igår
Jag hoppar in här i tråden och fyller på lite efter Jenna.
Jag förstår verkligen att det blir förvirrande, Lena, eftersom det faktiskt finns två olika tjänster med samma namn. Det beror på att Visma är en stor koncern och att två olika företag inom koncernen som levererar samma tjänst, men med olika villkor och priser.
Det du behöver tänka på är att det är vår tjänst från (numera) Spiris du ska hålla koll på – det är också den som Jenna syftar på. Du behöver alltså inte oroa dig för att den på något sätt skulle blandas ihop med den andra varianten som inte levereras av Spiris. Ha det fint! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-05-30
12:07
Hej @Gunilla65! Jag ville bara hoppa in här och be om ursäkt att vi missat att besvara din fråga. Jag kikar detta och så återkommer vi så snart som möjligt med ett svar! 😊 /Ebba
... Visa mer
2025-05-30
11:56
Hej! Jag förstår att det är frustrerande! Vad jag kan se har vi inte haft några andra som har hört av sig om detta. Du har säkert testat att rensa din cache också men om inte så gör gärna det. Skulle du ha fortsatt problem efter detta är det bäst att du ringer till oss så vi får kika tillsammans vad som blir fel. Ha en fin fredag och helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-05-30
11:14
1Gilla
Hej @Aaltonen! Prova gärna att avinstallera appen och installera på nytt igen. Jag tror att detta kan lösa problemet men skulle det inte göra det hjälper vi dig gärna via telefon istället. Ha en fin fredag och helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-05-27
08:36
Hej @LW -60!
Tck för att du hör av dig – och ursäkta att det är lite rörigt i forumet just nu! Vi håller fortfarande på och finslipar upplägget för att göra det smidigare och tydligare för alla användare.
För att svara på din fråga om Administration: Du hittar nu Visma Administration under kategorin Övrigt. Där finns en flik som heter Frågor Administration där alla frågor som rör programmet samlas. Vi har också idag två separata flikar som Användartips och Nyheter som vi snart kommer att slå ihop till en gemensam där vi delar information om programmet.
Under Övrigt hittar du också information om själva forumet och kan ställa andra frågor i fliken Övriga frågor som inte passar in under någon specifik produkt. Kategorin Om Visma Spcs Forum har vi tagit bort helt.
Jag förstår att det kan vara förvirrande nu när vi har bytt varumärke och flera produkter har fått nya namn. Jag vill förtydliga att våra lokala program såsom Visma Administration och Visma Lön 300/600 fortfarande har kvar sina namn, även om de nu ingår i Spiris.
På Spiris plattform kommer du att kunna abonnera på olika funktioner efter behov. Produkter som tidigare hette Visma eEkonomi och Visma Lön Smart har nu bytt namn till sin funktion -> Bokföring & Fakturering respektive Lön. Visma Advisor heter numera Byråstöd – tanken är att namnen tydligare ska spegla vilken funktion de erbjuder. Ha en fin tisdag! 🌟 /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
14:41
Hej igen @AccountantfromHell_singland! Vi är stolta över att vara en stor och viktig del av Vismakoncernen. Men att skilja Visma Spcs från de andra svenska bolagen inom Vismakoncernen har varit en utmaning. Dessutom har stavningen och uttalet ofta orsakat huvudbry för många. Genom att anta namnet Spiris gör vi en tydlig markering för framtiden och underlättar kommunikationen för alla. Vi har naturligtvis säkrat en varumärkesregistrering. Vi ansökte om och fick namnet Spiris godkänt och varumärkesskyddat för hela EU (inklusive Sverige) i februari 2025. Så vi har varumärket registrerat i god tid innan vi gick ut med nyheten om att Visma Spcs skulle bli Spiris. För oss är namnet starkt förknippat med det kända fjärilssläktet Spiris, som har anor från 1700-talet – ett namn vi tycker även knyter an till vårt arv från Spcs genom att bokstäverna S.P.S. finns med. Hoppas det förtydligar! /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:15
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:15
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:06
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:06
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:05
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:05
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:04
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:04
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
09:58
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
09:58
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-25
10:53
1Gilla
Hej Katarina! Jag förstår att det kan vara förvirrande. Samarbetet aktiveras på samma ställe som innan - men för att aktivera nu så klickar du på ikonen för samarbetet du vill ha. Vi förstår att detta kan vara otydligt och kikar på hur vi kan göra det mer tydligt framåt!
/Ebba
... Visa mer
2025-05-25
10:12
Godmorgon!
Precis, idag byter vi namn! Och vi håller fortfarande på och uppdaterar alla ytor och länkar just nu.
Min sida ska nu fungera som vanligt, så kolla gärna igen om allt verkar funka hos dig. Säg gärna till om det fortsatt inte funkar för dig så kikar vi på det direkt.
Tack för att du hörde av dig! /Ebba
... Visa mer
2025-05-23
13:06
Vi har delat in forumet i olika områden och från startsidan navigerar du in dig till det området där du vill hitta hjälp eller hjälpa andra användare.
Testa gärna att söka först
Med tusentals inlägg är chansen stor att någon annan redan har undrat samma sak som du, och svaret kan mycket väl finnas här redan. Använd sökrutan på forumets framsida eller inne i en kategori.
Hur ställer jag en fråga?
Välj kategorin som passar din frågeställning bäst. Klicka dig vidare till fliken Frågor och funderingar. Här kan du påbörja ett nytt ämne och sedan välja att publicera. Du behöver vara inloggad och ha ett aktivt avtal hos oss för att kunna posta i forumet.
Olika typer av inlägg
I forumets områden finns olika flikar för olika typer av inlägg.
Översikt - här samlas senaste inlägg från de olika flikarna i kategorin
Frågor & funderingar - här kan du ställa dina frågor och hitta intressanta diskussioner
Användartips - tips från oss hur du exempelvis jobbar mer effektivt i ditt program
Nyheter - programuppdateringar och kommande nyheter
Hjälp en användare i nöd
För att hjälpa användare med deras funderingar klickar du på svara-knappen i användarens inlägg och sedan publicera.
Följ/prenumerera på innehåll
Du kan enkelt följa en specifik kategori, tråd eller artikel. Klicka på Följknappen där du står och välj Följ. Väljer du att följa en kategori får du mejluppdateringar varje gång det postas något nytt. Ett hett tips är att följa användartips i den kategori du är intresserad av - för att få uppdateringar om hur du arbetar smartast i ditt program!
Byt profilbild
Vill du byta till en egen profilbild kan du göra det via din profil. Gå in på din profil och klicka på den lilla pennan till höger om den grå gubben för att ändra bild. Leta upp en bild från exempelvis din dator.
Spara ett inlägg
Har du läst ett intressant inlägg som du inte vill tappa bort i mängden av alla foruminlägg? Tryck på följ-knappen och välj Bokmärke så sparas inlägget i din profil. Går du in på din profil så hittar du alla dina bokmärken nere till höger.
Snabbnavigering till dina produkter och områden
Dina produkter och områden är alltid tillgängliga via den svarta fyrkanten uppe till höger i menyn. Här kan du välja Hantera mina områden och ta bort/ lägga till beroende på hur du vill ha det.
Redigera ett svar i ett inlägg
Om något har blivit fel i ditt svar kan du redigera texten. Gå till inlägget och klicka på de tre prickarna uppe till höger om svaret. Välj Redigera, Ändra texten och klicka på Publicera inlägg.
För att besvara en specifik användare i en lång tråd
Skriv @ i ditt svar för att se aktiva användare i tråden, eller skriv @ följt av användarnamnet direkt.
Användaren får en notifiering via mejl och i forumet (megafonen uppe till höger).
Ta bort din användare från forumet
Om det är mejlhanteringen du vill förändra kan du läsa avsnittet om det istället. För att ta bort din användare från forumet klickar du på din profilbild och väljer Mina inställningar. Välj sedan stäng konto. Ångrar du dig är du välkommen att registrera en ny användare.
Hantera ditt informationsflöde
Du kan välja hur vi skickar information gällande forumet till dig. Klicka på din profilbild och mina prenumerationer. Välj Inställningar för informationsmeddelanden.
Hantera dina prenumerationer/inlägg du följer
Du kan ändra dina prenumerationer via din profilbild - Mina prenumerationer. Här kan du markera inläggen du inte längre vill följa och klicka på Alternativ för mejlprenumeration - Ta bort valda prenumerationer.
Följ våra nyheter!
Visste du att du kan få information kring nyheter som rör ditt program, lagändringar och marknaden i övrigt via forumet? Välj den kategori du är intresserad av - Nyheter och Följ. Nu får du mejl nästa gång vi har en nyhet att dela med oss av.
Varmt välkommen till forumet! Vi hoppas att du ska trivas här. /Forumgänget.
... Visa mer
2025-04-25
15:00
Hejsan och stort tack för all din feedback, @Erik_NN! Vi vet att det tar tid att skriva så utförligt, och det betyder mycket för oss – även om det du lyfter är sånt vi inte kan förändra direkt.
eEkonomi är byggt för att funka för så många som möjligt. Det gör tyvärr att vissa inställningar är lite “one size fits all”, just för att många önskar detta. Men vi tar till oss alla förslag och tankar – det är så vi kan bli bättre. Fortsätt gärna lämna önskemål via Feedback i programmet också, det hamnar direkt hos våra produktutvecklare.
En sak jag kan förtydliga: “Vår referens” sparas per kund och följer alltså med till nästa gång du fakturerar samma kund. Ändrar du till någon annan så minns programmet det till nästa gång.
Angående enhet på fakturarad: Du kan gå in och ändra enhet på artikeln själv – klicka bara på blå texten i “Artikel”-kolumnen på fakturan och justera där. Det du ändrar sparas och används framåt. Du kan även styra enhet när du skapar eller redigerar artiklar i artikelregistret.
Angående Lön: När du fyller i “Utbetald bruttolön” som ingångsvärde är det alltså för att den anställde ska kunna se hur mycket bruttolön (alltså lönen före skatt) som betalats ut hittills i år på sitt lönebesked. Nettolön är det som blir kvar efter skatt.
Logotype: Vi hade gärna haft med den funktionen redan, speciellt när det funkar på fakturan. Det finns dock tyvärr vissa anledningar till att det i dagsläget inte finns, men det är en funktion vi hoppas kunna ha i framtiden.
Jag förstår verkligen att det är frustrerande med långa telefonköer. Vår ambition är givetvis att svara snabbt varje gång, men ibland blir det tyvärr väntetider – särskilt vissa tider på månaden. Tips: Ring direkt på morgonen om du kan, då brukar det gå snabbare. Och skulle det ändå vara kö, kan du välja att bli uppringd istället för att slippa vänta kvar i luren.
Funkar inte telefon just då, så finns ju forumet här – vi och andra användare hjälper så gärna vi kan, dygnet runt.
Lyfter såklart alla dina synpunkter internt! Tack igen för att du hörde av dig. /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
09:53
Hejsan @AccountantfromHell_singland! Vi har svårt att avgöra via forumet vad som har blivit fel just i det här fallet. Slå gärna oss en signal så kikar vi på det den vägen istället! Jag önskar dig en fin fredag och trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
07:50
Tack @stabac för att du delar med dig av din lösning. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
07:48
Jag förstår inte om du menar att filen kommer från Tradera eller din internetbank. I vårt program kan du importera/klistra in kontoutdrag från din bank. Om det inte funkar för dig att importera ditt kontoutdrag via CSV går det bra att kopiera och klistra in det istället. Det är väldigt smidigt. Jag vill också slå ett stag för att aktivera bankkoppling för att jobba på det absolut smidigaste och snabbaste sättet. Då läses dina transaktioner från banken in automatiskt i ditt program (och bokförs!). Här kan du läsa mer om att importera kontoutdrag och just CSV format men jag ska försöka lyfta de två viktigaste punkterna här.
CSV-filen måste vara i rätt format (kommaseparerad/kommaavgränsad)
Filen måste åtminstone inkludera en kolumn med datum i någon av standardformaten, exempelvis ÅÅÅÅ-MM-DD, en kolumn med belopp samt en kolumn med referenser. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
15:43
Hejsan! Kan det varit så att du inte har låst din lönekörning än? Det bör i så fall lösa ditt problem att du gör det. Om det inte är fallet, är det bästa att du ringer in till oss så hjälper vi dig den vägen istället! Jag håller tummarna att det löste ditt problem. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
12:54
1Gilla
Hejsan @RareFindsEU! Jag förstår inte riktigt om det är ett register eller ett kontoutdrag du vill importera? Beskriv gärna lite mer så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Här går det att läsa mer om att importera ett kontoutdrag. Här finns information om att importera ett register. Det är viktigt också som LW-60 säger att filen är korrekt från början. /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
11:14
😀 Håller med! Du känner säkert till var du kan lämna förbättringsförslag i programmet men desto fler som önskar en funktion desto större chans att det genomförs. Förbättringsförslag lämnas inne i ditt program via Feedback och förslag nere till vänster. Ha en fortsatt fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
11:06
Hej! Det är jättebra att ni lyfter detta! Jag tar med mig denna fråga internt men kan inte nu bekräfta att vi kommer att göra någon ändring. I nuläget är det manuell hantering i båda våra löneprogram. /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
10:36
Hej @LW -60! Tack för din fråga! Vårt program kommer att känna av om du försöker läsa in samma verifikationer två gånger. Du får upp en varning/spärr om detta. Jag hoppas att din kund kan välja ett datumintervall vid export, men om det inte skulle gå tänker jag att det bör funka att justera direkt i SIE-filen. Testa i så fall att öppna den med Anteckningar på datorn och bara radera det intervall som inte ska vara med. /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
10:23
Jag tycker att det låter kanon att göra så och har inget bättre tips till dig! Om någon annan användare jobbar på något annat sätt får ni gärna flika in. 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-04-08
11:42
Hej @Bjärke Stål & @catarina ScF!
Tack för era frågor. Förståeligt att ni vill anpassa inställningarna efter de nya kollektivavtalen. Tyvärr har vi inte möjligheten att göra separata inställningar för olika personalkategorier i Lön 300/600.
Som en lösning kan ni göra en manuell avsättning till tidbanken. Använd löneart 4200 - Arbetstidsfork. Avs tid till tidbank eller 4201 - Arbetstidsfork. Avs tid till kompbank. Använd lönearterna på en befintlig eller ny lönekörning för att göra avsättningen. När lönekörningen är låst är saldot uppräknat till tidbanken. Jag lyfter även detta internt. Ha en fortsatt fin tisdag! /Ebba
... Visa mer
2025-04-08
09:46
Bra att du frågar! Om det blir en faktura eller en betalningsbekräftelse styrs ifrån vilket betalningsvillkor du har valt på din kund. Väljer du ex 10 dagar netto blir det en faktura med det villkoret. Väljer du kortbetalning blir det en betalningsbekräftelse precis som den jag skickade tidigare i tråden. Hoppas detta hjälpte dig! /Ebba
... Visa mer
2025-04-08
08:50
Hej igen! Jag inser att jag uttryckte mig lite fel. Väljer du något av betalningsalternativen Swish, Kontant eller Kort på din kund så blir själva "fakturan" som skrivs ut en betalningsbekräftelse. Bokföringskontona skiljer i bakgrunden beroende på vilken du väljer.
