Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

therese 1
MEDLEM

Not för Eget kapital

Hej, 

Jag håller på att slutföra noterna för ett fåmansbolag och jag lyckas inte få fram någon not för eget kapital eller förändringar i eget kapital. Jag följer er guide som säger att man går in på Årsavslut - Upprätta årsredovisning - Noter men lyckas inte hitta en sådan not. Eller ens någon som har med Eget Kapital att göra. Det finns ju en separat del i ÅR som visar förändring i EK men det är väl lag att K2 bolag redovisar EK även i not?

Vänliga hälsningar från en i övrigt nöjd användare!

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @therese 1 

Det är en vanlig fundering, men programmet fungerar korrekt enligt regelverket.

För K2-bolag finns det inget generellt lagkrav på en särskild not om eget kapital. Enligt Årsredovisningslagen (ÅRL 5 kap.) krävs noter endast för vissa specifika upplysningar, och eget kapital ingår inte bland de obligatoriska noterna.

I stället ska förändringar i eget kapital redovisas i en separat uppställning i årsredovisningen, vilket är den del du ser i programmet. Det är denna uppställning som uppfyller kravet.

En not om eget kapital behövs bara om något särskilt har hänt under året som kräver extra förklaring, till exempel villkorade aktieägartillskott eller större omklassificeringar. Om inget sådant har skett behövs ingen extra not, och därför finns ingen standardnot för eget kapital i Årsavslut Upprätta årsredovisningNoter.

Hoppas detta reder ut frågetecknen – och kul att höra att du i övrigt är nöjd!