Jag använder bankkoppling till Swedbank och referenserna som visas inne i Bokföring & Fakturering är felaktigt formaterade i jämförelse med hur de ser ut hos Swedbanks Internetbank.
Kort version: följande felaktigheter efter att transaktioner kommit in via bankkoppling:
- mellanslag har raderats/filtrerats bort
- referensen ligger dubbelt, först återges del av referensen följt av ett bindestreck/minus följt av referensen igen.
- typ av transaktion är rakt igenom i VERSALER (hos banken enbart är normalt endast första tecknet en versal).
(I exemplen nedan är personnamn pseudofierade.)
Felaktig formatering - hur det ser ut i Bokföring & Fakturering:
2025-10-27 Avräkningskonto-Avräkningskonto K...
ÖVF VIA INTERNET
2025-10-24 LönKajsWarg-Lön Kajsa Warg ...
ÖVF VIA INTERNET
2025-10-24 LönÅkeWiking2Okt-Lön Åke Wiking Oktober
ÖVF VIA INTERNET
2025-10-16 MSFT*E0300XWC5-MSFT* E0300XW...
KORTKÖP/UTTAG
2025-10-10 Skatt-Skatt BG 0000050501055
Skatt
2025-10-02 GoogleGSUITE_te-Google GSUITE_te...
KORTKÖP/UTTAG
2025-10-01 SWEDBFÖRSÄK-SWEDB FÖRSÄK
AUTOGIRO
2025-09-30 Hi3GAccessAB-Hi3G Access AB BG O....
Hi3G Access AB
2025-09-29 LinkedinP838778-LinkedIn P838778...
KORTKÖP/UTTAGKorrekt formatering - original, hur det ser ut hos Swedbank:
2025-10-29 Leverantörsbetalning 4358720001332394
2025-10-27 Överföring via internet Avräkningskonto
2025-10-24 Överföring via internet Lön Kajsa Warg
2025-10-24 Överföring via internet Lön Åke Wiking Okt
2025-10-16 Kortköp/uttag MSFT * E0300XWC55 K5424
2025-10-10 Bg-bet. via internet Skatt
2025-10-02 Kortköp/uttag Google GSUITE_teamwilk K...
2025-10-01 Autogiro SWEDB FÖRSÄK
2025-09-30 Bg-bet. via internet Hi3G Access AB
2025-09-29 Kortköp/uttag LinkedIn P838778004(I exemplen ovan är personnamn pseudofierade.)
Skall man vara riktigt petig så är vissa referenser egentligen längre än vad som syns i något av dessa exempel ovan men intressant nog så kommer hela referensen med om man öppna upp enskilda transaktioner. Så problemet är inte att information försvinner, det är begränsat till formatering / utseende.
Min bokföring fungerar, jag kan arbeta med detta fel men det ser så... fult ut varje gång jag går in på bankkontot i appen. Gör det lite svårare att snabbt läsa av listan av transaktioner.
Det här felet har varit rätt länge så vore trevligt om det gick att få korrigerat.
Kanske sedan bytet till nya bankkopplingen för ett par år sedan?
Okänt för mig om det är Swedbank som skickar data med felaktig formatering (gör manuell export så inträffar dock inte just dessa fel). Eller om det är Spiris som tolkar fel. Men oavsett så tror jag det är Spiris som måste agera för att få det löst.
(Ja, jag kommer att rapportera in det via formuläret inne i appen också. Med detta inlägg/tråd som referens.)
Hej!
Jag hade samma fel på ett av mina bolag och tog tag i det i somras och ringde Swedbank på 08-58592930. Jag förklarade felet och de kollade avtalet på mitt ena bolag där det fungerade korrekt och jämförde sedan med mitt andra bolag som det inte fungerade på och då hittade de att det var någon bock som saknades/blev fel. Nu fungerar allt som det ska igen 👍
Oooh, tack för tipset! Skall kolla upp det för säkerhets skull. I bästa fall så är det lika lätt att fixa för mig. I värsta fall, well, då vet vi att det inte är det. 🙂
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.