2022-10-27
08:58
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Avgifter kring bolagsbildande är inte avdragsgilla så detta kan bokföras mot 2013 egna uttag om du vill betala tillbaka pengar till dig från företaget. Däremot så verkar namnregistrering vara avdragsgillt om man läser här hos Skatteverket, så detta kan du bokföra mot 6991 övriga avdragsgilla kostnader i debet och mot 2018 i kredit. Du kan även bokföra det mot utbetalningen direkt om du vill betala ut pengar, och bokför då mot 6991 i debet och mot 1930 kredit.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-26
10:13
Hej!
Tack för din fråga. Om det kontokortet är kopplat till ett annat bankkonto som tillhör företaget så skall detta hanteras och bokföras precis som företagskontot, fast mot ett annat 193X konto. Om du anser att det är mer ett sparkonto eller liknande så kan du bokföra det mot 1940 om du inte redan använder det. Tänk på att ALLA händelser på detta andra bankkontot måste bokföras.
Lån bokförs mot 235X, hur man bokför ett köp av bil med lån kan du läsa om här.
Man bokför normalt sätt bara utnyttjad checkkredit och inte när man bara fått beviljad. Här kan du läsa mer om hur man bokför detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-25
17:10
Hej!
Tack för din fråga. Det är inte helt enkelt att svara på denna frågan tyvärr, då även vägledningarna från Skatteverket är lite tvetydiga kring det. Om man tex läser på vägledningen för inköp varor inom EU så kan man se att de tar upp frågan angående felaktigt debiterad moms ( som tex när man inte angett VAT nummer och säljaren tagit ut ett annat lands moms ) inte är avdragsgill och att man ändå skall redovisa hela inköpet som inköp inom EU med fiktiv moms. Däremot står det inte samma sak på vägledningen för inköp tjänst inom EU, vilket gör det klurigare. Det som står är att huvudregeln är att man som köpare skall redovisa momsen ( dvs fiktiv moms ), vilket man kan tolka att man skall redovisa detta oavsett om man angett sitt VAT-nummer eller inte. Så det bästa är att kontrollera med Skatteverket när sådana tillfällen uppstår för att få det redovisat korrekt.
Detsamma gäller för din andra fråga, då det även där inte står tydligt hur man skall hantera det förutom samma som för inköp tjänst inom EU.
Det är därför det står olika på olika ställen, då det blir en sorts tolkning över hur man bör hantera det. Det absolut korrekta vore att kontakta leverantören om en ny korrekt faktura, vilket är vad vi ger råd kring i vår artikel. Detta betyder dock inte att Bokio säger fel, i och med att vägledningen för inköp av varor inom EU anger att man skall redovisa fiktiv moms oavsett om köpet hanterats rätt eller inte. Det finns sätt att argumentera för att det både alltid bör redovisas som ett inköp inom/utanför EU oavsett och även att bara redovisa det som en kostnad när VAT nummer saknas.
Det finns dock tyvärr inget enkelt svar som du märker, utan det är något som man får hantera och be om råd från Skatteverket om situationen skulle uppstå. Det bästa är som sagt att försöka förhindra att det händer och alltid ange sitt VAT-nummer i största möjliga mån.
Ha det fint, hoppas detta hjälpte dig lite framåt.
Josefine
... Visa mer
2022-10-25
15:59
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att det kan bokföras inom 13XX kontogruppen om tanken är en långsiktig placering och det anses som en finansiell tillgång. En finansiell tillgång definieras av att det är en långsiktig placering, men frågan är om guld fortfarande anses som det eller om det bör anses som en materiell anläggningstillgång.
Jag kan tyvärr inte hitta någon bra vägledning kring detta eller om det är någon avskrivning som skall göras m.m så jag rekommenderar dig att kontakta en konsult alternativt Skatteverket för mer vägledning kring detta. Om det anses som en finansiell tillgång så bör det antagligen gå under samma bokföringsregler som för handel med värdepapper, aktier m.m.
Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra användare i forumet som har liknande frågor.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-25
13:47
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Det skall stå på underlaget du fått vad som är avdragsgillt eller inte, men dessa kostnader skall redovisas i det köpta bolaget och inte i det bolaget som köper lagerbolagen skulle jag säga. Jag rekommenderar dig dock att kontakta en konsult för hjälp med detta, då det kan vara mer komplicerat när ett AB köper ett annat AB och antingen ingår i en koncern alternativt planerar att absorbera bolaget. Jag kan tyvärr inte hitta några bra vägledningar kring vilket företag som skall ta upp kostnaderna, och hur det skall bokföras i det köpande bolaget beror på just detta.
Om det är lagerbolaget som skall ta upp kostnaderna så bör själva köpet bokföras mot ett 13XX konto för det köpande bolaget, och för lagerbolaget mot ett 23XX konto för själva skulden och mot 6991/6992 beroende på vilka kostnader som är avdragsgilla och inte.
Du får gärna återkomma i denna tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra användare med liknande funderingar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-25
13:28
Hej igen!
Ah okej förlåt, jag missförstod vad du menade. Jag skulle säga att det är bäst att dubbelkolla detta med Skatteverket, men vad man kan läsa om här så verkar även kostnadsersättningar anses som ersättning för arbete vilket är när man behöver registrera sig som arbetsgivare enligt Skatteverket här. Dock skulle jag säga att det kan vara lite annorlunda när det gäller just aktieägare, men det är tyvärr ingen vägledning som jag kan hitta som stödjer detta.
Om man läser denna vägledningen så verkar det som att du förstått rätt ja, i och med att under rubriken egen bil så står även leasing med vilket är samma regler som för hyrbil då leasing är en form av hyra. I och med att du hyrde bilen privat så bör man kunna anse att det inte är en bil som arbetsgivare tillhandahåller men det kan du också kontrollera med Skatteverket.
Du får gärna återkomma i denna tråden om du får ett svar som skulle kunna hjälpa andra användare som har liknande frågor.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-24
11:17
1Gilla
Stort tack, Josefine! Du anar inte hur jag länge jag brottats med detta. Uppskattar hjälpen.
... Visa mer
2022-10-24
06:39
1Gilla
Tack @Josefine Johansson ! Fick följande svar från en kunnig i ämnet från ett renomerat bolag: "Ägarbolagen står fritt att låna ut pengar till det samägda bolaget. Däremot kan det samägda bolaget inte hur som helst låna ut pengar till ägarbolagen." Vad som är viktigt att ha i åtanke är att det råder annorlunda regler om det är ett koncernbolag där moderbolag äger dotterbolag, vilket inte var det som jag efterfrågade i den situationen jag frågade om. Samt, det är alltid viktigt att själv säkerställa hur det kan förhålla sig i den egna givna situationen man står i och även om lagar och regler ändras. Må gott! //Adde
... Visa mer
2022-10-21
09:44
Hej!
Tack för din fråga. Du kan bokföra milersättningen i efterhand ja, alternativt så hanterar man det enbart i deklarationen. Det är alltså inte nödvändigt att bokföra det, utan det brukar man göra om man vill tex hålla bättre koll löpande på hur hög milersättning man tagit ut. Här kan du läsa om hur du bokför detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-20
14:28
Hej!
