jag kör kontantmetoden och undrar lite varför inte det kopplade underlaget inte följer med till verifikationen när man bokfört den? vet inte om jag gör något fel eller om det bara är så att man måste göra allt två ggr?!
Mvh
Hej @smaskens
Du gör inget fel. Vid kontantmetoden skapas ingen verifikation när leverantörsfakturan registreras, utan först när betalningen bokförs. Underlaget som du har kopplat till leverantörsfakturan följer därför inte automatiskt med till betalningsverifikationen.
Underlaget finns däremot fortfarande kopplat till själva leverantörsfakturan, och från verifikationen kan du klicka dig vidare till fakturan för att se det.
Om du vill att underlaget även ska synas direkt på betalningsverifikationen behöver du ladda upp det igen och koppla det i samband med matchningen, alternativt koppla det till verifikationen i efterhand. Det innebär alltså inte att du behöver registrera något på nytt – det är bara själva underlaget som behöver kopplas på båda ställena om du vill ha det tillgängligt direkt från verifikationen.
Vill du att vi pratar om det och att vi tittar på det tillsammans så ring oss på 0470-70 60 00.
Välkommen!
har kollat lite nu och jag kan hitta dom underlagen om jag kollar på bildunderlag, och klickar i kopplade bilder. dock kan jag inte få fram dom kopplade bilderna när jag ska bokföra och koppla dom bilderna igen, då finns det ingen "visa kopplade bilder" knapp.
i det här fallet så var det när jag gjorde momsredovisningen som bokförs under 1630 och sen när bankhändelsen kommer så blir det ju en verifikation för den, och då hamnar den kopplade bilden liksom i ett gömt läge som jag inte lyckats komma åt. jag kanske gör fel när jag gör moms och agi.
Mvh
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.