Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Joel Andersson
NY MEDLEM

Import från Swedbank med .csv och det visar fel i saldo

Hej,

Jag importerar mina bankhändelser/kontoutdrag från Swedbank med .csv fil. Det borde fungera smärtfritt, men, det visar inte samma saldo i Spiris som det gör på mitt bank-konto.

Individuella bankhändelser däremot verkar komma in som de ska, så jag har börjat bokföra dem, men känns ju lite lustigt att saldo i spiris inte stämmer med saldo på bankkontot.

Någon som har förslag på lösning?

Jag undrar också, när man laddar upp kontudrag i .csv, om man laddr upp överlappande period, så man laddar upp samma transaktioner mer än en gång, blir det då dubletter i Spiris, eller klara Spiris av att bara importera de nya händelserna iallafall?

Tacksam för svar på detta, jag är i regel upptagen på dagtid med annat, så kan inte ringa deras support, och det finns ju ingen support via email, så, då prövar jag här istället.

2 SVAR 2

Jag svarar på den första delen enbart. Du får ta ut ett kontoutdrag från banken och jämföra med bokföringen konto 1930 dag för dag och se vad som misstämmer och sedan korrigera felet. 

Hej!

Som du skriver så ska det fungera smärtfritt och saldot brukar alltid stämma efter import av csv-fil.

Börja med att kolla saldot på datumet innan du importerade transaktionerna. Stämmer det mot banken så vet du att det stämmer fram till den tidpunkten. Lite beroende på hur mycket du läst in nu så kan du kolla en månad framåt åt gången eller kortare period för att hitta vilken period som diffen ligger i. Min gissning är att du antingen kopierat in lite dubbletter vilket programmet brukar varna för alternativt att du missat några transaktioner. Det kan också vara så att om du har löner i programmet och bokfört lönen innan du importerat bankhändelserna så kan dessa göra att kontot diffar innan du matchat banktransaktionen. Så det finns lite felkällor men svårt att veta exakt utan att ha mer info 😅

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100