Hej!
Jag har skickat en kundfaktura som jag vill makulera pga felaktig och ska ersättas med en ny. Den är obetald och ska inte heller betalas vilket gör att en kredit inte ska skickas ut. Väljer jag Åtgärder - Ångra faktura så skapas ju automatiskt en kredit som motsvarar summan som är fakturerad. Jag har missat att ta med en hel del information i det befintliga fakturaunderlaget vilket gör att jag vill avbryta den och göra om, göra rätt.
Hur tar jag bort fakturan på rätt sätt utan att kunden ska betala den felaktiga fakturan?
Om rätt ska vara rätt:
Har du gjort en felaktig faktura och har skickat den, skall en kreditnota skickas och sedan en korrekt faktura skapas. Att du inte ska skicka en kreditnota är fel. Den ska skickas. Detta är en säkerhet både för dig och för din kund.
Så den ångrade fakturan = kreditnotan, ska skickas till kunden och sedan ska du göra en ny, korrekt faktura efter det.
Lycka till!
Mvh Lena
När jag frågade AI-assistenten ang kvitta fakturor så fick jag nedan svar:
Förstår jag det rätt att om jag väljer Ångra faktura, väljer Ja på rutan nedan som poppar upp så betyder det att kredit-fakturan automatiskt "betalar" den tidigare utskickade fakturan och ingen betalningsskyldighet tillfaller kunden?
Vem säger att AI alltid har rätt? I Sverige gör vi som jag beskriver.
Har du skickat en faktura som är fel, ska en kreditnota sändas på det felaktiga.
Och ja, när du gör en kredit, kommer den matchas med den felaktiga fakturan, men kunden behöver kreditnotan i alla fall.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.