Tack för din fråga. Det ser korrekt ut, dock kan det vara bra att dubbelkolla med Skatteverket om man trots allt skall redovisa det till Skatteverket även om FedEx har angett importmomsen på underlaget och att det därmed blir en högre kostnad för dig. Det bör dock inte behövas redovisas till Skatteverket då enligt underlaget så verkar FedEx hanterat detta och därmed tagit ut en avgift för det. Normalt sätt så skall detta inte hända om man angett sitt VAT nummer till företaget man köper ifrån, så det är viktigt att kontrollera detta när man köper utanför EU.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-20
11:18
1Gilla
Tack så mycket för hjälpen!
... Visa mer
2022-10-19
11:34
Hej!
Korrigeringar kan inte göras inne i deklarationsmodulen/årsredovisningen utan behöver göras i eEkonomi systemet genom en korrigeringsverifikation eller liknande. Om du menar att räkenskapsåret är stäng/låst men inte ännu deklarerat så öppnar du den perioden som du skall göra korrigeringen i, bokför omföringen och sedan stänger perioden igen. Detta kan göras i tex sista månaden i räkenskapsåret. Sedan behöver du hämta den nya bokföringsdatan igen till årsredovisningen genom att klicka på hämta bokföringsvärden i deklarationsmodulen. Det uppdateras alltså inte automatiskt utan måste manuellt hämtas igen efter korrigeringen.
Om det är ett stängt och deklarerat år som du vill korrigera så är detta inte tillåtet, utan korrigeringen får ske i det nya öppna räkenskapsåret.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-18
16:44
Hej!
Tack för din fråga. Jag har kollat med en kollega som kan Visma eEkonomi bättre som har svarat följande om hur man bör hantera det i programmet:
"Fakturan verkar redan vara skapad och är då bokförd 1510 mot 30XX. Skapa en manuell verifikation, välj konto 1510, plocka upp fakturan på kontoraden. Välj konto 2420 som motkonto och bokför verifikationen. Då bokas förskottsskulden bort samtidigt som fakturan registreras som betald."
Betalningen av bokföringen blir då bokförd som nedan:
Detta förutsätter att du har faktureringsmetoden.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-18
15:35
Hej!
Tack för din fråga. Har du provat att klicka i " visa inaktiva konton"? Konto 1385 skall finnas i kontoplanen som ett inaktivt konto om man har aktiebolag i Visma eEkonomi. Skulle du ändå inte hitta det så kan du klicka på nytt konto och skapa det ja.
Du bokför överföringen samt "returen" mot samma konto, tex konto 2999 OBS konto för att få bokfört båda händelserna så de tar ut varandra.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-18
15:29
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att den inte är avdragsgill då enligt 9 kap. 9 § i inkomstskattelagen så är inte offentligrättsliga sanktionsavgifter avdragsgilla, vilket man bör kunna anse att denna är. Så detta kan tex bokföras mot 6992 övriga ej avdragsgilla kostnader. Om du vill vara helt säker så rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket för vägledning.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-18
15:19
Hej!
Det finns tyvärr ingen tydlig sammanställning någonstans då det inte finns något generellt svar när det gäller försäkringar, då det kan bero på vilken skatteklass de tillhör och när försäkringarna gäller för hur det skall hanteras. Det är därför oftast bra att kontakta försäkringsbolaget gällande vilken skatteklass de tillhör och om de skall förmånsbeskattas, samt att man oftast kan fråga Skatteverket för mer information.
Som Magnus_Malcolm säger så finns det många bra konton i BAS kontoplanen för de olika försäkringarna man kan ha, och kan vi hjälpa till kring hur du bokför försäkringarna så gör vi gärna det i den mån vi kan här på forumet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-18
13:56
Hej igen!
Jag ber om ursäkt, menade självklart kontogrupperna 396X och 796X så det kontot fungerar utmärkt. Din kontering ser också korrekt ut gällande valutakursförlust.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-18
13:53
Hej igen!
Du skall enbart använda 1680 om det går under reglerna för utlägg, i annat fall så blir det en kostnad för dig som du sedan vidarefakturerar. Så om det inte uppfyller kraven som finns på den länken jag skickade för utlägg så utgår du från mitt svar i första stycket, dvs bokför kostnaden mot ett 46XX konto och bokför intäkten mot ett 39XX konto även om det är en förlängning på försäkringsavtalet. Detta då det skall hanteras som en kostnad först och sedan som en intäkt enligt reglerna för vidarefakturering.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-18
13:45
Hej!
Tack för dina frågor. Vi kan tyvärr inte avgöra om det ser rätt ut angående beloppen med mera utan den insyn i din bokföring som skulle krävas, utan där rekommenderar jag att du kontaktar en konsult för mer hjälp. Det jag noterar dock på dina förslag är att du verkar bokföra mot konto 3990 både i debet och kredit vid bokföringen av fordran samt utbetalningen, så där bör du kontrollera du det inte blir felaktigt. Du verkar också bokföra fordran mot 1518 i kredit både vid uppbokning av fordran och även vid utbetalning, men intäkten blir aldrig bokad mot kredit så du bör nog kontrollera om det verkligen skall vara så Om det inte är någon sorts kreditfaktura så skall ökning av kundfordran vara i debet och ökning av utgående moms och intäkt i kredit. Dvs att det blir bara kredit när utbetalningen kommer och fordran minskar. Detta gäller båda dina två förslag för att bokföra upp fordan och intäkt.
De konton du valt för övrigt verkar rimliga, förutsatt att bonusen skall vara momsfri enligt underlaget. Tänk också på att när du får utbetalningen så skall du ta bort den hela uppbokade fordran på konto 1580 i kredit så att den minskar med samma belopp som du bokförde upp. I denna tråden så kan du läsa lite mer om hur tex uber bokförs.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-17
17:45
Hej!
Tack för din fråga. Du bör behöva ett underlag på detta, tex en faktura eller något form av avtal/kontrakt. Jag skulle säga att det borde hanteras som en sorts förskottsbetalning dvs som en kortfristig eller långfristig skuld beroende på hur lång tid man tror att skulden kommer vara. Något 239X konto om det är långfristigt och ett 289X konto om det är kortfristigt skulle funka till detta. Du kan alltid kolla med Skatteverket om detta bör hanteras som en intäkt direkt, eller om det blir en intäkt först när man skrivit på avtalet för själva lägenheten. Bör dock vara som en förskottsbetalning i och med att kunden har möjligheten att dra sig ur, trots att inte hela beloppet då återbetalas.
Kanske det är någon annan användare i forumet som vill dela med sig hur de brukar bokföra och hantera sina bokningsavgifter?
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-17
17:24
Hej!
Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Du bokför både köpet samt återbetalningen mot samma konto, tex 2999 för att få dessa bokfört. Du kan välja eget uttag/övrig insättning och välja egen kontering. Den nya beställningen matchar du mot din nya orderbekräftelse och bokför som ett inköp inom EU/utanför EU för att hantera den omvända momsen. Du kan använda den gamla orderbekräftelsen samt kvittot på att du fått en retur som underlag till originalköpet och returen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-17
17:22
Hej!
Tack för din fråga. Baserat på den informationen du gett så ser det ut som att du har hanterat det korrekt ja, då du både fått bokfört upp beloppet mot 1720 samt periodiseras det. Det stämmer att bara halva momsen blir avdragsgill när man leasar en bil som anses som personbil i momsavseende, vilket du kan läsa mer om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-14
14:30
Hej igen!
Okej vad bra att det var ok. Parkeringskostnader brukar man normalt sätt bokföra antingen som 5690 övrig personbilskostnad alternativt mot ett 58XX konto. När du fick din F-skatt spelar mindre roll, men om du betalade med egna pengar så skall du hantera detta som ett eget utlägg ja och inte som en leverantörsfaktura. Hur du bokför inköp med egna pengar kan du läsa om här.
Hur du rättar momsrapporten när du bokfört dina egna utlägg i rätt period kan du läsa om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-14
09:42
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa mer kring hur utgifter kring ombyggnad och reparation hanteras. Förutsatt att de faktiskt räknas som en ombyggnad så stämmer det att man inte får lov att göra direktavdrag ( bokföra som kostnad direkt ) utan skall istället öka tillgångskontot som du använt till att bokföra fastigheten, normalt sätt något inom 11XX kontogruppen. Detta då det skall öka anskaffningsvärdet för fastigheten.
Vad jag kunde se så verkar du ha Visma förening, så hur du ändrar verifikationer kan du läsa om här. Du bör också kunna skapa en korrigeringsverifikation där du flyttar beloppet du bokfört mot 4010 i kredit och mot lämpligt tillgångskonto i debet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-14
04:02
1Gilla
Hej Josefine, Tack för utförligt svar!
... Visa mer
2022-10-13
15:31
1Gilla
Hej igen!
Ja det ser ut att stämma om returen ännu inte har bokförts eller hanterats på något annat sätt. Då måste du ju nu både bokföra bort fordran i sin helhet mot 1510 men också redovisat returen som minskar den bokförda intäkten samt utgående momsen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-13
13:48
Hej!
Tack för din fråga. Det går utmärkt att skapa två nya inköpskonton i den kontogruppen. När du sedan vidarefakturerar detta bokför man intäkten mot ett 35XX konto, tex 3590. Tänk på att oavsett om inköpet var momspliktigt eller inte så följer man de normala momsregler som din försäljning har, vilket du kan läsa om här. Detta betyder alltså att även om inköpet är momsfritt så kan du behöva ta ut tex 25% moms på vidarefaktureringen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-13
11:26
Hej!
Tack för din fråga. Den delen som gäller presentkortet bokför du mot ett 16XX konto, tex 1684 i debet och den faktiska kostnaden för tvättmaskinen samt eventuell moms bokförs mot antingen ett tillgångskonto eller tex 5410 om det är en förbrukningsinventarie. När presentkortet sedan används så bokför du bort fordran mot 1684 i kredit och redovisar den kostnad och moms som gäller det köpet. Så om tvättmaskinen kostnaden 10 000 men du betalade 5 000 så kan du tex bokföra som följande:
1930/2440 K 15 000
1684 D 5 000
5410 D 8 000
2641 D 2 000
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-13
10:31
1Gilla
Hej igen!
Det handlar egentligen inte riktigt om viljan, utan vad man får och inte får göra. Vid en avbetalning så är det ett direktköp, som man dock betalar i omgångar. Så anledningen till att man kan redovisa hela momsen direkt är för att själva köpet sker när man tecknar ett avbetalningskontrakt och det är även enbart då momsen redovisas på underlaget. De andra händelserna är bara avbetalningar på en kredit man har, och därmed redovisas ingen moms på underlagen och inte heller i bokföringen då det bara är en minskning av en skuld.
Vid leasing så är detta en hyra av en inventarie, och därför blir det inget direktköp utan istället så delar man upp kostnaden så lång tid som leasingen är och man får underlag som visar momsen för varje faktura för hyran/leasingen. Det blir alltså en löpande kostnad som man redovisar, till skillnad från avbetalning där man istället minskar sin skuld.
Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-13
09:44
Hej!
Jag ser att du fått svar på din fråga i denna tråden här. Återkom om du har fler funderingar!
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-12
11:43
Hej!
Tack för din fråga. Hur det bör hanteras beror på om det är ett utlägg eller vidarefakturering. Kravet för att det skall räknas som ett utlägg kan du läsa om här.
Om det är ett utlägg så bokför man själva betalningen av hyran åt det andra företaget mot tex ett 16XX konto, för att sedan bokföra bort fordran när man får betalt från kunden. Där är det viktigt att man även skickar med originalkvitto/fakturan i och med att det är det andra företagets underlag. Om det är vidarefakturering det handlar om så bokför man betalningen som en kostnad i sitt företag, tex mot 5010 eller ett 46XX konto. När man sedan vidarefakturerar så följer man de normala momsreglerna som man normalt har i sitt företag och redovisar detta på det man vidarefakturerar. Det spelar alltså ingen roll om själva kostnaden var momspliktig eller inte, utan man kan se vidarefaktureringen som att du säljer tjänsten att betala fakturan åt företaget. Dessa intäkter bokförs mot något 35XX konto.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-11
17:00
1Gilla
Tack så jätte mycket för hjälpen. Mycket uppskattat! ' 'Med vänlig hälsning Marcus Sahlé
... Visa mer
2022-10-11
13:18
Hej igen!
Ja det stämmer fint när det gäller den momssatsen.
Josefine
... Visa mer
2022-10-11
13:16
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket angående frågan om man kan ge gåvan året efter eller inte. Det man får tänka på med minnesgåvor är att det gäller jämna födelsedagar från 50 år och uppåt, och inte jämna födelsedagar i allmänhet när det gäller gåva för att ha uppnått en viss ålder. Skattefriheten ( dvs ingen förmånsbeskattning ) gäller enbart om gåvan är under 15 000 kr ink moms. Om gåvan överstiger detta beloppet så beskattas man från och med första kronan. Detta betyder alltså att man inte kan få en gåva för 20 000 kr ink moms och bara bli förmånsbeskattad för den delen som överstiger utan hela beloppet blir skattepliktigt. Därav skulle jag säga att man inte kan dela upp beloppet på två fakturor då marknadsvärdet för gåvan är mer än 15 000 kr ink. moms.
Gällande om fakturan måste vara utställd på företaget eller om man kan göra det som ett eget utlägg så rekommenderar jag dig att fråga Skatteverket även detta. Jag skulle säga att det bör gå under de normala kraven för egna utlägg för att inte räknas som att du får en gåva i form av pengar och därmed bli förmånsbeskattad.
Skattefria gåvor kan du bokföra mot tex 7690 övriga personalkostnader.
Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-11
09:29
1Gilla
Hej igen!
Inga problem. 🙂 Ah okej, då antar jag att du fått insättningen från lånet tidigare? Då är det den händelsen som skall bokföras mot 2350 för att visa att du tagit ett lån. Var uppmärksam på att boka hela lånet mot kredit 2350 och att bokföra upp eventuella avgifter som dragits vid uppläggningen av lånet mot tex 6570 i debet.
Denna händelsen när du har köpt fastigheten skall du istället ha hela beloppet på 2,7 miljoner mot 1930 i kredit och inte ha med raden för 2350 alls då det är en separat händelse. I annat fall så bör konteringen se likadan ut som AnnicaL föreslog gällande kontona.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-10
16:00
Hej!
Tack för din fråga. Du tänker rätt angående att du bör särredovisa både det Foodora tar ut som en sorts provision och den delen som är din försäljning. Det enda som inte riktigt stämmer är beloppen för försäljningen, då de beloppen du anger är totala försäljningen efter avdraget som Foodora gör. Jag hade även rekommenderat att använda ett annat konto än 6570 då det konto är för bankkostnader. Ett förslag på konto hade kunnat vara 6050 Försäljningsprovisioner istället.
Så om man skall utgå från dina underlag så verkar det som att din totala försäljning är 5 505 ink moms. Så det bör istället vara följande siffror:
1930 debet 3 963,60
3052 kredit 4 915,15
2621 kredit 589,82
6050 debet 1 376,25
2641 debet 165,22
3740 kredit 0,03
Alternativt så kan du lägga öresavrundningen på samma rad och konto för försäljningen på 3052 om du inte vill särredovisa det. På ditt underlag så står inte ingående och utgående moms särredovisat men vad jag kunde se genom att det fanns mer information via * symbolen så verkar det finnas på en del av fakturan jag inte ser. Där kan du dubbelkolla att den ingående och utgående momsen stämmer med detta. Jag kan dock se på den andra bilden du skickade att den utgående momsen stämmer med underlaget jämfört med det jag fick räknat ut.
På så sätt får du redovisat både kostnaden samt försäljningen på ett korrekt sätt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-10
08:03
Tack för svaret. Känns ju onekligen lite konstigt att det första man gör är att bryta mot RFs rekommendationer men det är tydligen så jag får göra. Jag letar reda på något lämpligt ledigt konto. /Roger
... Visa mer
2022-10-06
15:40
Hej!
Tack för din fråga. Om kostnaden för försäkringen är avdragsgill i företaget så bör ersättningen vara skattepliktig för företaget (dvs inte privat) och bokföras som en övrig intäkt mot ett 39XX konto. Jag rekommenderar dig dock att kontrollera detta med Skatteverket då de flesta försäkringarna är en privat kostnad i enskilda firmor, vilket gör att även ersättningen blir privat. Det skall då bokföras mot 2018 egna insättningar om det kommit in på företagskontot.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-05
14:18
1Gilla
Hej igen!
Ingen fara alls. 🙂 Hur man hanterar förenklad VMB kan du läsa om här.
Det stämmer om du har månadsmoms, dvs att perioden gäller för momsperioden och inte per månad om man tex har kvartalsmoms eller årsmoms. Hur man bokför en negativ VMB kan du läsa om här. Så har du inte månadsmoms så skall du inte tänka per månad, utan per momsperioden som man beräknar VMB för. Det är viktigt att hålla inköp och försäljning separat med olika momssatser då det inte är tillåtet att blanda, samt även hålla förenklad samt normal separat i de flesta fallen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-05
14:04
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att det är svårt att avgöra om det behövs att ha en logga eller liknande på väskan för att den skall vara avdragsgill, dvs att det går under samma regler som för arbetskläder. Om man kan på något sätt visa att man är i behov av väskan för sitt arbetes skull och att den inte går att använda privat så bör det kunna tas på företaget, men jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att få ett så korrekt svar som möjligt gällande det.
Om det är avdragsgillt och ingen förmånsbeskattning skall ske så kan du bokföra det mot tex 5460 förbrukningsmaterial alternativt 5480 Arbetskläder och skyddsmaterial. Om kostnaden är avdragsgill så får du även lov att lyfta eventuell moms.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-04
21:45
1Gilla
Tack så mycket för eran hjälp. Självfakturan är nu bokförd och klar. Mvh Tobe
... Visa mer
2022-09-30
09:17
Hej igen!
Vår support hjälper dig gärna med programrelaterade frågor, men för frågor om bokföring så rekommenderar jag dig att kontakta en redovisningskonsult för mer hjälp kring detta om du känner att du inte fått den hjälp du behöver i vår tråd. Här kan du hitta byråer som vi rekommenderar och som kan Visma program.
Om du vill fortsätta i tråden så får gärna återkomma vad det är du känner är svårt kring förklaringen så kan jag se om jag kan förtydliga det och hjälpa dig vidare.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-29
13:41
Hej!
Tack för din fråga. Huruvida du kan boka bort det mot 1650 eller inte beror på hur du bokförde inbetalningen till Skatteverket. Om du har ett aktiebolag så bokför man skattekonto händelser på två steg, första steget blir när man får tillbaka pengar från skattekontot som blir 1930 debet och 1630 kredit. När sedan själva beslutet syns på skattekontot så bokför man 1630 debet och 2650 kredit. Så om du har kvar ett saldo från ingående balans som inte skall finnas på 2650 så rekommenderar jag dig att dubbelkolla hur du hanterade själva beslutet på skattekontot gällande den momsfordran. Om det är så att du bokförde det mot 1650 istället för 2650 så rekommenderar jag dig att korrigera den verifikationen om perioden fortfarande är öppen, alternativt gör en omföringsverifikation där du minskar saldot på 2650 och flyttar det mot 1650. Du pratar om både skuld och fordran, så det kan också vara bra att ta ut en kontoanalys på konto 2650 för att se vad som är bokfört under året och på så sätt få fram varför det kontot inte stämmer.
I eEkonomi så bokförs både momsskuld och momsfordran mot 2650 och 1650 används aldrig när man gör momsrapporten i programmet, så det kan vara bra att tänka på till framtiden. Det går självklart utmärkt att i bokslutet flytta eventuell momsfordran från 2650 till konto 1650 om man vill det.
Lycka till, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-29
13:32
Hej!
Tack för din fråga. Du kan byta ut konto 3051 mot konto 3991 om du skulle vilja istället, för att använda ditt egengjorda konto. Konto 3690 används för att ta bort den redan bokförda försäljningen via fakturan för att sedan redovisa vinsten eller förlusten på lämpligt konto. På så sätt så har man samma summa i kredit på 3051/3991 och sedan nollar bort det mot konto 3690 i debet samt får bokfört upp eventuell vinst eller förlust som blir det som påverkar resultatet. Det går också bra att välja både 3991 i båda förslagen, men det kommer inte synas på resultatrapporten då det blir i debet och kredit på samma konto.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-28
13:33
Hej igen!
Inga problem alls. 🙂
Lite osäker på vad du menar med att du glömt bort det och lagt det som övrigt? Menar du att du i början lade in dem som leverantörsfakturor mot 7412 och sedan matchade fakturan mot betalningen, men nu mera valt övriga uttag och bokfört mot konto 7412 i debet och 1920 kredit manuellt i kassa- och bankhändelser? Om det spelar roll beror även på vilken bokföringsmetod du har, dvs faktureringsmetoden eller kontantmetoden. Så länge du har kontantmetoden och har gjort så som jag skrev som förslag på vad du menade så är det okej då det blir bokfört likadant oavsett. Det är inte nödvändigt att lägga in dina leverantörsfakturor i programmet även om det är bra att göra för att ha all nödvändig info samlat och kan matcha mot bankhändelserna. Det viktiga är att det blir bokfört korrekt och att man sparar sina underlag i originalform.
Återkom gärna med lite mer information vad du menar så kan vi hjälpa dig vidare.
Josefine
... Visa mer
2022-09-28
12:28
1Gilla
Tusen tack för ditt svar! 🙂
... Visa mer
2022-09-28
12:08
1Gilla
Hej igen!
Svårt att säga om det var rätt eller fel, men det låter som en bra plan att ta hjälp av din redovisningsbyrå för att ordna upp detta i nästkommande räkenskapsår då de har mer insyn i din bokföring.
Inga problem alls, så lite så! Det är inte alltid lätt med bokföring, det är därför vi är här. 🙂
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-28
10:34
1Gilla
tack för svaret, @Josefine Johansson 🙂
... Visa mer
2022-09-27
13:07
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kolla detta med Skatteverket hur du skall hantera det och om det är korrekt av leverantören att göra så. Jag skulle säga att det inte låter korrekt då du säger att leverantören är ej momsregistrerad och kan därmed inte redovisa försäljningen i ruta 41 som skall motsvara din redovisning av inköpet sedan med omvänd skattskyldighet i din egna momsrapport.
