Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MyranC
MEDLEM

Inbetalning Rot-faktura

Hej,

jag har för första gången ställt ut en faktura med Rot-avdrag och det gick fint, nu har kunden betalat sin del men när jag försöker matcha betalningen i "kassa och bankhändelser" mot kundfakturan så vill den att jag skall registrera en avvikelse för den del som är kvar (skattereduktionen) trots att den accepterar att hans del bara är det beloppet som han betalt in.

totalt belopp på faktura : 19 277

köparens del : 16 477

del som skall begäras av skatteverket: 2 750

De enda avvikelserna jag kan använda är delbetalning / öresavrundning / bankavgifter.

Om jag sparar det som bokföringshändelse och gör en ny på raden nedan så har jag ändå inga val som känns klockrena, så nu vågar jag inte chansa mer. Och videorna med instruktioner hoppar naturligtvis över just denna delen som jag har problem med, förstår inte vad jag gör fel.. är det verkligen rätt att sätta den som delbetald? vågar inte skicka in filen till skatteverket utan att vara säker

mvh / första gången..

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @MyranC 

Du ska registrera din inbetalning som en delbetalning på fakturan. Efter att du har registrerat delbetalningen kan du sedan exportera en fil för ansökan om ROT-avdrag till Skatteverket.
Mer information hittar du i programhjälpens avsnitt Arbeta med husavdrag under punkt 3 står det att du ska registrera inbetalning från kunden och följa instruktionerna för Kundfaktura - delbetald.

Lycka till och ha en fortsatt fin dag!