Hej!
Jag har fått en inbetalning av moms från Skatteverket som nu behöver bokföras och matchas i bokförings programmet. Jag har bank-koppling aktiverad, så beloppet kom automatiskt in på företags-kontot, men transaktionen ska ändå bokföras mot skattekontot.
När jag klickar på "Matcha" dyker det upp ett förslag där inbetalningen (debet) hamnar på konto 1630 – Avräkning för skatter och avgifter. Den andra raden är tom. Om jag manuellt väljer konto 2650 – Redovisnings-kontot för moms och fyller i samma belopp i kredit kolumnen, blir saldot 0, vilket tyder på att transaktionen är korrekt bokförd. Är detta rätt sätt att hantera inbetalningen?
Jag fick även en återbetalning på 1 krona till skattekontot. Ska den också matchas på samma sätt, alltså mellan konto 1630 (debet) och konto 2650 (kredit)?
Tack på förhand
Hej
Du skall matcha insättningar eller utbetalningar från skattekontot på följande sätt från företagskontot.
Klicka på matcha och välj överföring mellan egna bankkonton och välja sedan skattekontot och transaktionen på skattekontot.
/Joachim
Hej Joachim och tack för svar.
Jag får endast upp företagskontot i valrutan, se bilden nedan
Tack på förhand
/Motaz
Jag ber om ursäkt om jag var otydlig tidigare.
Matchningen har gjorts mot företags-kontot, men i det här fallet är det skattekontot som händelsen egentligen ska matchas mot.
/Motaz
Hej
Förstår inte helt, Har du inte kvar samma transaktion på både företagskontot och skattekontot under kassa och bankhändelser?
/Joachim
Jag fick in en bankhändelse på företagskontot och följde precis de steg du tidigare beskrev för att matcha den. När jag sedan bytte vy till skattekontot upptäckte jag ytterligare två bankhändelser som också behöver matchas.
Den ena är en insättning på +1 krona, och den andra motsvarar samma belopp som redan matchades på företags-kontot.
Nu är jag osäker på i vilken ordning jag egentligen borde ha matchat händelserna – om det hade varit bättre att börja med skattekontot och därefter matcha på företags-kontot, eller om det inte spelar någon roll.
Jag bifogar en bild på den verifikation som skapades efter att jag matchade på företags-kontot och en bild på hur det ser ut nu på skattekontot, när jag byter vy
/Motaz
Hej
Överföringar mellan företagskontot och skattekontot skall du alltid matcha från företagskontot på det sättet jag bekskrev. Dvs att du klickar på matcha sedan överföringar mellan bankkonton, väljer skattekontot under bankkonto och sedan transaktionen. Har du bara kvar händelsen på skattekontot nu så skall du ta bort den händelsen via papperskorgsikonen eftersom den redan är bokförd från företagskontot.
Insättningen på in krona på skattekontot skulle jag säga är en intäktsränta och den skall du bokföra mot konto 8314. Men kontrollera på skattkontot inne på skatteverket att det verkligen är en intäktsränta.
/Joachim
Tack Joachim för hjälpen 🙏!
/Motaz
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.