2018-07-02
09:44
2 Gillar
Självklart kan man använda excel även till detta. Om du vill kunna se det på ett ställe och dessutom hålla reda på både råvaror, halvfabrikat och färdiga varor kan det bli lite väl mycket att hålla reda på samt en hel del extra knappande. Frågan är vilket som i längden är billigast......
... Visa mer
2018-06-28
12:28
Tack så mycket för svaret! Ha en fin kväll!
... Visa mer
2018-07-10
13:07
1Gilla
Är det inte smidigast att använda Visma Scanner? Och mejla fakturorna till adressen och koppla ihop bildunderlaget med leverantörsfakturan. Alternativt att använda en programvara för digitalisering av leverantörsfakturor med attestfunktion om man vill ha mer funktionalitet.
... Visa mer
2018-06-28
09:25
2 Gillar
PDF bilagor ligger i en katalog AUTOINVOICE_BILAGOR under företagsmappen och om det är EDI fakturor ligger XML under SPCSXML_IMPARKIV. Från XML-filen kan man skapa en visningsvänlig HTML ellerPDF via en XSL transformation för att publicera i annat system.
... Visa mer
2018-06-29
07:31
går på 9800 och årsavgift på 3648 kr, så får se vad de andra säger:)
... Visa mer
2019-01-21
15:27
Ok, tack.
... Visa mer
2018-06-19
15:30
1Gilla
Jag har sett det så det får bli på det sättet i fortsättningen
... Visa mer
2018-06-04
09:29
1Gilla
Kör igenom "hela proceduren som vanligt". När du kommer till att skicka in ärendet till SKV så stannar du där. Programmet har du förberett allt åt dig. När du sen får pengarna går du vidare till färdigställ beslut. //Davor P
... Visa mer
2018-06-08
06:16
Prova att ringa företagets växel och be att få prata med den som ansvarar för betalning av fakturor.
... Visa mer
2018-06-01
05:53
Fördelen med att göra en helt ny installation är att man blir av med gammalt onödigt "skräp" som gör datorn slöare. Nackdelen är att det tar ett antal timmar med att installera allt från ruta ett.... //Davor P
... Visa mer
2018-08-29
11:39
Hej kronans. Jag har nu gjort precis som du beskriver i version 2017,0 och i 2018,4 och får ingen skillnad. Vilken version hade du tidigare?
... Visa mer
2018-05-17
16:23
1Gilla
Ja! Så var det förstås! Tack för hjälpen!! /Katarina
... Visa mer
2018-05-17
13:58
Javisst var det så som du trodde, tack för hjälpen!
... Visa mer
2018-05-18
12:04
Hej! När du fakturerar kunder med rot eller rut, så har vi med text i våra standardmallar som är avstämda med Skatteverket. I mallen står det bland annat: Vi kan göra ansökan hos Skatteverket när du har betalat din del av fakturan. Vi kommer med en ny version inom kort och här har vi bland annat förändrat möjligheten att rensa ansökningsinformation som gäller rot och rut. Du hittar mer information i GDPR i Visma Administration.
... Visa mer
2018-05-21
09:55
Hej igen! Men så mycket papper och listor det kan bli! Mycket mer än när man betalar manuellt. Här gäller det att man håller sig själv i örat och antingen sparar som pdf eller inte alls (alltså inte printa och inte spara). Hur gör ni?
... Visa mer
2018-05-07
13:44
Hej! Denna film beskriver hur man kan skapa fakturor utifrån en avtalsmall. Förhoppningsvis kan den hjälpa er på vägen! Annars kan jag rekommendera hjälpavsnittet om samma funktion: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-1000/content/online-help/avtalshantering...
... Visa mer
2018-04-24
06:36
1Gilla
Det skall inte vara några problem att radera gamla projekt. Däremot går det inte att återanvända samma projektnummer. Samtidigt är det i mina ögon mindre troligt att du skulle förbruka alla kombinationer som går att använda för att döpa projekt. //Davor P
... Visa mer
2018-04-23
09:37
Bra att du tar upp frågan. Jag har trott att det har varit en bankinställning. Ytterst irriterande att det blir så här.
... Visa mer
2018-04-18
04:45
Hej. Vi på Infostep utvecklar och säljer Excelrapporter som är direktkopplade mot Vismas databas. Vi har en Likviditetsrapport som visar det du frågar efter och lite mer. Rapporten uppdateras med en knapptryckning, och hämtar då automatiskt in färsk data från Visma. Rapporten kostar 9.900kr // Hans hans.ojes@infostep.se
... Visa mer
2018-04-13
09:03
1Gilla
Normalt har du inga kopplingar till momskoder i dessa kontklasser. Får du några avvikelser när du kör momskoll? //Davor P
... Visa mer
2018-04-11
11:57
1Gilla
Detta är ARBETSMINNET. Jag hade rekommenderat att du utökar detta till åtminstone 8 GB. Klarar datorn av mer hade jag stoppat in så mycket det bara går och plånboken tillåter. Har du en bärbar dator är risken stor att du max kan ha 8 GB i datorn. Stationära kan i de flesta fall klara 16 GB. Prislappen för denna "operation" hamnar på 500 kr för bärbar (4 GB minne) upp emot 1600 kr för 16 GB. För en stationär dator hamnar du på mellan 500 och 1600 kr för 16 GB. Slår du på riktigt stort blir du av med 3600 kr för 32 GB minne. Kör du "bara" Visma administration kommer du långt med 8 GB arbetsminne. Ett annat alternativ är att byta en äldre mekanisk hårddisk till en nyare SSD disk som är snabbare, men då är det kanske idé att fundera på att byta dator. Är datorn mer än 4-5 år gammal är det definitivt läge att överväga en ny dator om inte 4 GB minne räcker för att snabba upp den en hel del....
... Visa mer
2018-04-09
08:34
Hej Lille22 Davor har helt rätt i de två föreslagna alternativen för att klara sig utan papper, dock har scanningcentralen via AutoInvoice vissa krav och regelverk per fält för att dokumenten ska hanteras och tolkas som en faktura. I detta regelverk är betalningsuppgifter en av dessa fält. Det innebär att om ett dokument utan betalningsuppgifter inkommer till scanningcentralen, scannas och tolkas dokumentet som en icke-faktura och skickas därefter till din mejladress som du angivet när du aktiverat tjänsten. Det måste då alltså finnas betalningsuppgifter med på fakturan. Skulle Mobil Scanner vara ett alternativ?
... Visa mer
2018-12-04
10:05
Hej Helena. Nej det går inte med Autoinvoice då det inte är alla betalväxlar som skickar vidare bilagor. Dessutom är det onödigt att betala för att skicka epost via autoinvoice.
... Visa mer
2018-04-05
04:06
Som ett litet inlägg i det hela: Jag fick fel i momskollen förra månaden då ett par artiklar fick ett eget liv. I artiklarna finns ju konteringskoder och på fem fakturor (av uppåt etthundra) byttes kontot inne i konteringskoden ut (på två artikelnummer) till ett konto med omvänd skattskyldighet. Sedan lades 25% moms på ändå, men på ett momskonto vi aldrig använder (2613). Det var alltså lite "random" att programmet fick för sig att på några få fakturor på enbart två artiklar (ena artikelnumret "drabbades" bara en gång) göra fel. På alla andra fakturor med samma artikelnummer så fungerade det. Tyckte inte att det var nån idé att anmäla felet för det finns ju ingen rimlighet i det som hände. //L
... Visa mer
2019-02-05
09:40
Det skall bevara i det skick det kommer till dig. Det betyder att EDI fakturor skall bevaras som EDI. Du kan skriva ut fakturan om du vill, men det gäller inte som underlag enligt BFL.
... Visa mer
2018-04-04
11:28
Hej ABS, Det går alldeles utmärkt att ha det så som du vill. Om jag är både löneadministratör samt användare av Lön 300/600/Anställd så behöver du har följande inställningar. I löneprogrammet så behöver du vara upplagd/är du upplagd under Arkiv- Användare med din e-post till arbetet och det är den som blir löneadministratörens inloggning till vismaspcs.se och tjänsten Anställd. Denna användaren är då även kostnadsfri i tjänsten. För den andra användaren som sedan enbart ska vara användare av tjänsten Anställd och där enbart se sin kalender och inte heller tjänsten Bokföring & Fakturering behöver den vara upplagd på följande sätt. I löneprogrammet ska den personen då även ligga upplagd under Personal - Anställda. Och på flik 1 Personuppgifter ska det finnas en annan e-postadress, då tex en privat fast på raden för e-post arbete då det är den e-posten som ligger upplagd där som blir inloggningen och användarmejlen för Anställd. Längst ned på samma flik under Internettjänster måste man då även ha ett bock i rutan för den tjänsten som ska användas och ett startdatum med från och med datum. När dessa inställningar har gjorts så får man synkronisera register under Arkiv - synkronisera internettjänster. Du kan läsa mer om detta i Kom igång med Anställd för företaget Återkom om det verkar oklart. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-03-27
11:01
2 Gillar
Om du ändrar från att visa ALLA till exempelvis EJ lev och EJ Fakt bör du få bort alla "onödiga" order från listan. //Davor P
... Visa mer
2018-03-27
06:12
Hej! Misstänker att du har skapat en "Ingående kundfaktura" dock borde den ändå gå att betala som vilken kundfaktura som helst i programmet. Kontrollera under Betalningar - Ingående kundfakturor om den ligger där. En ingående kundfaktura påverkar inte bokföringen utan endast reskontran. I listläget över dina kundfakturor under Försäljning - Kundfakturor kan du se om det på fakturan du inte kan betala ligger något belopp i kolumnen saldo kr. Är detta 0 så finns det redan en betalning på fakturan vilket gör att du inte kan skapa en ny betalning. Annars bör du testa göra en registervård i företaget.
... Visa mer
2018-03-23
07:28
1Gilla
Har du efter ändringen till att enbart visa aktiva leverantörer gått ut till "Listläge" för att spara inställningarna? Eventuellt får du "stänga ner" fliken LEVERANTÖRSFAKTUROR och LEVERANTÖRER efter att du gjort ändringen på leverantörerna och sen öppna upp fliken leverantörsfakturor?
... Visa mer
2018-03-19
06:09
1Gilla
Jag misstänker att EUBAS99 är en äldre version och att det därför blir lite problem med momskoderna. Du får gå in i kontoplanen om ändra koderna manuellt så att de följer dagens momsrapporter. //Davor P
... Visa mer
2018-03-19
07:36
Hej Peter, Precis som Davor skrev kan du enkelt ladda ned den senaste versionen av ditt program från vår hemsida. Däremot har jag mejlat dig en länk för säkerhetsskull, kolla då både inkorg och skräppost. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-03-21
09:48
Hej Catarina, Jag tror du hittar svaret på din fråga i tråden: Dubbelsidiga fakturautskrifter - Administration, har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. /Theodor
... Visa mer
2018-03-16
10:28
TACK! det var det där som jag undrade over. 🙂
... Visa mer
2018-03-08
12:47
Tack för alla tips, men vi har ett litet special-case som handlar om att registrera väldigt många obetalda fakturor (där vi vet att vi fått betalt i tid). Vi fixar detta manuellt istället.
... Visa mer
2018-03-06
06:27
1Gilla
Du verkar jobba med VA 1000, så jag utgår från det. Om du går till Bokföring - Kontoplan och söker upp och dubbelklickar på 3025, ser du vilken momskod du har. Det är nog 05, 25% moms. Sedan går du till konto 2991 i kontoplanen och lägger på samma momskod där, kod 05. Du skapar en faktura. Det finns en kolumn ute till höger en bit, som heter "Konto" när du matat in artikelnumret på raden. Där skall konto 3025 vara registrerat. Det är viktigt! När du fyllt i på artikelraden i fakturan som du vill ha den och fått in summan, ska du stå på raden du matat in. Placera markören på "á-pris" eller nåt. Jag tror man måste göra så, att man står på raden man ska periodisera. Man kan ju ha flera periodiseringar på samma faktura, menar jag, så den spärren finns nog. När du sedan står på rätt rad. klickar du på funktionen "Periodisera" högst upp. Du får då upp en dialogruta som heter "Periodisering av kundfaktura". Här fyller du i det datum du vill använda som första periodiseringsdatum, sedan trycker du Enter och talar om för hur många månader du ska sprida periodiseringen på. Vid Intäktskonto, skriver du i 3025 och vid periodiseringskonto tar du 2991. Tryck Enter tills tabellen är uppdaterad; du skall se de periodiseringar som kommer skapas i stora rutan längst ner. Ser det OK ut, klickar du på Skapa. Är det inte OK, gå tillbaka och ändra det som behövs tills du är nöjd. Efter det, behöver du inte tänka på något annat än du himla smart den här funktionen är. Lycka till! //L
... Visa mer
2018-03-06
07:15
1Gilla
Tack för alla svaren. /Pia
... Visa mer
2018-03-01
09:30
1Gilla
Jag tror att du får kontakta Visma supporten så att de får in en backup fil och kan "tvätta den"..... //Davor P
... Visa mer
2018-02-22
08:55
1Gilla
Det kan bero på att du inte har kundnummer på alla bolag. Sen får du gå in under ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - MIN SIDA/INTERNETTJÄNSTER Klicka på *ÄNDRA" för att kunna lägga in dina inloggningsuppgifter samt spara dessa på rätt ställe. Detta bör resultera i att du inte skall behöva ange inloggning varje gång du skall in och jobba... //Davor P
... Visa mer
2018-02-22
06:31
2 Gillar
Normalt håller man sig till SIE filer för import till Visma. Vad är det för filer du vill läsa in? Vissa får man stansa manuellt. //Davor P
... Visa mer
2018-02-22
10:47
1Gilla
Beror på hur din kundreskontra ser ut. Jag förutsätter att du har en automatisk överföring av journaler till bokföringen. Jag gör följande antagande kring följden av transaktioner: Faktura 1 - Debetfaktura (10 kr) Faktura 2 - kreditfaktura som bokats fel (1 kr) Faktura 3 - Kredit 1 som skall rätta FAKTURA 2 (1 kr) Faktura 4 - Kredit 2 som skall kreditera faktura 1 delvis (1 kr) Lägg in alla fyra fakturorna i reskontran -------- Nu ska vi försöka rätta till utbetalningar och inbetalningar på kontot Du betalar faktura 1 och 2 på totalt 11 kr Leverantören betalar tillbaka 2 kr ------- Utbetalningar Utbetalning 1 - faktura 1 Utbetalning 2 - faktura 2 --------- Leverantören betalar tillbaka 2 kr Markera faktura 3 och 4 för manuell betalning Du ändrar status från EJ BETALD till BETALD Skriv ut journalen på dessa två betalningar. Nu får du en utbetalningsjournal som ser lite "konstig" ut eftersom du får in pengar och inte pengar ut från kontot, men det är helt i sin ordning På journalen får du bort summorna från reskontran och du behöver inte göra manuella transaktioner. Konto 1940 och 2440 blir rätt utan att du måste knappa något manuellt direkt på dessa konton. //Davor P
... Visa mer
2018-02-02
09:19
1Gilla
tack för all hjälp! mvh Helene
... Visa mer
2018-01-09
08:02
Hej Jonas Beurling! Självfakturor är ingenting som Visma Administration hanterar. Detta har diskuterats i denna tråden. //Linnea
... Visa mer
2017-12-13
12:10
Haha, jaa nu är det visst dags för en paus stressnivån i topp då funkar inte hjärnan som den ska 🙂 Tack så mycket.
... Visa mer
2017-12-13
11:20
2 Gillar
Har du ROT/RUT avdrag som ligger och "skvalpar"? Dessa kan ibland ge olika besked på likviditetsrapport (där ROT/RUT inte är med) och kundfordringslistan. //Davor P
... Visa mer
2017-12-14
11:18
Vassego 🙂
... Visa mer
2017-11-29
10:30
Statusen PÅ VÄG hamnar inte i betalfil utan programmet tror att den kommer att ändras till status BETALD när du manuellt ändrar detta eller läser in en "returfil" från bankgirot. Det är bara betalningar med statusen EJ BETALDA som kan skickas i betalfil. //Davor P
... Visa mer
2017-11-27
10:50
Det råkar vara en "stor" levarantörsfakturajournal så jag håller på att gå igenom fakturorna - därför fastnade jag vid helikoptern (då den var ny för mig och jag tänkte att vi kanske gjort något galet där). Hittar inte exakta summan som felar så det kan vara två mindre fel...
... Visa mer
2017-11-27
13:30
Mycket irriterande är även att det endast finns .xls som excelformat. Formatet .xlsx har väl varit standard sedan Office 2007, dvs i mer än 10 år. Dags att fixa!
... Visa mer
2017-11-20
10:07
2 Gillar
I samband med att du lägger in periodiseringen så se även till att periodisera momsen. då blir det ju rätt även i det avseendet. Du slipper få fel siffror på moms eller resultatkonton.
... Visa mer
2017-11-20
11:10
1Gilla
Du skall inte skriva in några negativa siffror på fakturan utan bara skriva det som en kommentar på en textrad i stil med: Ni har betalat faktura XXX dubbelt. Ni har YYY kronor tillgodo. När sen kunden betalar nästa faktura så har hen förhoppningsvis dragit av tillgodohavandet. Då gör du en "bortskrivning" mot konto 1680 på YYY kronor. Detta gör att din moms inte påverkas över huvud taget. Kundens moms påverkas inte heller eftersom det rör sig om pengar som kunden "lånat ut" till dig utan att något har sålts. //Davor P
... Visa mer
2017-11-09
09:42
Tusen tack för båda svar 🙂
... Visa mer
2017-11-07
13:31
1Gilla
Hej Jag ser att du har både eEkonomi och Administration så det är precis som det nämnts ovan att eEkonomi kommer du åt via Platta eller Dator med internetuppkoppling genom att gå in på vismaspcs.se och klickar på Mina Tjänster längst upp till höger. Du loggar in med Epost och lösenord så får du tillgång till dina tjänster och då även eEkonomi. Administrationsprogrammet däremot ligger lokalt på din dator, vilket du måste komma åt för att få tillgång till just din data. har du tagit en säkerhetskopia så kan du ladda ner Administration på annan dator och läsa in säkerhetskopian. Administration går heller inte att köra på en IPad då den behöver en Windowsmiljö. Mia
... Visa mer
2017-10-31
13:18
Hej, Anledningen till att det inte går att skicka en faktura med minusposter via Autoinvoice är för att det finns regler över hur en xml-fil fil ska vara uppbyggd. Filen konverteras sedan till formatet Svefaktura där det finns ytterligare valideringskrav. Alternativet är att skriva ut fakturan med minusposten eller skapa en pdf för att skicka till kunden. Annars krävs det att du tar bort minusraden och istället skapar en kreditfaktura till kunden på den returnerade varan.
... Visa mer
2017-10-30
11:45
1Gilla
En kommentar är väl att så här spontant så bör det inte vara omvänd byggmoms på ett inköp av ett monteringsfärdigt hus. Dom säljer ju ingen byggtjänst, så vitt jag kan bedöma det, utan dom säljer en vara. Möjligen om dom är specialtillverkade men tittar man på Skatteverkets info så är "egentillverkad varor" undantagna och det krävs att man även monterar dom för att det skall vara en byggtjänst.
... Visa mer
2017-10-20
11:03
Tack för informationen! /Robert
... Visa mer
2017-11-19
11:25
Det räcker med att du säljer byggtjänster så skall omvänd moms gälla. Om du till exempel har en städfirma och ibland utför byggstädning så skall alla dina leverantörsfakturor på byggtjänster ha omvänd moms. Om du är slutkund eller ej saknar betydelse. Är du t.ex. jordbrukare med en enskild firma i byggbranschen så skall din byggfakturor i jordbruket (t.ex. takbyte på ladugården) vara med omvänd moms. Dock ej om dom berör bostadshuset.... det är en helt annan sak... Lätt? Inte alls! Gör många fel? Absolut!. Det luriga är dessutom att det är den som lyfter den felaktigt påförda momsen som gör mest fel.... även om säljaren betalar in den...
... Visa mer
2017-10-16
13:34
1Gilla
Jag tackar!!
... Visa mer
2017-10-12
07:08
Det har alltid fungerat automatiskt innan och jag har inte ändrat några inställningar vad jag vet. Jag kollar dessa saker och hoppas det hjälper 🙂 tack för svar sålänge
... Visa mer
2017-10-19
07:50
LW, din lösning fungerade artikelvis också så just nu kan jag köra 4 decimaler på kwh och 2 på resten! TACK!!!
... Visa mer
2018-05-07
05:26
Tack
... Visa mer
2017-10-12
08:45
Då har jag gjort vad jag kan och får leva med "felet" under innevarande verksamhetsår. //Davor
... Visa mer
2017-10-03
10:23
Hej, precis som Davor P skriver så finns det ingen funktion där automatiska mejl eller notiser skickas ut till de som ska attestera. Man kan skriva ut en leverantörsreskontralista med urval på Attesterad - Nej eller N. Då får du fram en lista på alla de fakturor som per det datum du väljer på reskontralistan ligger som Ej attesterade. Hoppas detta kan hjälpa dig.
... Visa mer
2017-10-02
09:21
1Gilla
Ja, krediten bokades som betald samtidigt med fakturan. Krediten hade förfallodag samtidigt som utskriftsdatum. Jag får väl räkna om räntebeloppet manuellt på beloppet efter krediteringen.
... Visa mer
2017-09-29
04:48
Journalkopiorna som finns i programmet ser inte ut som de du skriver ut vid journaltillfället. Om du sparar ner dem som PDF, kommer de upp i Adobe. Skriv då enbart ut sista sidan så får du enbart bokföringsunderlaget. //L
... Visa mer
2017-09-25
05:03
3 Gillar
Har du kvar kreditfakturan i reskontran? I så fall så skapar du en vanlig faktura INKLUSIVE momsen på samma belopp som motsvarar din kreditfaktura. Lämpligtvis kan du använda konto 3999 som "försäljningskonto". Sen kan du försöka göra en direkt kvittning av dessa två fakturor. Om det inte går att göra en direktkvittning så får du göra en "vanlig" inbetalning och boka bort fakturorna mot varandra den vägen. Ett telefonsamtal till Skatteverket bör ju dessutom ge dig ett definitivt besked på hur du skall hantera momsen eftersom det är en avslutad konkurs och du kan delge handläggaren exakt datum för den avslutade konkursen (om det har någon betydelse för handläggningen av ärendet). //Davor
... Visa mer
2017-09-25
08:28
Hej Olle! Det finns en rapport som heter Artikelstatistik som du kan importera i ditt program. I denna rapport kan du göra urval på datum. Du importerar denna genom att gå på Arkiv - Mallar / Rapportgenerator - Läs in rapport. I rutan som kommer upp ändrar du inte sökväg utan trycker OK. Då får du upp en lista med rapporter, och det är den som heter Artikelstatistik du ska markera och trycka Importera. När den är importerad behöver du avsluta programmet och gå in i det igen. Och då finns denna rapporten att skriva ut under Utskrifter - Inlästa. När det gäller Lagertransaktionslistan kan du göra urval på Datum när du skriver ut denna listan. Detta gör du genom att i urvalsrutan på raden Datum i kolumnen Villkor skriver du tex 20170601..20170630 . Du skriver alltså två punkter mellan datumen. //Linnea
... Visa mer
2018-03-19
10:54
Hej Maxim, I Kundfakturor kan du söka på OCR-nr genom att använda funktionen Markeringshjälp. Där finns ett sökfält för OCR-nr och när du angett numret och klickar på Markera kommer fakturan att markeras i listan. Kan det underlätta för er?
... Visa mer
2017-09-19
09:01
Hej Henrik! Precis som Davor P skriver är det enklast om du kontaktar supportavdelningen för att göra bytet av organisationsnummer. Hur du når supporten kan du läsa här: https://vismaspcs.se/kontakta-oss
... Visa mer
2017-09-14
11:15
Hejsan Man kan endast bifoga en pdf-fil per faktura. Har man flera så behöver man slå samman dessa till en fil. MVH Mia
... Visa mer
2017-09-08
06:48
1Gilla
Kontoklass 48xx är en fri kontogrupp; varför inte lägga det där? Då kan du jobba med rätt många konton tills du är framme vid 4899 och du har särskilt dessa kostnader från det andra... Lycka till, Lena
... Visa mer
2017-09-06
12:50
1Gilla
Eventuellt kan du ändra innan du skriver ut fakturan och journalför. Om du tar bort bocken för UTSKRIVEN så tror jag att du skall kunna gå in och korrigera innan utskrift och utskick till kund. //Davor
... Visa mer
2017-09-14
08:44
Hej Ni vill mejla en offert till en ev kund utan att lägga upp dem i kundregistret. Om ni lägger upp offerten utan att plocka upp kund från register och sedan väljer att skriva ut offerten till E-post kommer meddelandet "E-post saknas i kundregistret. Vill du fortsätta för att ange tillfällig e-postadress?" Då har du möjlighet att skapa ett mejl och ange e-postadress till mottagare. Det är dock inget som sparas på "kunden" och du får inte heller den fina uppföljningen som nämns ovan offert -> order -> följesedel -> faktura MVH Mia
... Visa mer
2017-09-04
09:20
Hej Davor, Precis, det är som "pokaler" företag beställer efter en avslutad affär. Det ligger i dagsläget på reklam men kände mig så osäker kring detta, Tack för din input! /JR
... Visa mer
2017-08-25
06:17
1Gilla
Det enda du kan göra är att välja bredden på kolumnerna för att på så sätt minimera "onödiga kolumner" Det är inte den optimala vägen att gå, men det är dessvärre det enda som finns i nuläget mig veterligen... //Davor P
... Visa mer
2017-08-23
09:18
En liten fundering kring detta........ Varför svensk moms när kunden är i Norge? Borde detta inte behandlas som en export? Detta på grund av att Norge inte är i EU.... Då skall du inte ha med någon moms på fakturan utan kunden redovisar momsen vid importen. Är jag ute och cyklar fullständigt? //Davor P
... Visa mer
2017-08-15
07:41
1Gilla
Under Bokföring -> Projekt skapar du projekt. Lycka till, Lena
... Visa mer
2017-08-01
11:42
1Gilla
Hej, Gör en "vanlig" uppgradering av programmet på servern. Efter installationen är det bara att starta programmet från varje klient. I samband med start från klienten så gör programmet självt en uppgradering på varje dator. //Davor P
... Visa mer
2017-07-31
13:49
1Gilla
Tack för ditt svar! Ditt förslag låter inte särskilt lockande. Jag kontaktar revisorn! 🙂
... Visa mer
2017-08-14
10:00
Men då får du sortera varje gång du är i fliken, eller hur? Och dessutom hittar du inte kundens faktura förrän du bläddrat genom en blandning av fakturor från alla kunder istället.
... Visa mer
2017-08-11
11:53
Hej AnnaB! Nej det går inte massuppdatera bocken i rutan "Utskrivet" på fakturorna. Det du däremot kan göra om du vill få in bocken i rutan "Utskrivet" för samtliga fakturor är att gå in under "Skriv ut - Fakturor". I nästa steg kan du välja tex "Normala fakturor". Vill du inte få ut dessa fakturor till papper så kan du först välja in en PDF-skrivare som standardskrivare. /Fredric
... Visa mer
2017-07-11
14:01
1Gilla
Jag instämmer i att vi brukar få detta problem, samt att det inte går att se vem som är inloggad för att kunna starta om programmet eller "kasta" ut den som är inloggad, kanske jobbat hemifrån och missat att logga ut.
... Visa mer
2017-08-07
10:50
1Gilla
Ja
... Visa mer
2017-06-28
14:14
Förlåt, jag har uttryckt mig riktigt slarvigt och skäms. Det är inte det nr man har leverantören registrerad på som man ska ta bort, utan fältet "vårt kundnr". //Tina
... Visa mer
2017-06-21
11:31
Ett alternativ är att (om det redan finns prisinläsningsfilter - FLT-fil) är att läsa in textfil från leverantören in till visma för att där göra prisjusteringar i förhållande till leverantörens priser. Du väljer om du vill synkronisera prosukter / priser från olika leverantörer till samma artikel i ditt register. Dock kan det vara värt att se vad Benny på infostep har att erbjuda.... //Davor P
... Visa mer
2018-03-26
15:54
Hej Jag kan förespråka att du uppdaterat till SQL versionerna redan nu, men är du osäker eller vill helgradera dig så kan du ju installera programmet på en fristående dator och där läsa in en säkerhetskopia bara för att testa av lite innan du kör skarpt. Tänk bara på att denna då bara är ett testbolag och inget skarpt.
... Visa mer
2017-06-27
08:00
Hej! Vad är det på fakturajournalen som du jämför med kundstatistiken? //Linnea
... Visa mer
2017-06-19
05:14
Du kan ändra på detta i programmet, men detta kommer bara gälla framtida journaler. Det går inte att rätta till detta retroaktivt utan att stansa om allt material på nytt, vilket kan vara väldigt onödigt och framförallt dyrt och tidsödande..... Om siffrorna stämmer är det bara att köra vidare som Mikael Pettersson är inne på. //Davor P
... Visa mer
2017-06-13
08:05
Skapa en kreditfaktura på det belopp du betalar tillbaka. Revisorn lär annars undra varför du betalar tillbaka pengar utan ett underlag.... //Davor P
... Visa mer
2017-07-07
05:31
1Gilla
När det gäller Vattenfall KAN det vara så att deras fakturor har följande "fel" Nätavgiften går till ett bolag Förbrukningen går till ett annat bolag. Jag har detta problem med E.ON där det i QR-koden står "fel" organisationsnummer BG är inte knutet till rätt organisationsnummer Har du provat att få fakturorna som EDI och inte inscannade "papperskopior"? //Davor P
... Visa mer
2017-06-22
14:02
Tack för svar! Om jag använder artiklar i stället kommer de inte heller ut på projekttransaktioner-rapporten eller resultaträkning så det verkar inte funka så som jag hade tänkt... Listan med projekttransaktioner är väl det närmaste...synd att man inte kan välja hur sorteringen ska ske, nu kommer de endast i kronologisk ordning och man kan inte välja vilken resultatenhet man vill ha ut. Man får skriva ut till Excel-fil och hålla på och ändra själv... det var det jag ville undvika - det tar så lång tid. Jag försökte hitta rapporten i inställningar och tänkte jag kanske kunde ändra - så man kan göra med mallar såsom kundfakturorna - men hittade inte.
... Visa mer
2017-06-07
09:28
Hej! Ja det låter som om du är inne i Bokslutsprogrammet. Om du i Bokslut går in på Kontoplan/Saldon och letar upp ditt konto som du saknar i Resultaträkningen. Dubbelklicka på kontot för att se vilket Baskonto det är kopplat mot och notera baskontonumret. Gå sedan in i RR-Mallen och leta upp den rubrik/mapp som du vill att kontot ska hamna under. Klicka på mappen - sedan Högerklicka - Egenskaper rad och skriv in baskontot 8291 är kopplat till i fältet Baskonto längst ner. Därefter ska du få in saldot i resultaträkningen. /Malin
... Visa mer
2018-03-11
19:25
Hej LL, jag rekommenderar att använder en lösenordshanterare (tex Lastpass.com) som gör detta. Som exempel så har jag 6 olika Google-konton där användarnamn/lösenord hanteras av Lastpass. Jag behöver bara välja vilken användare jag vill logga in med. Detta kompletterat med tvåfaktor (Yubikey eller annan U2F) gör att du bara behöver logga in Lastpass en gång och varje du byter företag så väljer du bara rätt företag och trycker på din Yubikey. Då får du riktigt bra säkerhet utan att behöva komma ihåg en massa lösenord. Det går naturligtvis att köra utan tvåfaktor (Yubikey) men då blir säkerheten sämre. Mvh
... Visa mer
2017-05-18
09:51
2 Gillar
Ska det ut omgående är det ett varuinköp, ska det lagras kan du lägga det på varulager
... Visa mer
2017-05-17
05:52
Vi på Infostep bygger speciallösningar som jobbar med Vismadata. Vi har ett program som både hanterar förfallna fakturor och genererar snygga pdf-filer. Man kan även bygga in en automatmail-funktion för enkel distribution till kunder // Hans hans.ojes@infostep.se
... Visa mer
2017-05-15
04:50
1Gilla
Hej Jan-Erik. Jag har inte själv testat detta, men det kan funka.... https://support.google.com/calendar/answer/41207?hl=se //Davor P
... Visa mer
2017-05-10
13:11
1Gilla
Ingen moms på detta.......
... Visa mer