Hej på er, sitter som nybliven kassör i en samfällighet där 2025 års bokföring inte ens är påbörjad... Jag har aktiverat bankkopplingen och skickat in alla händelser från 2025-01-01 till 2026-01-13, eftersom kopplingen gick igång idag.
Jag har laddat upp en leverantörsfaktura men jag kan ej matcha den på någon händelse. Jag kan inte matcha någon händelse överhuvudtaget utan alla bankhändelser är 'utgråade' på den orangea matcha knappen. Har jag gjort något helknäppt eller hur står det till?
Ha en go dag!
Johan
Löst! Gå till lösning.
Skall tilläggas att bankkopplingen gick igång idag och högst upp står det följande: Du kan inte stämma av kontot förrän du tagit emot det första kontoutdraget från din bank.
Är det jag som är lite för het på gröten och behöver ta det lugnt? Gissar att dessa går varje natt från banken till Spiris?
Hej @JohanG91
Välkommen som ny forummedlem.
Du har inte gjort något fel. Det du upplever är helt normalt när en bankkoppling precis har aktiverats.
När bankkopplingen startas behöver systemet först ta emot det första kontoutdraget från banken. Fram tills dess är funktionerna för att stämma av kassa & bank, matcha bankhändelser och skapa manuella bankhändelser låsta, vilket gör att matchningsknapparna visas som utgråade.
Detta innebär att du behöver avvakta tills det första kontoutdraget har lästs in. När det är på plats kommer bankhändelserna att bli aktiva och då kan du:
Matcha bankhändelser
Matcha leverantörsfakturor mot betalningar
Skapa manuella bankhändelser vid behov
Kontoutdragen skickas normalt automatiskt från banken, oftast nattetid, så i de flesta fall räcker det att invänta nästa bankdag.
Det är alltså bara att ha lite tålamod tills kontoutdraget trillar in.
Ha en fortsatt bra dag!
Phew, det lättar mitt hjärta att läsa. Tusen tack för ditt svar! 😊
Du får också ha en riktigt go dag!
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.