2025-06-29
13:14
2 Gillar
Har inte varit aktiv här på ett tag, men det är verkligen slående hur Visma hanterar denna kanal för kunddialog. Att ha ett forum där kunder kan ställa frågor och ge feedback ser bra ut på ytan – men när det sedan inte följs upp med substantiella svar från ansvariga, utan istället möts av tystnad, så ger det ett väldigt svagt intryck. @Helene Struthers – har du tagit till dig det som skrivits här? Har ni lyft detta internt? Finns det någon plan att faktiskt besvara de frågor som fortfarande är obesvarade? Att tiga ihjäl kritik är inte en hållbar strategi för kundrelationer. Det minsta man kan begära är tydliga och ärliga svar.
... Visa mer
2025-05-30
09:20
8 Gillar
Hej @Helene Struthers ! Jag återkommer i tråden och har återigen avmarkerat den som löst, då jag inte anser att frågan är besvarad. Det som skulle kunna få mig att markera den som löst är om det kommer genomtänkta och tydliga svar från er – svar som gör det möjligt att utvärdera om man kan lita på er som företag och er affärsmodell. Så du som produktansvarig får följande frågor: Framledes: Kommer ni att införa fler förändringar där ni tar bort befintliga funktioner och ersätter dem med nya, mer utvecklade versioner som ni sedan tar betalt för? Är detta den modell ni kommer att följa framöver – att funktioner läggs till i produkten utan möjlighet för användaren att välja, och att dessa sedan börjar kosta? Prenumerationsmodellen: Produkten är baserad på en prenumeration (vilket jag tidigare ifrågasatt, då det inte verkar inkludera kontinuerlig utveckling). Hur motiverar ni i denna modell att ta bort en befintlig funktion och ersätta den med en som innebär en extra kostnad? Tillägg istället för ersättning: Varför gör ni inte sådana förändringar som tillägg? Det vill säga, att användare får behålla den funktion de redan har, och att den nya versionen erbjuds som ett valbart tillägg? Det finns historik av liknande förändringar som upplevts som negativa - "fel låt vann", t.ex. lönemodulen, startsidan (som för många inte längre får plats på höjden), och nu detta med tolkningen. Har ni någon policy som hindrar er från att ge tydliga och konstruktiva svar på användarnas återkoppling? Av nyfikenhet, misstänker starkt att ni inte svarar på denna. Hur många tolkningar per dag beräknar ni går igenom er 3,50kr avgift? Tråden svängde in på om det gick att komma runt avgiften eftersom den gamla som ingick tas bort. Du skrev: Hantera leverantörsfaktura - kostnad om du väljer att bokföra med hjälp av bildunderlaget/tolkad data. Du kan annars låta fakturan ligga kvar i Bildunderlag och koppla till en redan bokförd händelse, om du inte vill nyttja tolkningen för att bokföra. Ser ni inte själva hur orimligt detta är? Ni tar bort en funktion, och för att undvika en ny kostnad måste användaren nu genomföra en betydligt mer omständlig rutin än tidigare. En ytterligare fråga – denna gång om forumet här: Hur kommer det sig att andra än trådskaparen kan markera en tråd som löst? Jag har svårt att se logiken i det. Det borde väl vara den som skapat tråden som avgör när frågan är besvarad eller problemet löst? Att någon annan kan markera en tråd som löst riskerar att ge en felaktig bild av att frågan är hanterad, trots att trådskaparen fortfarande väntar på svar eller inte är nöjd med det som getts. Mvh,
... Visa mer
2025-05-25
09:09
Tack för beskrivning och svar. Hittade förklaringen till att jag inte ser det. Jag har "smart" och den funktionen finns bara i "pro" (AI-assistenten hade ingen aning om varför men en sökning här i forumet gav svar) Det luriga var att jag såg alternativet en gång, första gången jag försökte skapa en av den typen. Sedan dessa har den inte dykt upp igen 😊. Det verkar vara en bugg från 2022 som jag sprang på här: Vismas svar från @Tinne Lestrin , sista i tråden Bokföringsförslag leverantörsfaktura - Visma Spcs Forum beskriver det jag råkade på.
... Visa mer
2025-05-24
09:13
6 Gillar
Jag vet inte varför jag lägger mer tid på detta, men här kommer en sista reflektion. Har funderat lite på varför Visma gör som de gör. Det kanske är foliehatt på, men jag misstänker att olika avdelningar ansvarar för olika delar av produkten – vilket i sig är logiskt. Kanske har någon mellanchef snappat upp vad utvecklarna gjort med leverantörshanteringen och kläckt idén: "Det här kan vi ta extra betalt för!" Sedan presenterar man det uppåt som ett affärsstrategiskt genidrag – och får beröm eftersom det ökar intäkterna snabbt, om än på bekostnad av förtroendet. Jag försöker in i det längsta tro gott om både människor och företag. Att det finns en moralisk kompass någonstans i grunden. (Jo, jag vet – det är lite naivt.) Jag har historiskt rekommenderat Visma och eEkonomi varmt till många jag varit i kontakt med. Jag har nog bidragit till att några nya kunder börjat använda tjänsten – och åtminstone en redovisningsbyrå. Nu skäms jag nästan för det. Det är tråkigt när girighet och prestige får styra utvecklingen av en produkt som i grunden är riktigt bra och fungerar väl. Min största kritik mot Visma har länge varit deras brist på lyhördhet gentemot användarna. Jag har själv föreslagit små, enkla förbättringar som hade kunnat förenkla vardagen för många. Men där möts man av tystnad. Förslagsfunktionen i systemet finns – men man undrar om någon faktiskt läser det som skickas in. Och i bästa fall – att någon på Visma faktiskt läser, reflekterar, rättar till den här fadäsen och gör annorlunda nästa gång. Nu återstår att se om svaret blir ännu ett burksvar – eller om de faktiskt tar sig tid att förstå kritiken och förklara sitt agerande på ett sätt som går att respektera. Än bättre vore förstås att backa beslutet och erkänna att man agerat fel. Mvh,
... Visa mer
2025-05-23
14:15
Intressant. Dock detta får jag inte att fungera. Har bara två i listan (samma två jag ser när jag tittar på leverantör och bokningsförslag), de som "kommer med" verkar det som. Jag kan inte skapa nya av den typen och öppnar jag de som kom med så säger den typen "manuell" på dem. Kan inte heller kopiera någon av dem. Det underliga var att första gång jag klickade på "Nytt bokföringsförslag" så hade jag valet i dropplisten, "Leverantörsfaktura". Men nu ser jag den inte längre... ?!? I listan bokföringsförslag har jag två, de som "kommer med". Förstår inte hur jag skapar nya förslag. De två som ligger där visar även massa formelfel när man öppnar dem.
... Visa mer
2025-05-23
12:29
Tack för återkoppling. Ah, förstår ditt tänk här 😁. Jag har för plan att markera som löst när jag anser att det är det och tråden har saktat ned lite, det är ju inte bara de frågor jag ställt initialt som nu hänger i här.
... Visa mer
2025-05-23
10:55
3 Gillar
Tråden blir markerad med att den är "löst" upprepat. Jag anser inte den är det, så jag har tagit bort det.
... Visa mer
2025-05-22
18:28
3 Gillar
Lät en vänlig AI tolka vad som sagts här och jämföra med vad deras avtal faktiskt säger (som Visma själva inte länkat till eller svarat direkt på). Det verkar stämma vad den fått ihop, jag har inte ork eller tid att kolla om det är 100% korrekt, med reserverar mig om nedan är helt tokigt. Tyvärr verkar det som att Visma har täckt upp juridiskt för detta agerande, och vi kunder har inte så mycket att sätta emot – annat än att uttrycka vårt missnöje. Sammanfattning: Fråga Juridiskt svar Får Visma börja ta betalt för en tidigare kostnadsfri funktion? Ja, om det står i avtalet och de ger 30 dagars varsel. Måste användaren godkänna det aktivt? Nej, det räcker med att de informerar enligt villkoren. Kan man som företagare hävda att det är ett avtalsbrott? Inte troligt, så länge de följer sina egna villkor. Kan det skada deras trovärdighet? Ja, affärsetiskt är detta mycket tveksamt. Så vi får helt enkelt "tacka och ta emot". Visma kan göra så här – frågan är om de bör. Det de vinner i ökade intäkter från 3,50 kr per bokförd leverantörsfaktura väger förmodligen tyngre än några förlorade kunder – särskilt som många inte har tid eller ork att byta system. Trist utveckling – särskilt när många av oss valt Visma just för att det var ett transparent, stabilt och kundnära alternativ.