Det kan också vara bra att dubbelkolla med leverantören om de kanske har momsregistrerat sig nyligen och därför hänvisar till omvänd skattskyldighet. Det bör i sådana fall stå deras momsregistreringsnummer någonstans på fakturan. Om det inte skulle vara rätt så bör du begära en ny faktura av leverantören så att du får rätt underlag i din bokföring.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-26
09:14
Hej igen!
Ber om ursäkt, ser nu att jag råkat skriva ta ut pengarna men menar självklart sätta in pengarna ( på företagskontot ). Så vad jag egentligen menade är att i och med att själva intäkten är bokförd i rätt räkenskapsår och du bokförde det som ett eget uttag för att visa att pengarna finns på ditt privata konto, så gör det ingenting att dessa inte överförts till företagskontot. Du behöver nödvändigtvis inte göra denna överföringen nu i 2022, men om du vill så kan du bokföra det som en egen insättning mot 2018 i kredit och 193X i debet när du för över pengarna från ditt privata konto till företaget.
Det är dock inget som är nödvändigt i och med att du är en enskild firma, utan pengarna kan fortsätta vara på det privata kontot om du vill.
Hoppas detta gjorde det lite tydligare för dig, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-24
10:51
1Gilla
Toppen. Tack så hemskt mycket för hjälpen. Nu ska jag nog få till det.
... Visa mer
2022-09-23
13:52
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Just medlemsavgifter är lite klurigt kring vad som är avdragsgillt eller inte. Läser man på Skatteverkets vägledning så verkar det främst gälla för avgifter från föreningar och andra sammanslutningar, samt även fackliga organisationer m.m. Jag skulle säga att medlemskapet hos Costco snarare kan kategoriseras som någon form av avgift för att köpa/registrering som köpare snarare än medlemskap i någon organisation men jag rekommenderar dig att kontakta Skatteupplysningen för att få svar på frågan kring om det är avdragsgillt eller inte.
Du kan bokföra själva kostnaden mot något 699X konto alternativt skapa ett eget konto inom 656X om du vill att det skall bokföras som en serviceavgift. Om det anses som en ej avdragsgill kostnad så kan du bokföra det mot 6992.
Ha det fint! Josefine
... Visa mer
2022-09-23
13:26
1Gilla
Hej igen!
Ingen fara alls. Det går bra att använda det också om du vill, så länge kontot är inom 20XX kontogruppen då detta egentligen inte bokförs utan enbart är till för ens egna skull och i slutändan inte skall påverka det egna kapitalet eller bokföringen.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2022-09-23
11:00
Hej!
Tack för din fråga. Det går bra att använda kontot för drivmedel för personbilar trots att det är för lastbilar om du vill, annars så kan man skapa ett eget konto inom 562X kontogruppen som är kontoguppen för lastbilskostnader.
Det beror helt på hur ni hanterar lönen ( samma månad som den tjänas in eller månaden efter ) om det skall bokföras mot det kontot eller inte, men ja gäller det upplupna löner så bokförs det mot 2910. Här kan du läsa mer om lönehantering och här om upplupna löner.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-23
10:19
Hej igen!
Inga problem alls. Det man får tänka på när det gäller växelkassa är att dessa skall även inkluderas på konto 1910, i och med att detta blir det företaget har som kontanter. Så om växelkassan inte bokförts så bör inte heller 1910 stämma med verkligheten. Men om det nu stämmer så finns det inga hinder att bokföra uttaget av pengarna som jag nämnde tidigare, och du bokför 1910 med belopp i kredit och 2013 debet. Det verkar dock på det du skriver som att växelkassan inte är medräknad, så där behöver du i sådana fall först korrigera detta så att 1910 stämmer med verkligheten ( ink växelkassan ) och sedan kan du hantera uttaget.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-21
17:14
Hej!
Ber om ursäkt att du fått vänta på svar. I detta fallet så blir det svårt att svara på exakt hur du skall göra för att korrigera saldot då vi inte har full insyn i din bokföring så som en konsult kan ha, trots att du gett oss dessa skärmbilder och information. Det är därför min kollega har bett dig att kontakta en konsult så att du skall kunna få svar på din fråga.
När jag tittar på informationen i tråden tror jag att det möjligtvis kan ha något att göra med korrigeringsverifikationen X1 som orsakar problemet, men det verkar samtidigt som att du har problem även på konto 2650 enligt de bilder du skickade då du har ett belopp på runt - 76 tusen där med. Det är därför svårt för oss att ge svar på hur du skall lösa detta då man inte kan ge något generellt svar utan behöver se hur allting är bokfört i både tidigare år och i detta räkenskapsår som vi inte har möjlighet till. Så mitt tips är att du kontrollerar verifikationerna som gäller både 1650 samt 2650 för att på så sätt avgöra om det kanske har blivit felbokfört på något av dessa konton, då du verkar ha händelser på båda. Om du inte kommer vidare i din felsökning så tycker jag att det är en bra idé att kontakta en konsult.
Om du hittar orsaken till varför saldot diffar i din felsökning så kan vi försöka hjälpa dig med hur du skall korrigera det.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-21
14:50
Hej!
Tack för dina frågor.
Ja det stämmer fortfarande att detta inte görs automatiskt då det som min kollega Moa sade är en smaksak mot vilket konto man bokför skulden gällande särskild löneskatt. Vissa bokför den mot 2732 löpande under året och gör en omföring till 2510 i bokslutet för att samla alla skatteskulder på ett och samma konto. Andra bokför den särskilda löneskatten mot ett specifikt 25XX konto som heter 2514 för att hålla sina skatteskulder separat och gör ingen omföring i bokslutet. Det finns även de som enbart bokför upp sin särskilda löneskatt vid bokslutet och inte gör det löpande och bokför det mot ett 25XX.
Om man bokför mot 2732 under året så rekommenderar jag att du gör en omföring i bokslutet till ett 25XX konto, tex 2510 för att det skall hamna rätt i årsredovisningen och visa den korrekta skatteskulden, så att konto 2732 enbart visar vad man beräknar löpande och är 0 inför varje nytt räkenskapsår.
Ha det fint, hoppas detta gjorde det klarare för dig!
Josefine
... Visa mer
2022-09-20
17:21
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta en konsult som kan hjälpa dig med detta då det finns inte så mycket vägledning kring hur man bör hantera IOSS rent bokföringsmässigt då det är så pass nytt samt att du hanterar dropshipping vilket också har få vägledningar hur det hanteras.
Det jag kan svara på dock är att du inte kan använda konton från baskontoplanen som redan är använda till andra intäkter, eller finns i en kontogrupp som handlar om något annat. 3051 är för försäljning varor Sverige och kan därför inte användas för försäljning inom IOSS systemet utan man får använda konton inom tex 30XX-34XX men då inte använda konton som redan finns. Tex så kan du skapa ett konto 3080 som inte finns i baskontoplanen. Detsamma gäller 26XX kontogruppen där 261X är reserverat för utgående moms Sverige. Där rekommenderas det att skapa inom de lediga kontogrupperna 267X, 268X och 269X. Detta kan du läsa mer om här. Den handlar om OSS men principen med kontona blir densamma. Även om försäljningen gäller till Sverige så skulle jag rekommendera att använda andra bokföringskonton så länge det skall redovisas i IOSS systemet för att hålla det separat mot vanlig försäljning inom Sverige ( dvs inte när det gäller dropshipping till Sverige ). Därmed skall inga momskoder heller användas då det annars hamnar i den vanliga momsrapporten.
Gällande gränsen så rekommenderar jag dig att vända dig till Skatteverket för vägledning där och hur du hanterar detta. Vad jag kan hitta så finns det inga undantag i importordningen som säger att man kan redovisa de varor som går över 150 EURO i IOSS trots att de bara händer då och då, men det kan du kolla med Skatteverket. I normala fall när det gäller importförsäljning så är försäljningen utan moms och det är köparen som betalar och/eller redovisar moms beroende på om de är beskattningsbara personer eller icke beskattningsbara personer.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-20
15:42
Hej!
Tack för din fråga. Förutsatt att allt är likadant som för NilsAndersson, dvs att det är Etsy som hanterar momsredovisningen m.m. så att det blir försäljning mellan företag inom EU så hanteras det så som jag gav förslag på ja. Så första verifikationen är en manuell och andra en kassa- och bankhändelse. Var uppmärksam på eventuell omvänd skattskyldighet på avgiften som dras vid inbetalningen från Etsy som kan behövas redovisas. Detta ser du på underlaget från Etsy.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-14
16:31
2 Gillar
Nu har vi fått till det.😛 Tusen Tack för all hjälp!🤗
... Visa mer
2022-09-09
09:58
Hej!
Tack för din fråga. Man kan sälja sin bil till företaget ja, det som dock är viktigt är att man säljer den till marknadspris genom en värdering från tex en bilhandlare och att man skapar korrekta underlag mellan sig och sitt företag. Det går bra att göra det via en sorts avbetalningsplan ja, så länge detta är dokumenterat på underlaget. Det blir ingen moms på köpet i och med att den köps från en privatperson (dig).
Det är också viktigt att tänka på att det kan bli förmånsbeskattning om du anses ha dispositionsrätt av bilen privat, så länge du inte kan styrka på något sätt att den enbart används i tjänsten. Här kan du läsa mer om det.
Du bokför köpet mot ett 12XX konto i debet och mot ett 28XX konto i kredit för att visa skulden. Du kan använda dig av ditt vanliga utläggskonto alternativt något annat 28XX konto för att hålla det separat. När du sedan betalar av köpet så bokför du mot 28XX kontot i debet och 1930 kredit. Tänk på att du behöver lägga upp en avskrivningsplan och göra årliga värdeminskningar på bilen, vilket du kan läsa mer om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-09
09:56
Hej!
Tack för din fråga. Är lite osäker på vad du menar med beginning balance? Tänker du på hur man lägger in sina ingående balanser i programmet? I sådana fall så kan du läsa mer om det här. I annat fall så får du gärna återkomma med lite mer information och vilka steg du tänker på kring bokföring av försäljning så vi kan hjälpa dig. Jag ser att du döpt själva tråden till Amazon försäljning, är det kring denna sortens försäljning du har funderingar över?
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-09
09:51
Hej!
Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Den första förhöjda leasingavgiften skall periodiseras och man bokför därmed upp den mot konto 1720. Hur man sedan hanterar periodiseringen kan du läsa om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-09
09:51
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. I och med att de är momsbefriade så skall du bokföra hela beloppet som en kostnad och inte redovisa någon moms. Något konto inom 60XX skulle funka till detta då det är en kostnad kopplad till din försäljning, eller något annat lämpligt kostnadskonto som du hellre vill använda till detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-08
13:57
Hej!
Jag hoppar in i din och CarinaEsp's tråd så att du skall få svar. Om du nu har redovisat moms på förskottet och nu så kommer det i bokföringen se ut som nedan för att bli rätt: 2420 med belopp ex moms i debet och 3XXX konto med belopp ex moms kredit för att visa intäkten.
Fakturaunderlaget blir ju den fakturan du skapade när du fick förskottet, i och med att det är då du redovisade momsen så skall du även ha skapat ett underlag som redovisar momsen samt vad förskottet gäller. Du kan ju skapa någon form av orderbekräftelse/kvitto eller liknande för att ha som underlag till att leveransen av varor nu skett. I och med att det är förskottsbetalning så har redan fakturan för försäljningen skapats och man skall nu bara redovisa att varorna har levererats för att få intäkten i rätt period. Detta är mer en sorts periodisering vilket gör att det inte riktigt finns något underlag som skall skapas, men man kan bland annat använda kvittot för betalningen eller förskottsfakturan för att hänvisa till vilken varuförsäljning det gäller.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-08
10:57
1Gilla
Hej Josefine, tack för förklaringen. Då har jag koll på hur jag ska göra 🙂 Ha en fin dag! Kicki
... Visa mer
2022-09-08
09:46
Hej!
Tack för din fråga. Du bokför det så som det står tidigare i tråden, dvs mot konto 5010 Lokalhyra. Var uppmärksam att hyran kan vara momsfri, så kontrollera underlaget så det blir bokfört rätt.
Ha det fint!
Josefine
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-09-18
... Visa mer
2022-09-08
07:55
Hej!
Tack för din fråga. En självfaktura bokförs som en vanlig intäkt så du bokför det mot ditt vanliga intäktskonto, tex 3041 försäljning tjänst 25% om det är en vanlig försäljning av tjänst inom Sverige. Eventuella kostnader som företaget dragit kan du bokföra mot något konto inom 60XX kontogruppen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-06
15:09
Hej!
Tack för din fråga, vad kul att du bytt till Visma. Det bästa är om du tar ur en SIE fil från ditt tidigare program så du får med dina ingående balanser för räkenskapsåret 2020-2021, och sedan skapar räkenskapsåret 2022 och överför ingående balanserna. Då får du med dig de rätta siffrorna och eventuella händelser i det räkenskapsåret. Om du inte har möjlighet att ta ut en SIE fil så kan du följa din balansrapport och lägga in ingående balanser manuellt baserat på de siffror och konton du använt tidigare.
Det är svårt att veta vilka konton du skall använda då det beror på vad du använt tidigare, men aktiekapital är normalt sätt mot konto 2081 och företagskontot normalt sätt mot 1930. Här kan du läsa mer om hur man lägger in ingående balanser manuellt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-06
15:01
Hej!
Tack för din fråga. Om du inte har en faktura som specificerar moms så får du inte heller dra av någon moms enligt momslagen. Så hela beloppet blir en kostnad för dig mot något konto inom 58XX om resan gäller en tjänsteresa. Dubbelkolla gärna på underlaget att det inte tex handlar omvänd skattskyldighet pga inköp tjänst inom/utanför EU eller liknande som gör att du behöver redovisa kostnaden på ett annorlunda sätt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-05
16:50
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att det bör vara okej att låta dessa två vara kvar och fortsätta använda faktureringsmetoden efter dessa två du har årsmoms och den avin därför inte påverkar något att det bokfördes på betaldatum istället för fakturadatum. Det kan man alltid dubbelkolla med tex Skatteverket eller Bokföringsnämnden, men i och med att det bara handlar om en händelse så bör det inte vara några konstigheter då momsen ändå kommer hamna i samma period.
Om du vill så kan du börja om/starta om ja, vilket du kan läsa mer om här i sådana fall.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-05
16:18
Hej!
Tack för din fråga. Om det står kreditering av leasingavgifter på underlaget så kan du bokföra det mot 5615 ja, i annat fall så bör det hanteras som en övrig intäkt i 39XX kontogruppenbaserat på den informationen du gett. Det låter som att det blev ett övervärde när inlösning skedde vilket är varför du fått en utbetalning av dem. Här kan du läsa mer om olika hanteringar beroende på vad som händer vid lösen av leasingbil som kan vara till hjälp för dig. Där kan du läsa om tex återlämning vid övervärde som det låter som att det blir i ditt fall. Glöm inte att om du hade halv avdragsrätt för moms vid leasingkostnaderna så har du även det vid återbetalningen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-05
15:32
Hej igen!
Då gör du som det första förslaget jag beskrev i mitt tidigare svar, dvs du gör en verifikation i det nya öppna året på det datum som du fick kreditfakturan. Jag tycker du bör registrera den som en leverantörsfaktura ( som en kreditfaktura då ) i systemet, men du kan självklart göra det som en manuell verifikation också om du vill. Du skall inte kreditera leverantörsfakturan i det föregående året i och med att det är låst och deklarerat, utan du registrerar kreditfakturan nu i den öppna perioden.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-02
14:38
1Gilla
Tack för hjälpen
... Visa mer
2022-09-02
13:06
Hej!
Tack för din fråga. Om du menar att du bokfört periodiseringen som en manuell kontering och nu vill nollställa denna så kan du korrigera verifikationen så att den blir spegelvänd och därmed tar ut sig själv. Hur man gör det kan du läsa mer om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-02
13:05
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Det ser ut att stämma både rent bokföringsmässigt samt programmässigt, då du först bokför upp utlägget som en fordran och sedan bokför bort den vid skapandet av fakturan. Det stämmer även att det skall vara momskod 0 så det inte blir någon moms.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-02
11:25
Hej!
Tack för din fråga. Det stämmer att det blir olika skattesatser i och med att skatten ändrades mellan 2020 och 2021. När ditt räkenskapsår började 2021 i programmet så blev det den skatten som gäller för det räkenskapsåret (20,6%), medan nu när ditt räkenskapsår började i 2020 så blir du beskattad för den skatten som gäller för räkenskapsår som börjar i 2020 (21,4%). Här kan du läsa mer om det.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-01
14:40
Hej!
Tack för din fråga. Du kan bokföra det mot antingen 5820 eller mot ett 56XX konto. Det stämmer att det bara är halva momsen som är avdragsgill vid hyra och lastbilen räknas som en personbil i momsavseende eller man inte uppfyller kraven som du kan läsa om här. Där gäller alltså det som står om leasing/hyra.
Så om detta är en lätt lastbil så bokför du halva momsen som ingående moms och resten blir en kostnad.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-31
14:15
Hej! Jag säljer översättningstjänster och kommer att ha flest kunder i andra EU-länder, så fakturerar i EUR. Periodisk sammanställning görs efter fakturadatum och i sek, med valutakurs på faktureringsdagen. Jag använder kontantmetoden så fakturan bokförs först när jag får betalt. Kan jag bokföra fakturan som vanligt med kontantmetoden, och bara bokföra den summa som kom in på kontot? Eller måste jag bokföra försäljningen till samma värde som fakturan hade på fakturadatum, summan som faktiskt kom in på kontot, och sedan även bokföra valutakursförlust/vinst? Jag antar det senare för annars kommer väl inte momsdeklarationen stämma överens med periodiska sammanställningen? Vad jag förstått så tillämpas faktureringsmetoden när det gäller försäljning som ska tas upp i periodiska sammanställningen, även om man använder kontantmetoden. Hittade även detta svar från SKV tidigare i månaden i detta forum som får mig att tro att jag tänker rätt: "För försäljningar som sker till andra EU-länder med omvänd skattskyldighet ska alltid faktureringsmetoden tillämpas. Detta innebär alltså att försäljningen ska bokföras till den valuta som motsvarar fakturadatumet. Därmed kommer beloppet i den periodiska sammanställningen och ruta 35 att stämma överens."
... Visa mer
2022-08-31
13:49
Hej!
Detta är inget som vi på Visma spcs kan rådgiva kring och det låter onekligen som det är en komplicerad situation du och din kund hamnat i. Är det någon användare i forumet som varit med om detta tidigare som kan dela sina erfarenheter kring hur de hade hanterat detta?
I annat fall så rekommenderar jag dig att ta kontakt med någon kollega inom din byrå/ någon annan byrå som kanske kan hjälpa dig alternativt om man kan ta hjälp av en jurist.
Ha det fint, och lycka till.
Josefine
... Visa mer
2022-08-31
13:17
Hej!
Tack för uppdateringen kring Skatteverkets svar. Ibland är de mindre hjälpsamma och ibland kan de hjälpa lite mer så det var tråkigt att de enbart kunde hänvisa dig till den länken. Om man ringer in så får man oftast inte alltid lika bra svar på svårare beskattningsfrågor, så om du inte redan gjorde det så rekommenderar jag att man mailar istället för att få ett bättre och utförligare svar. Jag håller med Lovisa om att det rimligtvis bör vara en privat kostnad då utbildningskostnader i normala fall har lite högre krav på sig som detta inte riktigt verka uppfylla. Tex så står det i länken att man inte får göra avdrag för utbildning som utökar din verksamhet vilket man hade kunna se detta som, samt att kunden kan använda dessa solceller privat.
Om det är av en högre summa, vilket jag antar solcellerna är, så kan det vara värt att ta kontakt med en skattejurist som kanske kan hjälpa dig i denna frågan.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-30
16:38
Hej!
Tack för din fråga. Om man inte tar ut lön i sitt bolag men fortfarande skall redovisa ett förmånsvärde så skall man fortfarande beräkna och deklarera förmånsvärdet samt arbetsgivaravgiften men ingen skatt kan dras av/betalas in då det inte finns någon nettolön att dra av mot. Eventuell extra inbetalning privat för att undvika restskatt bör inte belasta företaget då det blir en privat händelse. Detta kan du alltid dubbelkolla med Skatteverket om det skulle vara några problem, men jag kan inte se några problem med att privat betala in för att undvika kvarskatt. Det som är viktigt är dock att inte glömma att deklarera förmånsvärdet samt arbetsgivaravgiften gällande förmånen fortsatt, trots att du inte tar ut lön. I denna tråden så ser du har man bokför en sådan hantering när ingen bruttolön tas ut för att reglera skatteskuld.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-29
13:50
Hej!
Tack för din fråga. Hur man hanterar försäljning av presentkort beror på om det är en flerfunktions eller enfunktions presentkort. Detta betyder alltså om presentkortet går att använda för flera olika tjänster/varor eller bara för en tjänst/vara. Varför det spelar någon roll är för att antingen så redovisar man momsen vid försäljningen av presentkortet ( enfunktions ) eller vid användningen av presentkortet ( flerfunktions ).
I denna länken så kan du läsa om hur man hanterar båda sätten i eEkonomi. Rent bokföringsmässigt så blir det följande om det är enfunktions:
vid fsg
1510/1930 med XXX i debet
2420 med XXX - moms i kredit
2611 med moms i kredit
Vid lösen
2420 med XXX - moms i debet
30XX med XXX - moms i kredit
Vid flerfunktion:
vid fsg
1510/1930 med XXX i debet
2420 med XXX i kredit
Vid lösen
2420 med XXX i debet
2611 med moms i kredit
30XX med XXX - moms i kredit
Det är alltså först vid användandet av flerfunktions presentkortet som man redovisar momsen och försäljningen då det är först då man vet vilken momssats det blir och vilken tjänst/vara som säljs. I och med att du säger att köpet av presentkortet är gjort utan moms så låter det mer som att det är en flerfunktions presentkort än ett enfunktions, vilket betyder att man gör som mitt andra förslag då rent bokföringsmässigt.
Ha det fint
Josefine
... Visa mer
2022-08-29
12:39
Hej igen!
Ja men eller hur, jag håller med. Inget att skämmas för heller, lätt att tänka fel 🙂
Ah okej jag förstår. Det står ju lite krångligt och borde kanske stå lite tydligare så att man inte råkar missförstå meningen kan jag tycka. Hoppas allt känns okej nu och att du kan fortsätta med bokföringen. Hoppas du hade en fin helg, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-29
09:07
1Gilla
Hej igen!
Om du nu har den som ingående balans så betyder det att du använt det kontot i tidigare räkenskapsår. Om du nu gjort det så får du flytta saldot till 2012/2010 samtidigt som du kontrollerar att saldot faktiskt stämmer mot verkligheten, dvs vad du hade som ingående saldo på ditt skattekonto det året.
Ja i och med att det är något som bör likställas som eget kapital/eget uttag så blir det mot 2010/2012 oavsett om det är positivt eller negativt. Om du fortfarande vill hålla koll på vad som gäller skattekontot och vad som gäller eget kapital så kan du som sagt använda 2012 istället för 2010 så att du har ett eget separat konto för detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-26
11:23
1Gilla
Hej!
Jag hoppar in i din och Roffakab's tråd för att du skall få svar. Du måste redovisa i din årsredovisning att du tagit beslut om utdelning ja, däremot så redovisar man den inte separat någonstans i ink 2 dvs inte i någon speciell ruta när det gäller utdelning till aktieägare utan det sker i din privata deklaration när den väl deklareras.
Här kan du läsa mer om utdelning i årsredovisningen. Hör av dig om du funderar över något mer.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-24
10:46
1Gilla
Hej!
Det finns verkligen inga dumma frågor och ingen kan veta allt så bara fråga om du har minsta funderingar framöver 🙂 Du är alltid välkommen till oss!
Programmässigt om du har bankkoppling eller utgår från ditt kontoutdrag och sedan matchar så kommer ditt kvitto att bli bokfört på datumet då pengarna drogs vilket är helt enligt kontantmetoden.
Vi har en tråd som heter Vilket datum bokföra inköp som jag tror kan vara till god hjälp för dig. Kika på den och har du sedan några följdfrågor så så är du alltid välkommen att höra av dig till oss.
Ha en fin dag!
//Josefine
... Visa mer
2022-08-22
16:19
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa mer om hur man bokför inköp utanför EU. Om instrumentet är av ett högre värde än ett halvt prisbasbelopp ( 24 150 kr ex moms i år 2022 ) och har en livslängd på längre än 3 år så skall den bokföras som en inventarie mot ett 12XX konto och göras avskrivningar på. Tänk på att vid import av varor ( inköp utanför EU ) så kan du komma att behöva redovisa köpets värde samt importmoms till Skatteverket. Om du behöver mer hjälp kring detta så är det bara att återkomma i tråden.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-22
16:03
1Gilla
Tack snälla för bra och tydligt svar! Elisabet
... Visa mer
2022-08-22
13:59
2 Gillar
Hej!
Tack för din fråga. I och med att det inte framgår någon moms så bör det bli hanterat som inköp av tjänst utanför EU. Hur man bokför det kan du läsa om här. Man kan också skapa och bokföra detta mot det mer specifika kontogruppen för köp av IT-tjänst (654X) , dock viktigt att tänka på att använda rätt momskod för att det skall bli redovisad rätt som en inköp av tjänst utanför EU i sådana fall.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-22
13:58
Hej!
Tack för din fråga. Det stämmer att detta gäller, samt även detta som står här:
örutsättningen för att få frångå det generella kravet på vilka uppgifter en faktura ska innehålla och i stället utfärda en förenklad faktura, enligt 11 kap. 9 § första stycket ML, är att minst ett av följande kriterier är uppfyllt:
fakturans totalbelopp överstiger inte 4 000 kr inklusive mervärdesskatt
handelsbruket inom den berörda verksamhetssektorn, administrativ praxis eller de tekniska förutsättningarna för utfärdandet av fakturan gör det svårt att följa alla de krav som anges i 11 kap. 8 § ML
fakturan är en kreditnota som likställs med en faktura enligt 11 kap. 10 § tredje stycket ML.
Så i detta fallet så faller det mer under att de tekniska förutsättningarna för utfärdandet av fakturan gör det svårt att följa, dvs att det är en privatperson som säljer varan som inte har samma förutsättningar som ett företag.
Detta betyder alltså att så länge underlaget uppfyller kraven för förenklad faktura så räcker detta som underlag.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-22
13:26
Hej!
Tack för din fråga. Just vidarefakturering inom koncerner kan vara lite annorlunda än vanliga regler för vidarefakturering beroende på vem som kostnaden faktiskt tillhör. Här rekommenderar jag dig att kontakta Skatteupplysningen för mer råd kring detta.
Jag skulle säga att även här bör rimligtvis Armlängdsprincipen gälla, men det kan också vara så att normala vidarefaktureringsregler gäller dvs att man fakturerar den som en försäljning av tjänst med normala momsregler som man normalt säljer med. Koncernredovisning är dock lite mer komplicerat så här får jag hänvisa till Skatteverket alternativt en konsult som kan koncernredovisning så man får ett så bra svar som möjligt. Om du får ett svar som skulle hjälpa andra användare i forumet så får du gärna dela med dig av detta i denna tråden sedan.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-19
10:35
Hej igen!
Okej tack för förtydligandet. Ber om ursäkt att du fått vänta på svar men har fått kolla upp hur du bör hantera det programmässiga såväl som bokföringsmässiga på bästa sätt. Den sista verifikationen är nästan rätt, men som du säger så saknar den kontot för avskrivningar och har istället bokförts enbart mot 1220 kontot med hela bokföringsmässiga beloppet. Vad jag förstått från dig så borde den istället se ut som följande:
3061 D 310 000
3973 K 22 709
1220 K 393 995
1229 D 106 704
Jag antar i och med att du får en differens för ingående saldo samt att du pratar om 2022-06-30 och 2021-06-30 att denna försäljningen gjordes i 2021 räkenskapsåret, stämmer detta? I sådana fall så blir det lite klurigare, men inte omöjligt. Rent bokföringsmässigt så får korrigeringen ske i detta öppna året, 2022 och man får då göra en korrigeringsverifikation där du får bokföra som följande:
1220 K 106 704
1229 D 106 704
Vilket gör att du får rätt utgående saldon. Däremot så har du problemet i att det verkar som att det har redovisats i noten för inventarier att du har ett värde kvar på 1220 och 1229 vilket gör att du får dessa felmeddelanden. Här skulle jag rekommendera dig att ringa in till oss på supporten så att vi kan hjälpa dig att felsöka i ditt program och förstå om det något programrelaterat som orsakar felmeddelandena du beskriver. Om det är något som behöver rättas till med balanserna rent bokföringsmässigt så rekommenderar jag dig att kontakta en konsult för råd kring det. Detta då man egentligen inte får ändra i ingående balanser hur som helst då dessa skall motsvara utgående balanser i föregående år. Det kan krävas insyn i din bokföring för att rätta till detta därav är en konsult bäst lämpad eftersom de har möjlighet till ett helhetsperspektiv i din bokföring på ett sätt vi inte har här i forumet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-18
08:25
Hej!
Tack så mycket för att du noterade det felaktiga bokföringskontot. Detta är nu ändrat så att det är rätt i bokföringsförslaget.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer