2017-05-15
10:52
Hej! Det finns en utskrift under Utskrifter - Offert/Order/Faktura som heter Utskrivna fakturor. Denna går att ta ut till skrivare eller pdf och här kan du göra urval på datum, fakturanummer mm. Det kanske fungerar för dig att du har märkt fakturorna för att de ska skickas med epost och då först skickas iväg med epost. Och att du sedan använder denna utskriften för att få ut dem på papper. //Linnea
... Visa mer
2017-05-15
11:07
Du behöver inte fler licenser för att lägga upp detta företag. Däremot kan du behöva få tillgång till autoinvoicen. Men det fixar du enkelt med att logga in och sedan uppdatera det uppgifter som finns. Är det Visma amdin som tidigare bokförare har använt är det inga problem. Men var noga med att stämma av alla balanskonton innan du kör vidare. Ev. fel behöver rättas till och sedan är det bara att köra vidare. Är du osäker så prata med en redovisningskonsult eller din påskrivande revisor så hjälper de dig vidare. Förstår om du känner dig osäker om du inte varit med om detta förut.
... Visa mer
2017-05-05
04:55
1Gilla
Lite av denna funktion finns redan via PRISINLÄSNING och "RABATTBREV" Då läser man in alla leverantörens artiklar till Visma (oavsett om det är en lagervara eller inte) På liknande sätt kan man skapa sina prislistor så att man får rabatterna på varje artikel men lite av automatik. Initialt är det lite tidskrävande, men när man gjort förarbetet går det relativt snabbt att ändra både inköpspriser, kalkylpriser och försäljningspriser. Davor P
... Visa mer
2017-04-28
09:54
1Gilla
Hej, Du kan inte fysiskt använda exakt samma filer. Det du kan testa är att kopiera artikelregistret från det ena företaget till det andra. Eventuellt går det att på samma sätt kopiera prislistorna, men jag har inte provat detta själv. En brasklapp är att du fortfarande inte får en automatisk uppdatering av registren, utan du måste fortfarande göra en del manuella operationer varje gång registret i "moderbolaget" har uppdaterats så att "dotterföretaget" får samma artiklar och priser. Det går att göra detta halvautomatiskt med en BAT-fil, men det är att VERKLIGEN hålla tungan i rätt mun.... Om du skall prova att leka med detta rekommenderar jag att du lägger upp Visma i en separat dator så att du verkligen är säker på att allt fungerar innan du börjar köra skarpt. Davor P
... Visa mer
2017-04-28
14:08
Hej! Att plocka upp artiklarna görs i Visma Administration 1000 och 2000. Jag ser att du arbetar i Visma Administration 500 som inte har samma utökade artikel- och lagerhantering. Bästa tipset för att få ut varukostnaden under en viss period skulle jag nog säga är att gå in under Utskrifter - Bokföring - Kontoanalys. Här fyller du i konto 4010 eller det konto du använder för att registrera de här inköpen. I Datum väljer du perioden du vill se beloppen på. Denna rapporten tittar på bokföringen och ser alltså vad som är bokfört på ditt konton under denna perioden. Hoppas att det är vad du söker! /Anna
... Visa mer
2017-04-25
11:19
Hej! Om du går in på en leverantörsfaktura som är betald och tittar på fliken Betalningar, så ser du dels vilket betaldatum fakturan har och även om det står något i kolumnen Journalnr på betalraden. Om det står ett journalnummer så är journalen utskriven och godkänd och du kan inte skriva ut den igen. Har den inget journalnummer så kontrollera så att det är korrekt betaldatum på betalningen, och att du på utbetalningsjournalen väljer samma datum eller ett senare datum. //Linnea
... Visa mer
2017-04-20
11:31
2 Gillar
Hej, Jag skulle nog välja att boka bort dem som "övrig intäkt" den dag det är dags. Ränteintäkter är ju skattepliktiga. //Tina
... Visa mer
2017-04-18
14:14
Det andra alternativet är att lägga upp ditt Gmail konto så att du kan komma åt det via Outlook. Hör av dig om du behöver hjälp med inställningarna. Davor P
... Visa mer
2017-04-12
06:47
2 Gillar
LW, var har du varit hela mitt liv :-). Tack och Glad Påsk!
