2023-10-11
10:36
Hej! Tack för ditt svar. Den ligger under verifikationer nu och jag får inte upp något om att kunna ångra matchning.
... Visa mer
2023-10-05
12:31
Hej! Jag hade en inbetalning från en kund som jag hade tänkt matcha med kundfakturan när betalningen kom in. Dock råkade jag trycka på "bokför" från kassa- och bankhändelser på inbetalningen istället för "matcha" (för att "matcha" inte dök upp automatiskt som det brukar göra, kanske för att kundfakturan var förfallen?). Så nu är inbetalningen bokförd men inte kopplad till kundfakturan, vilket gör att kundfakturan ligger kvar som obetald. Jag undrar över tips om hur jag kan lösa det på bästa sätt? Mvh Therese
... Visa mer
2023-03-14
15:45
Hej Josefine! Toppen, tack för ditt svar. Skönt att få stämma av och se att jag tänker rätt kring balansräkningen. Också bra med tipset att kolla resultatrapporten och se om den är rimlig. Jag får se om jag får fler tips men annars så kanske det är så att det räcker fint med den månadsavstämningen just när verksamheten inte är så omfattande. Hälsningar från Therese
... Visa mer
2023-03-10
12:27
Hej! Jag har en relativt nystartad enskild firma, använder mig av kontaktmetoden och har en momsbefriad verksamhet. Jag sitter nu och ska börja göra månadsavstämningar och har några funderingar. Det första jag undrar över är balansrapporten i Visma Eekonomi. Jag har förstått att balansrapporten heter balansräkning i Visma eEkonomi och att det är bra att stämma av den varje månad. Jag har förstått det som att SUMMA TILLGÅNGAR ska vara samma belopp som SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER i slutet av året. Just nu är SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER plus BERÄKNAT RESULTAT = SUMMA TILLGÅNGAR. Det verkar rimligt, ska det vara så under räkenskapsåret, innan jag har bokfört och fört över årets resultat? Jag har också kollat att beloppet på mitt företagskonto är samma som på mitt bankkonto, samt att jag har underlag för alla händelser. Är det någon som har mer tips på vad jag kan tänka på vid månadsavstämningar? Vänliga hälsningar, Therese
... Visa mer
2023-03-10
12:01
1Gilla
Toppen, tack så mycket för hjälpen, det löste problemet. 🙂 Hälsningar Therese
... Visa mer
2023-03-08
15:10
Hej! Jag betalade en dator som jag köpte från Schweiz över nätet med kort. Jag har en bankkoppling till Visma så köpet har dykt upp under kassa- och bankhändelser. I och med att jag lämnade tillbaka datorn väntade jag med att bokföra köpet eftersom jag ville se att pengarna kom in på mitt konto igen innan jag började bokföra händelserna. Nu har pengarna kommit in på mitt konto och jag undrar över vad som är det lättaste sättet att bokföra det. Först försökte jag lägga upp det som en leverantörsfaktura och tänkte att jag sedan skulle kunna lägga upp en kreditfaktura. Det blev svårt i och med att jag både har momsfri verksamhet och att företaget jag köpte datorn från inte hade som ett alternativ att beställa till företaget utan bara till mig som privatperson. Men jag hittade inget bra sätt att lägga upp leverantörsfakturan från utlandet utan moms. Jag försökte använda mig av momskod 42 - Övrig momsfri försäljning mm men det verkar inte som att jag kommer runt det för då byter den raden namn till Leverantörsskulder skapas det en ny rad med 4056 - Inköp varor 25% EG. Kan tilläggas också att jag använder mig av kontantmetoden. Nu undrar jag om jag ska gå via kassa- och bankhändelser och skapa verifikationer istället. Men hur gör jag i så fall? Och finns det något annat, bättre sätt att göra? Tacksam för hjälp med detta. Jag har försökt kolla på Vismas filmer om kreditfakturor, men jag har svårt att veta hur jag ska använda informationen under de här omständigheterna. Vänliga hälsningar från Therese
... Visa mer
2023-03-01
17:29
Stort tack! Nu fastnade jag på att jag inte har något giltigt BIC, IBAN, BBAN eller bankkod. Jag läste en annan tråd att det inte går att lägga upp en leverantör när man handlar med kort på nätet och inte har uppgifter om BIC, IBAN, BBAN eller bankkod. Jag får läsa på mer om det. Men tack igen för all hjälp! Hälsningar från Therese
... Visa mer
2023-03-01
17:22
Tusen tack! Du har har hjälpt mig med flera saker de senaste dagarna och jag får alltid så bra svar. Så tacksam för det! Hälsningar från Therese
... Visa mer
2023-03-01
17:06
Aha, ok, då förstår jag. Tack så mycket. Och att Summa eget kapital i Vismas Balansräkning är i minus men att Eget kapital är i plus i Skatteverkets verktyg, ska det vara så eller behöver jag justera något? Det är på samma belopp. Undrar Therese
... Visa mer
2023-03-01
16:35
Hej!
Jag driver en enskild firma där år 2022 är mitt andra år sedan jag startade. Jag har en momsbefriad verksamhet och jag får göra ett förenklat årsbokslut.
Jag sitter och gör det förenklade årsbokslutet för år 2022 i Skatteverkets verktyg för att förenklat årsbokslut. I och med det har två frågor om Eget kapital dykt upp. I "info-rutan" om Eget kapital i Skatteverkets verktyg står det att: "I B10 (Eget kapital) beräknas tillgångar (B1-B9) minus skulder (B13-B16) automatiskt."
Det står också att egna insättningar påverkar Eget kapital, vilket jag också har förstått när jag har läst på andra ställen. Men var ska jag föra in egna insättningar i det förenklade årsbokslutet? Jag har gjort egna insättningar på 20.000 kr under året som jag har lagt på konto 2018. När sedan bokslutet var klart (år 2023) har jag tömt 2018 (och 2019) till konto 2010 - Eget kapital.
Som det är nu, när jag inte har hittat något ställe där jag ska föra in egna insättningar i det förenklade årsbokslutet, räknar Skatteverkets verktyg ut att jag ska ha 2.028 kr i Eget kapital. Den siffran är hämtad från att det var det jag hade på mitt bankkonto vid årets slut. Jag hade inga andra tillgångar än summan på bankkontot.
I Balansräkningen i Visma är både Summa Eget kapital och Summa Eget kapital och skulder -2.028 kr, medan Summa tillgångar är 2.028 kr.
Jag har svårt att få ihop det här, är det någon som vet om/hur jag ska föra in egna insättningar på det förenklade årsbokslutet? Och som vet hur jag kan kolla att Eget kapital som räknas ut i Skatteverkets verktyg är korrekt?
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få i detta.
Therese
... Visa mer
2023-03-01
15:52
Hej!
Jag driver en liten enskild firma inom en bransch som är undantagen från momsplikt varvid jag inte momsredovisar. Jag har nu köpt en dator från en leverantör i Tyskland, samt att jag använder en tjänst hos ett företag i Schweiz för att göra en hemsida.
När jag ska lägga in de här två företagen som leverantörer behöver jag ange betalningskod och avgiftskod.
Jag vet inte om dessa koder har med moms att göra eller med något annat. På fakturan från det Schweiziska företaget (som gäller hemsidan) står ingen moms angiven. På fakturan från Tyskland (som var ett inköp av en dator, under 5000 kr) står det angivet: 19,00% MwSt vilket jag tolkar som att det är en momssats.
Om någon vet vad betalningskoden och avgiftskoden är och vilka jag ska använda vore jag supertacksam.
Vänliga hälsningar, Therese
... Visa mer
2023-02-27
17:09
Toppen, tack så jättemycket för hjälpen! Vänliga hälsningar, Therese
... Visa mer
2023-02-27
16:18
Hej! Stort tack för ditt svar. Jag inser nu att "diffen" på 10.000 kom från att jag hade fel år på kontoanalysen. Jag tittade på kontoanalysen för 2023 för konto 2018. Därav att det var 10.000 kr som tillhörde bokföringsår 2023. Nu när jag kollar på 2022 istället stämmer det att utgående saldo var -20.140. Jag tycker mig läsa av ditt svar att beloppet ska ligga i kredit när det är minus och debet när det är plus när jag gör en omföring av ingående balanser på kapitalkonton, vilket är väldigt hjälpsamt. Och att jag ska lägga 6 603,25 i kredit på konto 2010. Då blir det såhär, vilket ser rätt ut (hoppas jag?). Stort tack igen för hjälpen! Vänliga hälsningar från Therese
... Visa mer
2023-02-27
09:41
Hej!
Jag har en fråga om hur jag ska göra för att tömma konto 2018 i samband med årsbokslutet.
Jag har gjort en verifikation för Årets resultat för år 2022. Nu ska jag flytta beloppet till kontot för Eget kapital- 2010. Jag har läst att jag ska föra över saldona från konto 2012, 2013, 2018 och 2019 till kontot för Eget kapital – 2010 i årets början. Alltså ska konto 2019 och 2018 ska tömmas till 2010 (jag har inget på konto 2012, 2013). Jag gör det med hjälp av mallen Omföring av ingående balanser på kapitalkonton i verifikationer i Visma Eekonomi. På kontot 2019 har jag ett utgående saldo på 13.536,75 när jag tittar i kontoanalysen. På kontot 2018 har jag ett utgående saldo på – 30.140 kr när jag tittar i kontoanalysen.
Vad gäller konto 2019 tycker jag att det är logiskt att lägga 13.536,75 i kredit på 2019 och i debet på 2010, vilket också stämmer med att kontot för 2019 blir nollat i kontosaldot i verifikationen då.
För mig hade det varit logiskt att på samma sätt lägga -30.140 kr i kredit på 2018 för att tömma det, men när jag är inne i mallen ser jag att jag behöver lägga 20.140 kr i debet på 2018 för att det ska bli nollat i kontosaldot i verifikationen då. Vilket även stämmer överens med egna insättningar under året på 2018 i resultaträkningen. Jag antar att det ska ligga i plus i debet istället för att det är en negativ siffra. Och att -10.000 kr kommer från år 2021 och därför inte tas med här. Nu undrar jag vad jag ska lägga i på 2010 för konto 2018? Och behöver jag göra något mer för att ändå tömma de sista 10.000 kronorna som ligger kvar från 2021?
Kredit
Debet
2019
13.536,75
2018
(jag hade velat lägga
- 30.140 kr här)
20.140
2010
13.536,75 (från 2019)
? (från 2018)
Tacksam för all hjälp jag kan få med detta!
Vänliga hälsningar från Therese
... Visa mer
2023-02-27
09:29
Hej! Tack så jättemycket för tydligt och bra svar, det var väldigt hjälpsamt! Hälsningar från Therese
... Visa mer
2023-02-26
17:10
1Gilla
Hej! Jag har en fråga om hur jag hanterar bokföringen i samband med årsbokslut och deklaration. Jag gör ett förenklat årsbokslut och jag använder Visma Eekonomi. Jag använder inte tjänsten Visma deklaration och årsredovisning, vilket gör att det blir svårt för mig att använda den här länken som hjälp med själva bokföringsmomentet av att använda underskottet som ett avdrag mot inkomst av tjänst. https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-enskild-firma/content/online-help/underskott.htm Bakgrund: År 2021 startade jag en enskilda firma. Jag hade ett underskott 2021 som jag valde att använda som ett allmänt avdrag mot inkomst av tjänst genom att fylla i ruta 10.2 Underskott av aktiv näringsverksamhet i deklarationen för 2021. Jag sparade alltså inte underskottet till 2022. Jag har läst i en annan tråd här på forumet på Visma att: "Ett underskott från din firma kan du antingen låta ligga kvar till kommande år eller kvitta mot till exempel inkomst av tjänst, inget av detta bokförs". https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/Outnyttjat-underskott-eEkonomi/m-p/79580 Jag undrar ändå: Behöver jag på något sätt visa i min bokföring att jag har använt underskottet som ett avdrag och "använt upp det" i min deklaration istället för att spara det? Ska jag till exempel göra någon form av eget uttag eller liknande? Om jag inte ska visa i bokföringen att jag har använt underskottet som ett avdrag i deklarationen: Ska jag fortfarande bokföra årets resultat "som vanligt"? Alltså bokföra förlusten i debet på konto 2019 - Årets resultat och i kredit på 8999 - Årets resultat? För att sedan nästa räkenskapsår flytta beloppet till kontot 2010 - Eget kapital? Eller behöver jag hantera det på något annat sätt? Tacksam för all hjälp jag kan få med detta. Hälsningar från Therese
... Visa mer
2023-02-23
18:16
1Gilla
Hej, det ska jag göra, tack så mycket för hjälpen! Hälsningar från Therese
... Visa mer
2023-02-17
09:59
Hej! Tack för bra info, det är svårt det här tycker jag. Jag försöker reda ut för mig själv just vad skillnaden är mellan att periodisera en kostnad och att bokföra det som en tillgång med avskrivningar. Särskilt besvärligt tycker jag att det är när begrepp som periodiseringsfond och avskrivningar kommer in i det förenklade årsbokslutet. Jag förstår på ett sätt att de begreppen inte kommer att beröra mig. Jag har ändå svårt att veta hur jag ska "göra rätt" om jag periodiserar en kostnad, samt vad en eventuell periodiserad kostnad innebär för mitt förenklade årsbokslut. För att förtydliga så är det jag har gjort: År 1 Bokfört i kredit på konto: 1930 – Företagskonto Bokförs i debet på konto: 5420 - Programvaror Bokförs i debet på konto: 1790 – Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter Det första året räknade jag ut hur många månader som skulle belastas, alltså vilken kostnad jag hade under år 2022 för programvaran. Resterande belopp på ”sparade” jag för framtida betalningar på konto 1790 Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter. År 2 Förde jag över från konto 1790 till kontot 5420 efter beräkning av hur stor kostnaden för 2023 var för programmet. Bokförts i debet på 5420 – Programvaror Bokförts i kredit på konto: 1790 – Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter Avsikten var att periodisera en leverantörsfakturan men det kanske inte är det jag har gjort. Jag ska läsa på i dina länkar och se om det klarnar. Hälsningar från Therese
... Visa mer
2023-02-16
12:27
Hej! Tack så mycket för bra svar! Gäller samma resonemang om livslängden på minst fyra år även för programvaror? Jag har till exempel köpt en tjänst med bland annat brandvägg och IT-säkerhet som förnyas var tredje år, där jag betalar för hela treårsperioden på förhand. Jag har periodiserat den som en tillgång under tre års tid och lagt den på 5420 Programvaror. Är det ok eller hade jag behövt hantera den annorlunda? Undrar Therese
... Visa mer
2023-02-15
14:08
Hej!
Jag har en enskild firma som jag har haft i ett par år. Jag har nu köpt en dator och undrar om jag behöver bokföra hela utgiften direkt på det här året eller om jag kan periodisera kostnaden över tre år. I allt jag har läst står att datorer ska bokföras på konto 5410 Förbrukningsinventarier om de har ett lågt värde (vilket min har, ca 4500 kr) och/eller en kort livslängd (jag gissar att den kommer att ha en livslängd på cirka 3 år). Jag har också läst att förbrukningsinventarier inte ska läggas upp på en avskrivningsplan utan att de kostnadsförs direkt, samt att förbrukningsinventarier inte behöver tas med i anläggningsregistret. Min fråga är: Kan jag ändå välja att periodisera kostnaden över tre år istället för att kostnadsföra den direkt? Om det går att periodisera den, ska den fortfarande ligga på konto 5410 då eller behöver jag lägga den på till exempel konto 1250 istället?
... Visa mer