Betalningsbekräftelsen ska innehålla alla de uppgifter som du nämner ovan. Däremot vet jag inte hur "hård" mottagaren är gällande om det står just betalningsbekräftelse eller kvitto. Kanske bäst att höra med din patient. Väljer du en vanlig faktura som du verkar ha gjort från början så blir det ingen betalningsbekräftelse. Du har rätt i att det blir en inbetalning på fakturan när du registrerar den som betald, men jag tror inte detta skulle räcka som underlag till mottagaren. Hoppas att du är med på hur jag menar. Återkom annars om jag ska förtydliga mig. Ha en härlig tisdag! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
16:16
Hej @JohannaR! Hur semesterskulden bokas upp styrs från dina inställningar i programmet. Du hittar inställningen om semesteruppbokning via inställningar - löneinställningar - bokföring. Har du valt att ni ska jobba med uppbokning av semesterskuld så gör det automatiskt vid varje lönekörning. Det är alltså inget du behöver göra i samband med semesterårsavslut. Ha en fin kväll! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
16:10
Hej @Katarina7! Kontrollera att du har ett program som stödjer redigering av PDF-filer. Det finns flera onlineprogram som du kan testa. Jag skulle dock vilja slå ett slag för ditt eget program, eEkonomi. Där kan du skriva ut kvitton om du skapar en kund och lägger in rätt momssats för det du säljer – dessutom bokförs allt på samma gång. Supersmidigt! Hör gärna av dig om du har fler funderingar. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
16:01
Hej @FossiEL! Tack för din fråga. Om ni har betalat manuellt via banken och har en bankkoppling, kan ni ångra den manuella betalningen och sedan matcha händelsen som finns i kassa och bank. Mitt tips är dock att ringa in till oss, så kan vi hjälpa er att kika på det samt ta bort transaktionen om ni inte lyckas. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
15:28
Hej @Annika36! Så typiskt. Det ska vi såklart ordna. Jag misstänker att du får det meddelandet för att det inte ligger något förvalt bokföringskonto för kassa (1910) i dina företagsinställningar. Om du lägger till det bör meddelandet försvinna. Ta en säkerhetskopia innan du låser upp din lönekörning och håll koll på alla klarmarkeringar om du väljer att låsa upp. Se sedan till att kontrollera att ingenting har ändrats eller att allt ser okej ut innan du låser den igen. Det bör dock fungera finfint när du gjort denna justering samt låst upp/ låst igen. Hoppas att detta hjälpte. Hör annars av dig igen! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
14:49
Hej @martin61! Jag uppskattar verkligen att du tar dig tiden att meddela oss detta. Vi ska se till att ordna att länken rättas till. Har du fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
14:43
Hejsan @EdBoke! Tack för din fråga. 120 dagar är den längsta perioden som kan ställas in i vårt program. Jag förstår att det vore praktiskt om ni kunde ställa in längre än så. Har du andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
14:14
Hej igen! Vad konstigt. Jag testade precis att kopiera över en rad hos mig och det funkade fint. Jag har dock Nordea men jag tycker inte att det bör vara någon skillnad. Jag tror att det är bäst att vi får kika hur du gör när du kopierar och klistrar in. Ring in till oss när det passar dig så hjälper vi dig över telefon. Just nu har vi inga väntetider på telefon. 😀 /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
14:07
Hejsan! Tack för att du skriver till oss i forumet. Jag har själv testat detta i mitt program men lyckas inte återskapa scenariot. Vi skulle gärna vilja att du ringer in till oss så att vi kan få kika hur det ser ut när felet uppstår, och förhoppningsvis komma fram till en smidig lösning. Ha en fin fredag och en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
13:26
Oj vad konstigt, nu när jag kikade kan jag inte se att vi har någon väntetid alls. Jag tar kontakt med dig via mejl och hjälper dig med en telefonkontakt direkt. /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
13:18
Hej Carina! Jag önskar att jag hade en lösning att ge dig på direkten men det kan vara flera faktorer som spelar roll här. Därför kommer vi lösa detta ärendet bäst via telefon. Ring in till oss vid en tidpunkt som passar för dig. Ha en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
12:49
Hejsan! När du via vårt program lämnar över till Kronofogden har vi beskrivningen: Vill du lämna över uppdraget till Kronofogden väljer du kommandot Överlämna till Kronofogden. En förutsättning för att överlämna ett uppdrag är att organisationsnummer respektive personnummer är angivet. Statusen ändras till Kronofogden när bearbetningen är klar. Läs gärna vår fulla instruktion här. Vi har alltså ingen information om att det är ett krav på att Socialnämnen ska lämna ett intyg och heller ingen funktion från programmet där du kan bifoga intyget. Behöver ni ändå skicka med detta tänker jag det är bäst att ni kontaktar Kronofogden hur ni bäst gör det. Återkoppla gärna här i tråden då det kanske kan hjälpa fler användare i framtiden. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
12:46
Den skrivna hjälpen (som du når via frågetecknet) är på engelska, samt AI-assistenten kan svara dig på engelska - så min rekommendation är att verkligen testa dessa så mycket du kan. "Guida mig" är på svenska men informationsrutorna när du klickar på (i) i olika delar i ditt program ska även de vara på engelska. Konton är dock tyvärr på svenska som du nämner och det har vi ingen inställning för. Om du bokar en specialisttid med oss är det en avgift, mer info om tider och priser finns i länken i mitt tidigare svar. Vill du först bolla med oss angående dina funderingar är du varmt välkommen att ringa till vår support, som mer än gärna hjälper dig. De kan även boka in dig hos en specialist om det behövs. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:19
Hejsan! Tack för att du ställer frågan i vårt forum och varmt välkommen som ny forummedlem.
Det finns tyvärr ingen funktion i Visma Tid Smart där du kan välja två attestansvariga på en användare.
