Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JonasP
MEDLEM

Mottagen komplicerad självfaktura med både försäljning och inköp

Hej!
Vi har ett lantbruksföretag och skickar djur till slakteri. Då fungerar det så att vi får en självfaktura där vi får betalt för djur vi levererar samtidigt som slakteriet tar betalt för tjänster som återtag av skinn mm. Allt summeras sedan och betalas till mitt konto. Hur ska vi enklast hantera det i Spiris?

Det här är vanligt förekommande för oss så vi vill att det ska bli smidigt.

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @JonasP 

Kan du ladda upp här i forumet hur en typisk faktura hos dig ser ut så ska vi försöka hjälpa dig sedan. 

/Tinna 

JonasP
MEDLEM

Hej!

Ungefär så här kan det se ut.

image.png

Hej och tack för din komplettering. 

Ett sätt att hantera en sådan faktura i Spiris Bokföring & Fakturering är att bokföra den som en manuell verifikation, där du delar upp innehållet i fakturan även om allt betalas ut som ett nettobelopp.

Ungefär så här skulle upplägget kunna se ut:

Försäljningsdelen (djur):

Bokför ersättningen för djuren på ett försäljningskonto
Redovisa utgående moms enligt fakturan

Kostnadsdelen (t.ex. återtag av skinn, tjänster):

Bokför kostnaderna på lämpligt kostnadskonto
Redovisa ingående moms på dessa belopp

Utbetalningen:

Nettobeloppet bokas mot kundfordran eller direkt mot bankkonto
Eventuell öresutjämning kan bokas separat

Ett smidigt arbetssätt är att ladda upp fakturan som bildunderlag först. Då får du direkt upp konteringsbilden och kan justera raderna vid behov. När du sedan hanterar samma typ av faktura igen får du förslag på kontering kommande gånger, vilket gör arbetet snabbare över tid.

Exakta konton kan skilja sig åt beroende på hur din bokföring är uppsatt, så använd de konton som är relevanta för dig och ditt företag. Dubbelkolla kontona med din redovisningskonsult om du är osäker så har du hängslen och livrem.

Hoppas detta hjälper och att du får en fin kväll!  

Tack så mycket! Det blev bra. Jag skapade en mall med så nu tycker jag det blev riktigt smidigt!

Åh vad jag blir glad! Ha en härlig tisdag 🌻