Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jocke - JP Ekonomiservice
SPIRIS CERTIFIERAD BYRÅ

Periodisering av ROT/RUT samt utländska kunder

Hej

Är det någon mer än jag som saknar funktionen att kunna periodisera kundfakturor som det är ROT/RUT samt mot utländska kunder i programmet Bokföring & Fakturering.

Exempel kan vara städbolag eller byggbolag där tjänsten faktureras i förskott/efterskott och ska periodiseras. För dessa fakturor har Spiris idag inte funktionen att kunna periodisera dessa intäkter på rätt år/period utan en manuellt verifikat får upparbetas för dessa periodiseringar.

Kan också handla om hyresintäkter för bolag som bedriver uthyrningsverksamhet där exempel utländska kunder bokar i förväg och fakturan skapas i samband med bokningstillfället men hyran avser en senare period. Dessa intäkter går heller inte att periodisera då kunden är utländsk. ex kan vara hotellverksamhet det rör sig om.

// Jocke - JP Ekonomiservice
3 SVAR 3
LW -60
UTFORSKARE

Tjänster som faktureras i förväg, kan du ltillfälligt ägga mot konto 2420 förskott kunder. Sedan gör du en avräkning rätt månad och "betalar" med 2420 och konterar med ROT och RUT som vanligt.

Förutbetalda hyresintäkter kan du lägga mot 2971 så länge och månaden de hyr, bokar du om så det hamnar på hyresintäkter.

Lycka till!

Mvh Lena

Hej

Tror du misstolka min fråga. När du skapar upp en kundfaktura så kan du "bocka" i Husarbete eller grön teknik, men när du gör detta så försvinner funktionen att periodisera kundfakturan under knappen "Åtgärder" Periodisera.
Du bör då sköta detta manuellt i ett verifikat vilket både tar tid och bidrar till en risk när systemet inte hanterar det automatiskt.

Har du runt 100st per månad så blir även detta manuellt att boka som du föreslog ett ohållbart system att jobba med manuell hantering.

// Jocke - JP Ekonomiservice

Jag trodde det var enstaka fakturor det handlade om, inte dessa mängder du talar om, sorry.... 🤔

När det gäller hyror, har Visma en bra samarbetspartner, Real. Real vänder sig till bolag som fakturerar hyror och de har funktionen vilande moms och att lägga intäkter på interimskonton. Företaget heter som sagt Real och de finns på Youtube där de berättar om programvaran.

Har ingen lösning till dig när det gäller periodiseringarna av ROT och RUT.

Mvh Lena