Tackar RoffaK AB! Ett steg närmre men inte helt i mål ännu. Skulle behöva få stå det lite i ett exempel. Kan förbereda ett exempel som underlag för denna frågan: AB Bolag köper in 10 datorer á 30 000 = 300 000 som är tänkt att ha 5 år avskrivning Anskaffningsvärdet 300 000 bokförs på 1250 (Datorer) och avskrivning per år 60 000 som kommer läggas på 1259 Ackumulerade och 7835 (avskrivningar enligt plan - datorer) Men i skattemässiga används huvudregeln som säger 300 000 * 0,3 = 90 000 Tillåten avskrivning 20 regeln hade gett 300 000 * 0,2 = 60 000 tillåten avskrivning Båda fallen är då likamed eller högre än i bokföringen. 1. Måste man välja vilken räkenskapsenlig metod man väljer (Ska det stå med i noterna?) och detta får INTE bytas mellan åren, korrekt? 2. Om man väljer huvudregeln så har man då 30 000 "tillgodo" OCH man väljer att INTE nyttja det är det då du menar man "håller koll" genom att bokföra detta på 8850 och 2150? (Obeskattade Reserver) 3. OM man nyttjar det så kallas de Överavskrivning. Dv.s. planen var att skriva av 60 000 men skattemässigt gav utrymme för 90 000 så man överavskriver med 30 000 ? Och då lägger man helt enkelt bara in detta värde istället på avskrivningskontona? Sista fallet antar jag är om man skrivit av mer planenligt än skattemässigt medger. 4. Men vad händer år 3 då man enligt plan kör 60 000 varje år men har man börjat använda huvudregeln så är inte 60 000 tillåtet år 3 (endast 44 100) - se nedan. Vad händer då ? Hur bokförs det? År 1: 300 000 = 90 000 Tillåten avskrivning År 2: 210 000 = 63 000 Tillåten avskrivning År 3: 147 000 = 44 100 Tillåten avskrivning Ledsen för att ställa dessa frågor i de olika fallen. Behöver bara koppla detta lite bättre.. Hoppas jag är hyfsat rätt på det så du inte tycker det låter som ett hopplöst fall.
... Visa mer