... Visa mer
2017-04-10
15:01
Det går alldeles utmärkt. För att hantera kommande diskussion kring er dispositionsrätt(tillgången) till bilen bör ni föra körjournal från början för at styrka hur bilen anvönds i verksamheten. I synnerhet om ni inte har för avsikt att använda bilen för privat bruk. Mikael Pettersson
... Visa mer
2017-04-07
09:15
1Gilla
Gå in på INKÖP - LEVERANTÖRSFAKTUROR och ställ dig på den spärrade fakturan i KORT läge så att du kan redigera den. Ta bort bocken för SPÄRRAD Nu kan du eventuellt direktkvitta fakturorna om du vill eller skicka dem till bankgirot så att mottagaren kan bocka av båda fakturorna i sitt system. Hör efter med leverantören hur ni skall göra så att ni båda gör på samma sätt. Davor P
... Visa mer
2017-04-07
05:34
2 Gillar
Det enkla svaret är förmodligen NEJ...... Anledningen till detta är att transaktionsinformation kanske inte användes tidigare år och då går det inte att i efterhand skapa denna information. Nästa fråga är om informationen från tidigare år importerats via SIE fil eller om allt stansats i samma dator hela tiden. Har informationen lästs in via en backup fil? Davor P
... Visa mer
2017-04-07
05:25
2 Gillar
I det här fallet spelar det ingen roll om det är moms på ursprungsfakturan eller inte. Det som är viktigare vid en vidarefakturering är OM du lägger på något på det vidarefakturerade beloppet samt vem som står som fakturamottagare. Vid vidarefakturerade belopp skall man normalt inte redovisa det ingående momsbeloppet om det är någon moms. Davor P
... Visa mer
2017-04-03
08:17
1Gilla
Du kan under FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR sätta ett "lägsta belopp" för när du vill ha en separat "riktig" räntefaktura vid behov. Glöm inte att få med eventuell påminnelseavgift i hanteringen 😉 //Davor
... Visa mer
2017-04-07
12:46
Leverantörsfaktura betalningar hamnar alltid i serie U om fakturan stoppas in i L. Dock måste du manuellt hantera fakturan och markera den som betald på det datum inbetalningen kommer in på kontot. //Davor
... Visa mer
2017-04-03
06:36
Hej Jenny! Detta brukar bero på vilken inzoomning du har valt på bildskärmen. Det ska vara 100% för att du ska se all text i programmet. Beroende på vilket operativsystem du har på datorn så kontrollerar du detta på olika sätt. Windows 10: Högerklicka på Skrivbordet och välj Bildskärmsinställningar. Då har du en text som är Ändra storleken för text, appar och andra objekt . Och här ska du se till att det är valt 100% och inte mer. Windows 8: Högerklicka på Skrivbordet och välj Skärmupplösning. Vid Gör text och andra objekt större eller mindre ska du se till att det är valt 100%. Hoppas att detta fungerar för dig, om det inte hjälper så behöver vi veta vilken skärnupplösning du har valt på bildskärmen. //Linnea
... Visa mer
2017-03-31
06:44
Hej Ewa och Davor P! Testa med #ERTDOKNR# istället. Använder du detta villkor på en faktura hämtas det som står som Ert ordernr på dokumentet. Är fältet däremot tomt kommer det inte att skrivas ut något alls. Återkom om det inte fungerar!
... Visa mer
2017-03-27
09:49
2 Gillar
Har du kryssat in att projektet är avslutat? det räcker inte att bara fylla i ett datum för när projektet avslutades. När jag har markerat ett projekt som avslutat kan jag inte se projektet eller försöka "fylla på" med nya transaktioner. Har du trots det problem får jag hänvisa dig vidare till supporten..... //Davor
... Visa mer
2017-03-30
00:39
1Gilla
Hej Lena,
Jag tror att jag förstått ditt problem, för vi har samma.
Jag har skapat nya kontkoder för artikelkonteringar under inställningar, där jag har ett annat kontonummer för inköp från EU. Då blir momsen rätt när du kör ut levfakturajournalen och du slipper diffar i momsrapporten. "Problemet" är att du måste ändra kontkoden i artikelregistret på de artiklar som du köper utanför Sverige. Mvh Peter
... Visa mer
2017-03-27
06:33
1Gilla
Hej Metop-mannen! Det fungerar utmärkt i programmet att få fakturor utan moms om du skapar kunden som EU eller Export kund och har svenska som företagets språk. Det jag kan tänka mig är det som gör att det blir fel hos dig är att du först skapar fakturan, plockar upp kunden på fakturan och sen kommer på att det ska vara en utländsk kund och ändrar på kunden. För då ändras det inte på fakturan eftersom den hämtar uppgifterna som finns på kunden när du väljer kunden på fakturan. Om du sedan går in på fliken 2 fakturan och ändrar valuta och export där så får du meddelande om att artikelraderna inte ändras automatiskt, utan att du måste ändra manuellt eller plocka upp artiklarna på nytt. Så för att det ska fungerar direkt, utan att du behöver ändra något i efterhand gör allt i följande ordning. Börja med att skapa en ny kund i kundregistret, och märk kunden med rätt valuta, språk, export och Eu. Skapa en ny faktura och välj kunden på fakturan. Då kommer det blir korrekt med språk, valuta, export mm. Om artikelraderna hamnar på fel försäljningskonton behöver du kontrollera artikelkonteringarna så att det är rätt konton där. Hoppas att du får rätt på exportfakturorna i ditt företag i framtiden. //Linnea
... Visa mer
2017-03-24
08:27
1Gilla
Gå in under ARKIV - MALLAR/RAPPORTGENERATOR - URSKRIFTSMALLAR Välj din den mall du använder/vill redigera Klicka på ÄNDRA När du är inne på själva mallen är det dags att kavla upp ärmarna 😉 I OBJEKTLISTAN markerar du FtgLogo Klicka på pilen vid raden VALD BILD Välj den logga du vill ha in och klicka på ÖPPNA Gör en provutskrift så att det är rätt utseende på loggan. Eventuellt får du redigera bilden för att den skall passa in bättre på pappret. Sen är det bara att spara mallen och börja om med nästa mall. Davor P
... Visa mer
2017-03-23
07:42
1Gilla
Gå in under ARTIKLAR/LAGER - ARTIKELREGISTER Markera alla artiklar som har med El MATERIAL att göra Klicka på MASSUPPDATERA Vid raden TYP AV RUT/ROT bockar du i rutan LÅS UPP Nu kan du sätta rätt beteckning på artiklarna Klicka på MARKERADE för att se exakt vilka artiklar som "drabbas" av ändringen Klicka på OK Vänta en stund till dess datorn har tuggat färdigt med uppgiften. Davor P
... Visa mer
2017-03-23
07:53
1Gilla
Hej. Vi på infostep utvecklar och säljer en likviditetsanalys. Den är byggd i Excel och är direktkopplad mot Vismas databas. Här får användaren siffrorna i en miljö dom flesta är vana att jobba i. Låter detta intressant? Kontakta oss för en demo eller offert // Hans hans.ojes@infostep.se www.infostep.se
... Visa mer
2017-03-23
12:32
Tack för hjälpen. det räckte byta namn på UC sigillet.
... Visa mer
2017-03-16
11:39
Många företag väljer att jobba med plocklista/följesedel i skede där priset ej skall vara synligt. Där fakturan går direkt till adm utan passera lager exempelvis
... Visa mer
2017-03-17
09:15
Gå in under FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - BOKFÖRING och gör en ändring där. Du har ett par alternativ att "leka med" Det enklaste är att ändra när påminnelsen skall dyka upp OM du vill ha påminnelse. Sen kan du även ändra i "reglerna" för låsningen. Vad har du för redovisningsperiod för moms? Det styr lite vad som anses som "god redovisningssed". Davor P
... Visa mer
2017-03-16
13:55
Hej, En fundering här men jag kan ha missförstått frågan. Vid försäljning så bokförs ingen moms utan konteringen ser ut följande: D1510 K3231 Mottagarens bokföring blir då följande: D4415/4425 K2440 D2647 K2617 Tänker att om momsen bokförs vid försäljningen då blir det fel. Mvh Theresa
... Visa mer
2017-03-15
18:16
2 Gillar
Det funkade super. Tack för hjälpen!
... Visa mer
2017-03-10
10:38
1Gilla
Ja försäljningskonto så klart! Tusen tack!! Katarina K
... Visa mer
2017-03-08
13:34
1Gilla
du kan välja ett antal noggrannhetsvarianter i denna lista. Normalt har du väl betalningsvillkor på max 30 dagar netto. Sätt då detta datum i första rutan så får du alla kundens fakturor under respektive kundnummer. om du väljer omfattning KUNDSUMMERINGAR får du bara en rad per kund utan ingående fakturor Väljer du omfattningen TOTALSUMMA får du en summa per förfallodatum. Davor P
... Visa mer
2017-03-08
07:36
Hej JNM! Jag ser att du varit i kontakt med vår support via chatt i måndags. Och att fakturorna och bilagan har gått iväg korrekt från vårt system. Och att ni skulle kontrollera med Pagero, IFS och din kund. Du är välkommen att återkomma om du har ytterligare frågor om detta. //Linnea
... Visa mer
2017-03-06
13:22
Tack Davor P Jag får böja mig för sakkunskapen. Mvh Roffe
... Visa mer
2018-07-30
11:32
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Låsning av post - Administration. Jag ska skicka en betalningsfil till banken. Får dessvärre upp ett meddelande om att Låsning av post på en viss lev.faktura pågår. Ser inget fel på den fakturan. Vad gör jag?
... Visa mer
2017-02-28
15:04
1Gilla
tack:-) ska prova. Det fungerade!
... Visa mer
2017-02-15
07:00
1Gilla
Gör en bokföringsorder och korrigera den vägen. Davor P
... Visa mer
2017-02-14
15:24
1Gilla
Ok Viktor löste !! Hade fel datum på momsrapporten. Istf år , månad och då blir det fel. Man blir "blind " ibland. Tack Viktor men jag gillar inte chatt det tar sån tid, det enda en "pensionär " har ont om!!!!
... Visa mer
2019-10-25
08:44
Hej Markus, Jag har klurat lite på din fråga. Det finns en hel del att läsa om influensavaccinationer men dessvärre inget specifikt gällande just stelkramp. På Skatteverkets hemsida sökte jag på vaccinationer och får fram att vaccinationer som beror på tjänsten är skattefria men jag hittar ingen information till dig som företagare om du kan dra av kostnaden i företaget eller inte. Rekommenderar att du kontaktar Skatteverket direkt och fråga hur du ska tänka. Bokföringsmässigt konterar du en skattefri förmån av hälsovård normalt i kontogrupp 76xx för anställda och i kontogrupp 69 för egenföretagare. Men först och främst bör du som sagt kontakta Skatteverket så ni är överens. Önskar dig en härlig helg! /Kristina
... Visa mer
2017-02-14
15:02
Hej Kalle. Tack för hjäpen. Mvh Marine
... Visa mer
2017-02-10
06:19
1Gilla
Jag tror inte det finns någon begränsning egentligen. Programmet döper normalt företaget till FTGXX när den skapar bolaget. Sen kan du lägga in alla testbolag i en separat mapp på hårddisken för att separera dem lite extra. Det påverkar inte programmet i sig. Davor P
... Visa mer
2017-02-21
14:52
1Gilla
Tack, det låter toppen. //CarinA
... Visa mer
2018-07-04
09:18
Hej, vi är Vismapartner och arbetar tätt med Pagero som jag rekommenderar. Vår tjänst som hanterar leverantörsfakturor heter DocBox och är helt integrerad med Visma Administration. Hör gärna av dig om du vill ha mer info. /Lizanna, Pector AB info@pector.se 0317997685
... Visa mer
2017-02-07
09:38
1Gilla
Ja, så är det .... Tack för hjälpen 🙂
... Visa mer
2017-02-09
08:23
1Gilla
Åh, kan man fixa i sin egen mall nu - toppen! Det måste jag prova.
... Visa mer
2017-02-06
07:31
En direktbetalning på en kundfaktura i AutoCollect där betalningsinformationen inte har behandlats klart hos Visma Collectors har status Uppdateras (Betalning). I tidigare versioner av programmet kom dessa betalningar inte med på inbetalningsjournalen innan de hade behandlats klart. I den senaste versionen (2017.0) av Visma Administration kommer även de här betalningarna med på inbetalningsjournalen. Jag skulle rekommendera att uppdatera till version 2017.0 av Visma Administration där vi gjort just den förändringen av inbetalningar, samt andra förbättringar som berör tjänsten AutoCollect. Kan det vara att fakturan du saknar på inbetalningsjournalen hade just den statusen jag nämnt tidigare? Jag skulle tänka mig att det löst sig för dig nu då betalningen med borde blivit färdigbehandlad hos Visma Collectors.
... Visa mer
2017-02-06
14:54
Hej Jan! Lagervärdet i administration 500 beräknas enligt Antal i lager multiplicerat med Inpriset. Inpriset är det du angett på fliken Lager/statistik på artikeln. //Linnea
... Visa mer
2017-01-31
10:29
Tack för hjälpen! /Mats
... Visa mer
2017-01-30
10:10
2 Gillar
Hej Emelie, Det verkar som att du ger dig själv mer arbete än du egentligen vill ha..... Jag rekommenderar å det starkaste att du INTE blandar ihop dessa uppgifter. Som du säger så vill du ha detta separerat från övrig försäljning. Det enklaste sättet att göra detta på är att använda ett eget konto för denna försäljning. "vanlig försäljning" - 3010 eller 3051 "Konstgalleri" - 3110 eller 3151 "vanliga inköp" - 4010 "Konstgalleri" - 4110 På detta sätt får du rätt på både ingående och utgående moms. Jag tror inte att skatteverket kommer tycka om din "specialare" att bara redovisa mellanskillnaden mellan inköp och försäljning..... Se till att koppla de nya kontona till rätt momskod, 31XX till momskod 05. OM det däremot är så att du köper in verken UTAN moms skall du använda dig av VINSTMARGINALBESKATTNING och dessa regler istället. Davor P
... Visa mer
2017-02-06
14:38
Hej Annika! Du behöver ha rabattbrevet i en fil, och sedan får du säga vad som är vad i filen. Så fråga Ahlsell om du kan få rabattbrevet i en fil i från dem, eller om det går att ladda ner filen från deras hemsida. Hur du skapar ett rabattformat i programmet kan du läsa i inlägget Skapa rabattformat i vår skrivna hjälp. //Linnea
... Visa mer
2017-01-26
10:15
Okej tack ska du ha!
... Visa mer
2017-01-25
10:27
1Gilla
Jaaaa...titta. Nu fungerade det. Tack!
... Visa mer
2017-01-29
10:14
3 Gillar
Om du har programmet installerat på server går det normalt mycket snabbare att göra körningen där, jämfört med lokala datorn. I extrema fall har jag kopierat ut företaget till pc där jag även har ssd-disk vilket speedar på ordentligt och sedan kopierat tillbaka till servern.
... Visa mer
2017-01-24
09:34
Du kan komma runt problemet genom att få en betalfil från din bank - återredovisningsfil. Då kommer nästan allt upp med korrekt datum och fakturanummer. Detta gör att du får mindre "handpåläggning" och risken för felstansning minskas rejält. Kostar en slant, men det är det definitivt värt om man har många betalningar. Davor P
... Visa mer
2017-01-24
07:37
Hej Malin! Ja det stämmer som Davor P skriver att för att kunna ändra kontoplan så måste då radera året och skapa om det på nytt. Innan du raderar året rekommenderar jag dig att ta en säkerhetskopia på ditt företag. Det gör du under Arkiv - Säkerhetskopiering - Aktivt företag. Har du redan börjat bokföra år 2017 kan du innan du raderar året även exportera ut en SIE-4 fil, Arkiv - Export - SIE - SIE-4. Radera året gör man sedan under Arkiv - Bokföringsår - Radera år. Det man förlorar när man raderar ett år är de journaler som man tagit ut under 2017 som sparas under Bokföring - Gamla journaler. När du sedan väljer att skapa om 2017 så kan du välja alternativet "Använd samma kontoplan som föregående år". Därefter kan du importera din SIE-4 fil under Arkiv - Import - Verifikationer. /Fredric
... Visa mer
2017-01-25
14:44
1Gilla
Hej Pillis! Det finns två alternativ på hur du ska göra detta i programmet. 1. Kreditera det som är obetalt på ursprungsfakturan och skapa en ny faktura till den andra kunden. Kreditfakturan bokar du som betald mot ursprungsfakturan. 2. Du gör en ny inbetalning på fakturan och väljer att betalt belopp är 0 kr och gör en bortskrivning mot ett fordringskonto. När den som arbetar av på fordran så får du boka bort fordran manuellt på en verifikation i bokföringen. //Linnea
... Visa mer
2017-01-13
16:43
1Gilla
ett alternativ är att numrera som följer 00100-00299 och de andra 01001 - 02999 så hamnar de i ordning efter varandra
... Visa mer
2017-01-19
09:50
Rutan journalförd går inte att klicka i manuellt, utan den markeras endast när du kört journalen enligt Annas instruktion ovan. Då bokas fakturorna upp på intäktskonto, (30xx) kontot för moms (2611) samt kontot för kundfordringar (1510).
... Visa mer
2017-01-12
13:09
Jag satte betalningen på 2420 bara för att den ska finnas med och kan spåras och för att den inte påverkar reskontran precis som du säger. Ibland tar det lite tid innan man kommer på hur man ska göra 😉
... Visa mer
2017-01-12
13:16
1Gilla
Det du gör är följande: 1. Gå in på FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - ARTIKLAR/LAGER - ARTIKELKONTERINGAR 2. Här har du en eller flera "konteringskoder" som du kan välja. Dessa knyter du mot dina artiklar i artikelregistret (se lite längre ner hur) 3. Bocka för OMV. SKATT - Finns inte kryssrutor för omvänd moms måste du göra en ändring under FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - FÖRSÄLJNING. Här finns en kryssruta "Företaget fakturerar enligt regler för omvänd momsskyldighet" 4. Kontrollera att du använder konto 3231 i kolumnen Omv. Skattskyldighet När detta är gjort håller programmet självt reda på vad det skall vara för momskod vid skapandet av order (eller faktura). Momskoden blir "0". Davor P
... Visa mer
2017-01-12
07:34
Hej Anders! När du gör en prisinläsning av artiklar och priser från dina leverantörer så anger du i mallen vilken konteringskod artiklarna ska knytas till. Detta styr vilka konton som används på artikeln. Det går att göra en massuppdatering av artiklar i ditt artikelregister så att konteringskoden ändras på flera artiklar samtidigt. Massuppdateringen gör du när du står på Artiklar/Lager - Artiklar och tjänster och antingen markerar de artiklar som ska ändras, eller väljer Markeringshjälp och Markeringshjälp. Sedan trycker du på Massuppdatera och kan då låsa upp fältet Kontokod och välja en annan konteringskod på dessa artiklar. Om det inte är detta du tänker på är du välkommen att återkomma till oss med utförligare information. //Linnea
... Visa mer
2017-01-04
12:46
1Gilla
Hej, Precis som Davor skriver så måste man köpa ett speciellt utvecklarpaket från Visma för att få tillgång till exempelkod och dokumentation. Tyvärr finns det i dagsläget ingen möjlighet att skriva ut via api'et, d.v.s. du kan inte generera en pdf-fil eller skriva direkt till skrivare. Utskriftsmallarna som Visma använder sig av finns det tyvärr ingen dokumentation på så det är inte möjligt att skriva en egen pdf-generator som använder sig av mallarna. Vill du skapa utskrifter/pdf'er så är du tyvärr begränsad till att implementera utskriften helt från grunden själv.
