redovisningsbyrå kan du hitta byråer i närheten av dig som använder sig av eEkonomi. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-11-21
14:01
Hej Prosa, Gällande löneutbetalningar så påverkar även de likviditetsprognosen där den gör en uppskattning på tidigare mönster av in- och utbetalningar. Jenny har även svarat i tråden Bättre likviditetsprognos - eEkonomi att det inte är planerat att införas någon förändringen gällande denna funktionen i nuläget. Du får dock gärna kommentera eller rösta i den tråden och om det blir någon förändring framöver så sker även uppdatering gällande det i den tråden. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-11-21
12:53
Hej Gustafh, Om du skapar en faktura till din kund som kortbetalning skapas det en förväntat inbetalning som då bokar upp fordran på 1580. När betalning via iZettle sker via integrationen så bokar den också upp fordran på 1580 i försäljningsverifikationen, detta är kontot som ligger som standard. I fallet där kund vill betala en kortfaktura med kort genom iZettle blir det som du säger att man får gå in och ångra fakturan för att det inte ska bli dubbelt. I dagsläget finns det nog inte någon smidigare lösning för denna hanteringen, det kommer att bli ett extra steg hur man än lägger upp det när man vill ha en faktura samt betalning med kort via iZettle. Jag kommer att lyfta detta vidare som ett förbättringsförslag till vår utvecklingsavdelning. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-11-21
11:07
Hej Sofie, Jag antar att det i löneprogrammet i moderbolaget redan ligger en del anställda upplagda? I så fall får du antingen göra som Cecilia har skrivit ovan att lägga upp de anställda på nytt i moderbolaget. En annan lösning som man kan göra om man inte redan har anställda upplagda i moderbolaget eller lönekörningar och historik där som man vill ha kvar är att ta en säkerhetskopia av dotterbolaget - skapa ett nytt företag utifrån säkerhetskopian. Sedan gå till Arkiv - Företagsunderhåll - Rensa företag vid överlåtelse - Ändra organisationsnummer och företagsnamn. Då försvinner lönekörningar, ingångsvärden, statistik mm, men uppgifterna på företaget och de anställda finns kvar. Du kan läsa mer om rensningen av företaget på sidan Rensa företag vid överlåtelse. Efter det kan du gå in och inaktivera de 10 anställda som inte skulle med över till moderbolaget och sedan skapa upp nya anställda om det är flera som tillhör moderbolaget än de 90 som kom från dotterbolaget. Du kommer sedan få göra som skrivet ovan att du bockar i att de anställda som har gått över till moderbolaget "Har slutat och slutlön utbetald" i dotterbolaget för att de inte ska ta upp en licens i det företaget. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-11-21
08:54
Hej Max, Jag har sökt runt lite och hittade på skatteverkets sida gällande att Sälja varor till andra EU-länder, att när ni säljer varor till en köpare i ett annat EU-land är huvudregel att du ska ta ut moms på försäljningen. Det finns dock tillfällen där man säljer varorna utan moms, som går att läsa mer om på deras sida. Om du inte redan har gjort det så får du gärna kika med Skatteverket för att se vad de säger i denna frågan, och du får i så fall även gärna dela med dig av svaret här i tråden. Om det är någon annan användare på forumet som har kunskap eller erfarenhet gällande EU-moms får ni gärna lägga en kommentar. Om det är så att du redan vet att det ska deklareras i Holland och att det är Holländsk moms på försäljningen så tycker jag att ett eget separat momskonto för detta låter som ett bra tillvägagångssätt för att skilja på svensk och holländsk moms. Kolla även över om du ska ha momskod på bokföringskontot och i så fall vilken momskod, utifrån var på momsrapporten det ska påverka. Själva bokföringen av försäljningen tänker jag att du antingen gör direkt mot Kassa- och bankhändelser på det konto som pengarna kom in på, som en Övrig insättning - Egen kontering så att du själv kan välja vilket försäljnings- och momskonto som ska påverkas. Det går även bra att göra det genom en Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-11-16