... Visa mer
2025-05-22
17:59
1Gilla
Japp, för att det inte ska kosta fortsättningsvis så måste man göra mer jobb manuellt än vad man gör idag med befintlig tolkningsfunktion.
... Visa mer
2025-05-22
17:54
7 Gillar
Det är beklagligt att se ännu ett exempel på hur ni väljer att börja ta betalt för en redan existerande funktion, utan att ge användarna möjlighet att välja eller tacka nej. Det här är inte första gången det sker – vi såg samma sak med lönemodulen tidigare. Jag förstår att tolkningstjänsten har förbättrats, och att ni vill ta betalt för det värde ni menar att ni tillför. Men varför väljer ni inte att göra detta som ett valbart tillägg? På så vis får kunden möjlighet att själv besluta om behovet finns – och därmed godkänna att det börjar kosta. Det hade varit en långt mer transparent och kundvänlig lösning. Det är dessutom missvisande att hänvisa till "branschstandard" som argument. Att andra programvaruleverantörer erbjuder funktionalitet som tillval är inte samma sak som att ta en redan befintlig funktion (som drag-och-släpp eller uppladdning via e-post) och göra den avgiftsbelagd i efterhand – utan samtycke. Det är just detta som väcker irritation – och gör det svårt att se er som en pålitlig affärspartner: Det kommer som en förändring mitt i en pågående prenumeration. Det finns ingen möjlighet att välja bort funktionen om man inte helt avstår från att använda uppladdning av underlag. Det saknas hänvisning i era avtal till att funktioner som redan används kan börja kosta retroaktivt, utan godkännande. Titta gärna på hur aktörer som Microsoft m.fl. arbetar med sina tjänster. De har en tydlig basnivå i exempelvis Office 365, där man får grundläggande funktioner som ingår. Vill man ha förbättrad funktionalitet (t.ex. bättre säkerhet, avancerade rapporter, automatisering) – så är det ett tillägg, som man aktivt väljer till. Det är en modell som respekterar användaren och deras val. Så varför inte ge oss samma valfrihet här? Jag är inte emot att ni utvecklar produkten eller att nya funktioner kan kosta – det är ju just det prenumerationsmodellen är till för: att möjliggöra en kontinuerlig utveckling. Men när funktioner som tidigare ingick plötsligt börjar debiteras, utan förvarning och trots att kundens behov inte förändrats, då uppstår ett förtroendeproblem. Jag förväntar mig att ni tar till er kritiken och omprövar beslutet – både vad gäller de aktuella funktionerna och inför liknande förändringar framöver.
... Visa mer
2025-05-22
17:06
2 Gillar
Varför min fråga nu markerat som "löst"? Ser inget svar eller reaktion från Visma på det.
... Visa mer
2025-05-22
14:11
3 Gillar
Kan tillägga att jag tidigare haft en längre tråd om just tolkning av leverantörsfakturor i sin befintliga form. Den säljs med produkten som en tolkare av fakturor och kvitto. Vad som inte sägs är att den inte klarar att göra detta om summan ligger på någon annan sida än förstasidan (flersidig PDF)! Så inte helt renhårig marknadsföring av den funktionen. I tråden som handlade detta blev det slutgiltiga svaret, om jag minns rätt, att jag skulle skriva en "önskan om förbättring" från funktionen i eEkonomi. Jag gjorde det och har inte hört eller sett någon förbättring av den. Och nu när de "kanske" har fixat det ska jag betala för det 😁 Snyggt jobbat Visma!
... Visa mer
2025-05-22
13:54
5 Gillar
Detta har hänt tidigare. Funktioner har "förbättrats" och antingen så har det varit en prishöjning eller en kostnadsintroduktion. Förbättringar och tillägg är välkommet. Men om det är av karaktären som inte alla behöver, eller vill ha, och att de kostar pengar då ska detta vara ett tillägg som man aktivera om man behöver och då betala för det. Detta sätt och affärsmodell gjuter ont blod enligt mig. "Första fixen gratis"-metoden...
... Visa mer
2025-05-22
13:11
25 Gillar
Hej! Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för? Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas? Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.
... Visa mer
2024-12-12
15:08
2 Gillar
Tack för tydligt svar och det ser ut att vara bra information! Har inte gluttat så noga än på nytillägget med information som du länkar till, men kommer. Och tillbaka till det som var upprinnelsen till detta, fakturor som inte kommer fram. Hittills en ganska förvirrad dialog med er support, undertecknat en "Rådgivare". De har inte riktigt greppat situationen och första svängen fick jag ett mindre genomtänkt svar att mottagaren skulle kolla sin "skräppost", det är ju lite knepigt när det är ett ekonomisystem som använder sig av scancloud som mottagare för fakturor. Nåja, jag förtydligade och vi får se vad nästa svar blir. Återkopplar här om en lösning eller förklaring hittas. @Tinna Gunnarsson taggad för du nämnde kontakt med support.
... Visa mer
2024-12-11
10:58
Hej! Förståelse för detta, inväntar med spänning. Trådens ämne stämmer ju inte riktigt längre vad vi diskuterar nu. Men min initiala fråga är fortfarande obesvarad: "Har ett par händelser där kund inte fått fakturor som skickas ut som mejl. Senast var scancloud. Hur felsöker jag detta?"
... Visa mer
2024-12-11
10:45
Det är detta som är lite intressant och jag vill verifiera i det avtal man ingått. Om där står att information behandlas i datacenter i EU och fakturor skickas från US... Oavsett vilken tjänst de använder (typ sendgrid) så har vi plötsligt kunddata på ett ställe som inte är avtalat. Hittade lite länkar på Visma Visma Trust Centre om hur de handskas med moln m.m. och hur duktiga de är på GDPR. Men hittar inte specifikt var eEkonomi har sina data och tjänster. Den sidan https://vismaspcs.se/support/skydd-av-information du länkar till har ett stycke också med detta: Vissa av våra tjänster levereras via ett nätverk med globala datacenter som körs dygnet runt och som på olika sätt säkerställer driften genom att skydda mot strömavbrott, fysiskt intrång och avbrott i nätverket. De här datacentren följer gällande branschstandarder avseende fysisk säkerhet och tillförlitlighet, exempelvis ISO/IEC 27001:2005. Detta meddelar ju att data och tjänster kan geografiskt vara ungefär var som helst 🤨 Så, inväntar officiellt svar från Visma var exakt data och tjänster är och var i avtal det specificeras.
... Visa mer
2024-12-10
20:11
2 Gillar
Uppföljning, fler frågor. Tog data från en faktura skickad till kund (fick en tillbaka från en kund). Har mer frågor: Varför är det satt så här i mail-header denna när innehållet ursprunget är på svenska och Sverige? "Content-Language: en-US" Avsändare av mejl är en server: o1.eaccounting.vismaonline.com (149.72.55.35) Geo-location på avsändande IP-adress är USA, Las Vegas. Not. Hanterar extremt nedlåsta system åt vissa kunder där del av användare inte kan ta emot mejl förutom från ett fåtal länder och avsändare. USA är en av de länder som inkluderas i blockeringen. Har ni inte all data i Sverige/Norden/Europa? Vänligen hänvisa mig till och var i det avtal man ingår med er där ni specificerar var data lagras och tjänster körs. Inkludera gärna vilka molnleverantörer ni använder för drift som hanterar kunddata. Mvh, micce
... Visa mer
2024-12-10
16:19
Hej! Har ett par händelser där kund inte fått fakturor som skickas ut som mejl. Senast var scancloud. Hur felsöker jag detta? Vilken är avsändaradressen som används? Från vilket system kommer mejl, hostnamn / ip-adress?
... Visa mer