Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!

Årsavstämning

Hej!
Jag har påbörjat arbetet med årsavstämningslistan inför det kommande bokslutet, men stötte på en varning (se bifogad bild).

Årsavstämnings-checklista.png

När jag klickar mig vidare till konto-analysen visas en lista med verifikationer (även detta bifogat i bild).
Jag har varit i kontakt med supporten, och blev hänvisad hit till forumet för vidare hjälp – vilket jag verkligen uppskattar!

Verifikationer.png

Jag har varit i kontakt med supporten, men hänvisades hit, att få hjälp här i forumet. En väldigt uppskattad forum.

Är det någon som vet vad varningen innebär och hur jag bör hantera den?

Tack på förhand!

Hälsningar/ Motaz

4 SVAR 4

Hej!

Om du kollar de två översta raderna på din bild så ser du direkt att en kundfaktura från 2023 bokförts dubbelt. På Dokumenttyp så ser du att det bara är en rad där det står Övrig insättning vilket betyder att du bokfört manuellt på konto 1510 men det ska man egentligen inte göra utan bara matcha mot fakturor som du gjort i övrigt.

Frågan är om kunden har betalt dubbelt eller om det är så att även banken diffar med denna summa?

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

Hej Lovisa, och tack för ditt svar.

Enligt kontoutdraget finns endast en inbetalning från kunden på 9 375 kr, och jag kan inte se några dubletter (se bifogad bild).

Bankkonto.png

Jag minns att jag tidigare gjorde ett bokföringsfel och kontaktade supporten för att få hjälp – jag trodde då att allt var åtgärdat.

Fakturan är alltså betald, och endast en gång, så det finns inga dubbletter.
Finns det något sätt jag kan rätta eller ta bort den felaktiga registreringen?
Allt annat verkar stämma korrekt, både vad gäller inbetalningen och banktransaktionen.

Tack på förhand!

/Motaz

Hej!

Kolla din första bild igen. De två översta raderna ser ut så här:

Lovisa4LEkonomiAB_0-1753983721337.png

Kolla dessa två verifikationer för det är dubbletter på konto 1510. Jag gissar att den ena går mot kontantkassan kanske? Troligen går den första verifikationen mot 1910 och därför hade du posten kvar på banken och bokförde den manuellt mot konto 1510 och då blev det dubbelt. Jag skulle råda dig att ångra både den som ligger på Kassakonto och den som ligger på företagskontot. Därefter tar du bort/raderar den som ligger på Kassakonto och den som ligger på Företagskontot matchar du mot kundfakturan.

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

Tack Lovisa 🙏

Trevlig helg

/Motaz