Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!
Mina1508
MEDLEM

boka direkt

Hej

En kund har valt att betala via boka direkts betalningsstjänst och boka direkt kommer att göra en utbetalning till mig.

Frågan är hur jag lägger upp min kund i spiris för att få kvitto på betalningen. Jag kan ju inte välja betalningsvillkor som faktura eftersom kunden redan betalat.

Jag kan heller inte matcha bildunderlaget på kvittot till kunden från boka direkt eftersom boka direkt tar ut en administrationsavgift.

Hur går jag tillväga?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Mina1508 

 

Tack för din fråga. 

 

Om kunden har betalat via Boka Direkts betalningslösning och du vill ge ett kvitto/betalningsbekräftelse från Spiris, kan du göra så här:

 

Registrera kunden: 

Lägg upp kunden i kundregistret i Spiris om du inte redan gjort det.
 

Välj betalningsvillkor: 

Välj betalningsvillkor "Kortbetalning" för kunden (istället för faktura).
 

Skapa faktura: 

Skapa en faktura på det belopp kunden har betalat via Boka Direkt. När du sedan väljer "Bokför och skriv ut som e-post/PDF" i Spiris, kommer det skickas eller sparas ner en betalningsbekräftelse istället för en vanlig faktura. Det kan du använda som kvitto till kunden.
 

Matcha inbetalningen: 

När du får utbetalningen till ditt företagskonto från Boka Direkt, kan du i Spiris matcha denna mot den skapade fakturan/betalningsbekräftelsen. Välj bokföringshändelsen "Inbetalning från kort eller swish" och koppla betalningen till rätt kund.
 

Hantera administrativ avgift: 

Eftersom Boka Direkt drar av en administrationsavgift och utbetalningen inte är på hela beloppet, kommer beloppen inte att stämma exakt. Efter matchningen kan du skapa en separat bokföringshändelse för administrationsavgiften som Boka Direkt dragit, så att allt bokförs korrekt.
 

På så sätt får kunden ett kvitto på sin betalning och du får bokföringen rätt i Spiris.

Hoppas detta hjälper! 😊