Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!
CayaDa
NY MEDLEM

Inköp av tjänster från annat EU-land

Hej!

Jag har köpt en tjänst från Finland och betalat 223,07 för den. När jag bokför händelsen använder jag mig av samma konton som min bokförare har gjort för ett år sedan. 1950 (223,07 kredit), 4535 - Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 % (223,07 debet), 2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet (55,77 debet) och 2614 - Utgående moms, omvänd betalningsskyldighet, 25 % (55,77 kredit). Men i mitt fall läggs momsen på summan som utgått från mitt konto och blir fel, slutsumman blir alltså för hög (summan som utgått från kontot+momsen)=278,84. I min bokförares fall ingick momsen i slutsumman och blev rätt. Vad gör jag för fel?

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Omslutningen dvs summeringen av debit och kredit skall bli högre Detta för att det är en fiktiv moms (Omvänd skattskyldighet) som redovisas till skatteverekt dvs den dras inte av från det betalda beloppet. Konteringen skall se ut på följande sött utifrån de beloppen du angett.

Om det är annorlunda mot tidigare så är det nog så att det inte bokförts rätt tidigare. Så du gör inget fel alls utan det är helt korrekt som du och systemet fördelar det.

/Joachim

CayaDa
NY MEDLEM

Tack för svaren!