Min kund vill ha både IBAN och bankgironummer på fakturan från oss. Hur gör jag det?
Hej @Anna Eklund ,
Först behöver dubbelkolla att du har lagt upp bankgiro-nr under Företagsinställningar --> Fliken Grunduppgifter --> Företagsuppgifter.
Sedan ska du även ha lagt upp kontot, under Inställningar --> Kassa- och bankkonton, med både kontouppgifter. Se bild nedan.
Sedan behöver du under Försäljning --> Kunder och rutan Betalning längst ned till höger valt vilket bankkonto som betalning skall göras till.
Vårt primära företagskonto är upplagd med bankgiro-nr och SEK.
Det är alltså på själva kundkortet/-registret du lägger upp vilket bankgiro-nr alt. bankkontonr som skall synas på kundfakturan vid försäljning inom Sverige respektive utland.
https://support.vismaspcs.se/visma-eekonomi-pro/sv-se/content/online-help/sales-customers-edit.htm
Mvh Carina
Fast jag vill att IBAN ska synas på en svensk kund som betalar i SEK.
Hej igen,
Här är ett förslag.
Då kan du välja att lägga in IBAN-uppgifterna som en standard-text på kundfakturorna genom att gå in på Inställningar --> Företagsinställningar --> Fliken Övriga uppgifter --> I rutan för Faktura kan du skriva vad du vill ska vara standardtexter som kommer med på alla dina kundfakturor.
Mvh Carina
Jag tänkte på det också men där har jag redan en annan text på två meningar och mer fick inte plats. Varför kan inte betalningsinformation ligga generellt, lika för alla?
Hej igen,
Ja, jag håller fullständigt med dig om att det är tråkigt med begränsade tecken på standardtexter på kundfakturorna i Visma.
Är det en svensk kund som vill ha IBAN och inte bankgiro-nr? För hos oss blir det automatiskt IBAN på kundfakturor till utländska kunder. Även på vår Företagskonto i SEK (vi använder annars EURO till utländska kunder).
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.