Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Camsan
NY MEDLEM

Kund har betalat in för lite på en faktura.

Jag har 2 st kunder som har betalat in ören för lite på sina fakturor. Jag vill gärna skriva av dessa ören så vi kan få bort dessa från påminnelse listan. Jag gjorde först en kredit men det var tydligen fel så nu blev det ännu mer strul. Men behöver nu en mall för de jag inte strulat till....

Hur går man tillväga?

1 SVAR 1
LW -60
UTFORSKARE

Du har inte gjort något fel, så du ska INTE skapa en kreditnota. Det finns en del kunder som räknar ören på det här viset och inte förstår att det jämnar ut sig i längden. Om det är så att dessa fakturor ligger öppna (=ej fullt betalade ännu) så gå in på dessa fakturor och gör en betalning till konto 3740. I och med att det är icke görbart i en och samma sväng i eEkonomi, boka örena mot konto 1990 (du måste aktivera detta konto, så svara JA på frågan som kommer upp).

När fakturans/fakturornas ören blivit bokade på 1990, tar du upp veriifikatet och går in på raden för 1990 och byter konto till 3740.

Går det inte att byta konto där det står 1990, lägger du till en rad istället, bokar 1990 i kredit med dessa ören och motbokar på ny rad i debet 3740.

Lycka till!

Mvh Lena