10:43
Hej Kuben, Snabbvalet Semester, ersättning och rutan Semesterersättning vid slutlön kommer att "nolla" semesterskuldlistan och i detta fall då betala ut värdet för de sparade semesterdagarna. Gällande kompen som personen har ett minussaldo på så kan du använda snabbvalet Komp - och i rutan Komptid i pengar skriva in det belopp som personen har med ett minusbelopp. Det ska då generera rätt lönearter och ett minusbelopp på lönebeskedet, om du kollar kompsaldot längst ner på lönebeskedet ska även det hamna på noll. Värdet för de sparade semesterdagarna minus skulden för kompen kommer sedan att bli det som betalas ut till den anställde och du kan genom att lägga in lönearten Textrad skriva till en förklaring om du så vill. Det finns även en bra skriven hjälp till det på sidan Checklista när anställd slutar som du kan kika på. Har du några ytterligare funderingar får du gärna återkoppla i denna tråden. /Theodor
... Visa mer
2018-10-31
15:24
1Gilla
Hej, Det ska fortfarande gå bra för dig att föra över dina saldon så att de hamnar på rätt bokföringskonton för dig. Du kan göra det som en manuell verifikation och skriva en notifiering som information. På så sätt använder du rätt konton framöver och kan även hänvisa till notifieringen och den manuella verifikationen om det skulle uppkomma frågor. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-10-31
11:10
Hej igen, Bra att du fick till det så att förmånen kommer med i beräkningarna. Anledningen till att beloppet står inom parantes är för att det är en förmån som då inte direkt påverkar bruttolönen men att det då ändå bör påverka skattegrundande beloppet och arbetsgivaravgiften. Om du har möjlighet kan du gå in och justera det i tidigare lönebesked och se till att du får det att påverka skatt och arbetsgivaravgiften. Annars går det även att ange ett högre belopp på denna månaden för att komma upp till korrekt ackumulerat värde, så länge du är säker på att det som angivits föregående månad inte påverkar något så att det inte blir dubbelt. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-10-31
09:42
Hej! Om du går till Bokföring - Momsredovisning - klickar på Ny momsredovisning uppe till höger - vad har du för momsperiod vald längst upp? Som exempel, om du bokför moms månadsvis så ska allt som du har bokfört i programmet under oktober månad, genom fakturor eller manuella verifikationer, där det finns bokföringskonton med kopplade momskoder. Beloppen i dessa verifikationer kommer att finnas i rutorna inne på momsredovisningen för oktober. Du kan även klicka till höger om varje ruta för att se exakt vilka verifikationer som har påverkat beloppet i rutan. Om programmet anser att någonting är felbokfört, gällande belopp eller datum, så kommer det stå att du har verifikationer att kontrollera längst upp på sidan. Du skriver att det har blivit helt grått. - Finns det inga belopp i någon ruta inne på momsredovisningen? - Har du valt rätt momsperiod längst upp på sidan? Skulle du istället vilja göra sidan Ny momsredovisning som en rapport där man inte har möjlighet att bokföra utan enbart se saldona som finns i varje ruta? Återkoppla gärna gällande det i så fall, för det skulle vi nog få ta in som ett önskemål. I nuläget får du antingen göra som Linnéa skriver ovan, att du gör en transaktionsanalys på dina momskonton för att se vad som är bokfört på dem under en period eller så kan du direkt se vilket belopp som ligger i vilken ruta genom Ny momsredovisning, men då finns som sagt knappen för att bokföra det där. Tanken är att du bokför din momsredovisning direkt i eEkonomi, skapar en fil från programmet och sedan läser upp filen på Skatteverkets hemsida. Du kan kika på filmen Skapa momsredovisning i Visma eEkonomi för att se hur tanken är att det ska hanteras i programmet. Återkoppla gärna i tråden om jag missförstod dig i något eller om det är något mer du undrar över. /Theodor
... Visa mer
2018-10-29
10:22
Hej Sprutt, Precis som du skriver så skattas inte tävlingsvinster där det är slumpen som utgör vinnaren. Det går att läsa mer om det på Skatteverkets sida gällande Tävlingsvinster. Jag tänker att pengarna som du får in kan bokföras på konto 3990 - Övriga rörelseintäkter, som Pär skriver ovan. /Theodor
... Visa mer
2018-10-29
10:07
Hej Veronica, Det låter som att kontoutdraget du hittade som innehöll alla transaktioner över fonden visar de uppgifter som du behöver för att få fram rea-vinst/förlust. Om inte tänker jag att du får ta försäljningspriset per andel minus det genomsnittliga anskaffningsbeloppet per andel för att få fram din reavinst vid försäljningen. Du kan även kika på Skatteverkets sida gällande Försäljning av värdepapper samt en sida på Skatteverkets sida gällande Fonder som förhoppningsvis kan ge ytterligare information. För att bokföra resultatet av försäljningen på kortfristiga andelar kan du använda dig av konto 8350 Resultat vid försäljning av kortfristiga placeringar. Om det avser långfristiga placeringar kan du använda dig av konto 8020 Resultat vid försäljning av andelar i koncernföretag. Båda kontona krediteras vid vinst och debiteras vid förlust. Återkoppla om det är något mer du undrar över. /Theodor
... Visa mer
2018-10-24
13:58
Hej opkretsen, Skulle du kunna beskriva hur fakturan såg ut och hur ni bokförde den? - Ska ni skapa ett lönebesked för den anställde där ni betalar övertiden som denne anställde har gjort under utlåningsperioden? - Vad exakt är det du undrar hur du ska bokföra nu? Är det själva lönebeskedet som ni betalar ut till den anställde eller är det inbetalningen på fakturan som ni har ställt ut till organisationen som ni lånade ut den anställde till? Om jag kollar i boken Redovisa Rätt står det att vid tillfällig uthyrning av personal krediteras konto 3620 Tillfällig uthyrning av personal. Återkoppla gärna på dessa frågor så kollar vi vidare på om vi kan få ordning på det. /Theodor
... Visa mer
2018-10-16
09:25
Hejsan Leif, Jag tänkte tipsa om tråden Bokföra inbetalningar från Payson - eEkonomi där det finns lite mer information gällande dessa typer av inbetalningar. Återkoppla gärna om du har ytterligare frågor. /Theodor
... Visa mer
2018-10-10
13:32
Hej Rockcity, I eEkonomi tycker jag att du kan gå till Bokföring - Kontoanalys - sök på konto 2448 för att se vad du har för saldo på det kontot nu och för att se vilka verifikationer som påverkar saldot. Om det är bokfört leverantörsfakturor på 2448 borde saldot vara negativt eftersom att det har bokats upp som en ökad skuld på 2448 i kredit. När du betalar en leverantörsfaktura som är bokförd på 2448 bokförs det: 19xx kredit 2448 debet Vilket gör att saldot för 2448 ökar och att du kommer närmre noll. Tanken om du vill gå över till att använda 2440 framöver är att du ska bokföra betalning av dina leverantörsfakturor som är bokförda på 2448 genom verifikationsförslaget som jag skrev ovan, för att få bort skulden från 2448. För 1518 har du förmodligen ett liknande scenario, där bokförda kundfakturor med 1518 i debet har gjort att saldot för 1518 har ökat. Gör likadant en kontoanalys på 1518 för att se vad saldot är. När du sedan bokför dina inbetalningar för dessa kundfordringar blir det: 19xx debet 1518 kredit Vilket i sin tur leder till att saldot på 1518 minskar och när du visar att alla dina kundfordringar som är bokförda på 1518 är inbetalda borde saldot på kontot att visa 0. Om du i framtiden använder dig av försäljnings- och inköps-delen i eEkonomi för att skapa dina fakturor kommer programmet automatiskt att boka upp dina kundfordringar på 1510 och leverantörsskulder på 2440. Hoppas detta kan förtydliga, återkoppla om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer