Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maxon00
UTFORSKARE

Ändra typ på bildunderlag med nya automatiseringen

Hej!

Jag har bildunderlag som felaktigt tolkas som leverantörsfakturor och numera alltså hamnar direkt under Leverantörsfakturor-Utkast. Där går det inte att ändra typ på underlaget till kvitto eller dokument, som gick att göra när underlaget hamnade under Bildunderlag, utan det enda som går att göra är att radera underlaget. Jag har nu gått omvägen att skriva ut underlag för att vid inskanning via appen kunna ange att det är ett kvitto eller ett dokument. Hur är det tänkt att fungera?

21 SVAR 21
Harry_
MEDLEM

Håller med om att det inte är OK att detta sker automatiskt. Jag skulle gärna se att alla dokument kommer in som dokument och sen får vi välja vad vi vill ha det som. Jag vill inte betala för något som sker utan att jag kan påverka det. Vi har ett försystem till Visma och tar enbart in olika dokument i Visma. De hanteras direkt som leverantörsfakturor och så vill de att man ska betala för en kontering man inte vill ha.

Eva P på PS
MEDLEM

Hej,

Jag har samma problem hos mig. AI var inte till någon hjälp. Hur ska man hantera detta?  

CarinaM_
UTFORSKARE

Hej,

Min fråga gäller den automatiska tolkningen. Tidigare har det kommunicerats ut i våras att all automatisk tolkning kostar extra. Hur är det nu när Visma lägger denna funktion som default på manuellt uppladdade leverantörsfakturor? 

260915 Spiris automatisk tolkning levfakturor.jpg260915 Spiris automatisk tolkning levfakturor.jpg

Tala i klartext om kostnader och tillägg, Visma/Spiris!

Mvh Carina

Eva P på PS
MEDLEM

Jag har en orderbekräftelse som hamnade under Leverantörsfakturor. Vi har några enstaka utlandsfakturor som ska hanteras som kvitto. Hur funkar det? 

Hej @Eva P på PS ,

När du klickar in dig på fakturan så kan du ändra på detta under "TYP".

Klicka på pilen bredvid så får du upp en rullgardin med urval. 

Du kan välja Leverantörsfaktura, Kvitto eller Dokument, då försvinner dokumentet från Leverantörsfaktura-utkast-vyn.

260915 Spiris TYP.png260915 Spiris TYP.png

Mvh Carina

Tack! Jag ska prova det.

Edit: Jag har nu provat och det fungerar. Tack igen!

Men snälla... vad har hänt i senaste uppdateringen? Leverantörsfakturautkast?

Det händer ofta att AI tolkar kvitton och dokument som leverantörsfakturor och nu syns de inte längre under Bildunderlag utan jag måste gå in under Leverantörsfakturautkast. Så irriterande och så mycket merjobb när jag inte själv kan ändra Typ direkt vid bildunderlaget.

Jag vill fortfarande se leverantörsfakturan (som alltså ofta kan vara ett kvitto eller annat underlag) under rubriken Bildunderlag!

...och nu när jag ska bokföra en vanlig verifikation och "drar" in en pdf så får jag denna text "En eller flera av fotona du försökt koppla är redan kopplade till andra fakturor / kvitton" när jag ska bokföra. Jag kan varken klicka på Spara utkast eller Bokför så jag kommer inte vidare. SUCK!! 

Hej. Idag när jag skulle ladda upp bildunderlag så fick jag en ruta om att det skulle bli bättre genom att alla underlag tolkas och hamnar i leverantörsfaktura utkast och allt blir mycket smidigare.
Dock tolkar er AI handelsbankens underlag för avisering om lånebetalning som en leverantörsfaktura och hamnar alltså under utkast för leverantörsfaktura.
Hyfsat irriterande men jag går då in på utkast och kan ändra så att det blir ett "dokument" istället. Sen kan jag ta bort utkastet men då finns det inget underlag kvar att matcha mot min bankhändelse som jag vet jag skall matcha längre fram.
Det hela blev bara lite krångligare än innan för min del i alla fall. 
Problemet är att AI´n tolkar fel mellan olika dokument så det är enklar att jag bestämmer det själv istället....
Mvh Björn

Den här lösningen förändrar ju inte dokumentet. Om jag ändrar till Kvitto kvarstår alla fält som Fakturadatum, Förfallodatum etc...

Eva P på PS
MEDLEM

Hej, det funkar tyvärr inte hos mig. Jag har testat med både Kvitto och Dokument, men underlaget är fortfarande kvar som en leverantörsfaktura.

JennyL
SPIRIS CERTIFIERAD BYRÅ

Du måste trycka på spara typ som är jättelitet till höger om rullistan. Då byter det och dokumentet hoppar tillbaka till dokument. 

Skärmbild 2026-09-15 171416.pngSkärmbild 2026-09-15 171416.pngDet enda alternativet jag har i min rullista är Manuellt utan bokföringshjälp....

Så nej, det går inte att ändra tillbaka.

CarinaM_
UTFORSKARE

Hej igen,

Jag har upptäckt att kopplingarna av dokument hamnar hej vilt.

Jag var inne i bankhändelser och kopplade på en pdf-dokument och skulle spara. 

Programmet protesterade med ett meddelande om att dokumentet redan var kopplad till något annat.

När jag valde filer att koppla till då såg jag att dokumentet blev kopplad till en annan leverantörsfaktura!!!!

Visma/Spiris, hur kan ni släppa en uppdatering eller funktion som inte fungerar!!!??!!

Mvh Carina

Eva P på PS
MEDLEM

Tack för infon. Jag avvaktar med "kopplingarna" tillsvidare.

Mvh Eva

Knopster
MEDLEM

Jag la in 2 dokument gällande skatteverket som den tolkade som Leverantörsfakturor....

Att vi är tvungna att betala för denna skiten fattar jag inte....

Och kan ni ta bort den förbannade AI knappen som är i vägen hela tiden.... den kan inte svara på det man behöver ha hjälp med ändå....

Mario7
MEDLEM

Det har blivit väldigt jobbigt med de senaste ”förbättringarna” från Visma. Jag har svårt att förstå hur de har tänkt.

Skulle vara bra om de gjorde det möjligt att man kan stänga av vissa funktioner under inställningar så de som vill använda funktionen kan göra det medan de som inte vill kan stänga av det.

JennyL
SPIRIS CERTIFIERAD BYRÅ

Jag förstår inte vad som var oklart förra gången ni införde denna "förbättring". VI VILL INTE HA DET SÅ HÄR!!!!!!!!!!!  99,9% av alla fakturor jag bokför åt mina kunder bokförs som kvitton eftersom de har kontantmetoden och nu blir det så mycket extra jobb för att ni har fått för er att detta är en förbättring. DET ÄR EN FÖRSÄMRING. Ta bort skiten igen eller gör så att man själv kan välja om man vill ha det så här eller inte. Varför håller ni på och picklar med saker som ingen har frågat efter. 

Maxon00
UTFORSKARE

Jag hade tidigare markerat mitt problem som löst, men det visade sig vara förhastat. Som några av er skrivit så ändras inte fakturaformatet för posten även om man ändrar typ under fakturautkast. Det har dessutom visat sig omöjligt att ta bort/radera underlaget när jag försökt mig på en typändring

Carina Wesenlund-Jonsson
SPIRIS CERTIFIERAD BYRÅ

Det är inte acceptabelt att det görs automatiskt. Det blir dubbeljobb att ta bort alla utkast och som andra skrivit underlag som absolut inte skall hanteras automatiskt eller tolkas som leverantörsfakturor. Hur kan ni göra en så galen sak, det skall vara frivilligt att hantera alla leverantörsfakturor automatiskt inte påtvingat.

Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga auktoriserade redovisningskonsult