2025-06-29
14:46
Japp, allt från 2024 är helt klart. Okej, jättebra, då gör jag så! 🙂 Tack så jättemycket! Behöver jag göra någon anteckning om att det är missat från 2024, eller kvittar det? Man ser ju på mina bifogade dokument att det är från 2024 (konto- och Swish-utdragen).
... Visa mer
2025-06-28
15:08
Hej! Ja, som rubriken lyder. Jag har missat att bokföra ett inköp av VMB-varor från 2024. Jag noterade datumet i min varulista, och jag gick då in och kollade i bokföringen från förra året och där finns detta inköp ej med. Eftersom det är en swish-betalning genom mitt privata nummer, men som är tänkt för företaget, så har det missats att lägga in som en egen insättning med bokföringskonto 2018. Jag har sålt ett par varor från just detta inköp och jag använder inte förenklad VMB utan jag bokför allt direkt med kontona 1465, 3030, 2616, 4211 och 3211. Om jag tänker logiskt så borde jag kunna göra en ny verifikation och bokföra in det NU för att rätta till balansen på mitt 1465-konto. Funkar det att göra så? Antar att resultatet blir samma oavsett om jag hade bokfört det 2024 jämfört nu 2025. Ska jag göra någon speciell anteckning om att det egentligen var ett inköp som gjordes 2024 och var tänkt att bokföras in då? Hoppas att jag kan få lite klarhet i detta så att jag kan rätta till det. Stort tack på förhand!
... Visa mer
2025-06-25
13:53
Tack! Absolut, det gör jag! 🙂
... Visa mer
2025-06-25
11:53
Tack snälla! ☺️🙏 Hur är det med underlag? Räcker det jag har för det här tillfället? Ett kontoutdrag med ett Swish-meddelande med vad donationen avser.
... Visa mer
2025-06-25
11:12
Tack så mycket! Då använder jag det 🙂 Ska jag bokföra moms på detta eller är det bara en enkel 50 på kredit och 50 på debet? Behöver jag ha något underlag för detta mer än det som finns med i kontoutdraget där ett meddelande från kunden finns?
... Visa mer
2025-06-24
12:07
Hej! Jag har fått en donation av en privatperson - som ej är kopplat till någon beställning. 50 kr för att vara exakt. I Swishen skrev personen ett meddelande "För besväret". Något mer underlag finns ej. Behöver jag skapa något mer underlag för detta och hur ska det se ut isf? Vilket bokföringskonto ska jag använda i konteringen för just detta? Eftersom det också är en privatperson så ska jag inte använda ett momskonto då antar jag? Tack på förhand!
... Visa mer
2025-06-23
12:07
Hej! Jag har fått en inbetalning på 50 kr - efter en order - där någon som kände att den ville betala extra för besväret som uppstod. En donation helt enkelt. Eftersom det inte finns någon vara kopplad till inbetalningen, och då heller inget kvitto, så finns det inget mer förutom kontoutdraget efter Swish-inbetalningen. Där finns ju en del information. Bland annat ett meddelande från kunden där han skriver "För besväret". Ska jag bokföra in detta på 6990, eller någon utan underkategorierna? Vilket konto är då lämpligast? Jag såg att något konto var lämpligt för större donationer, men detta kan inte räknas som en stor donation. Eftersom detta heller inte är kopplat till en vara, så kanske det inte ska finnas med någon moms, eller hur ska jag bokföra detta? Hur ser konteringen ut? Ska jag ta moms på dessa 50 kr ändå? Exempelvis 40 kr på 6990, 10 kr på 2641, eller blir det 50 kr bara då på 6990 (eller det mest passande kontot - kanske 6993?) - med företagskontot som motkonto. Jag läste något om att det är viktigt att man har ett bokföringsunderlag, kvitto eller en faktura för en donation, men det enda jag har är just kontoutdraget med extra information då det är en Swish-inbetalning. Behöver jag skapa ett extra underlag eller räcker det jag har i det här fallet? Stort tack på förhand!
... Visa mer
2025-02-17
10:02
Hej igen! Super! Tack så mycket för svaret 🙂 Då kan jag äntligen fortsätta med bokföringen!
... Visa mer
2025-02-17
09:25
Hej Joachim! Det gäller en enskild firma 🙂
... Visa mer
2025-02-17
09:15
Fortfarande i stort behov av hjälp gällande detta. Tack på förhand!
... Visa mer
2025-02-16
11:16
Hej igen! Behöver fortfarande hjälp med detta för att kunna komma vidare i bokföringen. Hoppas det finns någon som har gjort något liknande. Stort tack på förhand!
... Visa mer
2025-02-14
18:49
Behöver fortfarande hjälp med detta. Någon som gjort något liknande eller som vet vilket bokföringskonto som är lämpligt?
... Visa mer
2025-02-14
11:11
Hej! Den första inbetalningen för preliminärskatt har nu gått igenom. Vilket bokföringskonto ska jag använda för just detta ändamål? Mina tidigare inbetalningar till skattekontot har handlat om moms, vilket gjort att jag har använt 2650, så nu kan jag inte använda just det. Stort tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-27
10:25
Hej igen! Tack snälla för dina snabba svar! Då känner jag att jag har koll på läget 🙂 Ha en fin vecka nu Joachim!
... Visa mer
2025-01-27
10:09
Hej igen! Okej, tack, då ska jag se till att göra det när jag känner att bokslutet är klart och efter att jag har skrivit ut det/sparat det 🙂 I bokslutet när man fyller i varulagrets värde så är det automatiskt ett 3%-igt schablonavdrag, så jag vet inte om man kan ta bort det i deklarationen sen. Är väl bäst att bara följa bokslutet och överföra allt där till deklarationen tänker jag?
... Visa mer
2025-01-27
09:53
Hej igen! Okej, så är det något jag kan eller ska göra? Är det bra att skriva ner värdet på sitt lager? Varulagrets värde som finns i bokslutet är väl beskattningsvärdet och inte det egentliga värdet, men det kanske alltid ska vara samma värde i bokföringen som i bokslutet? Gör det här schablonavdraget att man behöver betala mer i skatt i slutändan eller är det "bra" för en så att man betalar mindre i skatt? Sen vad jag har förstått så behöver jag inte skicka in något bokslut eftersom jag driver en enskild firma? Gäller bara om man har ett AB eller har en större omsättning? Jag behöver bara spara det/skriva ut det och lägga ihop det med min bokföring? Tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-26
11:22
Hej igen! Nu har jag kollat över siffrorna och det var i varulagersdelen som det inte riktigt stämde, så nu har jag justerat det. Det som nu är mitt bokslutsresultat är 37 009 kr, och mitt resultat i bokföringen är 38 687,36 kr. Skillnaden är det 3%-iga schablonavdraget i varulagrets värde, ca 1678 kr (55 929,97 kr kontra 54 252 kr). Då stämmer allt med mitt bokslut då om detta är den enda skillnaden? Med tanke på avdraget så kan det inte bli samma som i bokföringen, eller hur? 🙂 Tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-25
19:11
Hej igen! Okej! Jag ska höra mig för och även dubbelkolla alla siffror. Tack för snabba svar! 🙏
... Visa mer
2025-01-25
18:36
Hej igen! Jag förstår. Finns det något som jag kan dela för att det ska kunna gå att lösa här i forumet, eller kommer jag behöva vända mig till Skatteverket eller något annat för att lösa det? Tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-25
16:36
Hej! Jag har precis fixat till bokslutet och fått med allt. Det jag märkte i slutet var att en skillnad på 2698 kr vad gäller årets resultat i bokslutet jämfört med bokföringen. Det enda skillnaden som jag kunde komma på var att man har ett 3%-igt avdrag på varulagret, men där är avdraget bara 1813 kr, vilket gör att det sen skiljer 885 kr. Vart dessa 885 kronorna kommer ifrån vet jag ej. Är det någon som har en tanke på vad det kan vara? Det enda jag har gjort är ju att jag tagit siffrorna från bokföringen och fört in i bokslutet, och det finns ingen post med liknande summa - just 885 kr. Tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-17
12:16
Hej igen! Nu har jag äntligen lyckats få rätsida på allt. Gjorde som du sa och ringde Vismas support. Räkenskapsåret låses automatiskt när man har fixat en verifikation för Årets resultat. Jag pratade med Visma och Skatteverket, och det var inga problem att låsa upp räkenskapsåret under inställningar så länge man inte har fixat bokslutet - vilket jag inte har gjort än då jag inte har ansett mig vara klar. Verifikationen gällande momsregleringen lät jag ligga kvar på 2024-12-31, så att den kommer med i den nya beräkningen sen. Så det jag gjorde var följande: 1. Låste upp räkenskapsåret under "Inställningar" -> "Företagsinställningar" -> fliken "Bokföringsuppgifter" -> under "Bokföring låst t.o.m" ändrar jag från "December 2024" till "Ingen låsning". En varningsruta kommer upp som man kan bortse ifrån. Det står bland annat att man bryter mot bokföringslagen, men inte enligt Visma, så det är nog en varningsruta dom behöver se över. Klickade på "Ok". 2. Gick in under "Bokföring" -> "Momsredovisning" -> klickade på momsredovisningen som jag ville ångra -> klickade på "Åtgärder" följt av "Ångra" -> markerade alla konton och klickade på "Bokför" följt av "Spara". 3. Gick in under "Bokföring" -> "Verifikationer" -> klickade på verifikationen för Årets resultat -> klickade på "Åtgärder" följt av "Skapa korrigeringsver." -> markerade alla konton och klickade på "Bokför" följt av "Spara". 4. Gick in under "Bokföring" -> "Momsredovisning" igen och klickade på "Ny momsredovisning". Valde momsperioden "Januari-December 2024" under "Momsperiod" och klickade "Bokför". 5. Gick in under "Bokföring" -> "Verifikationer" -> "Ny verifikation" -> skapade en ny verifikation för Årets resultat med hjälp av bokföringsförslaget och klickade på "Bokför". 6. Gick in och redigerade den första verifikationen, Omföring av ingående balanser på kapitalkonton, under 2025 och ändrade summan för 2019 - Årets resultat, delägare 1 till det nya resultatet efter momsregleringen och summan för 2010 - Eget kapital, delägare 1 så att det balanserade och klickade på "Spara". 7. Loggade in på Skatteverket och klickade mig vidare till sidan för mina momsdeklarationer. Där klickade jag på "Inlämnade momsdeklarationer". Klickade sedan på momsdeklarationen som jag vill ändra följt av "Visa aktuella uppgifter". Längst ner i uträkningen klickade jag på "Rätta momsdeklaration". Nu fyller jag i alla de nya siffrorna, eller tar bort något om något inte längre finns i den rutan i den nya momsredovisningen, och sedan klickar jag på "Nästa" och fyller i de uppgifter som behövs och lämnar till sist in den rättade momsdeklarationen. 8. Nu då jag såg den nya siffran som jag i mitt fall ska betala, så tog jag bara mellanskillnaden från den förra momsdeklarationen och gjorde en ny inbetalning till Skatteverket. Det känns som att jag har gjort rätt, men säg gärna till om det är något jag har missat. Då kanske jag kan återgå till att börja kolla på ifyllnaden av bokslutet? 🙂
... Visa mer
2025-01-16
23:46
Tillägg: Jag ser nu också att det står under "Bokföring" -> "Verifikationer" att "Bokföring låst t.o.m december 2024". Jag har inte låst året, så jag vet inte varför det står så? Jag kunde ju välja att lägga in momsregleringen 2024-12-31. Är det därför man får ett felmeddelande under momsredovisningen? Har det något med att jag fixat en "Årets resultat"-verifikation? Kommer jag behöva justera resultatet också nu när jag justerade momsen? Förlåt om det blir många frågor här.. men det känns inte som att man har kontroll på det hela längre.
... Visa mer
2025-01-16
23:35
Hej igen! Nu har jag lagt in en verifikation för en momsreglering gällande bokföringskonto 3520 och 5710 på datum 2024-12-31, så nu behöver jag skicka in ytterligare en momsredovisning till Skatteverket som jag förstår. Jag ser att man kan rätta sin nuvarande momsredovisning också. Kan man få ett nytt underlag som man fick tidigare för att kunna skicka in eller föra över till Skatteverket? Annars är jag osäker på hur jag ska rätta den momsredovisningen jag har skickat in. När jag går in under "Momsredovisning" i Visma nu och klickar på "Ny momsredovisning" så finns det bara en momsperiod att se och det är "Januari-December 2025". Det konstiga är att de siffrorna som jag la in ny i den senast verifikationen för 2024 finns med här och det har kommit upp en varnings-banner där det står "Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser kopplade till 1 verifikation. Verifikationen behöver kontrolleras." När man klickar på "kontrolleras" så står det att min senaste verifikation, den momsregleringen för 2024, har ett "Avvikande datum" som "Orsak". Som det ser ut så ska jag betala in ytterligare till Skatteverket och får väl göra en repris på min senaste inbetalning så fort jag fått ordning på en ny momsredovisning. Hur går jag vidare med detta? Kan jag ignorera den här varningen? Behöver jag ändra datum? Känner att detta börjar bli lite för mycket, så bra om jag kan få ordning på detta. Stort tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-16
18:26
Hej igen! Tack för ditt snabba svar! 🙏 Okej, men då går jag igenom alla verifikationer med fakturerad frakt och plockar ut alla dom där jag lagt in momskod 42 (0%) och räknar ihop summan samt gör konteringen enligt ditt exempel ovan? Hur ska mina kvitton se ut då när jag gör försäljningar utanför Tradera? Specificerar jag momsen på frakten då så att det blir 17,60 kr exklusive moms, och momsen 4,40 kr om det är 22,00 kr totalt? Då oavsett om jag säljer en VMB-vara eller om jag gjort ett momspåslag? Ska jag specificera moms på en VMB-vara? Stort tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-16
17:52
Hej! Okej, jag har kollat där och rutan som finns där bredvid "Lås bokföringsår" är inte ikryssad. Vet du hur jag ska göra angående dessa frakter? Har jag gjort något fel, och hur korrigerar jag det isf? Tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-16
17:04
Tillägg: Vad det verkar så är räkenskapsår 2024 stängt, även om jag inte aktivt har gått in och klickat i "Lås bokföringsår" och tryckt "Spara"? Jag kan inte längre trycka "Redigera" på verifikationerna från 2024. Är det för att jag har startat 2025? Hum..
... Visa mer
2025-01-16
16:53
Hej! Jag har precis pratat med Skatteverket och jag tror att jag kan ha gjort fel i de fall där moms inte finns med. När det kommer till fraktalternativ så finns det några alternativ där man inte har kunnat se någon moms när man både har "fakturerat" och köpt via Tradera eller utanför Tradera. Det gäller Postnords frimärkesfrakt/portokodsfrakt som exempelvis kostar 22 kr för max 50 gram och 44 kr för 100 gram. När man får sitt bokföringsunderlag av Tradera, efter en utbetalning, så står det exempelvis: "Frimärken, 0%, 0,00, 22,00 kr" Det jag har gjort då i min kontering är följande: "3520 - Fakturerade frakter, Momskod 42 (0%), 22,00 kr" Och sen när jag i min tur sedan köpt just den frakten: "5710 - Frakter, transporter och försäkringar vid varudistribution, 22,00 kr" Jag har gjort likadant även utanför Tradera när jag både har "fakturerat" (skapat ett kvitto) vad gäller dessa fraktalternativ. Exempel på hur kvittot sett ut med momspåslag på varan: "<Varan jag säljer>, Á pris: 100,00 kr, Moms %: 25 %, Moms kr: 25,00 kr, Belopp: 125,00 kr Frakt Postnord, Á pris: 22,00 kr, Moms %: 0 %, Moms kr, 0,00 kr, Belopp: 22,00 kr Belopp utan moms: 122,00 kr Total moms: 25,00 kr Totalt: 147,00 kr" och exempel på hur kvittot sett ut med en VMB-vara: "<Varan jag säljer>, Á pris: 100,00 kr, Moms %: 0 %, Moms kr: 0,00 kr, Belopp: 100,00 kr Frakt Postnord, Á pris: 22,00 kr, Moms %: 0 %, Moms kr, 0,00 kr, Belopp: 22,00 kr Belopp utan moms: 122,00 kr Total moms: 0,00 kr Totalt: 122,00 kr" Det som jag förstod att Skatteverket menade, eftersom varorna jag säljer är momspliktiga (VMB eller ej), så ska även frakten vara det, att jag ska ta moms på det totala beloppet? Så mina kvitton är fel, samt att mina underlag från Tradera ska tolkas annorlunda när jag ska bokföra dom? Hur ska jag börja med att rätta till detta isf? Måste jag gå tillbaka och ändra alla underlag som gäller just detta, och måste jag manuellt gå in och justera momskoderna/summorna i de verifikationerna där dessa frakter har strulat till det? Behöver verkligen hjälp att få rätsida på detta.. Stort tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-10
13:03
Hej igen! Tack snälla Joachim! Du gör en klokare och klokare för varje dag! Det finns mycket att lära sig vad gäller bokföring och dess system.. 😜 Jag återkommer här i tråden igen om det dyker upp några funderingar gällande de avslutade delarna för räkenskapsår 2024/början av räkenskapsår 2025 som inte har med den "vanliga" bokföringen att göra. Kanske dyker upp någon fråga gällande skapandet av bokslutet. De andra delarna känner jag att jag har rätt bra koll på. Ha en fortsatt fin dag och en trevlig helg! 🙂
... Visa mer
2025-01-10
12:55
Hej igen! Jo, jag har belopp i kolumnen som du visar för 2025 - tillgångar, kapital och skulder. Okej, men då om jag inte har använt något annat bokföringssystem innan så kan man helt enkelt strunta i "Ing. balanser" där och då ska allt bara vara 0? 🙂 2024 var ju då jag började göra bokföringen, och då jag startade den enskilda firman. "Ingående balanser läggs bara in år 1 i systemet om man kommer från ett annat system i en pågående verksamhet som byter system och man inte har någon fil att importera." Precis, mitt 2025 ser likadant ut som ditt - det finns inget att fylla i. Det finns bara i 2024, men då kan jag bara lämna det helt tomt där - alltså helt nollat sen när jag väl ska stänga året? 🙂
... Visa mer
2025-01-10
12:45
Det är inte så att man måste fylla i allt manuellt det första året, och sedan sköts allt automatiskt framöver sen? För i så fall kan jag gå in och kolla på kontoanalysen för 2024 och sedan föra över alla värden till Ing. balanser? Eller det kanske inte är så man ska göra? 🙂
... Visa mer
2025-01-10
12:38
Hej igen! Ja, jag skapat ett nytt år där jag har börjat att fylla på med allt som du har nämnt tidigare att jag ska göra med eget kapital, momsinbetalningar, löpande bokföringen, vanliga händelser osv, men det är fortfarande 0 i allt i Ing. balanser på 2024. När jag går in och kollar på 2025, på samma sida, så finns det ingenting alls där Ing. balanser syns på 2024. Om jag hade kunnat bifoga skärmbilder så hade jag gjort det, men det verkar som att den funktionen är borttagen?
... Visa mer
2025-01-10
12:31
Hej igen! Okej, perfekt! Ja precis. 2024 är mitt första år. När jag går in på "Inställningar" -> "Räkenskapsår och IB" - "Redigera" (för 2024-01-01 - 2024-12-31) så finns ju "Ing. balanser" till höger där. Där är allt 0 då jag inte har haft något från 2023. Du nämnde något om att systemet kommer att fylla i detta automatiskt, eller är det något jag behöver göra manuellt - innan eller efter jag klickar i rutan för "Lås bokföringsåret" och "Spara"? Tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-10
12:07
Hej igen! Okej, jättebra! Kanske klämma in "stänga bokföringsåret" (2024) i "Räkenskapsår och IB" mellan punkt 1 och punkt 2 i upplägget? 🙂 Du nämnde att man inte behövde göra något med den ingående balansen? Just nu ser jag allt står på 0. Kanske blir andra värden där sen efter att jag har stängt, eller när kommer jag att kunna se värden i den ingående balansen? 🙂 Tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-09
11:34
Hej igen! Ja, jag betalde in det exakta beloppet som jag skulle göra 🙂 Men då är det väl bara att jag ändrar från 2012 till 2650 i konteringen/verifikationen för själva inbetalningen som kom från 1930? Så slipper jag göra en ny kontering/verifikation för att flytta 2012 till 2650. Tack för alla klockrena svar Joachim! Du är en klippa! Det som återstår för mig nu - utöver den vanliga löpande bokföringen - är enligt följande ordning: 1. Skapa ett bokslut 2. Invänta deklarationen 3. För över alla uppgifter från bokslutet till deklarationen 4. Komplettera med övriga externa kostnader och milersättning 5. Lämna in deklarationen Ser det bra ut? Något som bör läggas till? Behöver jag skapa en kontering/verifikation i samband med att deklarationen lämnas in, eller är det färdigt nu med alla övrig bokföring som inte har med den löpande bokföringen av vanliga händelser under 2025?
... Visa mer
2025-01-09
09:45
Okej, jättebra, tack så mycket! 🙂 Det sista jag tänkte på nu är hur jag ska göra med verifikationen som man ska skapa för att bokföra momsen. Inbetalningen som jag gjorde till Skatteverket har 1930 Kredit och 2012 Debet. Är det rätt att göra så? När man kollar på checklistan över momsredovisningen så har jag kommit till sista punkten (8 - bokföra momsen) och där står det att man ska kreditera 2012 och debitera 2650. Det jag funderar över är då detta som står skrivet under del 3 i punkt 8: "Fyll i datumet då momsredovisningen ska lämnas in och skriv en passande beskrivning." Checklistan: https://support.vismaspcs.se/visma-eekonomi-smart/sv-se/content/online-help/accounting-vat-checklist-sole-proprietorship.htm Är det att man måste göra den här konteringen sista dagen då momsredovisningen kan lämnas in (vilket är i slutet av februari tror jag det var) eller ska jag göra konteringen den dagen då jag faktiskt lämnade in momsredovisningen till Skatteverket (2025-01-06), eller kan jag göra konteringen när som helst? Det är lite otydliga instruktioner kan jag tycka. Tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-08
11:14
Hej igen! Okej, då är jag med 🙂 Tack så mycket! Då ska jag se om jag lyckas få in allt manuellt genom Skatteverkets e-tjänst. Annars kanske jag kan fråga om det finns något som är osäkert. I värsta fall får jag kanske ta betallösningen. Som extra grej kommer jag att lägga till övriga externa kostnader på R6 och milersättning på R16 i deklarationen. Är detta något som jag kan/bör lägga in i bokslutet också, eller tar jag det sen när deklarationen kommer? 🙂 Tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-07
17:30
Hej igen! Okej, men då är jag med 🙂 Tack så jättemycket! Jag läste någonstans att man får ett underlag i Visma eEkonomi Bokföring som man kan använda och föra över alla siffror till NE-bilagan sen. Är det när man stänger/låser året eller hur får man det underlaget? 🙂 Jag såg via Skatteverket att man behöver skapa ett bokslut som man sedan ska skriva under, och att man kan använda Skatteverkets e-tjänst för det och sedan skriva ut, skriva under och spara. https://www.skatteverket.se/foretag/drivaforetag/bokforingochbokslut.4.58d555751259e4d661680006527.html
... Visa mer
2025-01-07
13:17
Hej igen! Okej, då låter jag det vara - tack 🙂 Vad menas med att skicka in bokslutet? Jag trodde att det var det som jag gjorde nu - att "avsluta räkenskapsår 2024"? Jag har en enskild firma och ska göra ett förenklat bokslut. Vad ska bokslutet innehålla och vad gör man rent konkret/praktiskt? Tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-07
12:27
Okej, då är jag med 🙂 Sen då när jag ska stänga räkenskapsåret 2024 så går jag in på "Räkenskapsår och IB", klickar i rutan "Lås bokföringsåret" och fyller i alla värden i den ingående balansen? Just nu är allt nollat eftersom 2024 är mitt första år. Jag kan inte spara antar jag om allt är 0? Allt detta jag har gjort nu kan man kalla för ett förenklat bokslut, eller har jag fel? Tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-07
11:48
Eftersom jag gjorde inbetalningen till Skatteverket så att det bokfördes 2025-01-07, så kommer det inte tillhöra räkenskapsår 2024, så då är det inget jag behöver tänka på för årets resultat för 2024 antar jag?
... Visa mer
2025-01-07
11:46
Hej igen! Jag noterade en sak när jag gick igenom checklistan för moms. Det står såhär: "Om du ska betala pengar till Skatteverket ska du bokföra på dessa konton: Kreditera beloppet till konto 2012 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) Debitera beloppet till konto 2650 - Redovisningskonto för moms" Det jag reagerade på var att 2012 ska användas, men då behöver jag inte få med detta INNAN jag räknar om till eget kapital? Eller tar jag med detta i nästa års sammanställning? Tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-07
10:34
Hej igen! Okej, så det kanske bara är aktuellt om det är så att man har färdigställt bokföringen kvartalsvis (eller liknande) under året? När man sammanställer allt årsvis så behöver jag kanske inte ens tänka på 17xx-kontona eftersom dom står tomma? Super! Då ska jag lägga in den konteringen gällande resultatet direkt för att sen stänga 2024. Om det inte är något mer som du tror att jag har missat? Okej, jättebra! Då är det viktigt att årets resultat kommer in på 2019 först då så att jag kan nolla det och få in det på 2010. Tack så jättemycket för all hjälp gällande årsavstämningen och all hjälp jag fått av dig under 2024. Då får jag se hur det blir i slutet av 2025 om det blir något annorlunda jämfört med det här året 🙂 God fortsättning!
... Visa mer
2025-01-07
10:24
Hej igen! Superbra, tack så mycket för svaret! Googlade och hittade det till slut så varulagersdelen är nu avklarad. Tack för dina svar! Alltid grym hjälp 🙂
... Visa mer
2025-01-06
14:42
Uppdatering: Nu har jag bokförd momsredovisningen, som jag såg automatiskt gick in på 2024-12-31 - samt ordnat med skatteverket. Skickat in samt lagt in en överföring för momsen till mitt skattekonto. Då återstår 2 saker på årsavstämningen (vad jag vet) - Periodiseringskonton och Årets resultat/Eget kapital. 1. Behöver jag bokföra in något på ett periodiseringskonto - och vad i så fall? Saxat från Visma eEkonomi Bokföring: "Stämmer saldot för dina periodiseringskonton? När alla periodiseringar är gjorda ska summan av beloppen på periodiseringskontona stämma med summan av de periodiseringar som är upplagda. Periodiseringskonton finns i intervallet 1700-1790 i kontoplanen. Öppna Kontoanalysen för periodiseringskontona och kontrollera de verifikationer som är bokförda där. Skriv ut rapporten Kommande periodiseringar per den sista dagen i året du ska avsluta. Det utgående saldot för periodiseringskontona vid kontoanalysen ska stämma med det återstående totalbeloppet att periodisera i rapporten. Har du missat att göra någon periodisering under året kan du göra den nu under Bokföring - Verifikationer - Kommande periodiseringar. Om alla periodiseringar är utförda men saldot vid jämförelsen med kontoanalysen ändå inte stämmer, beror det troligen på att något är manuellt bokfört mot periodiseringskontona. Rätta i så fall felet med en manuell verifikation." - - - - - - - - - - - 2. Vad jag förstår är Årets resultat det sista jag gör på räkenskapsår 2024, och Eget kapital gör jag efter och fixar en verifikation i början av 2025? - Årets resultat: Förslaget som jag får upp är Debet 8999 (Årets resultat) och Kredit 2019 (Årets resultat, delägare 1) - och att jag lägger in det på 2024-12-31. Är det rätt för en enskild firma? - Eget kapital: Ska jag nolla kontona (plus eller minus) 2012, 2013 och 2018 och matcha resultatet (plus eller minus) mot 2010 - Eget kapital? (kommer bli ett plusresultat i eget kapital när jag kollar på det). Ska jag lägga in det på 2025-01-01, eller kan det vara ett senare datum också? Saxat från Visma eEkonomi Bokföring: "Är resultatet för föregående år och saldot på kapitalkontona omfört till kontot för eget kapital? När du avslutar ett räkenskapsår bokför du Årets resultat som den sista verifikationen. Nästa räkenskapsår ska beloppet flyttas till kontot för Eget kapital. Med Kontoanalysen kontrollerar du om du har ett saldo på kontot för Årets resultat. Har du det, har du troligen glömt att flytta resultatet efter ditt bokslut året innan. Kontrollera även saldona för konto 2012, 2013 och 2018. Gör så här: Skapa en ny manuell verifikation och använd bokföringsförslaget Omföring av ingående balanser på kapitalkonton. För över saldona från konto 2012, 2013, 2018 och 2019 till kontot för Eget kapital. Du kan läsa mer om att bokföra föregående års resultat i vårt forum." Tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-06
13:30
Hej! Jag behöver fortfarande hjälp att reda ut detta. Hoppas att det finns någon som vet hur man bör göra! Stort tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-05
16:10
Hej! Nu sitter jag och kikar igenom årsavstämningen i Visma eEkonomi Bokföring. I den finns "Kostnader och intäkter". Längst ner i den kategorin finns "Stämmer saldot för dina periodiseringskonton?", och jag har inte bokfört något på periodiseringskonto (1700-1790) under år 2024. Är det något man måste göra, och vilka bokföringskonton ska man isf använda? Vilka verifikationer är det som man manuellt behöver göra i slutet av räkenskapsåret, och är det någon specifik ordning man bör göra det? Det jag har bokfört in på 2024-12-31 nu är varulagrets värde, vilket gjorde att hela mitt resultat för 2024 ändrades så att istället för minus gick jag plus då kostnader minskade med hela varulagrets värde. Årets resultat bör man då bokföra in efter att man har bokfört in varulagrets värde - annars blir det tokigt? Sen vet jag att jag ska bokföra in momsredovisningen också. Men måste man bokföra in momsredovisningen på 2024-12-31 också eller gör det inget att den bokförs in i exempelvis januari? Det sista att bokföra in i räkenskapsår 2024 innan man stänger året: 1. Värdet på varulagret (1460 - Debet, 4900 - Kredit) 2. Värde för periodiseringskonton (om man nu behöver det?) (vilka bokföringskonton?) 3. Årets resultat (när jag använder bokföringsförslag "Bokföring av årets resultat" får jag upp 8999 - Årets resultat och 2019 - Årets resultat, delägare 1 - stämmer det för en enskild firma?) 4. Momsredovsining (2650 - Redovisningskonto för moms - ska man fixa en manuell verifiaktion 2024-12-31 eller spelar det ingen roll när? Är detta en bra ordning? Har jag missat något? Vore skönt att kunna stänga år 2024. Stort tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-04
18:05
Hej igen! Tack för svaret! 🙂 Ja precis, och allt som jag har i lager har jag inköpspriset på i min lagerlista i Excel - samt det "nya" inköpspriset på de enheter där jag sålt en del av just det inköpet. Men då återstår väl bara att jag har koll på vad nettovärdet är. Är det inköpspriset/värdet exklusive moms eller inklusive moms? Tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-03
21:07
Hej Joachim! Tack för svaret! 🙂 Okej, men då har jag några följdfrågor. Då kan jag inte helt följa bokföringskontot 4000 då jag har sålt en del av det jag köpt, och även delar av vissa inköp, så summan av bokföringskontot 4000 är inte densamma som värdet av det faktiska lagret som jag har i min lagerlista - som är bokfört på 4000. I det här fallet så är det väl bättre då att jag tar nettovärdet av allt som jag faktiskt har i varulagret i min varulista? För 4056 är summan samma då jag inte har sålt något av varorna som är bokförda på 4056. Och med nettovärdet är det värdet exklusive moms? 🙂 Stort tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-03
10:02
Hej! Ja, jag råkade skapa ett inlägg i "fel" del först såg jag och sedan skapade jag ett inlägg i "rätt" del, men jag har inte fått något svar där än så om du kunde hjälpa mig vore jag evigt tacksam 🙂 Jag har Visma eEkonomi Bokföring och kör med det vanliga BAS-kontona.
... Visa mer
2025-01-02
21:53
Behöver fortfarande hjälp med detta. Finns det någon här som har koll på detta? Tack på förhand!
... Visa mer
2025-01-01
02:14
Hej! Nu sitter jag här och funderar hur jag ska göra gällande värdering av varulagret. Allt mitt lager har jag i ett Excel-dokument, och det är alltid uppdaterat vad gäller inköpspris / uppskattat inköpspris (när en del av inköpet har sålts) osv. Vad jag har läst så ska man värdera lagret exklusive moms, och i mitt fall i konto 4000 och 4056 - och det har jag gjort. Jag har alla siffror på mina befintliga varor i dessa konton. Sen vad gäller varulagret för VMB - 1465 - så har jag även alla siffror där. Jag har även läst att man ska (eller kan) inkludera fraktkostnaderna som är kopplade till dessa inköp. Måste man det, eller är det frivilligt? Hur som helst så finns ju alla siffrorna där också i bokföringskonto 5710, så det blir ju enkelt att räkna. Frågan är väl bara då om man då ska räkna fraktkostnaderna exklusive moms också? Med detta sagt så har jag ju redan ett lagervärde i 1465 där jag samlar allt som har med VMB-varor att göra, så där behöver jag ju inte göra något. Eller hur? Så lagervärdet som jag vill få fram nu är då alltså värdet exklusive moms för varorna som finns kvar - som är bokförda på bokföringskonto 4000 och 4056 + fraktkostnaderna på 5710 (exklusive moms då?)..? Nästa krux är att jag har sett att man ska använda sig utav bokföringskonto 4990, men ett sådant konto finns ej - varken som aktivt eller inaktivt konto, så hur ska jag då bokföra den här varulagersförändringen som sker i och med att jag har 0 sedan tidigare (första året)? Sen behöver man ha ett motkonto, kanske 1460 - Lager av handelsvaror? Kan det vara ett bra konto att använda? Men hur löser jag det om 4990 inte ens finns? Värdet på mitt varulager är alltså räknat 2024-12-31, men jag kanske har tid på mig att bokföra in det på just datumet 2024-12-31 och sedan överföra värdena sedan in i deklarationen? Hoppas att någon kan bena ut detta så att jag kan få rätsida på detta. Stort tack på förhand och Gott Nytt År!
... Visa mer
2025-01-01
00:43
Hej! Nu sitter jag här och funderar hur jag ska göra gällande värdering av varulagret. Allt mitt lager har jag i ett Excel-dokument, och det är alltid uppdaterat vad gäller inköpspris / uppskattat inköpspris (när en del av inköpet har sålts) osv. Vad jag har läst så ska man värdera lagret exklusive moms, och i mitt fall i konto 4000 och 4056 - och det har jag gjort. Jag har alla siffror på mina befintliga varor i dessa konton. Sen vad gäller varulagret för VMB - 1465 - så har jag även alla siffror där. Jag har även läst att man ska (eller kan) inkludera fraktkostnaderna som är kopplade till dessa inköp. Måste man det, eller är det frivilligt? Hur som helst så finns ju alla siffrorna där också i bokföringskonto 5710, så det blir ju enkelt att räkna. Frågan är väl bara då om man då ska räkna fraktkostnaderna exklusive moms också? Med detta sagt så har jag ju redan ett lagervärde i 1465 där jag samlar allt som har med VMB-varor att göra, så där behöver jag ju inte göra något. Eller hur? Så lagervärdet som jag vill få fram nu är då alltså värdet exklusive moms för varorna som finns kvar - som är bokförda på bokföringskonto 4000 och 4056 + fraktkostnaderna på 5710 (exklusive moms då?)..? Nästa krux är att jag har sett att man ska använda sig utav bokföringskonto 4990, men ett sådant konto finns ej - varken som aktivt eller inaktivt konto, så hur ska jag då bokföra den här varulagersförändringen som sker i och med att jag har 0 sedan tidigare (första året)? Sen behöver man ha ett motkonto, kanske 1460 - Lager av handelsvaror? Kan det vara ett bra konto att använda? Men hur löser jag det om 4990 inte ens finns? Värdet på mitt varulager är alltså räknat 2024-12-31, men jag kanske har tid på mig att bokföra in det på just datumet 2024-12-31 och sedan överföra värdena sedan in i deklarationen? Hoppas att någon kan bena ut detta så att jag kan få rätsida på detta. Stort tack på förhand och Gott Nytt År! 🙂
... Visa mer
2024-12-02
09:20
Hej Joachim! Tack så jättemycket för svaret! Då ska jag fixa till detta i verifikationen! 🙂 Ha en superbra vecka nu och god fortsättning här framöver!
... Visa mer
2024-11-30
02:09
Hej igen! Behöver fortfarande hjälp med detta. Hoppas kunna lösa det innan året är slut så att allt blir rätt och riktigt inför bokslutet 🙂 Tack på förhand!
... Visa mer
2024-11-29
11:42
Hej! Jag fick det privat - kan man säga - då det inte finns "företagskonton" där jag köpte/köper mina varor (i det här fallet), men moms finns alltid med som man kan dra av när man får sitt kvitto. Det är ett presentkort med ett värde på 200 kr som jag fick gratis som kompensation för fraktskadade varor som jag nu använde. Presentkortet är alltså något jag fick som kompensation vid ett varuinköp till mitt företag - och som jag nu använde vid det senaste varuinköpet från samma företag - till mitt företag. Klossoteket är en enskild firma, så det är ju jag själv - om det spelar någon roll i det här fallet.
... Visa mer
2024-11-29
09:55
Hej! Jag har nyligen gjort ett inköp av varor där slutsumman inte är densamma som den ursprungliga summan - då jag betalade en del med ett presentkort. Se bild nedan: Frågan är då hur jag bokför detta? För om jag skulle lägga in de ursprungliga värdena - exklusive moms på bokföringskonto 4000 och momsen på 2641 - så matchar inte totalsumman med det jag faktiskt betalade, då jag använde ett presentkort som gjort köpet billigare. Finns det ett bokföringskonto för just sådana här tillfällen med presentkort (eller liknande), eller ska jag räkna om det på den nya totalsumman även om det står specificerad moms på kvittot? Vad jag har lärt mig tidigare så ska man bokföra momsen på det sättet som det står på kvittot, men då behöver jag ha ytterligare ett bokföringskonto med ett värde på 200 kr i kalkylen för att det ska bli 0. Hoppas att du/ni är med på vad jag menar. Stort tack på förhand!
... Visa mer
2024-10-25
11:16
Hej! Tack så jättemycket för ditt klargörande! Då kan jag komma vidare med bokföringen ☺️ Trevlig helg! 🍁🍂
... Visa mer
2024-10-24
13:44
Hej! Jag fick nyligen in en återbetalning - en liten kompensationsumma pga bristande hantering av de varor som jag köpte. Summan är på 100 kr, och det enda som jag har som underlag är det som syntes i mailet: Utöver detta så kan jag se ett verifikationsnummer i kontoutdraget. Där ser man också köpdag (för hela köpet) samt när återbetalningen är bokförd - i samma händelse. Det jag tänker på nu är att själva köpet gjordes med moms på hela summan - 1674 kr (varav moms: 335 kr). Vad gäller den här återbetalningen så verkar det inte finnas någon moms, och när jag loggar in på Klarna så ser jag inget om detta. Behöver jag ha något mer underlag för att veta om denna återbetalning är med eller utan moms, och på vilket bokföringskonto kan det vara lämpligt att bokföra in det på? Hoppas att ni förstår vad jag vill komma fram till. Stort tack på förhand!
... Visa mer
2024-08-12
09:24
Hej! Tack för svaret - uppskattas! ☺️ Jag kontaktade Skatteverket i förra veckan, och till slut fick jag tag i en person som visste hur man skulle göra. VMB-varor som säljs inom EU till just privatpersoner bokförs på samma sätt som om det skulle vara en försäljning inom Sverige. VMB har samma regler i hela EU 😊 Som du säger så är det lite annorlunda om ett företag skulle vilja köpa något, men då är det upp till företaget att isf kontakta mig så att dom kan uppge sitt Moms/VAT-nummer, så att jag kan sälja varan/varorna på ett annat sätt.
... Visa mer
2024-08-08
00:05
Ingen som har erfarenhet av detta? Bokför jag det på samma sätt som om jag skulle ha sålt VMB-varor till någon i Sverige? Tack på förhand!
... Visa mer
2024-08-06
22:13
Behöver fortfarande hjälp med detta. Ingen som vet hur det blir med VMB-varor som säljs utomlands - men inom EU? Tack på förhand!
... Visa mer
2024-08-05
23:11
Finns det ingen här som vet hur jag ska bokföra detta? Stort tack på förhand!
... Visa mer
2024-08-05
00:52
Hej igen! Behöver fortfarande hjälp med detta. Skulle vara oerhört tacksam om någon kunde visa på hur jag kan fixa till konteringar för dessa olika situationer. Stort tack på förhand!
... Visa mer
2024-08-03
02:16
Hej! Ja, som rubriken lyder så behöver jag hjälp med att bokföra en försäljning av VMB-varor till en person i ett annat EU-land. Tjeckien för att vara exakt. Jag använder kontantmetoden, och varorna som jag sålde för 600,00 kr har jag köpt in för 70,00 kr. Frakten blev 142,00 kr, varav 28,40 kr i moms som då blev en "fakturerad frakt". Bokför jag det på exakt samma sätt som om jag skulle ha sålt det till någon i Sverige? Med 1465, 3030, 2616, 4211, 3211 samt 3520 och 2611, eller måste konteringen se ut på ett annat sätt? Sen tänkte jag på. Har jag en skyldighet att ta reda på om kunden är momsregistrerad eller ej? Spelar det någon roll på hur jag bokför försäljning av VMB-varor? Eller behöver jag själv ta reda på det bara om jag säljer något med ett momspåslag? Eller kanske inte alls? Jag skulle gärna vilja ha konteringsexempel för alla olika varianter av försäljning av varor till någon (privat eller ej) utanför Sverige - men inom EU. Både för VMB-varor och dom som ska säljas med momspåslag. Som du/ni märker har jag en del frågetecken som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att bena ut så att jag känner att jag har full koll. Kommer nog att sälja mer och mer till kunder inom EU, så det kan vara bra om jag har koll på alla varianter. Jag välkomnar följdfrågor om det skulle finnas frågetecken. Stort tack på förhand!
... Visa mer
2024-06-14
11:28
Hej igen! Tack så jättemycket för klargörandet! 😊🙏 Jag visste inte att man själv kunde göra en notering på bokföringsunderlaget/kvittot att momsen är felaktig, men då gör jag så, och bokför det som en vanlig VMB-försäljning enligt konteringen ovan ☺️ Ha en fortsatt fin sommar! 🌞
... Visa mer
2024-06-13
11:31
Hej igen! Jag ska försöka vara ännu tydligare för att se om du kan förstå mig. Själva försäljningen av den här VMB-varan som jag skriver om har jag inte bokfört än - utan den bara väntar på att bli bokförd i väntan på information om hur jag ska göra. Den här varan har jag bokfört in som ett VMB-inköp på 1465 tidigare. 95 kr. Nu är den såld för 249 kr där 49,80 kr är moms då jag råkade ha 25% moms på den istället för 0%. Tradera, i det här fallet, kan inte ändra det till 0% nu när allt är klart och när bokföringsunderlaget är skapat. Kan jag på något sätt få det till en VMB-försäljning, eller måste jag ändra inköpskonteringen för den här varan och lägga in dessa 95 kronor på bokföringskonto 4000 istället för 1465 då (ej låst än så jag kan redigera den) - för att sedan bokföra det som jag brukar göra när jag har lagt på moms på varan - dvs på 3051 och 2611? Hoppas att du förstår! 🙏
... Visa mer
2024-06-12
18:59
Behöver fortfarande hjälp angående detta 🙏 Tack på förhand!
... Visa mer
2024-06-12
10:46
Hej! Tack för svaret! Hur man bokför försäljning av VMB-varor har jag koll på. Det jag behöver veta är om jag på något sätt kan bokföra den här försäljningen som en VMB-försäljning eftersom jag har råkat välja 25% moms på just den varan - istället för 0%. Om jag inte kan det så behöver jag göra en korrigering av det här VMB-inköpet isf antar jag och lägga den summan i bokföringskonto 4000 istället för 1465? För att sedan bokföra försäljningen så som den blev med 25% moms. Stort tack på förhand!
... Visa mer
2024-06-11
14:36
Hej! Jag såg att jag av misstag har lagt på 25% moms på en vara som jag skulle ha sålt med 0% moms då den varan är inköpt utan moms och ska säljas som en "vinstmarginalsbeksatningsvara" (VMB) (bokförd på "1465 - lager av varor VMB). Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra eftersom jag kan ju inte lägga in både att den ska säljas med VMB och vanlig moms. Behöver jag korrigera bokföringskontot "1465 - Lager av varor VMB" nu då med att dra bort den summan som jag la in den här varan för (95 kr i det här fallet) samt lägga in samma summa på inköp av varor i Sverige istället på bokföringskonto "4000 - Inköp av varor i Sverige"? För att sedan kunna bokföra försäljning som vanligt på bokföringskonto "3051 - Försäljn varor 25% sv" istället för att bokföra det som en försäljning av VMB-vara (med allt vad det innebär)? Enligt Tradera, där varan såldes, så kan man inte redigera eller korrigera det hela med att ta bort momsen i efterhand. Är det kört nu då med att få till en VMB-försäljning, eller går det att lösa på något vänster? Stort tack på förhand!
... Visa mer
2024-06-10
11:45
Toppen! Tack för svaret! Jag har kontaktat Proshops kundservice nu också, och det verkar vara rätt med "Nettofaktura" om man vill ha det på det viset. Vad det gäller fakturan så kunde den inte krediteras tydligen, men jag får göra en retur i så fall och sedan beställa varorna på nytt med företagskontot. Dock så hade priserna höjts på varorna som jag beställde tidigare, så dom skulle se vad dom kunde göra. Hoppas på det bästa!
... Visa mer
2024-06-09
10:27
Tack så jättemycket för svaret! ☺️ Då ska jag kontakta dom så fort jag kan och se vad man kan göra 👍 Jag har en följdfråga: När man ska registrera ett företagskonto hos dom så får man två alternativ vad gäller faktura. Antingen ska man välja "Nettofaktura" eller "Momsfaktura". Det jag är van med sedan tidigare, om jag har ett företagskonto och har beställt varor inom EU (utanför Sverige) så har momsen varit borttagen på fakturan och jag har själv redovisat omvänd skatt i bokföringen. Ska jag välja "Nettofaktura" då om jag vill att momsen ska vara "nollad" på framtida eventuella fakturor? Tack på förhand!
... Visa mer
2024-06-09
10:00
Hej igen! Jag behöver fortfarande hjälp - om det finns en vänlig själ som kan ge klarhet i detta 🙏 Tack på förhand!
... Visa mer
2024-06-08
12:26
Hej! Jag sitter och funderar på hur jag ska bokföra ett inköp av varor. Tanken var att jag skulle köpa in ett par lagervaror från en svensk aktör, så jag tänkte inte så mycket mer på det, men nu efter att jag har gjort beställningen så visar det sig att moms/VAT-numret är danskt (se längst ner på fakturan/kvittot). På fakturan finns moms specificerad (förmodligen för att jag beställde från ett "privat konto") och tanken var att jag skulle dra av den i bokföringen, men med tanke på att det inte är inom Sverige så antar jag att jag istället måste lägga på moms (omvänd skattskyldighet 25% inom EU) på den totala/hela kostnaden vid bokföringen istället för kostnaden exklusive moms? Om jag ska få bort momsen från fakturan, så att den aktör jag köper ifrån kan specificera omvänd skattskyldighet istället, så kanske jag behöver skapa ett företagskonto (vilket man tydligen kan göra)? Finns det något annat sätt att göra det för att få bort momsen för det inköpet jag gjorde, eller måste jag häva köpet och göra samma inköp igen från ett företagskonto i så fall för att det ska fungera? Jag bifogar en bild på fakturan/kvittot: Stort tack på förhand!
... Visa mer
2024-03-26
11:24
Hej! Du måste inte använda Kassa- och Bankhändelser, men det är lämpligare att göra det då du kan ändra där fram tills det att du valt att bokföra det. Om du går via Bokföring och verifikationer så är det som att du bokför det direkt. Jag som har en bankkoppling får in allt som händer på företagskontot under Kassa och Bankhändelser. Jag särskiljer då alltså på om transaktionen är kopplad till företagskontot jämfört med om jag har använt privata medel. - När något hänt på företagskontot eller med företagets kassa: Kassa och Bankhändelser - När privata medel använts: Bokföring och transaktioner
... Visa mer
2024-03-26
11:12
Hej igen! Jättebra, då kör jag på det framöver, med att särskilja frakten i den mån det går 🙂 Tack så jättemycket för dina svar! Det hjälper mycket! Glad Påsk och på återhörande!
... Visa mer
2024-03-26
10:13
Hej igen! Super! Tack så jättemycket!! 🙂 Där har jag en bra mall för kommande försäljningar genom Tradera! Med detta så leder det mig in på frakten som jag ibland betalar när jag köper något. Sedan tidigare har jag bakat in den i den totala kostnaden, men jag kanske ska dela upp den på kontot 5710, och eventuell moms på frakten på konto 2641? Tack på förhand!
... Visa mer
2024-03-25
14:01
Hej igen! Tänkte följa upp med ett underlag som jag nu fått ut från Tradera på min första försäljning, så att jag tyder det rätt. Räcker det med att jag tar hänsyn till 53,10 kr inkl. moms och gör min kontering enligt följande: - 53,10 kr, Debet, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto - 42,48 kr, Kredit, 3051 - Försäljn varor 25% sv - 10,62 kr, Kredit, 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% Om det inte duger enligt ovan, måste jag specificera "minusmomsen" på provisionen på 2641 - Debiterad ingående moms?: - 53,10 kr, Debet, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto - 42,48 kr, Kredit, 3051 - Försäljn varor 25% sv - 11,80 kr, Kredit, 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% - 1,18 kr, Debet, 2641 - Debiterad ingående moms Måste man ta hänsyn till frakten och lägga in den på ett eget konto, eller är det valfritt? Hoppas att någon kan hjälpa mig! Stort tack på förhand!
... Visa mer
2024-03-20
10:21
Hej! Jag kommer att redovisa momsen en gång i slutet av varje år 🙂 Då ska jag kika på alla mina VMB-varor och se vilka som jag har bokfört in på 4000, så att jag kan flytta dom till 1465 - innan jag säljer dom. Tack för alla tydliga svar!
... Visa mer
2024-03-19
14:13
Hej igen! Okej, det låter ju inte så krångligt faktiskt. Men då kan jag alltså "klumpa ihop" alla mina tänkta bokförda VMB-köp? Jag behöver inte göra dom en och en? 🙂 Ja, alla tänkta VMB-inköp är från privatpersoner, begagnade varor med andra ord, och då har jag inte redovisat någon moms. Det enda som har funnits med i mina konteringar då är kontona 1930 / 2018 och 4000. Jo, det skulle lösa problemet då jag hade tänkt att använda just vanlig VMB för alla varor som jag köpt begagnade, och de varor jag har köpt av återförsäljare kommer jag lägga på vanlig moms vid försäljningstillfället 🙂 Jag tror att det är ett bra upplägg till att börja med.
... Visa mer
2024-03-19
13:07
Hej igen! Tack snälla för all hjälp! Då känner jag att jag faktiskt kan börja med min försäljning inom kort. Nu vet jag när jag kan använda vanlig VMB och HUR jag ska bokföra inköp och försäljningar - likaså hur jag gör när jag köper och säljer med vanligt momspåslag. Har gjort ett par inköp sedan tidigare där jag hade tänkt att använda vanlig VMB, men då jag inte har bokfört in det på 1465 så går det inte, då får jag helt enkelt köra på vanligt momspåslag? Finns det inget man kan göra för att fixa till det - om jag nu har bokfört in de tänka VMB-varorna på 4000? Tack på förhand!
... Visa mer
2024-03-18
12:00
Hej igen! Såg ditt svar i den andra tråden. Tack för det! Jag vill gärna fokusera på vanlig VMB och allmän/vanlig moms. I de fallen när jag inte vet inköpspriset för varje liten del av det större partiet så tänker jag lägga på moms vid försäljningen. Vanlig VMB kommer jag att använda när jag vet inköpspriset för en begagnad vara. Förslag på konteringar: INKÖP med vanlig VMB: - 1000 kr, Kredit, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto eller 2018 - Övriga egna insättningar - 1000 kr, Debet, 1465 - Lager av varor VMB FÖRSÄLJNING med vanlig VMB: - 2000 kr, Debet, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto - 1000 kr, Kredit, 1465 - Lager av varor VMB - 800 kr, Kredit, 3030 - Positiv VM 25% - 200 kr, Kredit, 2616 - Utgående moms VMB 25% - 1000 kr, Debet, 4211 - Sålda varor positiv VMB 25 % - 1000 kr, Kredit, 3211 - Försäljning positiv VMB 25 % - - - - - - - - INKÖP med vanligt momspåslag (inom Sverige): - 1000 kr, Kredit, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto eller 2018 - Övriga egna insättningar - 800 kr, Debet, 4000 - Inköp av varor från Sverige - 200 kr, Debet, 2641 - Debiterad ingående moms FÖRSÄLJNING med vanligt momspåslag (inom Sverige): - 2000 kr, Debet, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto - 1600 kr, Kredit, 3051 - Försäljn varor 25% sv - 400 kr, Kredit, 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% Hur ser detta ut? Har jag glömt något? Något annat jag måste tänka på? Om jag har bokfört ett inköp på 4056 - Inköp varor 25% EG, men att jag hade tänkt att sälja varan inom Sverige så kan jag använda mig av exemplet ovan med kontona 1930, 3051 och 2611? Stort tack på förhand!
... Visa mer
2024-03-18
09:47
Hej Joachim! Okej, jag förstår! Tack så mycket för ditt klargörande! Jag har skapat en ny tråd där jag går in lite mer på djupet angående hur jag ska bokföra, och jag har inte fått någon respons där än: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Hur-bokfor-jag-forsaljning-av-varor-med-VMB-kontra-allman-vanlig/m-p/234130#M40779 Jag kommer att använda vanlig VMB på vissa försäljningar och lägga på allmän moms på andra, så jag har några frågor där om hurvida jag måste bokföra in inköpen på speciella bokföringskonton för att jag sedan ska kunna sälja dom som VMB-varor. Jag har i de flesta fall bokfört in inköp på konto 4000 - oavsett om det är nytt eller begagnat jag köpt (från privatpersoner och företag), och lagt till avdrag på momsen vid dom tillfällen som jag har kunnat göra det.
... Visa mer
2024-03-17
21:55
Behöver fortfarande hjälp.. Ingen vänlig själ som vet hur detta fungerar som skulle kunna bena ut det åt mig? Ska försöka ringa Bokföringsnämnden imorgon annars och se om dom kan tala om för mig hur jag ska göra. Tack på förhand!
... Visa mer
2024-03-15
23:42
Ingen som kan hjälpa mig? Kanske får prova att ringa Bokföringsnämnden eller något nästa vecka, eller är det någon som har ett bra tips på var jag kan vända mig angående detta? Tack på förhand!
... Visa mer
2024-03-15
12:20
Hej! Nu sitter jag här i det sista skedet innan jag hade tänkt att börja min försäljning, men jag vill ha stenkoll på bokföringen innan jag börjar. Det jag funderar på nu är hur jag ska bokföra försäljningar inom Sverige där jag har valt att använda VMB kontra allmän/vanlig moms. Jag har sett att det finns lite olika konton och momskoder. Mitt förslag på konteringar är som följer vid försäljning på 1000 kr - och då jag köpt varan för 500 kr: VMB (Vinstmarginalbeskattning): - 1000 kr, Debet, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto - 900 kr, Kredit, 3020 - Försäljning VMB varor - 100 kr, Kredit, 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% Allmän/vanlig moms (som läggs på försäljningspriset): - 1250 kr, Debet, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto - 1000 kr, Kredit, 3051 - Försäljn varor 25% sv - 250 kr, Kredit, 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% Spelar det någon roll vilka bokföringskonton som jag har bokfört in mina inköp på, om det jag säljer har bokförts in på t.ex. 1460 - Lager av handelsvaror, 4000 - Inköp av varor i Sverige eller 4056 - Inköp varor 25% EG? Är det något jag behöver ta hänsyn till när jag bokför/gör min kontering för försäljningen? Måste jag ha bokfört in varorna som VMB-varor på på 4020 - Inköp VMB varor, för att kunna sälja dom med VMB? Sen tänkte jag på det där med momskod vad gäller just VMB. Är det så att jag manuellt behöver välja momskod 07 - Besk.underlag vid vinstmarginalbeskattning 25%, när jag gör min kontering, eller kan den rutan vara tom som den är som standard när jag väljer 3020 - Försäljning VMB varor, så länge jag skriver in rätt moms på konto 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%? Som sista grej tänkte jag på om jag behöver lägga till ett bildunderlag som påvisar inköpspriset för min verifikation/kontering när jag säljer något med VMB, eller är det valfritt? Hoppas att någon kan hjälpa mig så att jag får klarhet i detta! Är det något som är oklart så tveka inte att ställa frågor. Stort tack på förhand och trevlig helg! 🙂
... Visa mer
2024-03-14
10:56
Hej igen! 🙂 Hoppas att det är okej att jag fyller på med en fråga här. Det är kopplat till det som vi tidigare har gått igenom. Jag skickade till Skatteverket angående detta också, och fick till svar: "Hej, Om man fakturerar och säljer i enlighet med VMB så deklarerar man även i enlighet med detta i momsdeklarationen. Säljer man med "vanlig" moms skall man deklarera detta i momsdeklarationen. Det är inte tillåtet att blanda dessa så som du föreslår. Med vänliga hälsningar Susanne" Jag svarade: "Hej! Jag fakturerar inget. Eftersom jag köper in både begagnat och nytt - där det både finns moms och utan, så tänkte jag att man kunde välja VMB eller att lägga på moms beroende på vad det är man säljer och hur man köpt in det, men det går alltså inte? Eftersom jag har köpt in en hel del nya varor som jag har bokfört med avdrag på momsen, så kan jag inte använda VMB så som jag förstår det, eller hur? Då måste jag lägga på moms när jag säljer, och då måste jag även göra det på allt begagnat också? Är det det du menar? 🙂 Hoppas jag kan få klarhet i detta då jag tänkte komma igång med försäljningen nästa eller nästnästa vecka. Tack på förhand! Mvh, Rickard" Nu kommer jag snart prata med dom för att få det uträtt så att jag vet exakt hur jag ska bokföra allt framöver. Vad jag förstår så kan man inte blanda, utan jag måste välja ett sätt för alla transaktioner/verifikationer? Då jag har köpt in både nytt från olika företag (med moms som jag dragit av) och begagnat/nytt från privatpersoner (utan moms - bara en summa utan någon specificerad moms) så behöver jag sälja allt med att lägga på moms? Tack på förhand!
... Visa mer
2024-03-08
12:49
Hej! Okej, jag förstår. Detta är det enda som man får från Amazon, så det finns inget mer detaljerat. Innan man klickar sig vidare till det här underlaget så står det "Visa kvittot", så dom kallar det för ett kvitto, så det är det underlaget som man får använda. Hoppas det duger 🙂 Då bokför jag det enligt ditt exempel! Tack så jättemycket för svaret! Trevlig helg!
... Visa mer
2024-03-08
09:50
Ingen som kan hjälpa mig? Vore väldigt tacksam!!
... Visa mer
2024-03-07
13:15
Hej!
Jag sitter och tänker på hur jag ska bokföra tjänsten Amazon Prime.
Här är kvittot som man får från Amazon:
När jag kollar på vilka bokföringskonton som jag kan använda så finns dessa som är aktiva:
- 4531 - Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms
- 4532 - Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 12 % moms
- 4533 - Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 6 % moms
Inaktiva poster/konton:
- 4041 - Inköpta tjänster i Sverige, omvänd skattskyldighet, moms 25%
- 4042 - Inköpta tjänster i Sverige, omvänd skattskyldighet, moms 12%
- 4043 - Inköpta tjänster i Sverige, omvänd skattskyldighet, moms 6%
- 4535 - Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 %
- 4536 - Inköp av tjänster från annat EU-land, 12 %
- 4537 - Inköp av tjänster från annat EU-land, 6 %
- 4538 - Inköp av tjänster från annat EU-land, momsfri
Med tanke på att det inte finns någon moms på kvittot så vet jag inte riktigt vilket konto jag ska välja.
Det framgår inte varifrån jag har köpt tjänsten, bara vilket företag som har sålt tjänsten - och det är Amazon.com Services LLC. Ska man i det här fallet utgå ifrån var Amazon.com Services LLC har sitt huvudsäte? Behöver man i så fall googla sig fram till det för att veta hur det ska bokföras?
Det enda kontot som har omvänd skattskyldighet är om det är en tjänst inköpt i Sverige, och det vet jag inte om det gäller för det här fallet.
Finns det något konto som jag missar som jag kan bokföra detta på?
Stort tack på förhand!
... Visa mer
2024-03-04
16:16
1Gilla
Jättebra! Tusen tusen tack för dina svar och din tid! 🙂 Det kommer att underlätta mycket nu framöver när jag väl kommer igång med försäljningen! Jag återkommer med en ny tråd om/när det dyker upp andra funderingar 🙂 Mvh, Rickard
... Visa mer
2024-03-04
16:11
Okej, så då kan jag göra ett nytt konto - och använda mig av exempelvis 4001 som kontonummer (då det verkar vara ledigt)? Sen döper jag den till "Kostnad frakter" och sen vad gäller momskod så behöver jag kanske inte ha någon som standard, utan jag kan lägga in det manuellt varje gång på 2641 - Debiterad ingående moms, om det nu är 6% eller 25% exempelvis? Låter det bra tycker du? 🙂 Mvh, Rickard
... Visa mer
2024-03-04
12:07
Hej igen! 🙂 Jättebra! Då tror jag att jag har någorlunda koll på hur jag ska bokföra när jag väl säljer något. Men då återstår frågan hur jag gör med frakten i de fall där jag behöver KÖPA/BESTÄLLA frakt EFTER att jag har fått betalt - när frakten blir en kostnad för mig och att den hamnar som en enskild händelse. Finns det något bra bokföringskonto där jag kan bokföra in det på? 🙂 Tack så jättemycket för dina lyckönskningar och dina svar! Det uppskattas jättemycket!! 😄 Mvh, Rickard
... Visa mer
2024-03-03
14:19
Ah just ja, det är bra att du säger det så kan jag specificera det ytterligare gällande värdet. Det jag tänkte på gällande det uppskattade marknadsvärdet är mest för att jag själv ska ha koll på hur mycket jag ska sälja varan för - inte hur jag värderar lagret i slutändan 🙂 Jag använder Visma eEkonomi Bokföring och BAS-planen. Det enda jag kan hitta är "3520 - Fakturerade frakter", men jag fakturerar ju inte i sig, men det kanske funkar med den iaf? Måste jag specificera frakten på ett eget konto, kanske behövs då det är en tjänst och inte en vara? Behöver jag göra det också vid inköp? Då har jag såhär långt tagit allt på samma konto - 4000. Har kanske inte tänkt på att dra av eventuell moms på frakten när jag har köpt något. Då om jag ska göra en verifikation på exemplet som jag hade i mitt tidigare inlägg: - 1059,00 kr, DEBET, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto (varan och frakten inkl moms) - 800,00 kr, KREDIT, 3051 - Försäljn varor 25% sv (varan exkl moms) - 47,20 kr, KREDIT, 3520 - Fakturerade frakter (frakt exkl moms) - 211,80 kr, KREDIT, 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% (momsen för varan och frakten) För det finns kanske inte ett specifikt konto för moms på frakt, så den hamnar tillsammans med momsen på varan? Tack på förhand! Mvh, Rickard
... Visa mer
2024-03-03
12:54
Hej igen! 🙂 Jag förstår, tack så mycket för all info! Det enklaste blir nog ändå att lägga på moms på försäljningspriset då i det här fallet. Ska dubbelkolla med Skatteverket och se vad dom säger. Vad gäller inköpspriserna så har jag full koll på allt med goda underlag. Jag för en lista på varulagret i Excel där allt och lite till finns med som kan underlätta hanteringen och bokföringen. Där har jag även en kolumn med ett uppskattat marknadsvärde som jag försöker uppdatera med jämna mellanrum för att det ska bli lättare i slutet av året när jag ska värdera lagret. Marginalerna är väldigt goda så jag ska nog kunna fixa till det där med pålagd moms på ett bra sätt ändå 🙂 Vad gäller frakten då. Vilka konton ska jag använda för att specificera detta i bokföringen, och hur ser hela verifikationen ut för hela försäljningen? Behöver jag två verifikationer? Låt säga att jag säljer varor för exempelvis: - 1000 kr inkl moms (varorna) - 800 kr exkl moms (varorna) - 200 kr moms (varorna) - 59,00 kr inkl moms (frakten) - 47,20 kr exkl moms (frakten) - 11,80 kr moms (frakten) Låt åt säga att det jag har sålt är bokfört sedan tidigare på detta vis: - KREDIT, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto - DEBET, 4000 - Inköp av varor från Sverige eventuellt också: - DEBET, 2641 - Debiterad ingående moms Stort tack på förhand! Mvh, Rickard
... Visa mer
2024-03-02
21:18
Jag kommer i huvudsak sälja via nätet, men man kommer kunna hämta också om man vill slippa frakten. Jag förstår, men om jag ska kunna använda mig av VMB så behöver jag veta värdet för varje bit då eller går det att räkna på det om man slår ut det på vikt istället? Om jag skulle väga allt exakt och sedan bitarna jag säljer för att få ut en procent och sen ta procenten mot inköpspriset? 🙂 Jag kommer nog köra det mesta genom Tradera, och där vet jag att det finns underlag till bokföringen, men om kunden skulle vilja ha kvitto så kan jag skapa ett genom alla kvittomallar som finns. Jobbar inte mot fakturor så jag har inte den tjänsten, men det kanske vore bra framöver - eftersom jag jag har tänkt att skaffa företags-Swish för att lätt kunna ta betalt via andra köp- och säljhemsidor och grupper/forum. Sen kanske jag behöver separera varu- och fraktkostnaden när jag skickar något? Kanske går att baka ihop det när jag har lagt på moms på varan, men då jag säljer begagnat och vill använda VMB så kanske det behöver separeras? Förlåt om det blir många frågor på en gång. Kan försöka korta ner det hela framöver. Stort tack på förhand! Behöver verkligen få ordning på det här och sätta det i ett system känner jag. Mvh, Rickard
... Visa mer
2024-03-02
16:41
Tack så mycket för svaret! ☺️ För det blir väl samma sak i slutändan - om jag skulle använda VMB kontra lägga på momsen vid försäljningen - vad gäller just momsen, men att det blir att köparen får betala mer kontra att jag måste ja ett större inköpspris, och det kanske inte är så bra? Med tanke på att jag använder kontantmetoden och samtidigt har en bankkoppling så kommer det ju finnas en händelse för varje försäljning som jag gör - och det kommer att bli hundratals/tusentals olika försäljningar, och då behöver jag väl bokföra alla dom var för sig, eller finns det något smidigt sätt att klumpa ihop fler liknande transaktioner? Tack på förhand! Mvh, Rickard
... Visa mer
2024-03-02
12:16
Hej! Jag sitter med lite huvudbry och funderar hur jag ska bokföra försäljning av ett antal bitar som är en del av ett större parti med tiotusentals bitar. Jag har sedan tidigare införskaffat mig ett större parti LEGO på ungefär 60 kilo. Nu är tanken att jag ska sälja av några få bitar. Med tanke på att jag ska tillämpa VMB (vinstmarginalbeskattning) så blir det klurigt då jag inte vet hur mycket inköpspriset är för dessa få bitar som jag hade tänkt att sälja. Måste jag värdera varenda liten bit, procentuellt mot det totala inköpspriset för 60 kilo LEGO, för att sedan jämföra det mot försäljningspriset, eller behöver jag väga allt LEGO utan lådor och byttor för att se exakt hur mycket allt väger och på så sätt kunna räkna ut värdet av bitarna som jag hade tänkt att sälja? Finns det något annat bra sätt att beskatta det hela, eller finns det en enkel lösning med VMB? Jag har en enskild firma och använder kontantmetoden. Om det finns frågetecken gällande detta så är jag öppen för dessa. Stort tack på förhand! Mvh, Rickard
... Visa mer
2024-02-03
10:54
Hej! Jättebra, tack snälla! Då ska jag se till att betala fakturan via företagskontot nu då, och sen bokföra in allt på dagen då pengarna har dragits (kontantmetoden). Mitt exempel i bilden funkar då alldeles utmärkt förstår jag? 🙂 Fortsatt trevlig helg! Mvh, Rickard
... Visa mer
2024-02-03
10:47
Hej! Tack så mycket. Är 5420 rätt konto för Visma eEkonomi Bokföring? Går detta in under programvaror eller ska jag bokföra det mot ett annat konto? Jag har gjort såhär: Tack på förhand! Mvh, Rickard
... Visa mer
2024-02-02
23:11
Hej! Okej, bra att veta! Med det sagt så ska jag alltså bokföra in 951,12 istället för 951,50 - som summan exklusive moms? Mvh, Rickard
... Visa mer