2013-11-08
08:49
Hej Anna! I Visma Förening finns det en rapport som heter Resultatrapport RE samredovisade, Den gör att du kan få ut resultatrapport för flera resultatenheter summerade. Är det detta du efterfrågar? Jag är lite osäker på hur du har byggt upp dina resultatenheter. Kan samma resultatenhet användas inom olika sektioner, och det är därför denna rapport inte fungerar?
... Visa mer
2016-02-08
07:41
Hej! På objektet Total fordran i Funktion lägger du till +KravAvgift() så att formeln blir SumFörf()+sumejförf()+KravAvgift(). Hur du gör en malländring kan du läsa på sidorna Kortläge och Fält och funktioner i malleditorn. Eftersom funktionen med påminnelsehantering finns i Visma AutoCollect hjälper supporten inte till med de här ändringarna. (Även om ni har väldigt få påminnelser kan jag rekommendera Visma AutoCollect där ni får hjälp med påminnelsehanteringen och där tjänsten är kostnadsfri för momsregistrerade företag). /Anna
... Visa mer
2013-10-29
10:10
Hej! Inne på artikeln på fliken Spårning kan du se vilken faktura artikeln är upplockad på, vilket fakturadatum, antal och totalbeloppet för artikeln på den fakturan. Vill du ha det som en rapport finns den att ladda ner från vismaspcs.se. På sidan Rapporter för nedladdning hittar du under rubriken Kundfakturor rapporten Fakturasammandrag - artiklar. Vid rapporten hittar du också exempel på hur den ser ut och instruktion för hur du läser in den i programmet. Återkom gärna om detta inte var vad du sökte.
... Visa mer
2013-10-29
09:37
Hej! Under Utskrifter - Utskriftscentralen finns till exempel utskriften Lönehistorik, lönearter som visar kvantiteten på lönearter. Du kan göra urval för period och för anställd om du vill korta ner listan. Vill du kika på ackumulatorn som räknar upp Arbetad tid så kan du annars ta ut utskriften Ackumulatorlista. Den hittar du också under Utskrifter - Utskriftscentralen och även på den kan du göra urval på datum och anställd. Återkom om detta inte var vad du sökte!
... Visa mer
2019-06-26
06:28
Hej Kranzen! Pär förklarar hur du gör med momsen i första svaret på detta inlägget. Så gör enligt hans beskrivning så ska du få det korrekt. //Linnea
... Visa mer
2013-10-23
13:22
Hej! Det finns ingen utskrift för att visa fakturorna. De fakturor som kommer faktureras är de som har ett F i kolumnen Åtgärd. När du har skapat räntefakturor kan du däremot ta ut antingen kundreskontralista eller fakturasammandrag och i urvalet Fakturatyp, skriva Ränt så kommer endast räntefakturor ut. Kan detta funka för dig?
... Visa mer
2013-10-25
11:37
Å vad jag är trög, förlåt. Trodde att inställningarna inte ändrades vid inläsning av nya versionen. Tack /Lena
... Visa mer
2013-10-23
13:46
Hej! Då är jag med. I programmet hanteras varukostnad och lagerkostnad via markeringen för lagervara och lagerförändringsjournaler. Vill du inte markera varan som lagervara blir det som du säger tyvärr en manuell hantering via bokföringen.
... Visa mer
2015-08-12
13:42
Hej! När det gäller faktureringsmetoden är det lite krångligare. Läs gärna i tråden Förskottsfaktura där Pär förklarar hur du ska göra om du fakturerar kunder i förskott. Tråden förklarar problematiken med förskott och faktureringsmetoden. När du betalar till leverantör gäller samma sak, Leverantörsfakturan bokförs till exempel 2440 kredit 2648 debet 1480 debet Vid betalning bokförs det då 1930 kredit 2440 debet 2648 kredit 2641 debet 1480 kredit 40xx debet Du redovisar alltså momsen först när du gör betalningen. /Anna
... Visa mer
2014-07-04
12:53
Hej! Vill uppdatera den här tråden lite. I version 2014.0 finns funktionen att ställa in att nya kunder ska ta emot fakturor via e-post och också möjligheten att ändra e-posttexten. /Anna
... Visa mer
2013-10-22
09:25
Hej! Jag ber en kollega kontakta dig på telefon för att se hur vi hjälper dig på bästa sätt. /Anna
... Visa mer
2013-10-14
16:18
Hej! Skapar du dina fakturor direkt eller skapar du dem via Order? När du direkt skapar en ny faktura sätts både fakturadatum och leveransdatum till dagens datum. Du kan ändra antingen i huvudet på fakturan eller på varje artikelrad. Skapar du fakturor från order används leveransdatumet som angivits på ordern. Du kan i en malländring göra inställningar för att leveransdatum inte ska skrivas ut om det är vad du önskar.
... Visa mer
2014-10-01
06:42
Hej! Jag skulle vilja att du skapar en egen tråd av detta inlägget. Mitt verktyg gör att jag tyvärr inte kan göra det åt dig. Klicka på Nytt inlägg längst upp i listen för att skapa ett nytt. Tack på förhand! /Anna
... Visa mer
2013-10-11
14:44
Hej! När du står på leverantören har du en utskrift som heter Leverantörsskulder. Du kan välja att sortera utskriften på leverantörsnamn eller leverantörsnummer eller göra urval på en viss leverantör. Sätter du en markering i rutan Kolumn för belopp i utländks valuta får du en kolumn för det utländska beloppet. Kan detta funka för dig?
... Visa mer
2013-10-11
08:10
Hej! Om du leverar ut dina artiklar direkt från ordern och skapar en faktura från den kan du lägga in en minusrad på fakturan och på så vis få tillbaka artiklarna i lagret. Alternativt kan du skapa en kreditfaktura på de returnerade varorna och se till att det finns en markering i Lagerför på kreditfakturan. Då går artiklarna tillbaka i lager. Kan detta funka för dig?
... Visa mer
2013-10-08
14:46
Hej Linda! De här artiklarna, är det lagerartiklar som du har levererat in i programmet via leverantörsfaktura, inkomande följesedel eller manuell inleverans så bokförs de i kredit på ett konto som som standard heter 4990 när du skapar en lagerförändringsjournal. Om de här artiklarna sen av någon anledning inte kan säljas kan du via en manuell utleverans eller inventering minska ditt lager och när du då skriver en lagerförändringsjournal så bokförs beloppet i debet på konto 4990.
... Visa mer
2013-10-08
14:54
Hej! Har du inte hunnit skriva ut någon lagerförändringsjournal på inleveransen av artiklarna ska du kunna ändra inleveransen. Hur levererade du in artikeln? Har du skrivit ut en lagerförändringsjournal får du göra en Manuell utleverans för att nolla ut artiklarna.
... Visa mer
2013-10-03
14:47
Hej! Konto i klass 4 används oftast för kostnader som behövs i ett direkt samband med er försäljning, till exempel om ni hade sålt overheadapparater så hade det varit helt korrekt att använda det för inköp av dem, eller material för att bygga dem. Jag skulle nog använda ett konto för förbrukningsinventarier, ett konto som finns i kontoklass 54xx.
... Visa mer
2018-11-23
10:05
Hej Kuben, Som jag förstår det så har ni haft koll på detta kompsaldo manuellt utanför programmets funktion Tidbank? Om så är fallet så kan du ändå göra som Theodor beskrev ovan gällande semester och komputtagets snabbval. Däremot när du har gjort som skrivet ovan kan du högerklicka på lönearten 4108 som skapades i samband med detta komputtag - Konvertera snabbval till rader - högerklicka på samma löneart igen och ta bort rad. Då kommer saldot som du ser i minus bli noll igen men minusbeloppet kommer ligga kvar på löneart 1134 - komptid i pengar, månadsavlönad så utbetalningen blir korrekt. Återkom om något är oklart. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2013-09-18
07:02
Hej! En kreditering av en Husfaktura gör du på samma sätt som en vanlig faktura. Du markerar den felaktiga fakturan och väljer Kommando - Skapa kreditfaktura. När kreditfakturan är utskriven kan du direktkvittera de två fakturorna mot varandra via Kommando - Direktkvittera. På så vis är båda fakturorna utnollade ur reskontran och du kan fortsätta med din fakturering.
... Visa mer
2013-09-06
12:16
Hej! När jag testar i löneprogrammet och lägger in Bruttolön på 18 000:- och förmån på 2 400:-, så räknas precis som du säger både arbetsgivaravgifter och skatt på det upphöjda beloppet. Däremot ska det inte räknas två gånger. Mitt bokföringsunderlag ser ut såhär, siffrorna i skatt och arbetsgivaravgifter kan såklart skilja något: Kan detta hjälpa dig?
... Visa mer
2013-09-03
09:06
Hej! Nej, kontoplanen har fyrsiffriga koder. Vi följer kontoplanerna från Basgruppen. www.bas.se /Anna
... Visa mer
2013-09-02
07:26
Hej! Det är deltidslönen som ska anges i anställningsregistret. /Anna
... Visa mer
2013-08-28
13:07
Hej! Du hittar instruktion om hur du skapar fil till Skatteverket och hur du markerar fakturan som slutbetald när Skatteverket har betalat till dig i avsnittet När kunden betalat sin del - skapa ansökan i Skapa fakturor som innehåller husarbeten. Återkom gärna i den här tråden om du har ytterligare funderingar!
... Visa mer
2013-08-23
13:09
Hej Emma! Först ska du redovisa försäljningen av den gamla bilen. Det gör du genom att boka en likadan verifikation som den som registrerade köpet, eftersom du inte gjorde någon vinst eller förlust på bilen. Därefter registrerar du köpet av den nya bilen, och även att företaget tagit ett lån. Antingen kan du göra det i flera verifikationer eller en lite större. Återkom gärna om du har fler funderingar, mitt tips är: tänk varje transaktion för sig så blir det enklare att reda ut!
... Visa mer
2013-08-19
10:11
Hej Anette! Har du kikat på utskriften Kundreskontralista? Den väljer du fram till ett visst datum och den visar som standard endast förfallna fakturor. Du kan göra urval på kundnummer och flera andra urval. Du kan på utskriften välja om du ska se Fullständig eller Kundsummeringar. Skulle den kunna funka för dig?
... Visa mer
2013-08-13
14:32
Hej, och tack för snabbt svar. Det ser ut som att det nu fungerade bättre. Dock dök det upp lite andra fel som ev. kan beror på andra inställningar i det skarpa företaget jämfört med övningsbolaget, ska prova att justera lite bland inställningarna. Återkommer om det dyker upp några andra konkreta problem. Mvh/ Christian
... Visa mer
2013-07-17
11:45
Skönt tt höra att det löste sig! Återkom gärna om du har fler funderingar 🙂 /Anna
... Visa mer
2013-07-09
13:54
Hej! Lättast är att kontrollera vilka konton som har använts på journalen. Är det något annaorlunda bokfört? Kanske en utländsk faktura eller inom byggsektorn eller liknande? I dokumentet Vad gör jag om momsrapporten blir fel får du tips på vad du kan kontrollera när du får fel i momskontrollen. Återkom gärna om du inte löser det!
... Visa mer
2013-07-05
11:41
Hej! Om du vill skriva ut en viss faktura kan du använda dig av utskriften Medlems-/Kundreskontralista och i Urval skriva in Medlems-/Kundnr. Och markera rutan Även slutbetalda fakturor. I kolumnen Datum visas när fakturan är betald. Om du inte vill skriva ut informationen kan du se den direkt under Arbeta med - Fakturor eller inne på medlemmen på fliken Spårning under Slutbetalda fakturor.
... Visa mer
2013-07-03
17:42
Hej! Testa att starta om server- och klientdatorer med programmet installerat och se om det fungerar bättre. Återkom i den här tråden om det fortfarande inte fungerar.
... Visa mer
2015-08-31
12:22
1Gilla
Tack 🙂
... Visa mer
2015-02-03
15:27
Skönt att höra! Och tack för att du delar med dig här! 🙂 /Anna
... Visa mer
2013-06-04
14:10
Hej Ulrika! Jag är inte helt med på hur du menar. Men från och med version 5.4 av Visma Fakturering kan du inne på kunden på fliken 3 Sms/e-post markera om kunden vill ha faktura via e-post. Det betyder att när du skriver ut ett gäng fakturor och väljer E-post skapas mejl med fakturan till de kunder som vill ha det via mejl och resten kan du skriva ut via skrivare. Om det är så att kunden också vill ha sin faktura via mejl, men vill ha kopian på papper kan du under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, Dokumentmallar markera rutan Utskrift av dokument till e-post ska även innehålla valt antal kopior. Då skickas kopian till kunden via mejl och därefter kan kunden skriva ut fakturakopian. Om din tanke är att ni själva ska ha kopian via papper eller pdf får du gärna gå in och trycka +1 eller lämna en kommentar i tråden Fakturering via mail samtidigt som en kopia sparas som PDF eller skrivs ut - Administration
... Visa mer
2013-06-04
10:39
Skön att höra! Ha en trevlig dag och tveka inte att återkomma hit till forumet. /Anna
... Visa mer
2013-06-04
07:09
Hej Hazar! Om jag förstår dig rätt så har du under 2012 bokfört ett inköp av ett inventarie mot ett lån. Därefter har du gjort en likadan verifikation till fast utanför leverantörsreskontran med andra bokföringskonton. Men den motsvarar samma köp? När jag läser i ärendet du hänvisar föreslår min kollega att du lägger en kreditfaktura för att kunna skapa om fakturan med korrekta bokföringskonton. Och stryka den manuella verifikationen. Det är bäst att göra så eftersom du i bokslutet för 2012 redovisar både tillgången och skulden dubbelt. Alternativet är att kreditera leverantörsfakturan och låta den manuella verifikationen vara den korrekta. Båda justeringarna bör göras på 2012.
... Visa mer
2013-06-03
13:55
Hej igen! Tyvärr så sparas inte dokumentet i någon säkerhetskopia utan tar man bort filen så försvinner kopplingen i programmet också. Jag ändrar din fråga till en idé och tar den vidare till vår utvecklingsavdelning /Anna
... Visa mer
2013-05-28
14:16
Hej! Om det ligger en betalning registrerad tar du bort den under Arbeta med - Kundfakturor. Gå in på kundfakturan och på fliken Spårning. Där kan du markera den felaktiga, ej journalförda inbetalningen, och klicka på soptunnan. Därefter kan du göra om inbetalningen med rätt datum. Återkom gärna om du undrar över något mer!
... Visa mer
2015-10-14
07:14
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra bilhyra för uppdrag åt kund? - Administration. Vi hyrde en bil när företaget skulle utföra ett uppdrag åt en kund. Bokför man bilhyran på 5820 som vanligt eller behöver man göra annorlunda när det görs för ett uppdrag?
... Visa mer
2013-05-27
09:24
Hej! Jag tolkar det som att du har 20 olika företag i Visma Administration där du vill ha in underlagen. Dina kunder behöver inte vara kunder hos oss. Som redovisningsfirma är lösningen att gå via Visma Byråstöd för att kunna hantera olika organisationsnummer till Visma Mobil Scanner. Om du vill ha mer information om Visma Byråstöd ber jag gärna en kollega kontakta dig.
... Visa mer
2013-05-31
06:08
Prövade att göra om importen, nu funkade det perfekt. Tack för hjälpen!
... Visa mer
2013-05-21
14:18
Hej! Du kan skapa manuella verifikationer och använda konton för inköp, moms och boka bort skuld. Men om du samtidigt lägger upp en leverantörsfaktura så kommer bokföringen bli dubbel Hur ser verifikationen som du skapade från början ut? Vad är anledningen till att du vill skapa leverantörsfakturan i efterhand? Vad är det för en skuld du har bokat upp på 2893? Betyder det att du betalade kostnaden själv med dina privata pengar? Lättast är kanske isåfall att stryka den manuella verfikationen. Och därefter lägga upp leverantörsfaktura, utbetalning och journalföra detta precis som vanligt? Om du vid betalningen av leverantörsfakturan använde egna pengar kan du använda det som utbetalningskonto. Skapar du en leverantörsfaktura och journalför den bokas det upp en leverantörsskuld på 2440 och leverantörsfakturan ligger obetald i din reskontra. Återkom gärna med mer information så kan vi nog reda ut det här!
... Visa mer
2013-05-20
11:40
Hej! I Visma Administration kan du ha språk- och valutahantering vid försäljning och inköp. Du kan också välja att istället ha din bokföring i en annan valuta genom att ändra inhemsk valuta. Men alla företag du arbetar med i programmet måste ha samma bokföringsvaluta för att det inte ska bli fel med valutahanteringen. Programmets rapporter är på svenska om du inte gör egna ändringar enligt beskrivningen Ändra balans- och resultatrapport. Gå gärna in i tråden Internationell anpassning av programmen och tryck +1 eller lämna en kommentar om det är något särskilt du efterfrågar. Vad är det för information som du vill delge de andra bolagen? Visma Bokslut har numera möjlighet att skriva ut bokslutet på engelska och Visma Koncern som är framtaget för att sköta redovisning för företag som ingår i koncern har valutahantering för att kunna redovisa bokslut till andra länder. Återkom gärna om du undrar över något mer!
... Visa mer
2013-05-14
12:03
1Gilla
Hej Pia! I det här fallet har din leverantör dragit av 25 öre på fakturan, alltså något som räknas som en intäkt. Konto 3740 är ett intäktskonto men när du själv fakturerar och drar av öresavrudning använder du samma konto fast i debet. Jag antar att det är varför det är lite förvirrande. Lättast tycker jag det är att ställa upp verifikationen och vänta med öresavrudningen till sist. Debet- och Kreditkolumnen ska balansera så det gör det enklare att avgöra var öresavrudningen ska hamna. Med dina siffror skulle en verifikation se ut såhär: 2440 kredit 656,00 6530 debet 525,00 2641 debet 131,25 3740 kredit 0,25
... Visa mer
2013-05-14
11:45
Hej Anna! Vilket program gäller din fråga? I Visma Administration som jag ser att du har avtal på kan du i exporten välja antingen datum eller verifikationsnummer. Gå in under Arkiv - Export - Verifikationer så kan du välja vilka verifikationer som ska exporteras. Om du vill exportera helår går du istället på Arkiv - Export - SIE.
... Visa mer
2013-05-15
13:48
Hej! I din konteringsmall kan du lägga upp resultatenheten som en variabel. Gå in under Arbeta med - Bokföring - Konteringsmallar, och gå in på konteringsmallen du använder dig av. Ställ dig i kolumnen Resultatenhet på det konto där du vill att det alltid ska vara resultatenhet och plocka upp variabeln {ResEnh} När du sen skapar verifikationen kommer du få ange resultatenhet som en av variablarna precis som du gör med totalbeloppet och andra eventuella variabler. Den valda resultatenheten kommer hamna på alla rader i konteringsmallen där du har valt variablen {ResEnh} Hoppas att detta var vad du sökte, annars får du återkomma så kikar jag vidare på det!
... Visa mer
2013-05-14
06:24
Tack, återkommer vid kompl. frågor
... Visa mer
2013-05-10
07:09
Hej! Under Utskrift - Bokföring - Behandlingshistorik - Utskrift kan du ta ut en rapport över alla händelser som avser bokföringen. Loggar du in in Visma Administration med signatur och lösenord kan du också se vilken användare som gjort vilken ändring. Hoppas att detta är vad du söker!
... Visa mer
2013-05-14
06:58
Hej Lena! Detta verkar vara en fråga som skiljer sig från tråden i övrigt. Jag skulle vilja att du skapade en ny tråd via knappen Skapa ett nytt ämne uppe till höger. Med vänliga hälsningar Anna
... Visa mer
2014-12-12
14:29
Ja, det går att göra efter att avtalsfakturan skapats.
... Visa mer
2013-05-10
07:33
Hej Ola! Under Register - Kunder och inne på fliken 2 Fler uppgifter på kunden finns markeringsrutan Restnotera ej. Sätter du en markering i den rutan skapar programmet inga restorder. Markeringsrutan finns också inne på fliken 2 Kunduppgifter på själva ordern som du kan använda om du har en enstaka order som du inte vill restnotera. Hoppas att detta är vad du söker!
... Visa mer
2013-04-26
15:10
Hej! Tyvärr stämmer det att ordern tittar på språket som ligger på fliken två och alltså inte bryr sig om vilket språk försäljningsprislistan har. I tråden Kundens artikelnummer på fakturan har Monica önskat samma funktion. Gå gärna in och tryck på +1.
... Visa mer
2013-04-25
15:00
Hej Inger! Kommer revisorn fortsätta sköta bokföringen åt dig, eller är det tänkt att du ska ta över från och med nu? Vet du om din revisor har bokfört verifikationerna fram till 130228 åt dig? I så fall kanske det är lättast om du ber honom om en SIE-fil vilket gör att du får över alla verifikationerna direkt in i ditt program. Har revisorn använt programmet Visma Administration kan du få en säkerhetskopia och på så vis få med dig både detta och tidigare år. Annars är 3041 ett försäljningskonto. Konton i klass 3 ökar i kredit, vilket betyder att om du har 50 000:- i intäkter ska beloppet ligga i kredit. Har intäkterna kommit in via försäljning så är kanske ett konto i klass 1 rätt att använda. Exempelvis 1930 för bankkontot. Har du några underlag att utgå från? Återkom så hjälper jag dig gärna vidare!
... Visa mer
2013-04-23
12:38
Hej! Det lättaste är att du tittar på din verifikation i slutet av 2012 där du bokförde kostnaden. Sen 2013 är det egentligen bara att vända på den verifikationen. Exempel: Om du i december 2012 gjorde en verifikation 2910 kredit 125 919 7010 debet 125 919 så gör du i januari en omvänd verifikation 2910 debet 125 919 7010 kredit 125 919. Det som händer är att 2012 har du ökat dina lönekostnader och bokat upp en skuld på 2910. 2013 betalar du ut lönen och ökar då upp kostnaden på 7010. Med den omvända verifiikationen bokar du bort kostnaden 7010 och skulden på 2910. Vilket gör att löneutbetalningen i januari inte påverkar några lönekostnader 2013. Hoppas att du är med på hur jag menar, annars får du återkomma så förklarar jag ytterligare!
... Visa mer
2013-04-22
06:35
Hej! Om du vill ha in dina leverantörsfakturor i reskontran lägger du upp dem som vanligt under Arbeta med - Leverantörsfakturor. Tänk på att om de redan är bokförda ska de inte bokföras igen. Då ska du först gå in under Arkiv - Företagsunderhåll - Bokföring och markera rutan Manuell registrering av bokföringsorder, innan du skriver ut din leverantörsfakturajournal. Därefter tar du bort markeringen igen om du vill att dina journaler ska bokföras med automatik. Återkom gärna om du har fler frågor!
... Visa mer
2013-04-26
07:35
Hej Benny! Gällande din andra fråga: När du plockar upp en beställning på en inkommande följesedel eller en leverantörsfaktura och fyller i hur många som levererats in, kan du vid en delleverans fylla i fältet Restnoterat. Detta hamnar då som Väntas på beställningen. Då kan du plocka upp beställningen på en till följesedel/leverantörsfaktura om leverans sker senare. Eller om beställningen ändras kan du gå in på beställningen och ändra i kolumnen Väntas och där skriva 0 om beställningen ska ses som slutlevererad. Återkom gärna om detta inte var vad du menade eller om du undrar över något mer!
... Visa mer
2013-04-15
14:42
Hej! När du skapar en kontantfaktura i programmet kan du på fliken 3. Moms, konton ändra vilket konto kontantfakturan ska gå mot. Som standard går den mot 1910 men du kan ändra till ett fordranskonto. Fakturan hamnar då som Betald men med fakturajournalen bokas en fordran upp på det kontot du anger. När inbetalningen från kortleverantören bokar du bort fordran direkt via en manuell verifikation. Skulle detta kunna fungera för dig?
... Visa mer
2013-04-15
18:20
Mycket bra förslag!
... Visa mer
2013-04-21
21:46
Tack Anna
... Visa mer
2013-04-05
13:44
Hej! När man skriver ut till fil kan man istället välja Excel-fil(*.xls) som Filformat. Då skapas excelfilen direkt. Detta fungerar från och med version 4.3.
... Visa mer
2013-04-05
11:28
Hej! Det går att ändra så att fakturorna får en annan text med en malländring. Gå in under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, Dokumentmallar. Notera vad det står i kolumnen Mallar vid Fakturor. Klicka på den lilla grå pilen till höger om mallen så öppnas fönstret Utskriftsmallar. Markera din mall och klicka på Ändra-knappen (en röd penna på ett papper med streck på). Då öppnas Malleditorn. Till höger i Objektlista letar du upp +Ruta-fakturarader - +Radområde och objektet Ledtext-Avtalsperiod. I Funktion längre ner i Basegenskaperna står det %Artnr. Klicka där så öppnas fönstret Fält och funktioner för mallar. Längst ner suddar du ut %Artnr och skriver istället "Medlemsavgift" Glöm inte situationstecknen "före och efter". Texten du skriver inom situationstecken skrivs ut på din faktura istället för Avtalsperiod. Därefter kan du klicka på OK och via knappen Förhandsgranska kontrollera att det blir som du önskar. Därefter sparar du dina ändringar så ska ändringen slå igenom även om du vill skriva ut gamla fakturor på nytt.
... Visa mer
2013-04-16
07:08
Hej! Exempelvis utskriften Artikellista som finns i både Visma Förening och Visma Administration, där kan du markera rutan Endast aktiva artiklar, för att de ska komma med. Det finns också urval på utskrifterna där du kan välja om inaktiva registerposter ska komma med eller inte. Om du är på en faktura kommer kund/medlem/artikel inte upp i listan. Om du skriver in exempelvis kundnumret på fakturan får du meddelande Angiven kund är markerad som inaktiv, Vill du trots detta välja kunden? Samma sak gäller med artiklar, medlemmar och leverantörer.
... Visa mer
2013-04-05
10:39
Hej! När du skickar mejl från programmet får antalet tecken i e-postadresserna inte överstiga 2000. Du kan läsa mer om varför i den här tråden: Problem med massutskick Du kan precis som du säger dela upp utskicket via markeringshjälpen. Då markerar du de medlemmar du vill skicka till och därfter väljer du Kommando - Skapa e-post. Alla adresser hamnar i samma mejl i fältet Hemlig kopia.
... Visa mer
2013-04-19
14:28
Hej! Ctrl+Shift+End markerar hela fältet vad jag kan se. Funkar det för dig? Hela fältet blir också automatiskt markerat när du använder tab för att flytta dig mellan fält. På ikonen T uppe i programmet kan du hitta de flesta snabbkommandon som går att använda i programmet.
... Visa mer
2013-04-04
09:23
Hej igen! Då är jag med. En sådan rapport finns inte i dagsläget. Jag tar detta vidare som en idé till utvecklingsavdelningen. I dagsläget kan du kolla med någon partner som eventuellt kan bygga en sådan rapport. Du hittar våra partners här: Partners nära dig
... Visa mer
2013-04-02
14:12
Hej! Egentligen blir verifikationen likadan oavsett om du har redovisat momsen eller inte. Du bokför själva överföringen till ditt skattekonto precis som vanligt ex 1930 mot 1630 om det är de konton du brukar använda. När du sen redovisar momsen kommer din fordran på 1630 minska eftersom du då redovisar momsen.
... Visa mer
2013-04-02
13:33
Hej! Du kan skapa egna konton under Bokföring - Kontoplan. Klicka på ny-knappen (den helvita ikonen uppe till vänster) så kan du fylla i Kontonummer, Benämning och SRU-kod.
... Visa mer
2013-03-11
16:03
Hej Mona! Detta är tyvärr en begränsning i filformatet Lb, som används för att kommunicera med banken. Formatet kräver att kreditfakturor måste ha ett Bankgironummer. Vi hoppas att bankgirocentralen ändrar sin filhantering så att de kan ta emot även kreditfakturor med plusgironummer.
... Visa mer
2013-03-11
15:24
1Gilla
Hej! Vi rekommenderar aldrig att man har företagsfilerna i en dropbox, just för att synkroniseringen inte alltid blir korrekt. Supporten har haft ärenden då fakturor och fakturarader har försvunnit. Vi har beskrivit detta i hjälpen till programmet Användning av lagringstjänster Detta kan säkert också påverka de inscannade underlagen. Om detta uppstår även utan Dropbox får du gärna återkomma så får vi såklart kika närmare på det.
... Visa mer
2013-03-11
15:13
1Gilla
Hej! Testa att gå in under Hjälp - Om Visma Administration - Systeminfo. Klicka på Utforskaknappen till höger om Sökväg företaget. Här hittar du filen Ftg.ini. Öppna den i exempelvis anteckningar. Leta upp [Company] På raden under ska det stå: Exclusive=0 Spara därefter filen, starta om programmet och se om det fungerar bättre.
... Visa mer
2013-03-11
13:35
Hej! På vår hemsida kan du hitta vilka olika integrationslösningar som finns. De är alla kompartibla med Visma Administration. Läs mer här: www.vismaspcs.se/integrationslosningar
... Visa mer
2013-03-11
08:03
Hej Mattias! Under Arkiv - Föreningsunderhåll - Föreningsinställningar, Kontonummer kan du välja vilka konton som ska användas i de olika programmodulerna. Här borde du kunna ändra från 1930 till 1920
... Visa mer
2017-10-28
15:23
Har det hänt något med detta?
... Visa mer
2014-02-24
07:29
Hej Elke! Lösningen här gäller Visma Administration. I Visma eEkonomi finns tyvärr inte möjligheten att lägga konto 2420 på en artikel. Men vi har en annan tråd som rör önskemål om sådan funktionalitet i Visma eEkonomi. Gå gärna in och tryck +1 i tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
... Visa mer
2013-03-05
16:12
Hej! Menar du ditt egna VAT-nummer så skrivs det som Momsregistreringsnummer längst ner till höger på fakturan. Menar du kundens VAT-nummer skrivs det de gånger det finns ett momsregisteringsnummer i kundregistret. Är det något annat objekt du menar att du vill få med på dina fakturor så får du gärna återkomma så hjälper jag dig gärna!
... Visa mer
2013-03-08
15:51
Hej! Du kan alltid direkt i Dagregistreringen lägga till en text i Extra fakturatext när du har aktiverat det i Företagsinställningarna. Däremot kan du om projekttypen är Fastpris eller Aconto, direkt på Register - Projekt lägga in en extra fakturatext som alltid kommer med. Efter att ha kontrollerat dina ärenden med supporten fattar jag som att du i Visma Administration har gjort en malländring för att summera faktuerat per kund. Det finns tyvärr ingen enkel ändring som gör att du även kan få fakturerat per projekt, eftersom det inte sparas på samma sätt i Visma Administration. Jag rekommenderar att du tar en kontakt med våra partners och ser om någon av dem kan hjälpa dig att skapa den här rapporten. Du hittar våra partners här: Visma Spcs Partner
... Visa mer
2013-03-04
13:03
Hej! Du kan byta kontoplan när du lägger upp ett nytt år. Börja med se till att alla journaler för föregående år är utskrivna och säkerhetskopiera ditt företag. När du sen skapar ett nytt bokföringsår under Arkiv - Företagsunderhåll - Bokföringsår/månad - Skapa nytt år, kan du välja att byta kontoplan. Under Arbeta med - Bokföring - Kontoplan kan du klicka på Kommando - Koppling mellan kontoplaner och därefter kontrollera att konton föregående år har en korrekt koppling mot de nya kontona detta året. Du ska också justera konton som ligger under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, Kontonummer. Här ska du lägga in de nya kontona för att programmet automatiskt ska välja rätt. Du kan läsa mer om byte av kontoplaner här: Byta kontoplan
... Visa mer
2013-03-11
07:14
Hej igen! Om du lägger in texten i Dokumenttexter i företagsinställningarna kommer texten följa med in på fliken 2 på fakturorna du skapar efter det. Om du sen tar bort texten och fortsätter skapa fakturor finns där ingen text. Du kan alltid ändra/ta bort texten på fliken 2 inne på fakturan. Texten följer med på alla standardmallar. Om du använder fakturamallen Faktura Medlem som är utformad för BLK 15, så följer texten med även där.
... Visa mer
2014-10-17
21:46
1Gilla
Hej, Precis som SeaPelle så har även vi byggt en .Net wapper som täcker hela Vismas API. Att skapa en ny faktura, oavsett var rådatan kommer ifrån, är inte svårare än: var invoice = new Invoice();invoice.CustomerNumber = myCustomerNumber; for (var i=0;i<antalFakturarader;i++) { var row = new Invoice.Row(); row.ArticleNumber = myRows[i].ArtNr; row.Quantity1 = myRows[i].Quantity; row.Quantity2 = myRows[i].Quantity; invoice.Rows.Add(row); } invoice.Save(); Svårare än så är det inte - och borde inte behöva vara.
... Visa mer
2014-12-11
12:27
Japp, det hade blivit rätt! Jag återkopplar också till berörda på supporten så att de vet att det fanns en lösning. /Anna
... Visa mer
2013-10-31
14:10
Hej Ulla! Längst upp i fönstret över dina leverantörsfakturor kan du välja urvalet Ej attesterade. Då visas endast de fakturor som inte har markering i rutan Attesterad. /Anna
... Visa mer
2013-02-22
14:03
Hej! Är det en anställd som kommer tillbaka kan du absolut återanvända anställningsnumret. Kontrollera bara att det inte ligger några gamla skulder eller andra uppgifter kvar på den anställde. För nya anställda rekommenderar jag att du använder ett nytt och fräscht anställningsnummer.
... Visa mer
2013-02-22
08:10
Hej igen! Själva ändringen i mallen är inte så svår att göra, det kan jag rekommendera om det i ditt kundregister finns något som skiljer de olika kunderna åt. Exempelvis om du har lagt in ett Sorteringsbegrepp eller Kundkategori på kunderna. Då håller programmet reda på att om det är kunder med ett visst sorteringsbegrepp, eller annat som skiljer kunderna åt, så skrivs ett visst bg ut och annars det andra. Finns det däremot inget tydligt som säger vilka kunder som ska ha det ena eller det andra bankgironumret så kanske det är enklare att använda extra fakturadokument. Att ha bokföringen separat går självklart också bra, men då får du inte balans- och resultatrapporter under året som stämmer överrens med verkligen. Valet är i slutändan ditt och jag hjälper gärna till om du undrar över något och vill ha hjälp med någon del.
... Visa mer
2013-02-22
13:01
Hej! Jag förstår att det kan vara frusterande att datumet inte uppdateras i efterhand. Anledningen till varför det är så här är att i listan över väntande beslut kan du ha flera rader där inte alla beslut betalas in samma dag. Om du exempelvis ena dagen får 5 betalningar från Skatteverket kan du fylla i datumet längst upp och därefter markera alla de betalningar som har det datumet, för att slippa ändra datumet på varje rad, vilket du annars kan göra längst ut i kolumnen till höger. Du kanske vid samma tillfälle bockar av andra beslut som har kommit en annan dag. Då vill du kunna ändra datumet längst upp och markera de beslut som kommit den dagen också, utan att de som du markerat tidigare uppdateras med det nya datumet. Datumet som du anger på beslutet blir betaldatumet på inbtalningen från Skatteverket. När du sen skriver ut inbetalningsjournal tar journalen med alla inbetalningar som har skett till och med det datumet du skriver ut journalen på. Har du autoamtisk bokföring blir detta också datumet för verifikationen. Du kan skriva journal hur ofta du vill och alltså skriva ut med tätare intervaller för att få exempelvis alla inbetlaningar på en viss dag på en egen journal. Återkom gärna om du undrar över något mer, kände att jag snurrade till det lite.
... Visa mer
2013-11-05
09:16
Tack för hjälpen, det underlättar.
... Visa mer
2013-03-07
14:23
Hej! Eftersom programmet inte vet hur den anställde jobbar fungerar det inte riktigt så. Ett schema är styrt per veckodag och en månad kan ju innehålla olika många dagar. När du väljer ett Ej schemalagt arbetstids-schema får den anställde fortfarande en sysselsättningsgrad vilken används i en del beräkningsformler. Därför rekommenderar jag ändå att du väljer ett schema om det så är ett för Ej schemalagd arbetstid. Anna
... Visa mer
2013-02-14
12:23
Hej! Om leverantörsfakturan inte balanserar eller om det saknas konto på leverantörsfakturan ska det inte gå att skriva ut en leverantörsfakturajournal. Du kan däremot fortfarande göra en betalning och skriva ut en utbetalningsjournal. Detta gör att du inte kan ändra totalbeloppet på leverantörsfakturan. Har du en sådan faktura som inte balanserar kan du skriva in det konto du vill bokföra på och klicka på Enter tills du "hoppat av" raden. Då ska programmet lägga upp differensen i debet/kredit på det beloppet som diffar.
... Visa mer
2014-01-30
15:47
Helt korrekt, fast i den nya tråden! /Anna
... Visa mer
2015-05-04
14:59
Hej! Villkoret som jag har skrivit betyder att objektet ska skrivas ut om kunden INTE har inställningen Land = Sverige. Om du fortfarande inte får till det och har kontrollerat inställningen på kunden är det kanske enklast att kontakta supporten så kan de se hur det ser ut hos dig. Telefonnummer 0470-706200. /Anna
... Visa mer
2013-02-12
14:14
Hej! Fakturor och betalningar har ingen koppling till bokföringsåren i programmet, så skulle du ta bort ett år så ligger fortfarande alla fakturor och betalningar kvar. Du kan inte skriva ut journaler på nytt, så du måste bokföra även dem på nytt. Att stryka eller göra ändringsverifikationer är absolut ett alternativ för att slippa göra om alla andra verifikationer också. Egentligen är det ingen skillnad bokföringsmässigt om du väljer att stryka eller vända. Jag har förstått det som att det är en smaksak. Att om man inte gillar att ha strukna verifikationer i listan så använder man sig av ändringsverifikationer istället.
... Visa mer
2017-11-22
09:37
Hej Julia! Jag kan inte se att det skulle vara något problem med att vänta med att bokföra och räkna ut momsen även på kommissionsförsäljningen till slutet av momsperioden, men kontrollera gärna med Skatteverket för säkerhets skull.
... Visa mer
2013-02-07
11:56
Hej! Din lagervärdeslista och ditt lagerkonto ska visa samma lagervärde om du skriver ut dem på samma datum. En differens kan bero på flera olika saker som antingen ger fel i bokföringen eller fel på din lagervärdeslista. Jag rekommenderar att du börjar med att gå igenom dokumentet Lagret stämmer inte Återkom om du inte löser det eller undrar över något steg i beskrivningen.
... Visa mer
2013-05-24
11:54
Hej! Från och med idag, 2013-05-24, kan du hämta en rapport från vår hemsida som hjälper dig att exportera alla uppgifter till excel. Du hittar rapporten under rubriken Medlemmar här Du kan därefter föra över uppgifterna till MemeberImport.xls som du laddar ner från din förenings idrottonlinesida!
... Visa mer
2013-01-23
09:46
Hej Karin! Gå till Utskrift - Utbetalning och markera rutan Låst lönekörning. Då försvinner Preliminär. Det betyder att du är helt färdig med de anställdas lönespecifikationer. Efter detta kan du sen skapa utbetalningsfil och bokföringsunderlag.
... Visa mer
2015-12-23
13:31
1Gilla
Hej, Även artikelraden som bara innehåller moms måste ha momskod 0 för att det ska bli rätt. Tack för din fråga. /Victor
... Visa mer
2013-01-23
08:53
1Gilla
Hej! Om du står under Register - Kunder, kan du välja Utskrift - Kundlista. Här kan du i rubriken Kolumner markera rutorna Namn och E-post. Vill du sen endast ha ut kunder som har en e-postadress kan du i Urval leta upp Fält E-post och i Villkor skriva ?*
... Visa mer
2013-01-22
15:01
Hej! Under Arkiv - Ingångsvärden fyller du i de värden som de anställda har när du börjar med programmet. På fliken 2 Semester kan du fylla i hur många sparade dagar den anställde har. Beroende på vilket semestervillkor du har valt på den anställde ser inställningarna lite olika ut. På anställda med semesterlön och semestertillägg kan du fylla i om tillägget blivit utbetalt tidigare och vilken sysselsättningsgrad den anställde hade under året. För anställda med semesterdaglön fyller du i daglönen för respektive år och även här sysslesättningsgraden för året. Här kan du läsa mer om hur du fyller i ingångsvärden i programmet: http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/default.htm#visma-lon/allmant/ingangsvarden.htm För att sen ta ut semesterdagarna för de anställda gör du det med snabbvalet Semester i kalendariet.
... Visa mer
2013-01-22
14:33
Hej! När alla anställda är upplagda i ditt företag skapar du löner under Lönekörning - Skapa ny lönekörning. Fyll i utbetalningsdatum, och välj vilka anställda som ska komma med på lönekörningen. Månadslön eller TImlön ska komma in med automatik. Beroende på vilket arbetschema du har valt för de anställda kan du bli tvungen att fylla i kvantiteten för lönen (antalet arbetade timmar). Om den anställde har någon sorts frånvaro eller ytterligare post som ska med på lönebeskedet kan du registrera det direkt på lönespecifikationen via det lilla pappersarket till höger i kolumnen Löneart. Du kan också fylla i uppgifterna under Kalendarium där du kan markera datum då den anställde exempelvis var sjuk och klicka på knappen Sjuk till höger. Då väljer programmet med automatik rätt lönearter för den anställde enligt de uppgifter du lagt in i anställningsregistret. När du är nöjd med den anställdes lönebesked markerar du rutan Lönespecifikatin är klar, längst ner på lönespecifikationen. Då alla anställdas lönebesked är klarmarkerade klickar du på knappen Gå till utskrift/utbetalning. Lås lönekörningen, skriv ut lönespecifikationer till dina anställda och därefter skapar du utbetlaningsunderlag eller betalfil till banken och ett bokföringsunderlag. Lycka till med din första lönekörning!
... Visa mer
2013-01-21
17:04
Hej! Det finns ingen färdig mall för att skriva moms på offerten. Om du vill kan du kontrollera mallen för exempelvis ordererkännanden och lägga upp samma objekt på offertmallen. Du hittar instruktion för hur du gör malländringar här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/default.htm#visma-administration/utskrift-mallar/mallandringar.htm
... Visa mer
2013-01-21
16:47
Hej Katarina! Det finns en rapport som du kan importera som visar detta. Gå in under Arkiv - Generell rapportgenerator - Läs in rapport. Programmet föreslår mappen SpcsRapp. Klicka på OK. I listan som kommer upp markerar du Artikelstatistik och klickar på Importera. Gå därefter in under Register - Artiklar och tjänster. Välj Utskrift - Egna utskrifter - Artikelstatistik. Rapporten kan göras med urval på period. Den hämtar beloppen exklusive moms från fakturorna (de behöver inte vara utskrivna). Om du inte vill ha med artiklar som är lagervaror kan du i Urval Lagervara sätta ett N som i Nej.
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »