Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mats ronne
UTFORSKARE

Medlemsavgift

Jag bokför som kassör i en ideell förening. Det förekommer att personer betalar in medlemsavgift spontant. Hur kan jag på enklaste sätt bokföra dessa nya medlemmar? Jag lägger såklart in personen som ny medlem i kundregistret, men jag skulle vilja koppla deras inbetalning till föreningen utan att behöva skriva en fiktiv faktura att bokföra inbetalningen mot. Jag har lagt upp konto 3901 som intäkten för medlemsavgifter, så inbetalningen bokförs mot detta. 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @mats ronne 

Det där är en vanlig situation i ideella föreningar så du är helt rätt ute i ditt tänk.

I Spiris behöver du faktiskt inte skapa någon fiktiv faktura för att bokföra spontana medlemsinbetalningar. Det enklaste sättet är att bokföra dem direkt som en övrig insättning/verifikation:

Gå till Kassa- och bankhändelser.
Matcha inbetalningen och välj Övrig insättning (eller skapa en manuell verifikation om det behövs).
Bokför beloppet mot 3901 Medlemsavgifter.
Motkonto blir automatiskt bankkontot (t.ex. 1930).

Ur bokföringssynpunkt räcker detta helt och hållet.

Medlemsregistret och bokföringen är två separata delar, så det är inget krav att inbetalningen måste vara kopplad till en faktura eller kund, så länge intäkten hamnar på rätt konto.

Att du dessutom lägger upp personen som medlem i medlemsregistret är perfekt för administration och uppföljning, men det påverkar inte själva bokföringen.