Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!
CayaDa
MEDLEM

Faktura i euro

Hej!

Jag har fakturerat en kund i euro. Jag befann mig tillfälligt i Finland och fakturerade för parkeringsavgifter. Denna kund fakturerar jag vanligtvis i svensk valuta och i inställningarna för denna kund är valutan angiven i SEK. Jag har dessutom skapat fakturan i ett annat program - det var innan jag började använda Spiris. Hur gör jag för att skapa denna kundfaktura i Spiris? 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @CayaDa 

Om du bara behöver fakturera den här kunden i euro vid det här tillfället men i vanliga fall använder svenska kronor, är det bra att känna till att du kan justera valutainställningen för kunden tillfälligt i Bokföring & Fakturering. Gör så här: 

1. Ändra kundens valuta till euro när du ska skapa fakturan, och registrera fakturan med det korrekta fakturadatumet.

2. När fakturan är skapad och bokförd kan du gå in och ändra tillbaka kundens valuta till svenska kronor (SEK).

3. Framtida fakturor för kunden kommer då automatiskt att upprättas i SEK, precis som tidigare.
    På så sätt påverkar du bara den aktuella fakturan, och kan fortsätta fakturera kunden som vanligt i SEK framöver. Bokföring & Fakturering hanterar valutakursen per bokföringsdatum, så du behöver vanligtvis inte göra något manuellt för omräkningen mellan euro och SEK.

Tänk bara på att om du glömmer att ändra tillbaka valutan på kunden kan kommande fakturor fortsätta att hamna i euro, så det är bra att dubbelkolla inställningen för kunden efteråt.

CayaDa
MEDLEM

Så bra! Tack!