2022-10-25
16:37
1Gilla
Hej. Låter som att det kommer funka bra. Var bara lite orolig för att trycka på Skapa fakturor, rädd att de skulle gå iväg. Men får man den möjligheten att kolla genom att så där så är det nog inga problem. Tackar!
... Visa mer
2022-10-21
10:44
Hej MikaelK, tack för att du tar dig tid att återkoppla och ge oss förbättringsförslag.
Från och med 1/4 ändrade vi idéhanteringen, vilket innebär att ni nu lämnar ni feedback och önskemål direkt i produkterna. Du får gärna skicka in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster till ditt program.
Vi kan tyvärr inte garantera att detta är något som kommer att implementeras, men alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av vår utvecklingsavdelning.
Jag önskar dig varmt välkommen tillbaka till forumet och en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-21
10:39
Hej Tobias0!
Det stämmer att detta är en ny funktion i programmet. Du kan mejla underlag till adressen som genererats under Inköp - Bildunderlag och skicka samt vidarebefordra kvitton från Google och Facebook till den mejladressen.
Jag kan dock inte svara på hur det ser ut hos Google och Facebook gällande automatisk import - för om jag förstod dig rätt så vill du att Google och Facebook automatiskt exporterar kvitton från dem till din mejladress som du genererade i programmet?
Vi har ingen funktion för att ställa in detta i Visma eEkonomi, så mitt tips är att kontakta Google och Facebook och se om de har en funktion för att automatiskt exportera kvitton från deras system till mejladressen.
I hjälpavsnittet Läs in bildunderlag kan du läsa mer om funktionen.
Om jag har missförstått frågan eller om du har några ytterligare funderingar får du gärna återkomma så kikar vi på det.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-17
15:17
Okej. Då kanske ni bör titta över hur detta hanteras? Bör ju vara samma uppgifter, kan man tycka, om man skriver ut eller skickar det vidare digitalt, ska väl inte spela någon roll. Varför ska postnr och postort vara med om inte gatuadress kommer med?? Sedan får jag ju ändra e-post och telefonnr, för på intyget står det uppgiftslämnare, men de "automatiska" uppgifterna är ju företagets grunduppgifter. För mig som jobbar med flera olika företag, har ju detta betydelse. Kan nog behöva en översyn, med vad som tas med. Om det nu ska vara en smidig digital lösning.
... Visa mer
2022-10-17
12:10
1Gilla
När du lägger tid på fakturering och orderhantering kan du ta ut en expeditionsavgift som ersättning för det administrativa arbetet.
Expeditionsavgift (även kallad administrationsavgift eller faktureringsavgift) är en kompensation för pappersarbetet och den är momsbelagd. Här får du tips på hur du bokför expeditionsavgift för svenska kunder.
Bokföra administrationsavgift / fakturaavgift /expeditionsavgift (kontantmetoden)
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
5000
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
1000
3051 - Försäljn varor 25% sv
3900
3540 - Faktureringsavgift
100
Bokföra administrationsavgift / fakturaavgift /expeditionsavgift (fakturametoden)
Konto
Debet
Kredit
1511 - Kundfordran
5000
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
1000
3051 - Försäljn varor 25% sv
3900
3540 - Faktureringsavgift
100
... Visa mer
2022-10-17
08:29
Hej Ulf!
Jag har meddelat våra produktspecialister att ni upplever fortsatt problem med överföringen, men jag skulle vilja be dig att du också kontaktar vår support för vidare felsökning.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-17
08:17
Hej Sjostrom och tack för att du tar dig tid att skicka in förbättringsförslag till oss, det är väldigt uppskattat!
Från och med 1/4 flyttade vi idéhanteringen från forumet in till respektive produkt, vilket innebär att ni nu skickar in era idéer till oss direkt i produkterna. I Visma Administration så lägger du dina önskemål via Förbättringsförslag som du hittar på Min Sida.
Vi kan tyvärr inte lova att alla önskemål kommer att implementeras, men alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot av vår utvecklingsavdelning som ser över och utvärderar.
Jag önskar dig en fortsatt fin måndag och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-14
16:09
1Gilla
Hej Catarina!
Som du säkert har koll på så är Arbetsgivardeklarationen uppdelad i två delar - en för företaget och en på individnivå.
När du förhandsgrandskar rapporten i Visma Lön 600 så ser du individuppgifter på varje anställd för sig, men det går inte att välja att endast redovisa en av de anställda. Vill bara flagga för att i AGI:n så står dock inga datum för exakt sjukdag, vilket kan vara bra att tänka på om du ska använda den. 🙂
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-14
14:09
Hej Sedra!
Om ni har tagit betalt med Swish så kan ni följa stegen i vårt användartips Ta betalt med Swish, där vi visar hur ni skickar ett kvitto och tar betalt med Swish.
Har ni tagit betalt kontant och vill skicka betalningsbekräftelse så gör ni en kontantfaktura, som vi visar i hjälpavsnittet Skapa kontantfaktura.
Stort lycka till med ert UF-företag och återkom gärna om ni behöver hjälp med något mer!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-14
12:05
Strulet har pågått i några månader, man för uppdatera sidan så funkar det.
... Visa mer
2022-10-14
10:11
Hej Linda och välkommen till oss i forumet - vad kul att du har blivit medlem!
I dagsläget går det tyvärr inte att göra en massuppdatering av lönearterna, utan du behöver gå in på varje separat löneart och bocka i som passiv.
Däremot tycker jag att det är en väldigt bra idé, så jag skulle vilja be dig att lägga detta som en idé via Förbättringsförslag på Min Sida i löneprogrammet.
Jag hoppas att du får en fin fredag och helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-14
09:55
Hej Timbjorlestrand och varmt välkommen som ny forummedlem!
Vi skulle behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att kunna reda ut varför rapporten inte kan hämta upp några kostnadsbärare.
Hör gärna av dig till våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen istället.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-11
08:03
2 Gillar
Det enda som fattades var att ändra företagsinställningarna så att FÖRSKOTTSSEMESTER är aktiverat.... Allt annat stämde på pricken och nu har jag kunnat ändra uppgifterna och allt fungerar normalt. Tack för hjälpen @Tinne Lestrin
... Visa mer
2022-10-07
10:52
Hej LxLasso!
Jag ber om ursäkt för att vi har dröjt med att besvara din fundering då vi har behövt bolla detta inom teamet.
Vi ser gärna att du registrerar detta som ett önskemål till vår utvecklingsavdelning, det gör du direkt i Visma eEkonomi via knappen Feedback & förslag längst ner till vänster.
Tack för att du tar dig tid att dela med dig av bra förslag till oss.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-05
17:03
Tack!
... Visa mer
2022-10-04
21:45
1Gilla
Tack så mycket för eran hjälp. Självfakturan är nu bokförd och klar. Mvh Tobe
... Visa mer
2022-10-04
10:08
Hej Lena!
Har du möjligen råkat bokföra en faktura som tillhör en annan momsperiod? För att se vilka verifikationer som ingår i totalbeloppet för den rutan i momsredovisningen som har fel belopp kan du klicka på symbolen till höger om rutan inne på momsredovisningen.
Ett annat tips är att gå till Försäljning - Kundfakturor, fliken Alla kundfakturor och ange datumen för momsperioden. På så vis kan du kontrollera att alla fakturor stämmer och ingår i momsperioden samt göra eventuella korrigeringar.
Jag vill även tipsa om hjälpavsnittet Vanliga problem och lösningar - Moms där du kan se andra vanliga orsaker till att momsrapporten inte stämmer och hur du korrigerar detta. Det kanske kan vara till god hjälp?
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig med momsredovisningen, återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-04
06:20
1Gilla
Tack så mycket @Tinne Lestrin för snabbt svar. Du skjuter snabbare med svar än Lucky Luke. 😉 Härligt med sådan service. Du gav även svar på något som jag själv inte ens tänkt på. Att jag måste lägga på min momssats även på försäkringen. Leverantören jag köpte den av, hade nämligen inte moms på försäkringen till mitt bolag. Det är inte mitt egna försäkringsbolag som täcker den, utan det var ett tillägg som jag tog när inköpet skedde av SmartTVn. Har skickat en förfrågan till det säljande bolaget och hör mig för. Håller er uppdaterade när jag fått svar, så fler kan dra nytta av detta, med en brasklapp om att det självfallet kan vara fel i vissa andra situationer. //Adde
... Visa mer
2022-10-03
14:29
Hej Marcus!
Jag uppfattar dig som att du ska vidarefakturera kunden för flygbiljetten och att det inte är ett utlägg - återkoppla gärna om jag har missuppfattat dig här. Huvudregeln för vidarefakturering är att lägga på din verksamhets momssats på nettobeloppet, vilket då gäller om du ska vidarefakturera din kund för flygbiljetten. Kostnaden för flygbiljetterna bokförs utan moms om det inte visas någon moms på ditt underlag. Om du betalade för AirBnB i Tyskland och din verksamhet har 25% momssats så ska du inte betala någon moms, men när du vidarefakturerar din kund för detta så ska du även här lägga på 25% på kundens faktura precis som för flygbiljetten.
Dubbelkolla gärna vad som gäller för ditt företag med Skatteverket så att allt blir rätt och riktigt.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-03
10:44
Hej P_____2!
Under Årsavslut - Upprätta årsredovisning - Översikt - Årsstämmoprotokoll - Underlag ser du Totalt antal aktier i bolaget samt antal aktier för de närvarande på årsstämman och kan ändra detta
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-03
10:32
Hej LeffeP!
De anställda har själva möjlighet att aktivera påminnelser via Appen, påminnelsen kommer då den sista arbetsdagen varje månad.
För att aktivera påminnelser så går de in via Appen, inne på startsidan så klickar på de på sina initialer eller profilbild om de har en sådan. Där finns det en ruta som heter Påminnelse om tidrapportering som de bockar i.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fråga, återkom gärna om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-30
14:27
1Gilla
Hej Tinne, Tack för svaret! Det är helt normal VMB. Då får jag använda manuella verifikat, hoppas det går när det är en lagervara och nästa kund som köper den begagnade varan behöver faktura. Det kanske fungerar ändå. Det här är helt nytt för mig, och jag får väl pröva mig fram också. Önskar dig också en fin helg! Mvh Mare
... Visa mer
2022-09-30
09:17
Hej igen!
Vår support hjälper dig gärna med programrelaterade frågor, men för frågor om bokföring så rekommenderar jag dig att kontakta en redovisningskonsult för mer hjälp kring detta om du känner att du inte fått den hjälp du behöver i vår tråd. Här kan du hitta byråer som vi rekommenderar och som kan Visma program.
Om du vill fortsätta i tråden så får gärna återkomma vad det är du känner är svårt kring förklaringen så kan jag se om jag kan förtydliga det och hjälpa dig vidare.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-30
08:43
Hej @oliwia66
Har du kikat på de exempel som min kollega Tinne länkade till? Där finns ett bra exempel som förklarar hur du ska räkna för att få fram värdet i minuter.
Exempel
Anställningsdagar/365 X 40 timmar = intjänad arbetstidsförkortning
Till exempel för perioden 2017-04-01 – 2017-10-31
Kalle har haft en anställning under denna period som har varat i 214 dagar (kalenderdagar, man är ju anställd även på helgen) uträkningen blir då såhär:
214/365 =0,5863013 x 40 timmar = 23,45 timmar. Kalle har då en intjänad arbetstidsförkortning på 23,45 timmar.
Du börjar alltså med att själv räkna fram hur många kalenderdagar den anställda har varit anställd under perioden - dela med 365 dagar - det värde du får ut nu multiplicerar du med 40 timmar och på så vis får du fram den intjänade arbetstidsförkortningen i timmar. Använder vi samma siffror som i exemplet ovan så multiplicerar du 23,45 timmar x 60 minuter för att räkna fram avsättningen i minuter = 1407. I Visma Lön 600 anger du avsättningen i hela minuter per vecka så du behöver dividera värdet 1407 (minuter) med 52 veckor = 27 min per vecka.
Detta är något du själv måste ha koll på så avsättningen blir korrekt och är du det minsta osäker på hur många minuter ditt företag ska avsätta per vecka så behöver du ta kontakt ert avtal. Sedan kan supporten gärna hjälpa till med hur du ska lägga in det i programmet men du är ansvarig för att det blir korrekta värden.
Hoppas detta kan hjälpa dig och att du får en fin fredag
//Tinna
... Visa mer
2022-09-30
08:41
1Gilla
Hej Henrik!
Om du väljer Swish direktbetalning som betalningsmetod så skapar programmet automatiskt en verifikation som heter Förväntad inbetalning av Swish när du bokför fakturan.
När pengarna sedan finns på ditt företagskonto matchar du händelsen under Kassa- och bankhändelser, har du en aktiv bankkoppling får du in händelsen från banken automatiskt. När händelsen finns under Kassa- och bankhändelser klickar du på Matcha, väljer upp bokföringshändelsen Inbetalning från kort eller Swish och plockar upp fakturan.
I vårt användartips Ta betalt med Swish visar vi steg för steg hur du arbetar med Swish i Visma eEkonomi, jag kan varmt rekommendera att kika igenom det också.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fundering, återkom gärna om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-29
20:42
1Gilla
Hej ja att det skall fungera är vi rörande överens om... Och jag ringer supporten.
... Visa mer
2022-09-27
14:16
1Gilla
Hej @Fd medlem
Ja precis och även om du inte skulle ha fortsatt serviceavtal med oss så kommer ditt program att fungera som vanligt bortsett från att du inte har tillgång till våra digitala tjänster såsom digitala fakturor och dokument, uppdateringar eller supporten. Du kommer inte heller att kunna ställa frågor i forumet men däremot är du allitd välkommen att läsa andra medlemmars inlägg.
Tänk även på att spara installationsfilen av Visma Administration för att kunna installera programmet om du t ex. byter dator.
Ha en fin eftermiddag och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
... Visa mer
2022-09-26
16:09
Hej AAA_a_!
För att få utläggen specificerade brutto så lägger du in nettoersättningen inklusive moms i tidsredovisningsprogrammet och för sedan över till ditt löneprogram, då kommer du att få beloppet brutto. När du gör på det här sättet så är det dock viktigt att tänka på att du inte får med momsen på bokföringsunderlaget, utan du behöver redovisa momsen manuellt i ditt bokföringsprogram.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-26
09:37
Hej Arne!
När du skriver ut en resultaträkning kan du välja att bocka ur Visa konton, då kommer kontona inte att synas på resultaträkningen. Dock innebär det att inga konton visas på resultaträkningen.
Du får gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster till ditt program. Vi kan tyvärr inte garantera att detta är något som kommer att implementeras, men alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av vår utvecklingsavdelning.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-26
08:39
1Gilla
Då förstår jag, tack så mycket!
... Visa mer
2022-09-23
09:28
Hej EbSowe!
Så länge ni behåller fakturorna i dess originalform och inte slänger dem eller byter sparform efter 3 helår för att ex. bara spara digitalt så är det okej att göra så som ni har gjort. På Skatteverket kan ni läsa mer om hur arkivering av av räkenskapsinformation ska hanteras.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fråga. Om något känns oklart eller om det dyker upp några fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-21
17:14
Hej!
Ber om ursäkt att du fått vänta på svar. I detta fallet så blir det svårt att svara på exakt hur du skall göra för att korrigera saldot då vi inte har full insyn i din bokföring så som en konsult kan ha, trots att du gett oss dessa skärmbilder och information. Det är därför min kollega har bett dig att kontakta en konsult så att du skall kunna få svar på din fråga.
När jag tittar på informationen i tråden tror jag att det möjligtvis kan ha något att göra med korrigeringsverifikationen X1 som orsakar problemet, men det verkar samtidigt som att du har problem även på konto 2650 enligt de bilder du skickade då du har ett belopp på runt - 76 tusen där med. Det är därför svårt för oss att ge svar på hur du skall lösa detta då man inte kan ge något generellt svar utan behöver se hur allting är bokfört i både tidigare år och i detta räkenskapsår som vi inte har möjlighet till. Så mitt tips är att du kontrollerar verifikationerna som gäller både 1650 samt 2650 för att på så sätt avgöra om det kanske har blivit felbokfört på något av dessa konton, då du verkar ha händelser på båda. Om du inte kommer vidare i din felsökning så tycker jag att det är en bra idé att kontakta en konsult.
Om du hittar orsaken till varför saldot diffar i din felsökning så kan vi försöka hjälpa dig med hur du skall korrigera det.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-20
15:42
Hej!
Tack för din fråga. Förutsatt att allt är likadant som för NilsAndersson, dvs att det är Etsy som hanterar momsredovisningen m.m. så att det blir försäljning mellan företag inom EU så hanteras det så som jag gav förslag på ja. Så första verifikationen är en manuell och andra en kassa- och bankhändelse. Var uppmärksam på eventuell omvänd skattskyldighet på avgiften som dras vid inbetalningen från Etsy som kan behövas redovisas. Detta ser du på underlaget från Etsy.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-20
14:08
Hej JonSvenssonKarlsson!
Länken som du hänvisar till i ditt inlägg verkar gälla för enskilda firmor och inte aktiebolag, vilket gör att den inte riktigt är tillämpningsbar för dig. Eftersom att vi inte har stöd för Bitcoin i Visma eEkonomi så behöver du sköta det manuellt, så här skulle jag råda dig att i första hand ta kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med hur du bäst hanterar detta då det är ett lite snårigt ämne.
Om det finns någon annan medlem som har erfarenhet av detta får ni också mer än gärna hoppa in i tråden och dela med er av hur ni har gjort.
/Tinne
... Visa mer
2022-09-20
12:27
Det var det lilla, snyggt att du lyckades lösa det själv!
Ha en fin dag 🙂
... Visa mer
2022-09-20
10:02
Hej Lotta65!
Anledningen till varför det blir en skuld till nästa lön är för att det är olika beräkningsformler på de olika lönearterna som skapas. När man är föräldraledig färre än 6 dagar i följd blir det ett dagsavdrag istället för kalenderdagsavdrag, då ser beräkningsformlen annorlunda ut (större avdrag vid dagsavdrag).
Om du vill att månadslön - avdrag ska gå jämt ut, dvs. att det inte blir någon skuld kan du högerklicka på snabbvalen - Välj Konvertera snabbval till rader - därefter kan du ändra á-priset på lönearterna så att Månadslön - avdrag blir noll.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom gärna om det dyker upp några andra funderingar eller om något känns oklart.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-19
15:39
1Gilla
Hej johngcar!
Jag hörde att du har haft kontakt med mina kollegor på supporten tidigare idag gällande den här frågan och att du i första hand ska ta kontakt med Zettle för att kontrollera hur de hanterar kreditfakturor från sin sida. Börja med att ta kontakt med Zettle och återkom till oss eller mina kollegor på supporten så ska vi försöka hjälpa dig så gott vi kan!
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-19
14:10
1Gilla
Vi har samma som @Sofie_17 , dvs semesterdag är alltid en hel dag oavsett antal arbetstimmar. Vilket innebär att personalen oftast tar semester mån-tors och arbetstidsförkortning/komp på fredagar.
... Visa mer
2022-09-19
10:56
1Gilla
Tack det var som jag trodde nej de står som obetalda. De hade tydligen betalat ett par manuellt men vägrat göra så på de två sista men då borde jag ju kunna ångra och göra om den då det är ändrat på deras adress så lägger jag in den med samma uppgifter och samma firma så borde det ju bli rätt då jag har skickat ett par nya fakturor och de verkar ha gått fram som det ska. Tack för hjälpen. A
... Visa mer
2022-09-19
10:50
Hej Agneta!
När det gäller förskottsbetalning så går det inte att skapa en faktura med ett belopp på 0kr. Vår rekommendation är att du skapar upp fakturan så som den ska se ut, lägger till en textrad där du maneullt skriver att den är betald i förskott och ev. annan viktig information som kan vara bra förkunden att veta i det här läget.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-19
08:11
Hej!
Om betalningarna kommer in nästkommande vardag så bör det vara okej. Känner du dig minsta osäker så rekommenderar jag att du hör efter med Skatteverket så att allt blir rätt och riktigt för dig.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-16
15:59
2 Gillar
Ett litet tips om direktbokning av verifikat och koppling av dokument. Använd tjänsten Visma Scanner (där man även kan generera en e-postadress till tjänsten) och skicka dokumentet in i bokföringen för direktregistrering och koppling av dokumentet. Har själv använt detta i flera år och lyckats få några av mina kunder att använda tjänsten. Fungerar perfekt och tolkar t o m moms mm från kvitton
... Visa mer
2022-09-16
14:13
1Gilla
Tusen tack för återkoppling, skönt att jag tänkte/gjort rätt 🙂 Ha en fin helg!
... Visa mer
2022-09-16
11:09
Hej Fredrick!
I dagsläget går det dessvärre inte att få det att visas på en beställning, utan precis som du säger så visas det på offert, order, följesedel och faktura.
Däremot får du får gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via knappen Förbättringsförslag på Min sida i programmet:
Jag önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-12
15:50
1Gilla
Hej @Tinne Lestrin, tack för din snabba respons. Jag får ta kontakt med Skatteverket å höra mig för vad de säger i frågan. Önskar dig en fortsatt fin måndag och resterande vecka. //Adde
... Visa mer
2022-09-12
14:54
Hej FutureMechanic och tack för din fråga!
För den här situationen så är min rekommendation att du tar kontakt med Skatteverket för att få mer information om hur du bör tänka kring tidpunkten när din moms ska redovisas, så att det blir rätt och riktigt i din momsredovisning.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-12
13:56
Hej Charnvi!
Vi har dessvärre inte fullt den automatisering som du önskar, däremot så kan du skapa upp egna Bokföringsförslag, vilket du gör under Inställningar - Bokföringsförslag - Nytt bokföringsförslag.
Genom att skapa ett eget bokföringsförslag för Övrig insättning och för Stripe behöver du inte lägga upp intäktskontot och momskontot när du matchar.
Jag hoppas att det kan hjälpa dig att förenkla ditt arbete. Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-05
11:04
Hej @Fd medlem
Det sker ständigt utveckling och förbättring kring funktionerna i programmet men vi kan i dagsläget inte säga när eller om detta kommer att implementeras i Visma eEkonomi.
Jag har lyft din tråd med våra produktspecialister på supporten som även rekommenderar att du lägger det som ett önskemål direkt till vår utvecklingsavdelning så håller vi alla önskemål samlade på ett ställe.
I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Önskar dig en fin vecka och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
... Visa mer
2022-09-03
21:47
1Gilla
Tack för hjälpen!
... Visa mer
2022-09-02
10:07
Hej Folke12345!
Jag ska säga att jag inte är helt med på hur du menar med att du inte har eget kapital på ditt bankkonto men att du har det i Visma eEkonomi. Om du bokför dina händelser löpande och på rätt konton så ska saldona stämma. Ett tips är att i största möjliga mån jobba via Kassa- och bankhändelser så att Företagskontot speglar ditt bankkonto.
Du får gärna förklara din situation lite mer så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig reda ut detta.
Önskar dig en fortsatt fin fredag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-01
11:22
Hej @Nellie 123
Tack för förtydligandet och då är är vi med på hur du menar.
Jag rekommenderar att du tar ut rapporten Kontoanalys på konto 1480 (du hittar den under Bokföring - Kontoanlays) så ser du samtliga transaktioner som har skett på kontot under vald tidsperiod. Sedan får du manuellt säkerställa att du fått tillbaka förskottet.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet
//Tinna
... Visa mer
2022-08-31
16:03
1Gilla
Hej Carina!
Tack för att du uppmärksammade oss på detta! Vi har åtgärdat länken så nu bör det fungera 🙂
/Tinne
... Visa mer
2022-08-31
14:15
Hej! Jag säljer översättningstjänster och kommer att ha flest kunder i andra EU-länder, så fakturerar i EUR. Periodisk sammanställning görs efter fakturadatum och i sek, med valutakurs på faktureringsdagen. Jag använder kontantmetoden så fakturan bokförs först när jag får betalt. Kan jag bokföra fakturan som vanligt med kontantmetoden, och bara bokföra den summa som kom in på kontot? Eller måste jag bokföra försäljningen till samma värde som fakturan hade på fakturadatum, summan som faktiskt kom in på kontot, och sedan även bokföra valutakursförlust/vinst? Jag antar det senare för annars kommer väl inte momsdeklarationen stämma överens med periodiska sammanställningen? Vad jag förstått så tillämpas faktureringsmetoden när det gäller försäljning som ska tas upp i periodiska sammanställningen, även om man använder kontantmetoden. Hittade även detta svar från SKV tidigare i månaden i detta forum som får mig att tro att jag tänker rätt: "För försäljningar som sker till andra EU-länder med omvänd skattskyldighet ska alltid faktureringsmetoden tillämpas. Detta innebär alltså att försäljningen ska bokföras till den valuta som motsvarar fakturadatumet. Därmed kommer beloppet i den periodiska sammanställningen och ruta 35 att stämma överens."
... Visa mer
2022-08-29
16:35
4 Gillar
Företag med en omsättning på högst 80 000 kronor är sedan 1 juli 2022 momsbefriade och behöver inte vara momsregistrerade. Förutsättningen för att få omfattas av de nya reglerna är att beskattningsunderlaget under de två närmast föregående åren inte har varit mer än 80 000 kronor.
För dig som sedan tidigare är momsregistrerad men bedömer att din årsomsättning kommer att understiga omsättningsgränsen kan ansöka hos Skatteverket om att bli momsbefriad. Du kan själv välja om du ska omfattas av reglerna och det är alltså inget krav att skicka in en ansökan, även om din omsättning understiger gränsen.
Du behöver inte ansöka om momsbefrielse om du redan har ett företag som inte är momsregistrerat, samt uppfyller de villkor som finns inom ramen för momsbefrielse.
På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om beslutet och vilka villkor som gäller för momsfrihet.
Mer information om moms hittar du på Verksamt.se.
... Visa mer
2022-08-29
10:46
Hej Sandras massagepunkt!
Gällande Z-rapporten så finns det en användare som använder BokaDirekt som verkar ha lyckats få ut den till en SIE-fil, kika i den här tråden och se om den kan hjälpa dig.
När det kommer till bokföring av inlösen av presentkort så är det viktigt att hålla koll på momsen och om det är en enfunktionsvoucher eller flerfunktionsvoucher. Beroende på vilken av dessa det är så blir konteringen lite olika. I den här tråden har vår champion förklarat skillnaden och hur man ska tänka.
Vårt användartips Bokföra försäljning av presentkort i Visma eEkonomi så visar vi steg för steg hur du gör i båda fallen vid försäljning och inlösen.
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig med detta, återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några funderingar längs vägen! /Tinne
... Visa mer
2022-08-29
09:34
Hej Max1001, tack för att du hörde av dig!
Vi har kikat på detta i vår miljö och lyckas tyvärr inte återskapa felmeddelandet hos oss. Vi skulle därför behöva felsöka direkt i din miljö för att utreda orsaken till detta, så jag vill be dig att ta kontakt med mina kollegor på supporten som har möjlighet att koppla upp sig och kika på det i realtid.
Återkom gärna i tråden så vi ser att du har fått hjälp.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-29
09:05
Hej EbSowe!
Skönt att höra att du ändå har lyckats skicka iväg rot-fakturor utan problem. Gällande att du har ett annat utseende så tycker jag här att du bör kontakta supporten om du inte redan har gjort det, så att de får koppla upp sig och kika på varför du inte får alternativet ROT/RUT.
Önskar dig en fin vecka!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-26
13:08
Hej AniVisma!
I dagsläget har vi tyvärr ingen specifik funktion för avräkning och jag är inte helt med på hur du vill ställa upp din avräkning.
Jag har bollat din fråga med mina kollegor och här har vi landat i att vi gärna ser att du tar kontakt med supporten, så att du kan visa precis hur du vill lägga upp det för att vi ska kunna ge dig en så bra lösning som möjligt.
Slå gärna en signal till mina duktiga kollegor på supporten så visar de gärna dig hur du skulle kunna arbeta.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-26
10:25
Hej Hans!
När du väljer att koppla bildunderlag som Inköp mot kvitto har du möjlighet att välja Annat konto och sedan Egen kontering:
Är detta den typen av funktion som du efterfrågar?
Om du har ytterligare önskemål på detta så rekommenderar jag att du lämnar detta till oss som ett önskemål. Det gör du direkt i Visma eEkonomi via knappen Feedback & förslag. Jag kan tyvärr inte lova att detta är något som kommer att implementeras, men alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av våra produktutvecklare.
Jag önskar dig en fortsatt fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-26
08:29
Hej nycamilla och tack för ditt önskemål!
Från och med 1/4 flyttade vi idéhanteringen från forumet in till respektive produkt, vilket innebär att du nu lägger in önskemål direkt inne i Visma Lön.
Vi tar väldigt gärna emot ditt önskemål där, alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot av vår utvecklingsavdelning som ser över och utvärderar. Jag skickar med användartipset Idéhantering i din produkt - upplägg och tillvägagångssätt där du kan läsa mer om hur du lämnar ditt önskemål i Visma Lön.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-23
13:29
1Gilla
Hej @Fd medlem,
Jag har hört mig för och fått information om att vår ambition är att blanketten ska finnas i programmet i period P4 för 2022 och tills dess får man arbeta i vårt lokala Visma Skatt där K11 finns tillgänglig.
/Tinna
... Visa mer
2022-08-23
09:18
Hej EbSowe!
Det är samma funktion och blir helt rätt. Vi har bytt benämning i programmet men har inte uppdaterat detta i filmen, men en uppdatering av filmen kommer att komma framöver.
Tack för att du uppmärksammar oss på detta!
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-23
08:56
Hej, ja ett väldans bök om man missar krysset... Och mer och mer fakturor tolkas numera som kvitton eftersom mer och mer fakturor måste laddas ner från någon hemsida
... Visa mer
2022-08-22
12:40
Hej EbSoWe!
Här så tror jag att det är bäst att du skapar återkommande fakturor för de första fakturorna enligt anvisningarna i hjälpavsnittet Skapa återkommande faktura. Slutfakturan skapar du sedan manuellt som en kundfaktura med slutbeloppet. De tidigare betalningarna kan du specificera för kunden på slutfakturan i en textrad.
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig med faktureringen. Återkom gärna om något känns oklart eller om du har fler funderingar.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-22
08:48
Hej!
Jag skulle vilja göra ett tillägg i den här tråden. Om lönebeskeden skickas vidare till den anställdes Kivra-låda så finns lönebeskeden kvar så länge den anställde vill.
För att skicka vidare lönebeskeden till Kivra behöver du aktivera en integration inne i Visma Lön Anställd/Min Lön. Läs mer här: Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra »
... Visa mer
2022-08-17
19:18
@Fd medlem, @overkligheten Ni vet "första fixen gratis", sen när man är fast så brukar det klämma till med prisökningar (vanligt i prenumeration-tjänste-branschen). De höjer till dess de ser en avtagande kundinströmning och/eller ökande kundutströmning, när den balansen är nådd tjänas det max med pengar. Att motivera det med att en tjänst behöver mer finansiering borde ske i ordningen att de fördyrande åtgärderna kommuniceras med de som har tjänsten innan en höjning för att ens se om kunderna ens vill/behöver ha det. Eller spjälka ut det "fördyrande" till en extratjänst på tjänsten och låta ursprungstjänst med den funktion den har få vettiga höjningar. Jag reagerade också på denna höjning, men då vi är två i bolaget så är det relativt försumbart. Tycker dock att det är mindre än snyggt hanterat. Du skrev tvåvägskommunikation. Det är lite sparsmakat av det här, tyvärr. En bra kundupplevelse här skulle göra väldigt mycket för produkten i sig. Jag ser mig också om efter alternativ då små saker jag påpekat sedan länge inte möter någon som helst reaktion. 😑 Rant, rant... det var mina 2 cent på ämnet.
... Visa mer
2022-08-10
16:13
Hej @k_attis,
Först och främst - tack för ditt tålamod i den här frågan! När det kommer till uppgifter om län och kommun så finns det i dagsläget inget specifikt fält. Det finns dock en work around så att du kan komma vidare. Det du gör är följande:
1. I listläget under Rapportering- Svenskt Näringsliv Lönestatistik anger du 804 i Styrkod fält 19.
2. I kortläget på den anställde anger du sedan kommunnumret ruta 19 Förbundsspecifikt fält.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har jag missförstått eller har du några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig i tråden igen.
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-08
16:06
Hej!
Det går tyvärr inte att få ut något underlag till detta nej via programmet, så det man får göra är att antingen hålla koll på det via ett sidoordnat register alternativt så får man skapa egna intäkts- samt skuldkonton för att hålla koll via bokföringen vad man skall deklarera. Tex så kan man skapa skuldkonton för momsen inom kontogruppen 267X 268X eller 269X som är lediga konton i BAS kontoplanen. Intäktskontona bör vara ett för varuförsäljning och ett för tjänst då man vanligtvis behöver särredovisa detta. Dessa konton kan vara inom kontogruppen 311X som är ledigt.
Gällande din fråga om Sharespine så kunde jag hitta i denna länken att eEkonomi har en integration till detta. Där finns det ett kontaktformulär för mer information kring detta om det är något som du var intresserad av.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-08
14:42
Hej!
Tack för din fråga. Om jag förstår dig rätt så har kunden lagt egen tid på renovering av en fastighet som hens företag har ägt och undrar över om man kan få någon ersättning kring detta från sitt företag? Här skulle jag rekommendera att kontakta tex Skatteverket eller en konsult som har erfarenhet kring fastighetsförsäljning för att få bäst råd.
Rimligtvis så bör man inte kunna få ut någon ersättning för detta förutom att man tar ut lön eller liknande precis som vanligt, i och med att man redan är anställd i företaget om man är ett AB alternativt att man inte kan ta ut lön/ersättning om man är en enskild firma. Man kan alltså normalt sätt inte fakturera sig själv för sådant arbete men det kan vara bäst att dubbelkolla för att få ett så bra svar som möjligt då jag inte kan hitta någon bra vägledning kring detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-08
09:53
1Gilla
Hej Josefine, Tack, nu förstår jag logiken i det hela. Jag ändrar till 2518 så blir det rätt. Jag har bara bokfört en gång mot 2512 och 2514 eftersom detta är första gången jag betalar in F-skatt. Med vänlig hälsning Magnus
... Visa mer
2022-08-05
14:36
Vi har nu upptäckt att detta är ett fel i programmet vid kopiering av bokföringsförslag, då användningsområde leverantörsfakturor bara finns för Pro-varianten av Visma eEkonomi. Det är alltså därför som du inte kommer vidare och kan spara bokföringsförslaget.
Vi ska se över och åtgärda detta, tack för att du uppmärksammade oss.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-05
11:36
1Gilla
Hej Jessica!
I dagsläget har vi dessvärre ingen funktion för självfakturering, så du behöver här hantera det manuellt genom att lägga in det som en leverantörsfaktura, precis som du är inne på.
Du registrerar fakturan på leverantören och får hantera bokföringen manuellt, sen kan du registrera betalning på den som vanligt.
Återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-04
10:36
Hej Helen!
När du går in på Referenser/Attest under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, så bör personen ligga upplagd där eller en med samma Sign.
Kika om det ligger en dublett där.
Om du inte hittar något avvikande är du välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig med vidare felsökning i den kanalen istället, då har vi möjlighet att koppla upp oss och söka tillsammans med dig.
Önskar dig en fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-03
10:57
Hej Jan S_!
När du registrerar en faktura från en utländsk leverantör i Visma eEkonomi så görs det i den valuta du har angett på leverantören. Programmet hämtar aktuell kurs för valutan när du anger fakturadatum och räknar om beloppet till SEK för bokföringen.
I tråden Inköp via Paypal och tråden Inköp EU med vat egna pengar, valutaväxling och bildunderlag? så kan du läsa mer om hur andra användare har gjort.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fråga, du är självklart välkommen att återkomma i tråden om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-02
10:18
Hej Numbers_and_Friends!
Här skulle vi behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att kunna se vad som kan ha blivit fel med överföringen.
Hör gärna av dig till våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-02
09:53
Hej Wool77!
Jag tror att du i första hand bör ställa denna fråga till en redovisningskonsult och eventuellt Skatteverket som kan hjälpa dig med dina funderingar och hur du ska tänka kring detta. När det kommer till försäljning via plattformsföretag så finns det en del att tänka på och det är viktigt att allt blir rätt och riktigt i din bokföring.
På Skatteverkets hemsida hittade jag rättslig vägledning för plattformsföretag som kanske kan hjälpa dig längs vägen, men jag råder dig att kontrollera bokföringen med en redovisningskonsult så att allt blir rätt bokföringsmässigt.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-02
09:37
Hej Filip_2!
Du kan bara ta bort en anställd som aldrig har fått en lön utbetalad till sig. Om den anställde har fått en lön utbetald kan du istället avaktivera den anställde.
För att avaktivera den anställda måste du först ange ett slutdatum för anställningen och spara ändringen. När du har gjort det kommer valet att avaktivera den anställda bli synligt.
Återkom gärna om du har några fler funderingar!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-02
09:14
Hej Suzanne!
Jag ser att du igår var i kontakt med vår support, löste ni detta eller behöver du fortfarande hjälp?
/Tinne
... Visa mer
2022-08-02
08:59
Hej Viktoria1979!
Jag gissar på att din faktura har status Betald eftersom att du lyckades få den bokförd?
I det här fallet får du matcha bankhändelsen mot en Övrig insättning för att få bort den från Kassa- och bankhändelser, där du väljer ett tillfälligt konto, till exempel 2893. Då kommer det att skapas en ny verifikation, som du därefter under Bokföring - Verifikationer skapar en korrigeringsverifikation på den nyskapade verifikationen för att "nolla" den.
Hoppas detta hjälper och annars är du välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-01
13:34
Hej nicke_7!
Det som vi kan säga i dagsläget gällande rensningen är att det är något som vi framöver kommer att arbeta vidare med, då vi är medvetna om att det finns en del förbättringar att göra här.
Du har även fått information om detta i ditt ärende hos oss.
Jag vill också tacka för din feedback och för att du tog dig tid att skriva in till oss. Önskar dig en fortsatt fin måndag! /Tinne
... Visa mer
2022-08-01
10:52
1Gilla
Hej igen Behruz!
Precis som i en enskild firma så betalar du in din preliminära skatt på ditt eget skattekonto och redovisar din del av vinsten i en bilaga till inkomstdeklarationen.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-01
10:12
Okej, tack Malin!
... Visa mer
2022-08-01
08:40
Hej ms_1994!
Tack för att du hörde av dig till oss.
Tyvärr är det svårt att lösa ärenden av denna karaktär via forumet, jag vill därför be dig att ta kontakt med mina duktiga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Jag önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-29
08:42
Hej Simon!
Jag skickar med hjälpavsnittet Kreditera faktura som visar hur du gör.
Återkom gärna om du har några fler funderingar eller behöver hjälp med något annat.
Trevlig helg!
/TInne
... Visa mer
2022-07-29
08:37
Hej Aradahl!
När det kommer till bokslut så är det en hel del att tänka på och jag förstår att många frågor uppkommer. I just det här fallet så skulle jag därför råda dig att kontakta redovisningskonsult som säkert kan hjälpa dig med dina funderingar och hur du ska tänka kring detta.
Här kan du få hjälp med att hitta en redovisningskonsult med kompetens inom våra produkter.
Önskar dig en fin fredag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-28
11:53
Hej dwnor1!
Såhär säger Skatteverket om medlemsavgifter respektive serviceavgifter:
"Medlemsavgift
Den medlemsavgift som betalas till en ekonomisk förening är avsedd att täcka kostnaderna för föreningens förvaltning, t.ex. för kallelser till föreningsstämma o.s.v
Serviceavgift En förening kan också ta ut s.k. serviceavgifter. De är en ersättning för varor eller särskilda tjänster, och utgör en skattepliktig inkomst för föreningen. I bredbandsföreningar används ofta begreppet byanätsavgift eller nätavgift för den ersättning föreningen tar ut för att tillhandahålla nättjänster till medlemmarna."
Baserat på informationen ovan samt utifrån det du har skrivit så verkar det rimligt att det ska hanteras som en serviceavgift.
Jag tycker dock att du bör kontrollera med Skatteverket hur du ska hantera detta så att det blir rätt och riktigt i er redovisning.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-28
10:39
Hej Samuel!
Prishöjningen gäller när du skickar fakturor som brev digitalt, dvs. När Visma Spcs skriver ut, lägger i kuvert, postar och frankerar brevet åt dig. Om du skickar brevet själv så kostar ett porto inom Sverige idag 13kr + kuvert.
Att skicka elektroniska fakturor till Kivra är ett billigare och mer miljövänligt alternativ, det kanske kan vara något för dig? Här kan du hitta mer information om elektroniska fakturor.
Återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-28
09:25
Hej Bree!
Tack för att du återkopplar, kul att höra att du kände att du fick en lärorik förklaring! 🙂
Du hittar det arkiverade företaget under Inställningar - Företagsinställningar och fliken Grunduppgifter.
Jag önskar dig en fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-28
09:19
Hej Erika!
I dagsläget så fungerar hanteringen för räntefakturering så som du skriver, fakturan måste vara slutbetald.
Du får gärna lägga detta som ett önskemål via programmet! I april flyttade idéhanteringen från forumet och in till respektive produkt, vilket innebär att vi istället tar emot era önskemål direkt i produkten.
Vi tar väldigt gärna emot er feedback där då det inkommer direkt till vår utvecklingsavdelning.
I Visma Administration lägger du in önskemål här:
En alternativ lösning för dig kanske kan vara att använda Visma AutoCollect?
Du skickar fakturor direkt från Visma Administration till ett inkassoföretag, där du får hjälp med att driva in förfallna fakturor och dröjsmålsräntor. Jag tror att det hade kunnat underlätta ditt eget arbete med räntefakturering.
Här kan du läsa om hur AutoCollect fungerar i Visma Administration.
Återkom gärna om du har några fler funderingar om detta.
Jag önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-27
11:03
Hej Theres!
När du skapar en ROT-faktura så anger du de kostnader som du fakturerat kunden i samband med det skattereduktionsgrundande arbetet under Övriga kostnader och Materialkostnad. Beloppen som skrivs in där är alltså "inbakade" i ditt skattereduktionsgrundande jobb och är endast information till Skatteverket, det visas inte på fakturan till kunden.
Om dina materialkostnader och övriga kostnader är skattereduktionsgrundande så skrivs det alltså in under Materialkostnader och Övriga kostnader, vill du specificera dessa för kunden så kan du förslagsvis lägga in en textrad på fakturan och förklara att det ingår i det skattereduktionsgrundande beloppet.
Vill du fakturera specifikt för materialkostnad och övriga kostnader så behöver du skapa upp egna artikel för detta och lägga in på fakturan, vilka ska läggas in med inklusive moms.
I den här tråden har vi fått en liknande fråga där en av våra champions har beskrivit hur du också kan lägga upp en ROT/RUT-faktura. Jag tror att den kan hjälpa dig i din fråga, så kika gärna på den!
Jag hoppas att detta hjälper dig med din fråga, känns något oklart är du självklart välkommen att återkomma i tråden så kikar vi vidare på det.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-26
13:10
Kul att höra att du fick till det som du ville, snyggt jobbat!
Hoppas att du får en fin sommar 🙂
/Tinne
... Visa mer
2022-07-26
10:36
Hej byggtjanster!
När du är inne på Visma Online så klickar du på företagsnamnet uppe till höger. I rullisten hittar du Fakturainformation, klicka där så hittar du alla dina fakturor:
Om du vill ändra faktureringssätt eller har fler funderingar om dina fakturor så är du varmt välkommen att kontakta mina kollegor på Avtal & Abonnemang som kan hjälpa dig med detta.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-26
08:31
Hej Eureco och tack för din fråga!
Det som kunden behöver göra är att lägga till en API-licens som aktiveras under Appar & tillval - Vismas tillval - under Övriga integrationer. När denna är aktiverad behöver de kontakta kassasystemet för vidare hjälp med att koppla på det.
Behöver kassasystemleverantören hjälp med hur man gör detta är det vår API-support leverantör man behöver kontakta. Är de en partner till oss ska de ha fått en mailadress som de kan kontakta oss via.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler frågor gällande detta.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer