Hej,
Vi har 3 konton vi gör utbetalningar från. SEK, EUR och USD.
Dessa konton finns upplagda i företagsinställningar/Bankuppgifter.
Jag har även bockat för på de leverantörer som betalas i annan valuta att valutakonto/ficka
ska användas.
Men när jag skapar en betalningsfil så blir det ändå vårt SEK-konto som används? Vad är då meningen med att bocka för "använd valutakonto/ficka".
Går det inte att ställa in per leverantör vilket utbetalningskonto man vill använda?
Och i funktionen "Utbetalningar" och markerar en faktura så kan man se kurs och valuta och allt. Men man
kan inte se eller justera utbetalningskonto. Hade varit smidigt att kunna göra det där utan att behöva klicka in på varje faktura och ändra utbetalningskonto...eller har jag missat något?
Använder Visma Admin 2000 kanske jag skulle skriva med 🙂
Hej @Carolina2
Välkommen som ny forummedlem 🌻
I Visma Administration styrs vilket konto som används i betalfilen av den valutakod som är kopplad till leverantören och leverantörsfakturan – förutsatt att både leverantören och leverantörsfakturan är markerade med Betalas med valutakonto/ficka.
Jag rekommenderar att du dubbelkollar detta på fakturan, under flik 5. Betalningar, och ser till att rutan Betalas med valutakonto/ficka är ibockad. Om det är rätt inställt och fakturan har korrekt valutakod (t.ex. EUR eller USD), kommer programmet att automatiskt koppla betalningen till det IBAN/konto som i företagsinställningarna är upplagt för den aktuella valutan.
I betalfilen syns däremot inte själva IBAN-numret för valutakontot på samma sätt som i programmet. I stället läggs en markering in i filen som gör att banken förstår att betalningen ska utföras från det valda valutakontot (t.ex. för EUR eller USD). Vilket konto som belastas styrs alltså slutligen av banken vid genomförandet.
Det går idag inte att manuellt välja utbetalningskonto direkt i listan Utbetalningar – detta styrs helt av valutainställningen enligt ovan. Vid behov måste kontot ändras på respektive faktura innan betalfilen skapas.
Om du har kontrollerat ovanstående men ändå får SEK som konto i betalfilen, hjälper vi dig gärna att gå igenom inställningarna tillsammans. Då kan vi titta på valutakoder, bankuppgifter och betalfilens innehåll för att säkerställa att allt skickas korrekt till banken. Hör i så fall gärna av dig till supporten på 0470-70 60 00 så felsöker vi detta ihop.
På leverantören har vi lagt in EUR i valuta, IBAN är ifylld och valutakonto/ficka är ibockad.
Men ändå måste jag manuellt gå in på varje faktura i utbetalningar och välja utbetalningskonto. Om jag inte ändrar den till EUR så väljas alltid SEK-kontot när jag ska bokföra fakturan som betald.
En bugg??
Precis så! Trodde också att det skulle styra utbetalningskonto.
Men när man skickar betalningen behöver man ändra till rätt utbetalningskonto t.ex. 1950 annars blir det det förvalda.
Iaf. funkar det såhär för mig.
Samma här, men det borde väl styras av valutan? Lätt att det blir fel.
I utbetalningar sedan, om du dubbelklickar på en faktura så står där inget utbetalningskonto? Och då bokförs utbetalningen mot SEK-kontot?
Jo jag får ett konto här men då har jag rättat kontot i betalfilsrutan.
OK, så det räcker att ändra i betalfilsrutan. Det var bra ändå. Jag har nu gått in på varje faktura och ändrat innan jag skickar fakturan...🙈
Exakt så är det hos mig!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.