... Visa mer
2017-01-04
11:35
2 Gillar
Det bör gå alldeles utmärkt.
... Visa mer
2017-01-03
09:04
1Gilla
Det bör gå att bara ändra datumet på "underlaget" den kan ju inte ha journalförts redan..... Davor P
... Visa mer
2017-09-08
08:17
Hej Sofia! På konto 6080 kan du bokföra kostnader du har för bankgarantin. /Linnea
... Visa mer
2017-01-04
11:36
Hej igen Oxie ADM Service! Tack för ditt svar. Då rekommenderar jag dig att kontakta vår supportavdelning så får vi kika på det tillsammans. Det här ska vi gå till botten med ska du se! / Lisa
... Visa mer
2016-12-23
07:44
1Gilla
Hej, Det beror helt på om du kör E-ekonomi eller visma 500 på en lokal dator..... E-ekonomi skall du kunna komma åt oavsett var i världen du befinner dig eftersom den är molnbaserad. Om du kör med Visma Administration på en lokal dator är det lite knepigare, men inte omöjligt OM du på något sätt kan komma åt din dator "utifrån" Är datorn som kör Administration igång? - kan någon starta den åt dig Har du någon form av fjärrstyrning aktiverat i datorn? - Microsoft Fjärrstyrning om du kör med Windows Pro - Teamviewer eller VNC för fjärrstyrning Dessa förutsättningar måste vara uppfyllda först. Sen kan det krävas att din brandvägg är konfigurerad för att kunna tillåta fjärrstyrning. Davor P
... Visa mer
2016-12-20
07:55
1Gilla
Ett förslag - men syns kanske inte som du vill, men vill man ha ett påslag på 10% så får du lägga det på enheten 1,10 så får du påslaget, på 10%. Vill du lägga påslaget på klumpsumman så får du lägga det som en egen rad med enhet 0,10 och klumpsumman så får du påslaget. /Marie
... Visa mer
2016-12-19
09:48
2 Gillar
Har fått svar telefonledes från en rar tjej i supporten, Måste ge en eloge. Vid uppringandet valde jag att behålla min tur i kön och blev uppringd efter 15 minuter. Hon lotsade mej sen galant in i artikelregister och kontoplan så allt blev rätt från början. Denna hjälp hade jag aldrig lyckas reda ut via chatten så stort tack för telefonsupporten
... Visa mer
2016-12-16
08:42
Hej, Kör på din "vanliga" kreditfaktura. Eftersom det är en ROT/RUT faktura i botten så måste du kreditera HELA fakturan och sen skapa en helt ny faktura till kunden. Det går inte att bara kreditera en del av fakturan för då får du problem när kunden betalar originalfakturan.... Jag kör alltid med samma fakturamall oavsett om det är med eller utan rot. Enda skillnaden är att du får plats med lite mindre artiklar när du kör fakturan utan rot då platsen där "ROT-texten" står blir tom. Davor P
... Visa mer
2016-12-13
10:29
Tack, det löste allt 🙂
... Visa mer
2018-06-20
06:03
Gå in på sidan nomoreransom.org så hittar ni säkert det avkrypteringsverktyg ni behöver. Har fått tillbaka alla mina filer som blev krypterade.
... Visa mer
2017-09-04
07:21
Hej JVL Cars! Inbetalningsjournal tar man ut i Visma Administration för att bokföra inbetalningarna. Här bokas det inbetalda beloppet (tex 1930) mot kundfodringar (1510). /Fredric
... Visa mer
2016-12-02
08:41
1Gilla
Alltid lär man sig något nytt 😉
... Visa mer
2016-11-30
08:20
Hej Chrizter! Om kunden har gjort delbetalningar av fakturan och du vill göra ansökan till Skatteverket i omgångar så måste du göra ansökan manuellt på Skatteverkets hemsida. I programmet går det bara att göra ansökan när fakturan är slutbetald. Om du har skapat delfakturor på kunden som de har betalat tidigare som ska tillgodo räknas på denna fakturan, så är det viktigt att du inte på denna fakturan gör avdrag. Utan du behöver istället göra kreditfakturor på de fakturor som skapats tidigare, och kvitta kreditfakturorna mot denna slutfakturan. //Linnéa
... Visa mer
2016-11-18
07:21
1Gilla
Om du inte har journalfört betalningen gör du så här: Gå in under BETALNINGAR / UTBETALNINGAR Sortera på Alla - Förfallodatum - Fallande Då bör din betalning komma högst upp Markera i kryssrutan till vänster Klicka på ÄNDRA BETALSTATUS Ändra statusen till EJ BETALD Dubbelklicka på betalraden så att du får upp information om betalningen. Ändra betaldatum till rätt datum för när betalningen gjordes Klicka på LISTA Markera kryssrutan igen Klicka på ÄNDRA BETALSTATUS Ändra statusen till betald. Nu bör det vara klart att journalföra betalningen. Davor P
... Visa mer
2016-11-17
06:12
Tackar för förtydligandet 🙂
... Visa mer
2016-11-16
08:00
2 Gillar