Däremot om du jobbar med projekt, kan personen som är projektledare attestera timmarna för projektet och sedan attesterar den attestansvariga hela månaden när den är avslutad. Du kan läsa mer om attestering här. Hör gärna av dig om fler funderingar dyker upp. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:11
Hejsan Karin! Tack för att du ställer din fråga i vårt forum. För att läsa in verifikationer till Administration krävs det att det är en SIE-fil. Jag vet faktiskt inte om Excel klarar av det formatet, men det kanske någon annan användare vet bättre? Jag har inte hört att det funkar tidigare men vet som sagt inte helt säkert. Hur uppställningen i så fall skulle se ut vågar jag heller inte svara på, men ett tips är annars att exportera ut en SIE-fil från Administration och öppna i anteckningar på din dator. Då ser du hur det är uppställt. 😀 Ha en fin fredag och helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:07
Hejsan! Jag har en fakturamall som utgår från "Faktura silver" i mitt program. När jag väljer exempelvis engelska som språk på min kund + SEK som valuta får jag upp valutakoden på fakturan. Testa gärna detta i ditt program. Har ni en egenskapad mall, kan du testa att byta till en silvermall och se om det blir annorlunda då. Om du vill testa lite fram och tillbaka kan du göra det i ditt övningsbolag. Skulle det ändå vara så att ni har en helt egen mall finns det en ändring du kan göra för att lägga till så att valutakod alltid syns på fakturan. Då görs alltså inställningen för alla kunder. Läs mer om det här. Hör av dig om fler funderingar dyker upp. Ha en fin fredag och helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:39
Hejsan Anna! I tråden som du har hittat diskuteras även omvänd löneväxling, jag tror därför att det förvirrar lite mer än hjälper i detta läget. Fundera lite hur ni ska ha det, är det vanlig löneväxling eller omvänd löneväxling. En "vanlig" löneväxling kan vara ett vanligt bruttolöneavdrag (ex avdrag för pension). Avdraget görs på lön före skatt, alltså på bruttolönen. Vill ni att detta ska påverka semesterberäkningar, alltså att semester och andra tillägg beräknas på den lägre lönen - då ska ni använda funktionen i programmet. Det är svårt för oss att svara på vad som är rätt och fel i ert fall utan jag tänker att det beror på vilket avtal ni följer. Kontrollera gärna där och känner du att du behöver ytterligare stöd är mitt förslag att bolla med en lönekonsult. För att koppla tillbaka till din urpsrungsfråga "Hur har detta påverkat pensionsavsättningarna till dem det berör?" Hur ni har gjort avsättningarna utanför programmet kan vi inte svara på, men semestern och andra tillägg i programmet har beräknats på det lägre beloppet så länge ni har haft den inställningen. Kanske att någon duktig löneguru här i forumet har fler tips? 😊 Jag önskar dig en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:21
Hejsan! Tack för att du hör av dig till oss. Jag har tittat på ditt felmeddelande och det verkar som att anledningen till felet beror på att bokningen inte balanserar. Mer specifikt kontona 7510 och 2731. Vet du med dig att ni gjort någon justering kan du kontrollera detta och se om du lyckas lösa det. Jag kommer att skapa upp ett ärende hos oss där mina duktiga kollegor kontaktar dig för vidare felsökning, så kan du svara vid de tidpunkter som passar dig. Du får ett mejl inom kort. Jag önskar dig en fin fredag och trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:01
Hejsan! Om du använder någon av bankerna Danske Bank, Länsförsäkringar, SEB, Swedbank, Sparbankerna eller Nordea kan du kopiera transaktionerna och klistra in i ditt program. Det spelar ingen roll om det är samma datum, det går fint att klistra över ändå. Programmet söker efter fakturor/händelser och föreslår matchningar åt dig. 😀 Hör av dig om du har fler funderingar. Jag önskar dig en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
09:32
Hej Sofia! Vad roligt att du har börjat arbeta med våra program. Det låter som att du har kommit en bra bit på vägen och jag gillar verkligen att du vill automatisera flödet! Du tänker egentligen helt rätt, däremot har vi dessvärre inget stöd för att skicka löneutbetalningarna via bankkoppling med Swedbank. Det du beskriver funkar med bankerna SEB, Nordea, Handelsbanken och Danske bank och från vår sida är det ingen extra kostnad. Jag vågar inte svara för bankernas del, men jag tror att det är vanligast att du endast betalar för själva bankkopplingen och att det ingår i den kostnaden. Vi har ingen film som beskriver just detta flödet, men jag passar på att skicka vår spellista för Visma eEkonomi på YouTube som kanske kan hjälpa dig i framtiden. På samma kanal finns det även en spellista för Lön Smart. Varmt välkommen tillbaka om du har fler funderingar. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
09:15
Hej Peter! Jag är inte helt säkert på att jag har förstått hur du menar. Jag har själv inte hört denna lösning tidigare men jag ska göra mitt bästa för att förklara hur semestervillkor 30 funkar i vårt program. Kanske att det är någon annan användare här i forumet som har några tankar och idéer att dela med sig av? Semestervillkor 30 innebär att semesterersättning betalas ut direkt på varje lön, eller i samband med att en säsongsanställd slutar för perioden. Villkoret beräknas enligt procentregeln. Det kommer inte att beräknas några semesterdagar och du behöver inte ange någon semesterrätt för anställda som följer detta semestervillkor.
Beräkning av semesterersättning görs enligt denna formel för semestervillkor 30:
((Semestergrundande lön + Semestergrundande rörlig lön + Värdering av frånvarotimmar) * Semesterlön%) Som du märker kommer alltså denna semesterersättning att beräknas på det som den anställde har arbetat och betalas ut i pengar. Det räknas alltså inte upp några dagar och det räknas heller inte upp något mellan arbetspassen. Jag önskar dig en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-29
08:10
Hej igen! Tack för att du förtydligar. Vi har idag undertexter på svenska på de flesta av våra supportfilmer, jag ska se till att ordna att vi även uppdaterar så att du kan välja engelsk textning på eEkonomis supportfilmer. Vi har idag en film med engelsk undertext, men fler kommer inom kort! Jag tar även dina önskemål vidare och hoppas att vi kan släppa lite mer material framåt. Ett annat tips jag kan ge dig är att använda den skrivna hjälpen på engelska. Om du ställer in att du vill att ditt program ska vara på engelska så kommer den skrivna hjälpen automatiskt att ändras till engelska. Du hittar hjälpen vid frågetecknet högst upp i ditt program. Där finns bland annat jättebra skriven kom igång hjälp.
Du kan även använda vår AI-assistent i ditt program. Här kan du chatta och ställa de frågor du behöver. Chatten svarar dig på engelska. AI-assistenten hittar du i högermenyn i Visma eEkonomi enligt bild* nedan.
Skulle du vilja ha ytterligare hjälp och mer personlig hjälp går det även fint att boka en specialist hos oss som pratar engelska. Då kan ni gå igenom de delar du är intresserad av i programmet. Bokning sker via vår hemsida. Hör gärna av dig om du har fler funderingar. Annars önskar jag dig stort lycka till! /Ebba
*bild och plats korrigerad av moderator 240626
... Visa mer
2024-02-28
13:19
Hejsan! Tack för att du ställer din fråga i forumet. Du har helt rätt i att vi just nu inte erbjuder några filmer på engelska. Detta är dock något vi har tänkt på och vill gärna se till att fixa. Är det några specifika filmer som du önskar får du gärna skicka exakt vilka du menar. Annars ska jag se till att vi ser över vårt utbud för eEkonomi och om vi kan uppdatera det inom en snar framtid! Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-26
15:53
Hej igen!
Jag är ledsen att det upplevs så, och det är såklart inte alls vår mening! Att mejlet kom iväg så sent berodde på att vi kämpade både med att identifiera felet och in i det sista för att lösa det och få iväg utbetalningarna samma dag. För er som väntade utbetalning den 23:e hamnade det istället på den 26:e på grund av ett fel hos oss i utbetalningsfilen.
Felet är fixat och vi har vidtagit åtgärder för att förhindra att det kan hända i framtiden. Vi ber såklart om ursäkt för besväret.
Vi mejlade information om detta till en användare med rollen löneadministratör i Visma Lön Smart/Direkt på de berörda företagen. Vi har kikat på de kunder som du ligger upplagd på och vi har inte skickat till någon annan än dig eller dina kollegor på byrån. Som ett tillägg så undviker vi verkligen att höra av oss till era klienter. I detta fallet ansåg vi det som väldigt viktigt och därför kan det i andra fall ha slunkit med någon slutkund och de har isåfall fått samma mejl som du.
Om du vill att vi kontrollerar ett specifikt kundnummer kan du återkomma så tar vi kontakt med dig via mejl. /Ebba
... Visa mer
2024-02-26
11:47
Hej! Med anledning av felets betydelse valde vi att istället mejla alla berörda kunder. Trådar som är inaktuella eller inte längre hjälper någon rensar vi bort här i forumet. Felet är åtgärdat och utbetalningen ska ha skett idag. Vi ser allvarligt på felet och har vidtagit åtgärder för att förhindra liknande fel i framtiden. Hör gärna av dig vid fler funderingar, annars önskar jag dig en fin måndag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-23
10:14
Hejsan! Jag förklarar gärna hur det kan funka i ditt eEkonomi. Exemplet nedan är om du får betalningen till ditt PayPal-konto. I eEkonomi kan du gå via Inställningar - Kassa och bankkonton och skapa upp ett konto för PayPal. Du går sedan till Kassa och Bankhändelser och väljer ditt PayPal-konto. På ditt PayPal-konto registrerar du en ny bankhändelse enligt följande: 1. Välj Ny bankhändelse för att registrera transaktionen. 2. Ange datumet då betalningen mottogs och eventuell referens. 3. Markera rutan för Utlandsbetalning. 4. Fyll i beloppet som PayPal dragit av i SEK under Belopp. 5. Välj valuta under menyn Utländskt belopp och valuta och fyll sedan i det mottagna beloppet i den valutan. 6. Om det finns någon avgift som PayPal har tagit ut, lägg till denna under Varav bankavgift Du matchar sedan denna händelse mot din faktura. Gör du en överföring mellan ditt PayPal-konto på banken till ditt företagskort så matchar du sedan den händelsen du får in via ditt kontoutdrag mot ditt PayPal-konto. Det går även att göra manuella konteringar för att bokföra detta, men jag tror att detta skulle funka bra för er! 😀 Hör gärna av dig vid funderingar. /Ebba
... Visa mer
2024-02-23
09:10
Hejsan! Vad roligt att du är nyfiken på Visma Lön Smart. Slå oss gärna en pling på 0470-70 61 00 så kan vi berätta mer. Det finns även information på vår hemsida här. Annars skulle jag säga att de stora skillnaderna som vi idag har i Lön 600 men inte i Lön Smart är: -Arbetstidsförkortning/arbetstidskonto -Automatisk beräkning av retroaktiva löner -Rapportering till SCB, Svenskt näringsliv, Byggnads och Collectum -%-fördelning på projekt och resultatenhet (bokföring) -Nettosemesterdagar -Semesteravtal för Teknikavtalet Metall och Detaljhandelsavtalet Men precis som Christel säger så utvecklas programmet hela tiden och vi kommer med nyheter titt som tätt. Prenumerera gärna på nyhetsfliken här i forumet för att hålla dig uppdaterad! 😀 Hör gärna av dig om du har fler funderingar. Jag önskar dig en fin helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2024-02-23
08:13
Hejsan @Tibor B! Tack för att du tar dig tiden att framföra detta. Vi vill gärna veta mer om önskemålet och en kollega till mig kommer att ta kontakt med din inom kort. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2024-02-20
12:47
1Gilla
Hej @Khedron Wilk och tack för dina funderingar!
Idag använder vi vår skrivna hjälp som datakälla samt även vårt egenskrivna material här på forumet. Vi utforskar även möjligheten att använda ännu mer material från forumet. Vi använder alltså språkmodeller i bakgrunden, men AI-assistenten baserar endast sina svar beroende på den kunskap som vi gett den.
Vi uppskattar verkligen att du delar dina tankar. Jag förstår helt hur du tänker! Just vår AI-assistent är ett separat projekt från vår produktutvecklingsavdelning, och vi har olika avdelningar som jobbar med olika initiativ på företaget. Vi har massor av härliga planer för eEkonomi under året som jag hoppas kommer kunna underlätta ditt arbete.
Roligt att du ändå verkar vara positivt inställd till tekniken. Har du själv testat några AI-verktyg under året som har kunnat hjälpa dig i ditt arbete? /Ebba
... Visa mer
2024-02-20
07:40
Hejsan! Precis som Khedron skriver har vi inte haft någon generell driftstörning kring programmet. Jag hoppas att det löste sig för dig redan igår men om det inte gjorde det kan du fundera på följande: När kunde du logga in senast? Har du bytt lösenord? Om det står att inloggningsuppgifter är fel kan du i inloggningsrutan välja att byta lösenord. Om det inte är relaterat till inloggningsuppgifter kan det bero på webbläsaren. Då kan du testa att rensa cache i din webbläsare eller testa att logga in via en annan webbläsare. Om du fortsatt inte kommer vidare vill vi gärna hjälpa dig över telefon istället så att vi kan se vad som blir tokigt. Ring när det passar dig under dagen. Jag önskar dig en fin tisdag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-19
13:27
In och kika i vår diskussionstråd kring AI inom branschen och dela gärna med dig av dina tankar!
... Visa mer
2024-02-19
11:54
1Gilla
Hur förändrar AI bokförings- och redovisningsbranschen?
Artificiell intelligens, AI, är inte en nyhet i teknikvärlden men den ger oss ständigt nya verktyg som ändrar spelplanen inom de flesta yrken, inte minst inom bokföring och redovisningbranschen. Vi har sett snabba framsteg inom AI senaste året, men än så länge är informationen om teknikens påverkan på redovisningsbranschen ganska begränsad.
En nyligen genomförd undersökning i USA lyfter intressanta insikter gällande AI inom redovisning. För att låna ord från ett citat i undersökningen "AI kommer inte att ersätta redovisningskonsulter. Redovisningskonsulter som är utbildade i AI kommer att ersätta andra redovisningskonsulter." Ett spännande citat som säkert går att applicera inom många yrken framåt. AI kan ofta ersätta arbetsuppgifter som är repetitiva och som många kan anse som “tråkiga”. Företag eller redovisningskonsulter som lär sig att hantera AI kommer därför troligtvis att hinna med mer och ta sig an fler kunder än de som inte anammar tekniken.
Möjligheter och utmaningar med AI inom Redovisning
Visst är ämnet spännande? Därför vill vi dra igång en diskussionstråd gällande bokföring och AI inom redovisningsbranschen. Så att ni, våra kunder, kan diskutera ämnet med varandra. Lämna dina tankar nedan.
Hur tror ni att AI kommer att påverka er roll inom bokföring och redovisning?
Vilka är era åsikter och förväntningar på AI?
Vilka möjligheter och oro väcker det?
Använder ni AI idag inom era arbetsflöden?
AI-assistenten i Bokföring & Fakturering - din nya hjälpreda
Vårt senaste initiativ inom AI är AI-assistenten i Spiris Bokföring & Fakturering (gamla eEkonomi). Vi använder oss av generativ AI där assistenten kan besvara frågor likt en supportagent. Vår främsta anledning till detta initiativ är för att du som kund ska kunna få rätt hjälp, direkt när du behöver, under dygnets alla timmar. Assistenten hjälper dig kring programfrågor i dagsläget.
... Visa mer
2024-02-14
09:16
Hej Khedron! Tack för dina tankar. Du har helt rätt angående dina punkter. Gällande nummer 4 så har vi, som nämnt ovan i tråden, datan sparade på olika ställen (även bildunderlag). Precis som du säger är det i dagsläget fortfarande ett krav att spara allt i sin originalform redan innan det läggs in i eEkonomi. Detta är dock faktiskt något som kan komma att ändras redan till 1:a juli. Regeringen har lagt fram ett förslag att avskaffa krav på bevarande av pappersmaterial. Hur eller om den förändringen skulle bli i eEkonomi kan vi idag inte svara på, men vi kommer att uppdatera er via nyhetesfliken i eEkonomi om det blir aktuellt. 😀 Ha en härlig onsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-14
09:09
Hej igen! Tack för att du förtydligar. Då förstår jag mer ditt resonemang och jag för detta vidare som ett önskemål att kunna ta en smidig backup på bildunderlag. Som Kedron nämner längre ner i tråden så behöver du i dagsläget även spara alla bildunderlag i sitt original utanför eEkonomi redan innan det läggs över i programmet. SIE-filer som innehåller din bokföringsdata kan du exportera ut via Import och export i eEkonomi och spara på en annan plats. Då har du gjort allt du kan och riskerar inte att bryta mot några regler! 😁 Hör gärna av dig om fler funderingar dyker upp framöver. Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-13
08:07
Hejsan! Du har helt rätt i att stegen just när du samarbetar med en byrå är lite annorlunda. Jag tar vidare denna feedbacken internt och hoppas att vi kan göra det ännu mer tydligt vad som händer beroende på vad du väljer. Skönt och höra att du fick bra hjälp via supporten! Du är också helt inne på rätt spår att det inte finns något standardiserat format där andra program kan läsa in din backup. Eftersom vi har backupen sparad på flera olika ställen så hjälper vi gärna till att återställa om något händer (exempelvis att man av misstag råkat återställa sitt program). Vid en sådan återställning följer alltså allt med, inklusive unika företagsinställningar och bildunderlag. Förstår jag dig rätt att du hade velat ha en sådan backup för att själv läsa in i eEkonomi om du råkar återställa programmet? Utveckla annars gärna så kan jag ta det vidare också. 😀 Ha det gott så hörs vi! /Ebba
... Visa mer
2024-02-09
11:53
Hejsan! Tusen tack för att du är uppmärksam och säger till. Du har helt rätt och jag uppdaterar vårt tips direkt! 😀 Jag önskar dig en fantastisk helg när det är dags. /Ebba
... Visa mer
2024-02-07
16:24
Hejsan! Tack för ditt inlägg. Vi plockade bort bilden du bifogade men håller givetvis med dig om att det inte är roligt när sådant sprids i grupper för våra produkter. Dessa typer av grupper kan skapas av vem som helst och vi kan ju hoppas att administratören hänger här i forumet och ser ditt inlägg. 😀 /Ebba
... Visa mer
2024-02-07
14:02
Hej igen! Angående egna backup möjligheter i eEkonomi är jag nyfiken mer på hur du menar. Utveckla gärna för att hjälpa oss att förstå, så lovar jag att ta det vidare som ett önskemål. Idag kan du exempelvis exportera ut SIE-filer, alla register och olika rapporter. Om du själv lyckas nollställa ditt företag (dock är det nästan omöjligt att göra av misstag, då du måste bekräfta i flera steg) så kan vi även återställa informationen om det behövs. Om ditt konto mot förmodan skulle bli kapat så har vi även då möjligheter att återställa bildunderlagen samt databasen. Vi har alltså hängslen och livremmar så det räcker. 😀 Hoppas att du har fått svar på dina frågor. Återkom gärna annars. /Ebba
... Visa mer
2024-01-30
11:02
Hejsan! Ursäkta att ert svar har dröjt något. Jag har försökt se om vi kan dela med oss av ytterligare information än den som getts ovan. Av många olika skäl kan vi inte avslöja allt om vårt säkerhetsarbete, men jag kan lova er att vi jobbar stenhårt med frågan. Några exempel på hur vi skyddar er information mot nätattacker:
Vi genomför säkerhetsgranskningar och penetrationstester med både interna och externa experter.
Lösenord lagras aldrig i klartext utan är alltid hashade och saltade. Det betyder att inte ens vi kan ta reda på ditt lösenord. Förlorar du ditt lösenord, måste du generera ett nytt.
Tjänsterna kommunicerar via en krypterad anslutning.
Tjänsterna är testade för att klara vanligt förekommande attacker som till exempel SQLi, XSS, CSRF, session hijacking med flera. För ytterligare information kan ni läsa mer på vår hemsida. Jag kommer att undersöka ytterligare kring det här med backup både på bildunderlag och i programmet om vi har ytterligare information att dela med oss av. Vi återkommer angående detta så fort vi kan. Ha en fin vecka och återkoppla gärna om fler funderingar dyker upp. /Ebba
... Visa mer
2024-01-29
10:18
Hej @MatsEngström! Jag är ledsen att du är missnöjd över rapportfunktionaliteten i programmet. Stort tack för att du tar dig tiden att förklara dina idéer och tankar. Jag tar såklart detta vidare internt. Har du ytterligare idéer och förbättringsförlsag i framtiden uppskattar vi om du går direkt via programmet - knappen Feedback och förslag. Ha en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2024-01-29
10:10
Hej Mats! Vi är måna om att hjälpa dig och skulle självklart inte missförstå med mening. Om vi inte har en färdig lösning på det du vill ha direkt, så kommer vi alltid att försöka göra vårt bästa för att komma med knep som tar dig så nära ditt mål som möjligt. Utveckla din frågeställning om du fortsatt anser att vi inte har förstått dig tillräckligt. Jag har sett i en annan tråd du har startat att du är missnöjd med våra rapporter och sorteringsalternativ. Jag uppskattar verkligen din ärliga feedback och ditt engagemang. Jag tar detta vidare internt och hoppas givetvis att vi kan förbättra detta i framtiden. Jag vill även uppmuntra dig att lämna dina tankar som feedback direkt i programmet, som min kollega Tinna nämner ovan. Ha en fin vecka! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2024-01-24
08:20
Hej @Patrik76! Systemet tar inte automatiskt upp detta utan förändringen behöver du fylla i själv. Vilket av fälten vågar jag tyvärr inte svara på. Kanske att vi har någon medlem här i forumet som har riktigt bra koll på detta? 😊 Om du inte blir hjälpt här i forumet rekommenderar jag dig istället att ta hjälp av en expert inom området för att inte riskera att det blir fel. Ha en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2024-01-22
14:09
1Gilla
Avskaffat krav på bevarande av pappersmaterial
Tidigare var företag tvungna att hålla kvar vid räkenskapsinformation i sin originalform under drygt tre år, även om samma information finns sparad digitalt. Med den uppdaterade bokföringslagen blir det här till historia. Förändringen innebär nämligen att du endast behöver spara papper och räkenskapsinformation tills det har överförts digitalt.
Tänk vad skönt att slippa allt papper och istället bara ha en ren och tjusig digital ordning. 😀
Nya kvittolagen 1 juli »
Läs mer på regeringens hemsida.
... Visa mer
2024-01-22
07:38
Hej! Till dig som prenumererar på fliken Driftinfo här i Visma Lön Smart, vill jag meddela att Visma Lön i forumet flyttar till ett gemensamt område för lön, Lönehantering. Inom kort kommer vi att dra ned rullgardinen för kategorin Visma Lön Smart här i forumet. Alla frågor, artiklar, kända fel och driftinfo hanteras som vanligt i den nya kategorin Lönehantering istället.
Så här prenumererar du i det nya området 1. Välj fliken du är intresserad av. 2. Välj ditt program eller tjänst. 3. Välj prenumerera.
Hoppas att du ska gillar vår nya förändring. /Forumgänget
... Visa mer
2024-01-22
07:37
Hej! Till dig som prenumererar på fliken Kända fel här i Visma Lön Smart, vill jag meddela att Visma Lön i forumet flyttar till ett gemensamt område för lön, Lönehantering. Inom kort kommer vi att dra ned rullgardinen för kategorin Visma Lön Smart här i forumet. Alla frågor, artiklar, kända fel och driftinfo hanteras som vanligt i den nya kategorin Lönehantering istället.
Så här prenumererar du i det nya området 1. Välj fliken du är intresserad av. 2. Välj ditt program eller tjänst. 3. Välj prenumerera.
Hoppas att du ska gillar vår nya förändring. /Forumgänget
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön Anställd
-
Lön Smart
2024-01-22
07:29
Hej! Till dig som prenumererar på fliken Driftinfo här i Visma Lön vill jag meddela att Visma Lön i forumet flyttar till ett gemensamt område för lön, Lönehantering. Inom kort kommer vi att dra ned rullgardinen för kategorin Visma Lön här i forumet. Alla frågor, artiklar, kända fel och driftinfo hanteras som vanligt i den nya kategorin Lönehantering istället.
Så här prenumererar du i det nya området 1. Välj fliken du är intresserad av. 2. Välj ditt program eller tjänst. 3. Välj prenumerera.
Hoppas att du ska gillar vår nya förändring. /Forumgänget
... Visa mer
2024-01-22
07:27
Hej! Till dig som prenumererar på fliken Kända fel här i Visma Lön vill jag meddela att Visma Lön i forumet flyttar till ett gemensamt område för lön, Lönehantering. Inom kort kommer vi att dra ned rullgardinen för kategorin Visma Lön här i forumet. Alla frågor, artiklar, kända fel och driftinfo hanteras som vanligt i den nya kategorin Lönehantering istället.
Så här prenumererar du i det nya området 1. Välj fliken du är intresserad av. 2. Välj ditt program eller tjänst. 3. Välj prenumerera.
Hoppas att du ska gillar vår nya förändring. /Forumgänget
... Visa mer
2024-01-19
09:29
Visma Lön Smart i forumet flyttar till ett gemensamt område för lön, Lönehantering. I Lönehantering samlas frågor kring Visma Lön Smart, lönehantering, Visma Lön 300/600 och smarta tilläggstjänster. Inom kort kommer vi alltså att dra ned rullgardinen för kategorin Visma Lön Smart här i forumet. Alla frågor och artiklar hanteras precis som vanligt i den nya kategorin Lönehantering istället.
I det nya området sorterar vi programmen med hjälp av taggar för att du ska kunna välja precis vad du vill följa, läsa eller prenumerera på.
Vill du få mejlaviseringar kring nyheter eller användartips i ditt program rekommenderar jag dig att gå in i den nya kategorin och välja att prenumerera på ditt program. Du väljer flik och vilket program - prenumerera på etikett.
Hoppas att du ska gillar vår nya förändring! /Forumgänget
... Visa mer
2024-01-19
09:25
Visma Lön Smart i forumet flyttar till ett gemensamt område för lön, Lönehantering. I Lönehantering samlas frågor kring Visma Lön Smart, lönehantering, Visma Lön 300/600 och smarta tilläggstjänster. Inom kort kommer vi alltså att dra ned rullgardinen för kategorin Visma Lön Smart här i forumet. Alla frågor och artiklar hanteras precis som vanligt i den nya kategorin Lönehantering istället.
I det nya området sorterar vi programmen med hjälp av taggar för att du ska kunna välja precis vad du vill följa, läsa eller prenumerera på.
Vill du få mejlaviseringar kring nyheter eller användartips i ditt program rekommenderar jag dig att gå in i den nya kategorin och välja att prenumerera på ditt program. Du väljer flik och vilket program - prenumerera på etikett.
Hoppas att du ska gillar vår nya förändring! /Forumgänget
... Visa mer
Etiketter:
2024-01-19
09:18
Visma Lön i forumet flyttar till ett gemensamt område för lön, Lönehantering. I Lönehantering samlas frågor kring Visma Lön 300/600, Visma Lön Smart, lönehantering och smarta tilläggstjänster. Inom kort kommer vi alltså att dra ned rullgardinen för kategorin Visma Lön här i forumet. Alla frågor och artiklar hanteras precis som vanligt i den nya kategorin Lönehantering istället.
I det nya området sorterar vi programmen med hjälp av taggar för att du ska kunna välja precis vad du vill följa, läsa eller prenumerera på.
Vill du få mejlaviseringar kring nyheter eller användartips i ditt program rekommenderar jag dig att gå in i den nya kategorin och välja att prenumerera på ditt program. Du väljer flik och vilket program - prenumerera på etikett.
Hoppas att du ska gillar vår nya förändring! /Forumgänget
... Visa mer
2024-01-19
09:14
Visma Lön i forumet flyttar till ett gemensamt område för lön, Lönehantering. I Lönehantering samlas frågor kring Visma Lön 300/600, Visma Lön Smart, lönehantering och smarta tilläggstjänster. Inom kort kommer vi alltså att dra ned rullgardinen för kategorin Visma Lön här i forumet. Alla frågor och artiklar hanteras precis som vanligt i den nya kategorin Lönehantering istället.
I det nya området sorterar vi programmen med hjälp av taggar för att du ska kunna välja precis vad du vill följa, läsa eller prenumerera på.
Vill du få mejlaviseringar kring nyheter eller användartips i ditt program rekommenderar jag dig att gå in i den nya kategorin och välja att prenumerera på ditt program. Du väljer flik och vilket program - prenumerera på etikett.
Hoppas att du ska gillar vår nya förändring! /Forumgänget
... Visa mer
Etiketter:
2024-01-15
13:22
Hejsan och tack för att du meddelade oss! Vårt forumverktyg hade precis en liten fördröjning men det ska vara löst nu. Jag plockar bort några av svaren för att det inte ska ligga dubbelt.😁 /Ebba
... Visa mer
2024-01-15
09:53
Hej @Linamoden
Kontrollera hur det ser ut under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar.
Du måste nästan ha klickat i "t om dag i månaden"?
Hos mig ser det ut så här och då blir det hela månader:
Återkom och berätta lite mer så hjälps vi åt.
/Ebba
... Visa mer
2024-01-15
09:47
1Gilla
Hej igen! Ursäkta att jag uttryckte mig lite klumpigt. Funktionen är precis som vi vill ha den och det finns ingen plan att det ska krävas i framtiden. 😀 /Ebba
... Visa mer
2024-01-12
14:27
1Gilla
Hejsan! Ursäkta att ditt svar har dröjt, jag ska göra mitt bästa för att förklara flödet för dig.
För att aktivera ert företag mot Kivra krävs det att ni fyller i organisationsnummer, företagsnamn och e-postadress. I samband med denna aktivering behöver ni godkänna våra och våra underleverantörers villkor.
För närvarande kan vi utföra en kontroll via e-post, vilket innebär att personnummer inte behöver fyllas i för att kunna skicka till Kivra. Denna kontroll och funktionen "Hämta adress" i eEkonomi möjliggörs genom Bisnode, där namn, adress och personnummer/organisationsnummer hämtas. Informationen sparas och samtidigt görs en kontroll mot Kivra för att verifiera om kunden har en brevlåda där. Om de har det, kommer alternativet för utskrift att föreslås för denna kund. Återkom om du har ytterligare funderingar. Ha en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2024-01-12
09:13
Hejsan! Jag kommer att mejla dig angående att du har problem att nå vår support, det ska vi självklart reda ut. För att komma vidare rekommenderar jag dig att ta en säkerhetskopia och en systemsäkerhetskopia av ditt program. Sedan gör du en avinstallation av programmet. När det är klart kör du helt enkelt installationsfilen på nytt.
Installation på server 1. Dubbelklicka på filen som du har laddat ner. 2. Följ stegen i installationsguiden.
3. Svara Ja på frågan om programmet ska användas i nätverk. 4. Välj Nästa och sedan Installera för att slutföra installationen. 5. Starta om datorn. Programmet är nu installerat på din server och du kan fortsätta med installationen på arbetsplatserna. Återkom gärna om du har fler funderingar. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-12
08:44
Hej Ludvig! Tack för din fråga. Om du menar att ni vill koppla ihop det som en integration till programmet krävs det ett tillägg på er licens (API). Jag har mejlat dig eftersom jag inte kan se ditt kundnummer, så vi kan fortsätta konversationen där om du vill ha hjälp med det. Det går även fint att ringa till vår försäljning och få hjälp med det tillägget. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-07
20:33
Hejsan! Tack för din fråga. I Visma Lön 300/600 kan du ha olika löneperioder för arbetare och tjänstemän när det gäller månadslön. Det finns endast en inställning för löneperiod tjänstemän respektive arbetare, vilket gör att svaret på din fråga blir nej. Jag testade lite fram och tillbaka genom att ändra utbetalningsdatum på uppskapade lönekörningar för att se om det fanns en lösning, men jag tycker att det blir tokigt med avvikelseperioden. Hör gärna av dig vid fler funderingar. Ha en fin kväll! /Ebba
... Visa mer
2024-01-07
20:12
Hej Tomas! Alla som arbetar i Lön 300 måste finnas upplagda som användare för att kunna logga in i programmet. Detta för att skydda de uppgifter som finns i löneprogrammet. Jag gissar på att du lyckas logga in vid första inloggning men att du sedan får upp en ruta för inloggning till digitala tjänster.
Detta fönster dyker upp för att programmet ska kunna synkronisera mot Min lön/ Kivra eller Visma Lön Anställd om ni har det aktiverat. Om rutan fortsätter dyka upp i ditt program beror det troligtvis på att du fyller i fel inloggningsuppgifter. Inloggningsuppgifterna du har här är samma som till Visma Online. Får du inte till det kan du testa logga in via vår hemsida - Mina tjänster och klicka glömt lösenord om du behöver uppdatera ditt lösenord. Nu gjorde jag endast en gissning och kanske är helt ute och cyklar angående vilken behörighet du menar. Återkom annars med lite mer info om jag inte prickat rätt! 😀 Ha en fin kväll! /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
13:46
Hejsan! Vad tråkigt att höra att du har problem med eEkonomi. De senaste veckorna har vi haft vissa enskilda kunder som har haft problem runt nattetid med att logga in i eEkonomi. Här jobbar vi stenhårt för att få bort den driftstörningen och släppte senast igår en fix för detta. Vi har haft ytterligare en generell driftstörning pågående nu gällande att bankhändelser läses in med en fördröjning och jag förstår att detta i kombo upplevs mycket. Vi är givetvis ledsna för det och gör allt vi kan för att åtgärda detta. Du behöver inte oroa dig att programmet är felaktigt eller att arbetsgivardeklarationen skulle orsaka problem i ditt program. Det som vi har haft är alltså att vissa upplever problem med inloggning nattetid och fördröjda bankhändelser. Det låter inte som att ditt problem har blivit löst av fixen igår, därför vill jag gärna att du kontaktar oss via telefon så att vi kan reda ut vad som hänt just dig. Ha en fin eftermiddag. /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
13:19
Hejsan Sofia! Jag ser att vi hade fått en fråga av dig angående detta redan i oktober och jag ber verkligen om ursäkt att det missats. Min kollega Joachim har nu svarat dig i den tråden. Som du kommer se har vi dessvärre inget stöd för detta utan det behöver skötas manuellt. Jag önskar dig en fin eftermiddag. /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
13:01
Hejsan! Tack för att du ställer frågan i forumet. Du ändrar adressen inne i Deklaration och årsredovisning. Klicka på de tre prickarna uppe i ditt program och välj Underhåll - Företagsuppgifter. När du sedan sparat ska du se att det slår igenom på dina blanketter! 😀 Varmt välkommen tillbaka om du har fler frågor. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
08:01
2 Gillar
Godmorgon! Jag har nu fått besked att detta är något som är med i planerna framåt men att vi inte har något datum att ge än. Ha en härlig torsdag! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
07:31
Hejsan! Tack för din fråga. Det går inte att ändra nummerserie i eEkonomi om du redan har skapat fakturor i ditt program, vilket jag misstänker att du har. Har du inte skapat några fakturor finns en beskrivning här. Varmt välkommen tillbaka om du har fler funderingar. Ha en fin dag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
06:59
Hejsan! Varmt välkommen som ny forummedlem. Angående din fråga gällande typen av lönekörning så spelar det ingen roll i ditt fall. Detta eftersom friskvård inte påverkar semester eller andra beräkningar som betalas ut vid en slutlön. Därför går det bra att slå ihop med slutlön om du vill men det väljer ni själva vad som är smidigast. Du kommer behöva skapa ett nytt räkenskapsår. Detta eftersom att utbetalningen sker under 2024 och behöver bokföras då. Det går bra att lägga in själva kostnaden på 2023 om ni vill att den ska påverka 2023. Det går att använda ett balanskonto som exempelvis 2820 löneskuld som motkonto till kostnaden.
2820 Kredit 7699 Debet
Utbetalningen i 2024 bokförs sedan mot konto 2820.
1930 Kredit 2820 Debet Hoppas att du är med på hur jag menar. Annars är det bara att återkomma med dina följdfrågor. Ha en härlig torsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
06:56
Hej! Tack för att du ställer frågan i vårt forum. Jag misstänker att de anställda har slutat under året och att programmet tar hänsyn till att de tidigare varit Fora-anslutna. Det går att säga till programmet att inte ta hänsyn till tidigare anslutning vid rapportering genom att gå in på den anställde det gäller. Gå via Personal - Anställda, och välj en anställd det gäller. Klicka på Personalhistorik - Justering. Här kan du bocka i/ur de olika förändringarna som skett under året för att programmet inte ska ta hänsyn till detta nu vid rapportering. Kika om detta funkar för dig och återkom gärna vid fler funderingar. Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
16:59
1Gilla
Hejsan! Jag ska höra mig för internt om detta är något som är inplanerat inom närtid. Om ni vill pusha ytterligare får ni gärna gå in i programmet och klicka på Feedback och förslag för att lämna det som en idé. Jag återkommer så fort jag har fått återkoppling. Ha det fint tills dess! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
15:20
Hejsan! Det låter som att det var någon fördröjning där över helgen mellan banken och vårt program. Exakt vad som hänt vågar jag inte svara på men skönt att du fick in transaktionen tillslut. Du behöver inte oroa dig att det är något tokigt här utan det ska bokföras på det datum som pengarna drogs, vilket är 29:e december. Det gör alltså inget att du bokför detta nu i efterhand. 😀 Jag hoppas att jag tolkade din fråga rätt, annars är det bara att återkomma! Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
13:44
Hej! Tråkigt att höra att inte programmet funkar som det ska för dig. Ingen förändring eller driftstörning har skett specifikt för eEkonomi fakturering som skulle kunna påverka det du beskriver. Testa gärna att rensa din webbläsare från cookies eller att prova en annan webbläsare. Kontrollera även att din nätverksanslutning är stabil. Om inget av detta hjälper så vill vi gärna kika på det tillsammans med dig via telefon för att kunna fastställa vad som är fel. Kontakta oss när det passar dig, nummer och öppettider finns på vår hemsida. Ha en fin onsdag så håller jag tummarna att det löser sig snabbt! /Ebba
... Visa mer