2025-01-28
10:39
Håller med Joachim där om att det inte går att hantera marken som separat då han och den enskilda firman är samma person. En fråga är ju om det här är vanlig tomtmark eller näringsfastighet? En annan fråga är om den är byggd och godkänd som en verkstad? Är den byggd och godkänd som en verkstad så blir det ju en näringsfastighet av själva byggnaden och, även möjligen, av marken den står på.. Så en samtal rent generellt med Skatteverket skulle nog vara bra.
... Visa mer
2025-01-27
13:37
En viktig fråga en sådan här gång är om man får bygga en verkstad på marken.. Beror på detaljplan och annat. En enskild firma kan inte bygga en byggnad på ofri grund med arrendeavtal som då ett aktiebolag skulle kunna göra, detta då det är samma person som äger mark och eventuell byggnad. Om din son skall stycka av marken så blir det samma problem då han driver enskild firma och som sagt... vad säger detalplanen...? Har man en näringsfastighet/jordbruk så är det här ett mindre problem beroende på art av byggnad och fastighet. Men rent spontant så funkar det dåligt/inte alls på en vanlig tomt för småhus.... Kolla med kommunen vad dom säger. Kraven på verkstäder är höga med oljeavskiljare, ventilation och annat. Även där lite beroende på verksamhet.... Så det här är inte helt lätt och kanske omöjligt.... Lycka till!
... Visa mer
2025-01-16
16:52
Får börja med att byta server m.m så får vi se om jag orkar sen.... Men det är märkligt iaf....
... Visa mer
2025-01-15
14:08
Hejsan och tack för ditt svar. Vi har ju alltid sparat säkerhetskopior på samma sätt men storleken har tiodubblats på senare år. Bifogar en bild på hur vårt bolags backup förändrats bara under 2024 och vi har inte förändrat vårt system under året. Vi har Windows server 2012 i servern och Windows 10 i arbetsstationerna. Eventuella uppdateringar av SQL-server kommer helt från era system och vi kör idag SQL 2017. Något som vi då nu håller på för fullt att ordna då ni byter till SQL 2022 från och med november 2024. Så där måste vi byta både själva servern och operativsystemet för att kunna göra löner till veckan... Vilket då känns så där... Vet inte varför det här kom så sent på året och tror inte att utvecklarna tänkt på att just lön måste uppdateras för att vi ska kunna köra löner i januari 2025. Dessutom så framgår inte konsekvenserna av denna uppdatering av infon om uppdateringar i annat än när det gäller Byråstöd. Där framgår att man måste ha nyare versioner av operativen. I lön och admin framgår det bara att det uppdateras, inte konsekvenserna.... så jag är måttligt road just nu... och så sannolikt även min IT-kille....
... Visa mer
2025-01-14
16:15
Halloj. Har haft lite diskussion med er angående storleken på säkerhetskopiorna från Administration numera. Men enligt er så skall det inte vara någon skillnad. Bifogar en bild av hur ett företags säkerhetskopior ser ut numera. Företaget hade faktiskt verksamhet 2022 men har under 2023-2024 knappt några verifikat alls. Innehåller ingen reskontra överhuvudtaget. Bara verifikationer så den här ju inte stor men ökningen är ju enorm.... Så jag undrar helt enkelt varför? Vi har en revisor som även han har programmet och då har vi brukat maila en säkerhetskopia till honom vilket numera är omöjligt om kunden ha reskontra och en större mängd verifikat.
... Visa mer
2025-01-14
16:11
Hm. Såsom jag har lärt mig så skall alla kostnader som avser en investering läggas till på investeringsbeloppet. D.v.s frakt, montering m.m. Var tvungen att kolla och så här skriver skatteverket: När företaget förvärvar inventarier genom köp, byte, egen tillverkning eller på liknande sätt, är anskaffningsvärdet utgifterna för förvärvet (18 kap. 7 § IL). Förutom utgiften för själva inventariet består anskaffningsvärdet av samtliga utgifter som uppkommer för att förvärva inventariet, exempelvis utgifter för installation, frakt, tull och konsulttjänster. Går att läsa mer här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.7/339125.html#h-Vad-ar-anskaffningsvarde I övrigt så håller jag med om det mest, möjligen så skall man se upp med arbetskläder där skatteverket har en väldigt rigid syn på vad som är ok att köpa in. Går att läsa lite om deras syn i den här länken: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/324271.html?date=2009-06-15&q=Skattefria+arbetskl%C3%A4der Lycka till!
... Visa mer
2025-01-02
15:51
1. Bra fråga. Skulle nog välja att ha ett särskilt konto för 6 % försäljningen, även om det hamnar på samma rad som all annan. Men det saknar nog egentligen betydelse så vitt jag kan förstå det. 2. Om det är moms på inköpet från auktionshus så är säljaren ett företag och då är det inte VMB-varor som du köper. Det kan ju vara så att varan är köpt av en privatperson men slagavgift och/eller provision är momsbelagd och den momsen får du lyfta. Däremot så är ju frågan om dessa skall räknas in i varukostnaden vid beräkning av vinsten.... Eller om det skall ses som en omkostnad. Där tycker jag att det är en direkt kostnad men fasen vet vad Skatteverket anser. Kan inte hitta något på Skatteverkets hemsida om det så du bör nog fråga dom, bäst är via mail så att rätt person svarar... Lycka till!
... Visa mer
2024-12-10
17:31
Hejsan och tack för ditt svar... Blir lite fundersam då det här är den tredje varianten av vad tjänsten innebär. Den första var ju att det alltid avsåg ren fakturaförsäljning och att ni övertog risken. Nästa info jag fick var att det alltid bara var belåning. Och nu kan man då alltså välja... Har tjänsten förändrats genom åren eller har dom jag tidigare haft kontakt med haft fel?
... Visa mer
2024-12-03
15:38
Hejsan. I en diskussion tidigare med en av era anställda så blev jag informerad om att den möjlighet som dyker upp i programmet innebar en försäljning av faktura. För en tid sedan fick jag info om att det inte är en försäljning utan en belåning. Nu har jag kollat i programmet och när man tittar i hjälpen under "Sälja fakturor" så hittar man till slut följande text: Vad händer om Visma Finance inte får betalt av min kund? När 30 dagar har gått efter fakturans förfallodatum, och din kund ännu inte har betalat Visma Finance trots flera påminnelser, kommer du få en notifiering i programmet med information om att fakturan har återlämnats till dig. En verifikation som vänder fakturabetalningen skapas också Rätt rubrik på denna tjänst bör vara belåning av faktura då risken vid en försäljning skall övertas av köparen. Tycker att det är synd att er info är väldigt missvisade och rätt oseriös... Har precis "räddat" en kund från att utnyttja den s.k "tjänsten".... Där bör ni definitivt justera er information och vara öppnare med vad det egentligen är.....
... Visa mer
2024-11-29
11:37
In liten tilläggsinfo är att just friskvårdsbidrag då är just friskvårdsbidrag. D.v.s den anställde får ett bidrag för en egen kostnad mot uppvisande och inlämnande av kvitto. Det finns även skattefri personalvårdsförmån där det då inte finns någon egentlig gräns för kostnaden. Den stora skillnaden är då att det är bolaget som tecknar ett avtal med t.ex. ett gym där den/dom anställde/anställda kan gå och träna. Och man kan ha bägge varianterna så vitt jag vet. Det går att läsa om bägge varianterna här: https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/personalvardsformanmotionochfriskvard.4.3016b5d91791bf546791431.html?q=skattefri+personalv%C3%A5rdsf%C3%B6rm%C3%A5n
... Visa mer
2024-11-27
13:44
Det är lugnt. Förstår det. Skulle du inte få svar så kan vi ta kontakt som inte är så öppen...
... Visa mer
2024-11-27
13:10
Hm. Brukar inte finnas något sådan med då bolaget bör vara nystartat. Får man fråga vilket av bolagsbildarna som bolaget kommer ifrån?
... Visa mer
2024-11-27
08:48
1Gilla
Ah. Det var det du menade med 2090. I och med att bolaget är nytt så skall man idag lägga aktiekapitalet som en ingående balans, D.v.s den första insättningen skall inte bokas. Det blir då kredit 2081 och debet 1930. I lagerbolag så brukar bildarna sedan ta ut pengarna och köparen får sätta in nya. Men det bör du få info om från dom som bildat bolaget.... och det är inte alltid dom hängt med på att aktiekapitalet skall ligga som ingående balans. Det kom för några år sedan och är, konstigt nog, logiskt. För formellt sett så bildas ett bolag när man skriver stiftelseurkunden. Sedan sätts aktiekapitalet in och efter det så registreras det hos bolagsverket. Och den registreringen är bara starten på räkenskapsåret, inte själva bolaget.... Lycka till!
... Visa mer
2024-11-26
15:41
Enligt BAS2022 så bör det vara kto 7411, Premier för kollektiva pensionsförsäkringar. Ser att några anser att det skall vara kto 7412 men enligt BAS så är det avsett för "Premier för individuella pensionsförsäkringar" vilket jag tolkar som vanlig tjänstepension. Fora får man väl ändå anse vara kollektiv försäkring tycker jag.
... Visa mer
2024-11-26
15:35
Beror ju sannolikt lite på belopp men jag skulle nog välja typ 5170, d.v.s rep underhåll ägd fastighet.
... Visa mer
2024-11-26
15:33
I moderbolaget så blir ju dotterbolagets aktiekapital typ kto 1312 enligt Bas2022. Fakturan vid köp av lagerbolaget brukar man ju bokföra i det köpta bolaget och där finns ju en bra info om hur den skall bokföras om du köpt den av en vettig leverantör. Kto 2090 är inte aktuellt alls i det här fallet så vitt jag förstår din fråga. När det gäller inkråmet så beror det ju på vad det består av. Lager är ju som du skriver lager, inventarier blir ju inventarier d.v.s 1221 enligt Bas2022.
... Visa mer
2024-11-26
13:45
Hejsan. Nej det gäller avgränsbar del av verksamhet. Men behöver inte lägga ner resten av verksamheten och du säljer ju verksamheten bedriven i den lokalen. D.v.s avgränsbar.... Här kan du läsa en hel del om vad skatteverket anser rent rättsligt: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/393943.html Lycka till!
... Visa mer
2024-11-26
13:13
Hejsan. Skulle nog påstå att det här är en momsfri överlåtelse. En överlåtelse av hel eller avgränsbar del av en verksamhet är ju momsfri om även köparen är momspliktig och då du avyttrar den del som bedrivits i lokalen, och verksamhet fortsätter där med nya ägaren, så bör ju det anses vara en avgränsad del av verksamheten. Gäller ju t.ex. om ett åkeri säljer en bil med tillhörande körning då blir även det en momsfri överlåtelse. Men man skriver alltid att köpeavtal (aldrig bara en faktura) där man alltid har följande text som ett skydd: "Mervärdesskatt utgår ej på denna transaktion. Om det genom myndighetsbeslut skulle påföras mervärdesskatt skall även denna erläggas." Då skyddas du som säljare från att förlora 20% av köpeskillingen om någon nu skulle tycka annorlunda om den här överlåtelsen. För min del tycker jag att det är självklart momsfritt... Lycka till!
... Visa mer
2024-11-26
07:37
Du bör ju har bokfört den extra leasingavgiften tidigare, det är därför den blir negativ i fakturan då den redan är betald. Den skall ju då bokas på 1790, förutbetalda kostnader och sedan periodiseras ut över samma tid som leasingkontraktet gäller.
... Visa mer
2024-11-19
11:18
Intressant att se ett eget gammalt svar som är felaktigt så vitt jag kan bedöma det. Men det är å andra sidan inte länge sedan jag fick samma info när jag ställde frågan till en större informationssäljare. D.v.s att man bokför avgiften i det bildade bolaget och som ej avdragsgill. Man bör istället, precis som Merdini skriver, lägga till den till tillgångsvärdet i moderbolaget på samma sätt som man lägger till courtageavgifter vid inköp av andra aktier/andelar. Däremot håller jag inte med om att den är skattemässigt avdragsgill då försäljning av onoterade aktier varken är skattepliktig eller avdragsgill och avgiften bör helt enkelt bara räknas som en del av anskaffningen... Någon skatteeffekt blir det ju inte av vare sig vinst eller förlust....
... Visa mer