God morgon Cecilia! Ja, du kan göra urval att bara uppdatera priser på artiklar som innehåller ett visst ord eller bokstav. Du skriver helt enkelt i urvalet på fliken Prisomräkning när du står under försäljningsprislistan. I mitt fall har jag gjort ett urval där jag vill att alla artiklar som börjar på "R" ska uppdateras med 2% men du kan givetvis skriva ett ord där och sätta stjärna (*) som betyder jokertecken. Det tecknet kan du med fördel skriva båda för och efter ditt ord/fras som artikelbenämningen ska innehålla. Har du stjärna både före och efter ditt sökord spelar det ingen roll var i artikelbenämningen ditt sökord står. Innan du börjar uppdatera priserna bör du ta en säkerhetskopia eftersom det inte går att ångra prisomräkningen efter att klickat på knappen Beräkna. Här kommer en länk till vår hemsida där du kan läsa om alla sökvillkor Hoppas detta hjälper dig! Med vänlig hälsning Johan
... Visa mer
2016-11-14
06:23
1Gilla
Gå vidare till BOKFÖRING Klicka på + så får du upp en undermeny. Klicka på Resultatenheter Här kan du nu lägga in alla resultatenheter du vill ha. Sen är det bara att under konto 3051 (och alla andra konton du vill ha resultatenheter på) välja den resultatenhet du vill använda. Davor P
... Visa mer
2016-11-11
12:32
1Gilla
Full förståelse för ditt resonemang, men så länge jag inte fysiskt kan "klämma på" slantarna hör de inte hemma i kassan utan på banken där de rent fysiskt hamnar.
... Visa mer
2016-11-10
08:53
Hej Kristin! De fakturor som du skickar elektroniskt via Autoinvoice måste vara exlusive moms. Anledningen till detta är att den fakturaväxel som vi använder oss av kontrollerar värdet på raderna och utifrån det räknar ut momsen på fakturan. Lösningen i programmet är att skapa en prislista exlusive moms som du kopplar till de kunder som du ska skicka fakturorna elektroniskt till. Har du en befintlig försäljningsprislista inklusive moms kan du skapa en ny och på den göra en prisomräkning baserat på den tidigare för att på ett enkelt sätt räkna om priserna till exlusive moms. Ha en bra dag! / Lisa
... Visa mer
2016-11-09
14:29
Tusen tack för hjälpen 🙂 Marin
... Visa mer
2016-11-11
08:25
1Gilla
Se svar från MarieN tidigare i denna tråd. Det fungerar alldeles utmärkt, har provat.
... Visa mer
2016-11-04
13:32
Jag ringer alltid kunden, det ger bättre resultat än påminnelser särskilt när det gäller nekade ROTavdrag eftersom kunden oftast har följdfrågor
... Visa mer
2016-11-03
07:03
1Gilla
Eftersom dy EXPORTERAR varan så är det ingen svensk moms på denna. Försäljningen hamnar på konto 3046. Programmet beräknar och lägger in momsen på kontona 2617 och 2647. Sen skall du även lämna en periodisk sammanställning till Skatteverket för exporten. Det är MYCKET viktigt att du får köparens VAT nummer med på fakturan. Har du inte fått något VAT från köparen skall försäljningen betraktas som vanlig svensk försäljning och då hamnar försäljningen på konto 3051 (eller vad du använder för konto) och momsen hamnar på 2611. Hoppas detta hjälper dig. Davor P
... Visa mer
2017-01-10
07:56
1Gilla
Hej Peter! Den ska vara fixad i version 2016.2. Har du fortfarande problem får du höra av dig. /Susanne
... Visa mer
2016-11-04
11:35
Hej Emelie! Kostnadsställe kan du ange på fakturan och och är det alltid samma kostnadsställe på kunden kan du under Försäljning - Kunder gå in på kunden på fliken Fler uppgifter och välja resultatenheten, så kommer den med på alla fakturor till kunden. Sedan måste du i fakturamallen skapa ett objekt som har funktionen %ResEnh. När det gäller koden så får du kolla i kundregistret om det finns något fält som inte används som du kan använda till koden. Tex finns Anm 1 och Anm 2 på fliken Fler uppgifter i kundregistret. Om du väljer att använda tex Anm1 till denna koden kan du i fakturamallen skapa ett objekt där funktionen ska vara %Kund->Anm1 . De funktioner som börjar med %Kund-> hämtar uppgifter från kundregistret. Då kommer det på utskriften av fakturan att stå denna texten du lagt i Anm1 på kunden. När du skapar fakturan så kommer inte detta fält synas, utan det är bara vid utskriften av fakturan. Det går inte lägga till egna fält som syns vid skapandet av fakturan. Har du ytterligare funderingar kring detta är du välkommen att återkomma. //Linnéa
... Visa mer
2016-11-02
10:34
3 Gillar
Ett tips är att du använder den externa hårddisken som en backupenhet så att du får med dig både säkerhetskopia av Windows-filer OCH Visma filer.... Man sover mycket lugnare då 😉 En extra säkerhet just när det gäller ekonomisystemet är att antingen använda VISMA BACKUP (om du har serviceavtal) eller konkurrerande molntjänst från Microsoft (ONEDRIVE) eller DROPBOX.
... Visa mer
2016-11-02
06:06
1Gilla
Vad jag kan se så finns det ett par vägar att gå, men problemet är att det är lite svårt att få det att fungera retroaktivt då det inte noteras i registret NÄR en leverantör registreras. Dock har jag två vägar att gå för att underlätta för dig. 1. Om du registrerar leverantörerna på ett löpnummer kan du framöver notera löpnumret och "komma ihåg det" när du skriver ut leverantörslista. 2. Genom att under varje leverantör notera ett "registreringsdatum" under ANM1 eller ANM 2 kan man spåra nya leverantörer. 3. Använd fältet SORTERINTSBEGREPP om du inte redan använder detta till något annat. När du sen skall filtrera listan så notera relevant information när du skall skriva ut listan med leverantörer. Davor P
... Visa mer
2016-10-25
04:49
2 Gillar
Hej Daniel, Vad är det för bank du använder? Kolla inställningarna en gång till under ARKIV - INSTÄLLNINGAR - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - BETALNINGAR - UTBETALNINGAR Har du "rätt" bank angiven under BANK? Stämmer sökvägen där du vill ha bankfilen? Sen är frågan om bankens webbplats kan hitta filen. Kan den ha "fel" namn? Davor P
... Visa mer
2016-10-26
08:21
Hej! Ja, det stämmer som Davor P skriver. SIE4 tar bara med bokföring så du kan inte få med dig artiklar på något sätt genom den filen. Dimensioner i Visma Administration är resultatenheter eller projekt. Det skulle innebära att dina artiklar skulle de läggas upp som resultatenheter och/eller projekt om du deklarerar de som dimensioner i filen. Kan det vara så att du vill ha över dina artiklar till artikelregistret i Visma Administration? Då kan du läsa in de genom en prisinläsning om du har eller kan spara ditt register i Excel. Här kan du läsa mer om prisinläsning i Visma Administration. Med vänlig hälsning Johan
... Visa mer
2016-10-25
10:35
Det kan vara så, men det är ytterst sällan jag missat att få med rätt antal timmar. Jag misstänker att SKV inte reagerar om förhållandet mellan arbetstid och material håller sig inom rimliga gränser OCH man har en rimlig timdebitering. Vid de tillfällen vi kört med fasta priser så har vi ändå utgått ifrån att arbetet skall ta ett visst antal timmar och det är sällan den uppskattningen blir mer fel än +- 5%. Normalt brukar man ha koll på tiden via andra listor som man ändå inte behöver visa kunden. Sen beror det nog också på hur stort företag man har. Det är större sannolikhet att man åker på en kontroll av personalliggare än exakt antal arbetade timmar på en ROT ansökan......
... Visa mer
2016-10-24
07:27
Tack för ett utförligt svar Davor. Då väntar jag på att genomgången av sorteringsmöjligheter blir klar. //T
... Visa mer
2016-10-21
07:14
1Gilla
Hej Carina! När det gäller att söka belopp bland verifikationer är det kanske enklast att gå via utskriften Verifikationslista, och därefter använda ficklampan direkt på bildskärmsutskriften. Inte helt optimalt håller jag med om, men åtminstone ett smidigare sätt än att manuellt leta dig fram. Tack för ditt inlägg!
... Visa mer
2016-10-20
05:09
3 Gillar
Hej, Du kan bara skapa kreditfakturan i Visma Administration med hjälp av en faktura. Den enklaste vägen är att gå in på den fakturan som blivit felaktig och jobba vidare därifrån. Klicka på den lilla pilen under NY och välj KREDITFAKTURA Därefter får du fråga om du vill kreditera hela fakturan, ta med kunduppgifter eller skapa en kreditfaktura utan koppling till en ursprungsfaktura. Personligen brukar jag välja ett kreditera hela fakturan i första läget. Sen kan jag välja att ta bort de artiklar som INTE skall krediteras. Hoppas detta hjälper. Davor
... Visa mer
2016-10-20
07:50
2 Gillar
Om det inte är allt för många så skulle jag rekommendera att du lägger in det, då finns allt samlat. Det du måste tänka på för att få löpnummer och fakturanummer att stämma är att vara noga med att ändra detta i systemet för varje gång. Är tidskrävande precis som Davor säger. Sen måste man markera att det ska vara manuella journaler och skriva ut dem och säga att de är OK, du kan inte köra över dem med automatik. Då blir det dubbelt. Inget bra alls.....
... Visa mer