Hej,
Jag har placerat en del av min överskottslikviditet i aktier i noterade bolag. Dock visar det sig att jag använt fel konto 1311 vilket gjort att de i årsredovisning kommer upp som Andelar i koncernföretag. Det kommer även upp en not om moderbolag. Tyvärr var jag för snabb med att låsa året innan jag såg detta. Jag skulle vilja boka om dessa till 1810, vilket jag tror rättar till det hela. Men hur ska jag hantera det utifrån att bokslutet är låst?
Löst! Gå till lösning.
Du får låsa upp året:
Sedan hit:
Nu kan du byta hit om långfristig investering:
eller om kortfristig:
Mvh, Lena
Stort tack! Innebär det då också att det inte kommer att komma med not om att det skulle vara moderbolags/dotterbolagskoppling? I och med att det blir en kortfristig placering tänker jag?
Det ska inte göra det, eftersom det inte står något om koncernbolag på dessa konton.
Mvh Lena
En fråga till; när jag gick in enligt första bilden för att välja "ingen låsning" så finns ej det alternativet i rull-listen?
Betyder det att det inte gick att låsa upp alls?
Försök att dribbla runt lite där tills det blivit upplåst, eller ta bild två först. Testa olika varianter.
Vänd dig till telefonsupporten om det inte funkar.
MVh Lena
det kanske är så att jag ska låsa upp här, i "Deklaration och årsredovisning"?
Testa, datorn kommer inte explodera, det lovar jag 😀
//L
Hej igen! Tack, jag pratade även med supporten och då fick jag hjälpen som behövdes för att boka om. så nu bokat på 1810. Stort tack!
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.