Hej!
Har lagt minusrader på en ROT-faktura. Avdrag kunden krävt efter viss försening och påstådd skada. Går inte att skicka in den via fil nu men visst kan jag väl bara gå in och söka ROT manuellt när kunden betalat?
(Kund har krävt specificerad faktura där avdragen står med och glömde helt bort att jag kan göra en kreditfaktura med dessa belopp på sidan av)
En fråga till. Kunden kom nu en dag innan fördallodatum och kräver ett till avdrag eller vägrar betala. Vi behöver få betalt snabbt nu så vi har valt att gå med på detta avdrag. Men vill inte skapa ny faktura med nytt förfallodatum igen. Tänker att jag gör en kreditfaktura på detta belopp och skickar till kunden med beskrivning att avdraget avser org.fakturan och skriver att han ska betala”…….kr” av org.fakturan. Sedan kvittar jag kreditfakturan med org.fakturan så att det står att hans del är fullt betald när han betalat in. Har för mig att om summan på en faktura ändras så gäller nytt förfallodatum igen. Tänkte först att jag skulle kreditera fakturan, skapa en ny och sen lägga alla avdrag på en separat kreditfaktura. Men om kunden nu betalat in så stämmer inte OCR numret han använt med den nya.
Några input här tack 🙂