Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!

Omvänd byggmoms fakturering

Hej jag ska fakturera tid med omv moms,

Anv spiris/visma, jag har bockat i omv skatteskylldighet.

Mitt problem blev att när jag lägger in artikel med tid så blir det fel för jag har inte konto kopplat med artiklen i "artikelkontering under inställningar"?.

Nån som kan hjälpa mej välja rätt konto, eller om jag behöver göra nått mer under bokföring och moms också? 

Tack på förhand

1 SVAR 1
Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej @RR Riv Och Renovering ,

Det kan finnas två anledningar till att du får det här felmeddelandet. 

1. Artikeln du vill fakturera är uppsatt felaktigt med inställningen 0 procent moms. När du fakturerar med omvänd skattskyldighet räcker det med att markera kunden med Omvänd skattskyldighet under Försäljning - Kunder. Artikelns artikelkontering ska alltid ha en procentsats, exempelvis 25 procent moms. Du behöver aldrig ange 0 procent moms på artiklarna, utan det fixas automatiskt när du skapar fakturan. Om det här är fallet, behöver du gå in på artikeln du vill fakturera under Försäljning - Artiklar och ändra på raden för artikelkonteringen till önskad procentsats.

2. Du har skapat en egen artikelkontering (istället för att använda programmets standardartikelkonteringar), och inte lagt till ett konto för Om det här är orsaken behöver du gå in under Inställningar - Artikelkonteringar - leta upp artikelkonteringen du använder på artikeln du vill fakturera och lägga till ett bokföringskonto för raden Omvänd skattskyldighet. Konto 3231 används i regel vid försäljning av byggtjänster till en annan momsregistrerad person och omvänd skattskyldighet tillämpas.

Ha en fin dag!

/Hanna