2025-08-07
13:32
Hej @Admin Gottskär Grundskola! Det stämmer. Vi har haft ett fel under förmiddagen. Vi lägger, enligt rutin, information kring fel i både talsvaret (när du ringer till oss) samt under Driftinformation på vår hemsida. Länk dit här! Det övergripande felet ska nu vara löst men återstår problematik med Fora månadsrapportering samt att skapa fil till Bygglösen i funktionen. Hoppas du kommit vidare med dem uppgifterna du skulle utföra, annars vill jag gärna be dig avvakta så löser vi det som återstår så snabbt vi bara kan. Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-08-06
08:53
Hej @bynkan! Här är min känsla att vi gärna vill prata med dig på supporten. Det kommer underlätta för oss när vi ska få rätsida på hur du vill ha det och hur programmet reagerar på det. Slå gärna vår support en signal så hjälper de dig mer än gärna vidare! Tack på förhand.
... Visa mer
2025-08-05
09:52
Hej! @Stuntamåleri
Först och främst, kontrollera att du inte av misstag har lagt in ett datum som är mer än ett år äldre än löneperiodens slutdatum.
Kontrollera också att semesterårsavslutet är genomfört. Beroende på vilken typ av avvikelse du registrerar kan fel period orsaka problem med beräkningarna.
Om du har kontrollerat båda dessa punkter och fortfarande har problem, rekommenderar jag att du kontaktar oss via supporten på 0470-70 60 00 så att vi kan titta närmare på ditt ärende. Vi hjälper dig gärna!
... Visa mer
2025-08-05
09:15
Hej! Andra bilden du skickar är mer rätt. En verifikation ska alltid balansera. Det innebär att summan av debetsidorna måste vara lika med summan av kreditsidorna, vilket är en av principerna inom dubbel bokföring.
... Visa mer
2025-08-05
09:13
1Gilla
Hej! Det är bra att särskilja lönekostnaderna. Konto 7210 "Löner till tjänstemän" används för vanliga anställda som omfattas av kollektivavtal för tjänstemän, medan konto 7220 är avsett för löner till företagsledare (t.ex. styrelseledamöter eller högre chefer). Det är alltså viktigt att använda rätt konto utifrån vilken typ av anställd det gäller, så att redovisningen blir korrekt och följer kontoplanens uppdelning. Om det är löneutbetalning till en vanlig anställd bör du alltså använda 7210.
... Visa mer
2025-06-24
11:32
1Gilla
Alla möjliga förslag på förbättringar kan du skicka in från "Min sida" som du når ute till vänster (dit du också kommer direkt när du öppnar programmet på morgonen). På Min sida har du sedan "Förbättringsförslag" längst upp i den lila menyn!
... Visa mer
2025-06-24
11:24
Tja! "Jag skulle vilja ha en adress dit man kan maila pdfer sen hamnar dom i bildunderlag." Då skulle jag vilja slå ett slag för Appen Spiris Scanner. Där kan du framkalla en mejladress som alltså är kopplad till Scanner-appen men som du kan välja att "Skicka direkt till ekonomisystemet", då får du alltså in alla mejlade underlag till appen och med automatik in under bildunderlag. "Skicka fakturan till Spiris Scanner via e-post. E-postadressen du ska skicka dina fakturor till hittar du under inställningar och Inkommande epostadress. Om du vill att fakturan ska skickas direkt till Bokföring & Fakturering väljer du Skicka direkt till ekonomisystemet inne i appen." - Läs mer här! Vad gäller scanningsfunktionen så behöver man först bocka i "Ta emot e-fakturor" och sedan "Aktivera scanningsfunktionen...", sedan kan det ta ett tag innan Adress för mejlade fakturor och Adressen för pappersfakturor genereras. Dessa kan du sedan dela med dig av till dina leverantörer! Vid scanningen görs både pappersfakturor och mejlade fakturor om till e-fakturor och skickas direkt till ditt ekonomiprogram.
