Hej, jag betalade precis ut min första lön till mig själv. Jag har AB och är ensam i företaget. Jag har två frågor.
Tack!
Hej,
det går inte att göra betalningen automatiskt - ofta ska även F-skatt och moms betalas samtidigt till skattekontot så det vore opraktiskt med automatisk betalning enligt min mening. När du har gjort skattedeklarationerna kan du ta ut en betalningssammanställning från Skatteverket och där se vad du verkligen ska betala den månaden.
Du gör arbetsgivardeklarationerna för varje hel månad, så om du gör flera utbetalningar samma månad räknas dessa ihop.
Om du inte tar ut lön varje månad kan du ändra arbetsgivarregistreringen till säsongsanställda - då behöver du inte göra nolldeklarationer de månader du inte tagit ut nån lön utan bara deklarera de månader du verkligen har gjort det.
Hej igen, nu har jag lämnat in arbetsgivardeklarationen i Visma samt signerat den på Skatteverkets hemsida och fått nedan specifikation:
Kan jag göra denna betalning direkt i Visma eEkonomi? Jag har bankkoppling. Eller måste jag göra betalningen manuellt via banken och sedan matcha händelsen i bokföringen?
Och en annan fråga. Som du nämner kommer jag kanske inte betala ut lön varje månad och har ändrat anställningsform till säsongsanställd. Går jag in på anställda under lön direkt så står där ändå löneform "månadslön". Blir detta rätt? Hur gör man annars en nolldeklaration?
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.