Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Appen Anställld

Hej!

Jag använder idag Bokföring och fakturering. Vi ska nu anställa en medarbetare och funderar på hur hon ska rapportera in sjukfrånvaro på ett smidigt sätt.
Är det appen Anställd som gäller då OCH hur och var bjuder man i så fall den anställde till appen?

Mvh

Fredrik

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Spaden och Krattan 

Ja, det stämmer – Spiris Anställd är det smidigaste sättet för den anställde att registrera arbetstid och frånvaro. 

För att komma igång behöver du bjuda in den anställde. När du har lagt upp henne som anställd skickas ett aktiveringsmejl från Spiris. Där aktiverar hon sitt konto och väljer lösenord eller loggar in med BankID. Därefter kan hon logga in via spiris.se eller i appen Spiris Anställd (iPhone/Android) och registrera tider och frånvaro.

I vårt hjälpavsnitt Kom igång med Anställd har vi samlat allt du behöver, inklusive ett färdigt meddelande du kan skicka till den anställde med steg‑för‑steg‑instruktioner.

Hoppas detta hjälper!

Okej, tack!

Men, jag och min kollega som driver företaget ligger ju redan inne som anställda men hur bjuder jag in oss till appen? 
När jag loggar in står det att jag är löneadmin och kan därför inte använda appen Anställd. Så jag kan inte registrerar frånvaro på det viset då eller?

Hej @Spaden och Krattan 

Det stämmer att löneadministratörer inte kan använda appen Spiris Anställd. Har man rollen som löneadmin är man spärrad från appen, även om man ligger upplagd som anställd, och därför går det inte att logga in eller registrera sin egen frånvaro där.

Det innebär att du och din kollega, så länge ni är löneadmin, registrerar er egen frånvaro direkt i löneprogrammet i stället. Appen Spiris Anställd är alltså till för övriga anställda som inte har rollen som löneadmin, och de bjuds in via aktiveringsmejl precis som vanligt.

Hoppas detta reder ut hur det fungerar! Hör gärna av dig till vår support på 0470-70 60 00 så kan vi prata om rollerna och vilket arbetssätt som är bäst för er. 

Varmt välkommen!