... Visa mer
2025-06-24
11:11
Hej @Peter DBK! Jag har undersökt möjligheten för egna anpassningsbara fält som du beskriver. Förstår tanken men är tyvärr inget vi har i produkten idag. Jag ser gärna att du skickar in ett förbättrningsförslag från Administration så gör jag detsamma internt! Hur svårt det skulle vara att ordna ska jag inte ens försöka svara på, där har jag för dålig koll i helt enkelt. Jag lyfter det vidare så får vi se hur det tas emot! Hoppas du gör detsamma. 😊
... Visa mer
2025-06-24
10:57
Hej igen @75magnus, Faktum är att det faktiskt finns två adresser som kan "skapas" i Bokföring & Fakturering. Jag bifogar en bild här på hur det ser ut i inställningarna. Den sista "bocken" hittar du även längst ner till vänster på skärmen under Inköp - Bildunderlag. Med denna inställning behöver du, lite som du beskriver, hantera alla avsändare genom att välja länken Hantera avsändare, som du hittar i det nedre vänstra hörnet bredvid din unika e-postadress. Här kan du godkänna eller blockera specifika e-postadresser genom att använda växlingsknappen som finns bredvid varje adress. Använder du "Ta emot e-fakturor" och kanske även scanningsfunktionen då hanterar Inexchange dina fakturor både e-fakturor, e-post och brev. Läs mer om dessa två bockar här!
Om du vill läsa mer om den elektroniska fakturahanteringen eller kanske prata med oss om vad du önskar efter dina behov och önskemål, då kan du kika in här!
... Visa mer
2025-06-24
09:30
Tjena @jenssjogren! Det är inget rapporterat känt fel hos oss i Tid. Jag skulle gärna vilja att du ringer supporten så vi kan kika vidare på det från det hållet. Vi vill gärna se vad det är som felar hos dig och hjälpa dig vidare på bästa möjliga sätt. Du når vår grymma support på nummer: 0470-70 60 00 🙂 Vänliga hälsningar!
... Visa mer
2025-06-24
08:36
Hej @75magnus! Jag förstår också frustrationen. Precis som @Khedron Wilk. Jag tar det gärna vidare och se vad vi skulle kunna effektivisera i den processen! Khedron har mycket rätt i det han säger, vi behöver säkerställa en säkerhet samtidigt som vi såklart vill effektivisera alla typer av arbetsprocesser. Bra att du lyfter det till ytan, jag tar det vidare! Tack snälla.
... Visa mer
2025-06-24
08:29
Hej @75magnus! Precis som @LW -60 skriver så är det ofta från annat håll som det blir en fördröjning. Men att det mer ofta än sällan kommer in för sent i programmet låter inte helt rätt. Det jag skulle vilja att du kontrollerar är följande: 1. Kontrollera vilket datum det gäller, gårdagens händelser läses in på morgonen nästkommande bankdag. Händelser som sker lör/sön importeras på tisdagen tillsammans med måndagens händelser. 2. Titta på fliken Periodens bankhändelser och inte bara på Ej bokförda bankhändelser, då fakturor kan ha matchats och bokförts med automatik.
3. Kontrollera kontoutdraget under Kassa- och bankhändelser och stäm av det mot kontoutdraget på banken.
Om det fortfarande inte finns några sedan ett par dagar tillbaka så skulle jag gärna vilja att du ringer vår support på 0470-70 60 00 så får vi felsöka det vidare den vägen!
... Visa mer
2025-06-09
15:16
Hejsan @Carina Wesenlund-Jonsson, Jag förstår känslorna och åsikterna. Uppskattar verkligen era synpunkter och för även det vidare organisatoriskt. Åsikterna är framförda dit de ska. Tack snälla, igen!
... Visa mer
2025-06-04
14:59
Hej @Ekonomikontoret On-line! Tack för att du hör av dig och delar med dig av dina synpunkter! ⭐ Vi har bestämt oss för att ta bort dropdown-menyn där du som byrå kunde välja dina egna program för att få en enhetlig navigation mellan våra olika funktioner. Självklart vill vi att ni ska känna att det är smidigt att även i fortsättningen navigera mellan olika tjänster så vi tar era synpunkter med oss.
... Visa mer
2025-05-30
13:24
Hej igen! Du har helt rätt Sofia. Jag får backa, rätta mig själv och ursäkta mig. Alltså inget krav på att koppla underlagen till dess verifikat i Bokföring & Fakturering. Sedan förstår jag, som du också skriver i din ursprungsfråga, att man gärna vill det för att ha ordning och reda på sina underlag. Jag rättar mitt första svar och ber åter om ursäkt för förvirringen!
... Visa mer
2025-05-30
11:59
(Rättning av svar) Hej @Sofia1 och tack för din fråga! Du behöver varken skriva ut dem eller ladda ner dem som PDF på datorn. När du bokför en händelser, oavsett vart du gör det i bokföringen så kan du både koppla bildunderlaget i efterhand men också i vyn där du skapar verifikatet. Du har alltid "Koppla bild" ute i högerkanten i en lila flik. Välj det underlag du vill koppla och spara! Hoppas det var till din hjälp annars är det bara att svara här! 😊
... Visa mer
2025-05-15
12:53
Hej @trident01! SNI-koden är inget du behöver skriva i systemet. SNI-koden anges i samband med att du registrerar ett företag och används för nästan all ekonomisk statistik. Den används också för att skicka riktad information till en mängd företag inom samma bransch. Detta är alltså något som du fyller i (och ändrar) på verksamt.se. 😊 Om detta avser en kund till dig i exempelvis Advisor - och du vill fylla i den uppgiften där. Då skulle jag rekommendera dig att fylla i den uppgiften under Kunduppgifter och Övrig information, inne på kundkortet alltså. Nämnvärt är att den uppgiften endast är för just dig då. Advisor räcker alltså inte för att faktiskt uppdatera sin SNI-kod!
... Visa mer
2025-05-08
09:58
2 Gillar
Haha, du har såklart helt rätt. Slaget på fingrarna kändes... 😅 @LW -60 För info: En anmälan till språkpolisen har upprättats!
... Visa mer
2025-05-06
13:34
1Gilla
Fakturor och betalningar – Nytt & förbättrat
Registrera betalning direkt från fakturan
Nu väljer du vilket konto med bankkoppling som ska användas, direkt på fakturan. Matcha betalningen med rätt bankhändelse – allt på ett ställe. Du slipper byta sida och sparar tid när du stämmer av betalningar. Smidigt och tryggt.
Enhetlig hantering av överföringar
Överföringar mellan konton görs på samma sätt, oavsett om du har bankkoppling eller inte. Hantera kassa och bank mer enhetligt, slipp gissa rutinen och undvik dubbla registreringar.
Betalningar att signera – nu blir listan alltid aktuell
Markerar du en betalning som gord, försvinner den direkt från listan över betalningar att signera. Nu ser du bara det som väntar på åtgärd. Mindre förvirring, enklare kontroll.
Tillfälligt höjt rotavdrag – tänk på betalningsdagen
Mellan 12 maj och 31 december 2025 är rotavdraget tillfälligt höjt till 50 %. Det är betalningsdatumet som avgör vilket avdrag dina kunder får. Berätta gärna för kunden, så får de rätt avdrag om de betalar under rätt period.
Så här ändrar du till 50 % rotavdrag i Bokföring & Fakturering:
Gå till Inställningar > Företagsinställningar, välj Faktureringsuppgifter
Markera rutan Fakturerar husarbete och gör dina ändringar
Spara
Lön – Nytt & förbättrat
Rapport för arbetstidsförkortning och arbetstidskonto
Nu finns rapporten Underlag arbetstidsförkortning/arbetstidskonto. Här får du överblick över avsättningar och lönearter – gör det enkelt att dubbelkolla och rapportera rätt.
Löneutbetalning via SUS
Nu kan du betala ut lön via Swedbanks SUS-system. Lönen går automatiskt till rätt konto oavsett bank, även för pensioner och andra utbetalningar.
FOS-förfrågan för flera anställda samtidigt
Nu kan du markera flera anställda och göra FOS-förfrågan för alla på en gång. Snabbare hantering och svar för hela gruppen.
Skatt & Bokslut – Nytt & förbättrat
Nu även för ideella föreningar och stiftelser
Du kan nu hantera deklaration och bokslut för ideella föreningar och stiftelser med räkenskapsår som slutar 2024-12-31 eller senare. Stöd finns för blanketterna INK3, INK3R, INK3S, INK3SUF, INK3SUS och INK3K, samt Årsbokslut/Årsredovisning K2.
Vi arbetar också för att stödja de nya reglerna för räkenskapsår som startar efter 2024-06-30. Vi uppdaterar så fort vi är klara!
Flera bilagor – enklare deklaration
Nu kan du lägga till både NE- och N3A-bilagor för samma kund, även för enskilda firmor. Perfekt om du har flera verksamheter.
Spiris Byråstöd – Nytt & förbättrat
Enklare att inaktivera uppdrag och kunder
Du guidas nu genom stegen för att inaktivera uppdrag och kunder. Du ser direkt vad som påverkas innan du stänger något – det sparar tid och minskar risken för missar.
Förvald e-postadress för fakturor
Nu kan du lägga in en e-postadress direkt på kunduppgifterna. Den fylls i automatiskt när du skickar fakturor och synkas med Bokföring & Fakturering.
Visa bara det som är relevant i tidregistreringen
Dölj nollvärden för tid och utlägg om du vill – så får du en renare och tydligare översikt när du jobbar med fakturaunderlag.
Ny samarbetssida – tydligare och enklare
Sidan för samarbeten har fått en ny design. Funktionerna finns kvar – men det är både snyggare och enklare att hitta.
Hoppas något förenklar din vardag! Har du frågor eller vill veta mer? Hör av dig – vi hjälper dig gärna. Fler smarta förbättringar är på väg!
... Visa mer
Etiketter:
2025-05-05
13:12
2 Gillar
Bokslutstider står för dörren och nu har du chansen att både jobba smartare och samtidigt skapa ännu bättre möten med dina kunder. Här har vi samlat fem enkla, men viktiga punkter som sätter guldkant på varje bokslutsmöte – både för dig och din kund!
KYC – Smidigt och lagkravssäkrat på samma gång
Känn dig trygg genom hela bokslutsarbetet genom att samla in och uppdatera KYC-uppgifterna redan i samband med bokslutet! Med KYC har du ett enkelt verktyg som säkerställer att allt följer regelverken – och det sparar dig både tid och huvudvärk. Resultatet? Mindre risk för avbrott och mer tid att fokusera på de affärer som verkligen räknas.
🟣Tips! Sätt KYC-punkten överst på agendan – det går snabbt och blir gjort direkt i mötet.
Passa på med KYC på bokslutsmötet
Slipp kvittokaoset: Integrera utläggshanteringen
Säg hej då till högar av kvitton, kvarglömda utlägg och manuell registrering. Med Mynts smarta integration blir det hur enkelt som helst för kunden att ladda upp kvitton direkt – och för dig att automatiskt få allt bokfört och klart. Mindre risk för fel, inga borttappade dokument och massor av tid sparad varje månad.
🟣Tips! Introducera företagskortet redan på årets första bokslutsmöte!
Prova Mynt i samarbetet med din kund
Digital bokslutsprocess – snabbare, säkrare, enklare
Ge både dig och kunden en bättre upplevelse med ett digitalt bokslut! Med Skatt & Bokslut kan du guida kunden genom hela processen digitalt, från första verifikation till färdigt resultat. Det betyder mer översikt, bättre struktur och att ni enkelt hittar och delar information – utan papper, post eller stress.
🟣Tips! Visa upp hur digitalt bokslut går till under mötet. Du sparar massor av tid och tid är ju pengar!
Effektivisera bokslutet med din kund
Prognos & budget – blicka framåt tillsammans
Bokslutet är inte bara en tillbakablick, utan också ett gyllene tillfälle att prata framtid! Ta hjälp av bokslutssiffrorna för att tillsammans med kunden skapa en budget eller uppdatera prognosen för kommande år. Då kan ni identifiera möjligheter, utmaningar och planera proaktivt.
🟣Tips! Ha med några enkla budgetmallar eller digitala budgetverktyg att visa upp direkt i mötet!
Budget och prognos integrerat med bokföringen
Digitalisering & automatisering – spara tid hela året
Dra nytta av bokslutsmötet för att diskutera hur fler flöden kan bli digitala och automatiserade, inte bara kring bokslut utan hela året. Kika på nya digitala lösningar för fakturahantering, kvittoscanning och automatiskt bokförda transaktioner. Det skapar värde, effektivitet – och bättre ordning!
🟣 Tips! Ta fram en “digitaliseringsplan” tillsammans under mötet, så vet både du och kunden vad som blir nästa steg! Bli mer digital med din kund - vi hjälper er
Slutligen: Lycka till på dina bokslutsmöten och glöm inte att ta chansen att faktiskt utveckla samarbetet med dina kunder!
... Visa mer
Etiketter: