Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Malena
NY MEDLEM

Få ändring av namn på konto att följa med till rapporter

Hej,

Vi har i vår förening ändrat namn på vissa konton för att vi bättre ska kunna följa vad som är vad. Men när vi skapar rapporter, tex en balansrapport så följer inte namnändringen med på rapporterna utan det är "standardnamnet" på kontot som syns där. Hur kan vi göra för att ändra namn på kontona även på rapporterna?

3 SVAR 3
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @Malena 

För att ändrade benämningar på bokföringskonton ska följa med på dina rapporter behöver du uppdatera kontots benämning i rätt räkenskapsår. Om du till exempel ändrar namnet på ett konto för 2025 men sedan skapar en rapport för 2024, så kommer standardnamnet att visas på 2024 års rapport eftersom namnändringen bara gäller för det år du har uppdaterat.

Om du vill att det nya kontonamnet ska visas för flera år (t.ex. även 2026), behöver du göra samma namnändring för de räkenskapsår där du vill att det ska gälla. Gå in på respektive år och uppdatera kontonamnet, så kommer det att synas som önskat på rapporterna.

Hoppas detta hjälper!

/Ebba

Hej! Tack för ditt svar. Vi har precis startat upp för vår förening i Spiris och jag la in 2024 och det var även där jag gjorde ändringar på kontonamnen. När jag tog ut tex Balansrapporten så ändrades inte kontonamnet på den rapporten. Så jag hade bara ett år upplagt när jag skrev frågan.

Nu har jag även startat 2025 och när jag går in på kontot så står det nya namnet där redan så jag behöver inte uppdatera. Men det kommer iaf inte med på rapporterna. Det är väl under Inställningar och Kontoplan som jag ska göra ändringen, eller finns det även någon annanstans?

/Malena

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej igen! 

Det låter lite märkligt faktiskt. Vi vill gärna undersöka detta vidare då det funkar hos oss när vi testar. Slå oss en signal när det passar dig så kikar vi på det. 

Trevlig midsommar! 🌻
/Ebba